Modulbyggsats - komplett hemmabio/lyssningsrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Modulbyggsats - komplett hemmabio/lyssningsrum

Inläggav WhereNextColumbus » 2012-12-11 17:51

Kan börja med att ta en kortis om att jag är en helt nyregistrerad användare, men att jag har läst många trådar under en längre tid som oregistrerad. Finns mycket att lära sig genom att bara följa diskussioner.

För att återgå till rubriken så har jag intressen för lite allt möjligt, som tex design och arkitektur. På senaste tiden så har jag lagt märke till att det här med billiga och flexibla modulhus/lägenheter exploderat. Iaf på ett teoretiskt eller prototyp-plan.

Och när jag läste om WikiHouse (http://www.wikihouse.cc/) så började jag fundera på om det kunde vara en hållbar affärsidé (ja, inte för mig kanske men bara i teorin) att göra ett hemmabiokoncept. Det verkar som om en hel del gör om sina garage och andra små mer eller mindre rackliga skjul i anslutning till sina hus till rätt saftiga hemmabiosalonger. Så varför inte ta fram en produkt där man i sammarbete med högtalarbyggare och akustiker tar fram en komplett modul som man kan bygga ihop som ett pussel/ikeabyggsats nästan.

Tänk er en nedmonterbar, flyttbar modul som kan placeras på tomten utan att ens behöva något bygglov, designad från början för att vara ett biorum med akustikbehandling, för rummet specialdesignade högtalare och el i "pusselbitarna" redan draget så att man bara behöver klicka i länkar mellan dom. Det borde kunna bli mycket billigare och bättre skräddarsytt än många av dom smått grandiosa byggen man kan hitta på tex minhembios forum.

Vad tror ni, en lucka att fylla i hemmabiomarknaden eller orealistiskt?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-11 17:58

Rent spontant tror jag nog marknaden är alldeles för liten.

De få människor som väjer att göra ett hemmbiorum tror (tror nu alltså) jag vill ha pillandet i paketet.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2012-12-11 18:12

Marknaden är förmodligen för liten. Iaf i Sverige. Men att folk vill pilla vette fan. Du missar ju att det du har sett är ju sånt som är gjort av folk som KAN pilla och har råd att göra det. Jag tycker det är kul att pilla, till en viss gräns. Att bygga ett biorum med allt vad det innebär är rätt långt ifrån vad dom flesta kan tänka sig att ge sig på tror jag iaf. Till och med såna som har ett filmintresse. Dessutom skulle ju en sån här lösning fortfarande innebära lite pill.
Och man borde kunna effektivisera en sån här produktion så att det blir billigare och bättre än att bygga helt själv. Du slipper anlita någon som kommer och fixar akustik, drar el osv plus att det borde gå att få ner materialkostnader etc

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-11 19:17

Fast andelen som bygger ut sitt hem för att få en sådant rum är ju försvinnande liten. Det kräver en person med egen tomt och en vilja att inte göra rummet större än 15 kvm.

Utvecklingen lär kosta, då det får räknas, testas, låta riktigt bra och vara estetiskt tilltalande. Samt då inte kosta för mycket då folk väljer annat. Om vi räknar högt, så kanske kundbasen är 1000 personer i Sverige, då känns det som marginalerna är små. Jag bor själv i hus med egen tomt och har ett rum i huset för detta ändamål, jag skulle inte kunna tänka mig bygga ut.

Men som sagt, det kanske går jättefint, jag har ingen aning. Se mig som en cynisk röst :D

Jag är absolut ingen entreprenör, långt därifrån.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2012-12-11 19:41

Vill bara flika in här att jag bara tycker är en kul grej som man skulle kunna leka och bolla lite med för att se vad som skulle kunna fungera rent tekniskt och praktiskt. Jag har inget intresse eller någon möjlighet att förverkliga detta. Kan tillägga att jag själv bor i hyreslägenhet så att...
Men eftersom det börjar poppa upp såna här byggmoduler av olika sorter, så tänker jag att det vore idealt för hemmabio. Det är ju typ som att göra en högtalare i byggsats, med skillnaden att det ska låta optimalt på insidan och så lite som möjligt på utsidan och att det blir mycket större då

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-11 19:52

En idé är att utgå från en container kanske?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2012-12-11 19:57

Containrar används mycket till sånt här, frågan är om det är det bästa valet? Jag tänker mig något uppbyggt liknande detta (principen, inte formen då) http://www.wikihouse.cc/static/gfx/slid ... ide.07.png

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2012-12-11 20:04

Faktum är att om man struntar i hela företags-aspekten så kan man ju göra en sån här sak som open source, gratis ritningar. Vore ju en saftig utmaning att sätta ihop för DIY:arna här, en faktiskt.se rumsmodul

Alltså typ utgå från de lösningarna som finns på WikiHouse och dra det vidare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-11 20:09

Har själv tittat på om man skulle kunna ha ett musikrum i en sådan "koja". Storleken på en friggebod räcker knappast för en kompromisslös hembio. Den invändiga ytan blir med rimligt tjocka väggar högst 12.5-13 m3.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2012-12-11 20:15

Att bygga ett wikihouse skulle kanske kunna vara ett bra alternativ till en friggebod då?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2012-12-11 20:48

Friggebod kan uppföras utan bygglov (15m2).

Alla andra byggnader kräver bygglov (gäller till och med för husvagnar som ska stå uppställada på samma plats mer än 6-8v, brukar lösas med tidsbegränsade bygglov).

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-12-11 21:10

Tanken är god men modulbyggnaden bör vara enkelt utbyggbar. En Friggebodyta på 15 m² är för liten för att ge bra förutsättningar. Någonstans kring 70 m³ volym och uppåt samt större takhöjd än normala 2,4-2,5 m, är det väsentligt bättre.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2012-12-11 21:22

Aha, fick för mig att det inte behövdes bygglov för saker man kunde flytta. Men det är väl skitsamma egentligen, bara ytterligare en grej att bråka med

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-11 22:58

Har föreslagit konceptet för folk som dema på mässor - att ha ett eget innerrum med sig. Detta lät som en liknande tanke.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-12-11 23:24

Nattlorden skrev:Har föreslagit konceptet för folk som dema på mässor - att ha ett eget innerrum med sig. Detta lät som en liknande tanke.

Det hade Marantz i Munchen, akustikkontrollerat och klart. Ken stod och myste och det spelade såklart skitbra i det rummet!

En av "demosnubbarna" sa att dom byggde upp rummet för mässan, om dom hade det med sig vet jag inte däremot.. Men det känns väl inte otroligt.

En annan snubbe som demade Naim och en egen talare i en av mässhallarna hade också en liten ljudisolerad "frigga" i ett hörn av hangaren som var underbar att gå in i och slippa sorlet i hallen! Där infann sig lugnet och musiken :)

Så en del fattar galoppen!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2012-12-18 22:20

Föreslår!
Är själv lite sugen på att flytta in i något liknande när jag blir pensionär och kan bo på en skärgårdsö.
http://www.boxmodul.se/?page_id=122

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-12-18 22:23

Helmut skrev:Föreslår!
Är själv lite sugen på att flytta in i något liknande när jag blir pensionär och kan bo på en skärgårdsö.
http://www.boxmodul.se/?page_id=122

Åhå, jag visste inte att Boxmodul gjorde sådana.. fina saker. Det gläder mig!

Ett företag på orten nämligen.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Generellt om hifi