Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-11 10:43

Hahaha :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-11 13:16

RuneStone skrev:
ftorsell skrev:Har skrivit förut att inga filter på steget var aktiva.

Jao.. fast många(de flesta) apparater har filter du inte kan stänga av. t.ex. en konding på insignalen för att DC-skydda apparaten....

Fråga "Infra-freakarna" här får du se, där många slutsteg väljs bort för dom har filter som skär < 20Hz..

Om man förutsätter att ftorsell talar om en verklig upplevelse och inte bara sitter och skojar så kan man starkt misstänka att bilslutsteg skär betydligt tidigare i basen än ett hifisteg som Rotel 1090. Det handlar om flera oktaver och möjligen också brantare skärning. Om man då mosar in infraljud från något maffigt soundtrack eller bass-skiva kommer hifi-slutsteget att driva högtalarna till mycket högre konamplituder och man får amplitudmodulerad distortion som ett brev på posten. Talspoleuppvärmningen blir också högre, med ökat q-värde som följd. Det låter kanske som om "förstärkaren tappat kontrollen" men då överskattar man förstärkarens kontroll över högtalarna till att börja med. Detta har inget med inkopplingsbara high-pass filter att göra utan det handlar om bilslutstegets bandbredd. Jag tycker det verkar sund konstruktionspraktik att inte tillverka bilslutsteg som är raka ned till nära likström.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-12-11 15:44

DQ-20 skrev:
RuneStone skrev:

Jao.. fast många(de flesta) apparater har filter du inte kan stänga av. t.ex. en konding på insignalen för att DC-skydda apparaten....

Fråga "Infra-freakarna" här får du se, där många slutsteg väljs bort för dom har filter som skär < 20Hz..

Om man förutsätter att ftorsell talar om en verklig upplevelse och inte bara sitter och skojar så kan man starkt misstänka att bilslutsteg skär betydligt tidigare i basen än ett hifisteg som Rotel 1090. Det handlar om flera oktaver och möjligen också brantare skärning. Om man då mosar in infraljud från något maffigt soundtrack eller bass-skiva kommer hifi-slutsteget att driva högtalarna till mycket högre konamplituder och man får amplitudmodulerad distortion som ett brev på posten. Talspoleuppvärmningen blir också högre, med ökat q-värde som följd. Det låter kanske som om "förstärkaren tappat kontrollen" men då överskattar man förstärkarens kontroll över högtalarna till att börja med. Detta har inget med inkopplingsbara high-pass filter att göra utan det handlar om bilslutstegets bandbredd. Jag tycker det verkar sund konstruktionspraktik att inte tillverka bilslutsteg som är raka ned till nära likström.

/DQ-20

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-11 17:58

RuneStone skrev:

Många steg blir ratade :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-11 19:18

MagnusÖstberg skrev:
RuneStone skrev:

Många steg blir retade :)

Fulciterat dig.
Snabler och grobianer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-11 23:55

Vinylcalle skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, jisses :D

Varför görs det inte bara bilstereosteg egentligen? Den stora frågan!

Och varför kom ingen på det här förut? Alltså, det är ju helgalet!

Varför görs det inte hifi steg som är stabila?????
Det finns ofantligt mycket skit av både bilsteg och hifisteg
Varför finns det så mycket crap i bägge lägren kan man ju undra :lol:

Därför att högtalarna inte kräver det? Dessutom tror jag nog en och annan Krell kan räknas som stabil.

Nog för att folk har varit "taskiga" mot dig i tråden men det betyder inte att det dom säger tvunget är fel.

Det är alltså inte någon magisk teknik som bara bilstereo-tillverkarna känner till som gör att att deras slutsteg är bra på att driva låga impedanser. Det är snarare på grund av brister i en bils strömförsörjning som tvingar fram det.

MvH Carl

Håller med att det inte är något magiskt men ser man till kostnaden så
Får man helt galna prestanda med ett Kove steg för pengarna så är det bara
Förstår inte varför folk inte kan acceptera det utan bara försöka hitta negativitet som saknar total betydelse :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-12 00:14

DasBooten skrev:
DQ-20 skrev:
RuneStone skrev:

/DQ-20

+1

Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz är det så otydligt lägg Ner alla gissningar om att hitta fel på Kove steget det är bara galet mycket Bättre en något annat steg jag hört varför skulle jag säga att mina egna dyrt Köpta rotel steg är skit om det inte va så. skulle rotel stegen vart i närheten Skulle jag tjäna på att köpa fler rotel steg. Jag byter ju ut dom bara för att Få något som är mycket bättre.
Ja hade jag fått stegen gratis om jag skrev så hade jag gjort det men så är det ju inte jag vill bara att ni öppnar er för en idé som jag tror på.
Jag vill betala så lite som möjligt för min stereo men det får inte tumma
På ljudet då är detta det billigaste alternativet och jag vet att det kommer bli
Som jag vill ha det. Och är ni själva på jakt efter en förstärkare som låter galet bra kan man ju lyssna på ett steg eller fler innan man börjar säga att tanken är galen. Jag ville fan inte heller ha några bilsteg hemma men när Peter koppla in steget vakna musiken i anläggningen helt sjukt då kunde jag börja smälta tanken och ju mer jag lyssnat på dessa prylar dessto mer rätt känns det hela tiden :wink:
Och visst kunde man ju köpa ett gäng Krell eller något annat dyrt men vill man uppnå bra prestanda till vettiga pengar är detta svårt att slå :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-12 03:55

20Hz?

Meningslös mätning
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-12 09:26

ftorsell skrev:Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz ...

Utan att veta något om just den förstärkare ni pratar om:
Det du beskriver är en förenklad uppfattning om hur filter fungerar. Man (du?) tänker sig att filtret har ett passband (20-20000 Hz) och dä passerar signalen helt opåverkad. Så är det inte. Det går faktiskt inte att bygga ett filter som inte påverkar signalen ALLS i passbandet, utan det är en gradfråga.

Till saken hör också att man brukar ange frekvensområdet där signalen har sjunkit med 3 dB och 3 dB är en klart hörbar påverkan. Alltså, man måste förbättra angivelsen "20-20000Hz" med tex "-3 dB" för att det ska bli en användbar uppgift.

I tester har man funnit att slutsteg med en undre gränsfrekvens (-3dB) på 3-5 Hz går att detektera i blindtest. Själv har jag lyckats höra lågpassfilter med -3 dB-frekvens på 47 kHz. Ska man tro på de siffrorna behövs ett frekvensomfång på 3-47000 Hz för att steget inte ska färga hörbart.

Jag instämmer med det DQ20 om att bilförstärkare gissningsvis är mer benägna att skära bort låga frekvenser än hififörstärkare. Det handlar inte om att man med vilje har begränsat nedåt, utan om att man minimerar storleken på kopplingskondensatorer av kostnadsskäl.

En typisk produktframtagning kan gå till så här: Man bygger en första serie på några tusen ex. och modellen lansera på marknaden. Efter detta kostnadsminimerar man, dvs man går igenom schemat och tittar vilka komponenter man kan välja billigare. Detta innebär bla att undre gränsfrekvensen inte blir lägre än vad den absolut måste vara. Andraserien kan därför skilja en del från förstaserien, och det är inte alltid säkert att man uppdaterar databladet. Detta händer i större grad på prispressade produkter.

Så: för en förstärkare skulle jag inte lita på vad som står i databladet om frekvensomfång, utan jag skulle behöva se (helst oberoende) mätningar för att bli övertygad.

Igen: ovanstående är sagt helt utan kunskap om just den förstärkare ni diskuterar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-12-12 09:29

ftorsell skrev:Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz

Ja, fast vad händer när det kommer en 15Hz ton där det ena steget är ofiltrerat medan det andra steget filtrerar < 20Hz med 48dB/okt ?

Steget som filtrerar kommer troligtvis att låta som det har avsevärt mycket mer kontroll(om vi nu förutsätter portade lådor med "normal" avstämning)..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-12 10:33

KarlXII skrev:
DVD-ai skrev:Jaha lalaaa.... :lol:

lika roligt varje gång man kikar in i den här tråden, argumentationerna goes on and on and n and on.... :)
Jag undrar när delaktiga ni tror att ni ska komma fram till något ?! :D

Men det är humor så för min den så får ni gärna fortsätta :wink:

+1.

Folk hugger som guldtorskar.

Det är bara att 1 säga att det ena låter bättre än något annat och 2 att alla andra har fel. Som att kasta in en molotovcocktail i en halmlada...

Känn er manipulerade, boys. :D

Om du uppfattar att ftorsell trollar* (vilket du ju antyder) så förstår jag
inte att du låter det fortsätta utan tillsägelse.

Jag uppfattar dock inte att ftorsell trollar, utan tror snarare att det han
skriver är baserat på hans övertygelser, som det i sin tur kan diskuteras
om de är ett resultat av att han kartlagt de saker man har uppfattningar
om på ett relevant vis, att han missförstått en massa, eller om han blivit
manipulerad av någon som vill sälja honom bilstereoförstärkarna (som ju
någon påstått).

Oavsett vilket så tycker jag att huvuddelarna av reaktionerna har varit
konstruktiva - de flesta delar av ämnet blivit utredda på ett bra sätt, så-
ledes att den som vill lära sig något om sakerna kan läsa tråden och bli
upplyst (förutsatt att man kommer så långt att man förstår vilka inläggare
som är värda att läsa). Just ftorsell må vara immun mot mycket av infor-
mationen, men han har å andra sidan skrivit en del som blivit orättfärdigt
kritiserat också.

I själva verket är tråden ett sammelsurium av dumheter (vissa av dem är
inte ens kompatibla med varandra) och saklig och bra information, men jag
har visst hopp om att de som ser det även kan skilja agnarna från vetet.

Vh, iö

- - - - -

*Skriver provocerande inlägg med avsikt att få "napp" och få igång bråk.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-12 11:01

DQ-20 skrev:
RuneStone skrev:

/DQ-20

Jag känner inte till viken eventuell bandbreddsbegränsning nämnt Kove-
steg har, om någon, men jag håller med om i princip allt du skriver med
undantag av att just bilslutsteg borde vara avskurna.

Ser inte skäl att tycka det är mera befogat där än i hemma-sammanhang.

Jag brukar alltid förespråka en undre gränsfrekvens om under 1 Hz (gärna
0,3) eftersom jag tycker det är bättre att andra delar i kedjan gör even-
tuella lämpliga medvetna/avsiktliga HP-filtreringar, om man ser det hela ur
ett systemtänkperspektiv. Slutsteget är bara ett byggblock, och om det
skall vara generellt så behöver det kunna återge de frekvenser som man
KAN tänkas vilja återge någonstans.

Om man har någon annan del i kedjan som har till uppgift att kontrollera
överföringsfunktionerna för att optimera anläggningen, så är det, som jag
ser det, där som eventuella filterfunktioner bör ligga.

Kan inte se att det skall vara annorlunda med avseende på detta för ett
slutsteg avsett för en bil än ett avsett för hemmabruk.

Om något är det väldigt mycket enklare att bygga infra-kapabla system i
bilar, med deras i förhållande till vardagsrum små kupéer och förhållandet
är ju extensivt.

Förvisso så är bilkupéer för det mesta i hör grad otäta vilket gör det svårt
att nå riktigt djupt (under 10 Hz) utan kraftfulla insatser av eq. Men ned
till läck-knäet så är ju bilar i kraft av sin tämligen extrema kavitetsverkan
mycket mera baskapabla än vardagsrum, allt annat samma.

Detta då sagt med reservation för att man kan diskutera om ursprungs-
trogen* bas alls går att generera i ett akustiskt fält med reaktiv impedans
tillträdande redan under 100 Hz eller så. :?

Vh, iö

- - - - -

*Man kan ju argumentera att ursprungstrogen handlar om mera än om att
kunna skapa tryck, närmare bestämt att kunna skapa en komplett ljudvåg
med både tryck och rörelser som står i ursprungslik eller i varje fall frifälts-
liknande proportion till varandra. Det kan man göra i ett normalt vardags-
rum ned till i varje fall i trakterna av 30 hertz, mycket lägre i vissa rum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-12 11:14

PS. Förvisso finns det gott om urskiljbara moder även långt över dessa 30 Hz
även i de bästa av rum, men i ett bra rum så är de inte väsensskilda rent
upplevelsemässigt, från vad som skulle ha varit fallet om rummet hade varit
öppet framåt, mot ursprungshändelsen. Undantaget är förstås fundamental-
moden i djupled som ofta hanteras bäst bakåfram. Men frågans svar vilar
bara på studier av subjektiva upplevelser därvidlag.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-12 12:28

IÖ: Vad är en reaktiv impedans.?Vilka andra sorters impedanser finns det?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 12:37

steveo1234 skrev:IÖ: Vad är en reaktiv impedans.?Vilka andra sorters impedanser finns det?

Bra fråga! I en elektrisk krets är det ju kapacitans eller induktans UTAN resistans vi talar om då. Men nu gällde det här akustisk impedans, så vad blir det analoga?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-12 14:31

Både för akustisk och elektrisk impedans finns två typer; resistiv och reaktiv.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 14:37

jonasp skrev:Både för akustisk och elektrisk impedans finns två typer; resistiv och reaktiv.

Jo, men vilken fysisk effekt är det som orsakar reaktiv akustisk impedans var vad jag undrade över... är det när trycksättning påbörjas kanske?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-12 20:08

Svante skrev:
ftorsell skrev:Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz ...

Utan att veta något om just den förstärkare ni pratar om:
Det du beskriver är en förenklad uppfattning om hur filter fungerar. Man (du?) tänker sig att filtret har ett passband (20-20000 Hz) och dä passerar signalen helt opåverkad. Så är det inte. Det går faktiskt inte att bygga ett filter som inte påverkar signalen ALLS i passbandet, utan det är en gradfråga.

Till saken hör också att man brukar ange frekvensområdet där signalen har sjunkit med 3 dB och 3 dB är en klart hörbar påverkan. Alltså, man måste förbättra angivelsen "20-20000Hz" med tex "-3 dB" för att det ska bli en användbar uppgift.

I tester har man funnit att slutsteg med en undre gränsfrekvens (-3dB) på 3-5 Hz går att detektera i blindtest. Själv har jag lyckats höra lågpassfilter med -3 dB-frekvens på 47 kHz. Ska man tro på de siffrorna behövs ett frekvensomfång på 3-47000 Hz för att steget inte ska färga hörbart.

Jag instämmer med det DQ20 om att bilförstärkare gissningsvis är mer benägna att skära bort låga frekvenser än hififörstärkare. Det handlar inte om att man med vilje har begränsat nedåt, utan om att man minimerar storleken på kopplingskondensatorer av kostnadsskäl.

En typisk produktframtagning kan gå till så här: Man bygger en första serie på några tusen ex. och modellen lansera på marknaden. Efter detta kostnadsminimerar man, dvs man går igenom schemat och tittar vilka komponenter man kan välja billigare. Detta innebär bla att undre gränsfrekvensen inte blir lägre än vad den absolut måste vara. Andraserien kan därför skilja en del från förstaserien, och det är inte alltid säkert att man uppdaterar databladet. Detta händer i större grad på prispressade produkter.

Så: för en förstärkare skulle jag inte lita på vad som står i databladet om frekvensomfång, utan jag skulle behöva se (helst oberoende) mätningar för att bli övertygad.

Igen: ovanstående är sagt helt utan kunskap om just den förstärkare ni diskuterar.

Oki jag kan köpa dina teorier och är glad att du inte säger att detta gäller
Kove förstärkarn. Jag tänker inte säga att jag är kunnig på filter så där avstår jag kommentar. Mina öron och kropp gillar Kove steget enormt mycket mer en rotel steget på grund av att ljudet är så mycket bättre på dom punkter vi testat det mot rotel steget.
Vi körde stegen på mina frontar fullregister varje front hade dubba 6,5 samt dubbla band och med Kove steget vart ljudet mer detaljerat tydligare lättare
Att få detaljer som var artisten står mer musikaliska anslag och luftigare diskant samt att helt plötsligt trodde man att en subb var inkopplad till frontarna för då kom basen fram och med endast fyra 6,5 kunde man känna
Att det fladdra i byxbenen. Så hur man en ser på hur bilsteget är byggt eller
Om det skulle vara dämpade frekvenser gäller det deffenetivft inte detta märke och deras pro steg.
Och när man kör steget på dom tidigare basarna vart det mindre konrörelse
Men basen flytta från högtalarn till att spöa kroppen. Och visst nu maxa vi inte Kove steget alls utan på basarna körde vi Kove steget i 8ohm
Där det lämnar runt 1000w mono och det är väl lustigt att där har inte ens
Två rotel steg stereo 2ohm en chans att hänga med så visst dessa Kove
Steg låter grymt mycket bättre en många bilsteg så det är ju som hemma steg det finns mycket skit i bägge lägren nu har jag ialla fall hittat en guldklimp bland 12 volts stegen hittar jag hifi steg som låter lika bra till rimliga pengar är det ju intressant men hittills har inget steg under 50000 varit i närheten så ser man på det är dessa steg sjukt bra trots att dom går på 12v :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 20:11

Hade varit intressant om ni hade gjort samma jämförelse på ett par riktiga högtalare också. 8) Typ ett par stora B&W.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2012-12-12 20:35

ftorsell, evo 6 vs corvette,var det du som testade min evo 6' a med johan på justerö??
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-12-12 21:41

Det kan ju vara så att Kove slutsteget färgar ljudet på ett sätt som TS uppskattar. Är det fallet så är det ju naturligtvis ett bättre alternativ än Rotel.
Sen kunde man ju tycka att det vore bättre att hitta ett 220-240 Volts slutsteg som kunde låta lika bra i TS öron.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-12 21:55

En impedans kan vara rent resistiv, den kan vara reaktiv, eller en blandning av de två.

Elektriskt så är en resistans ett motstånd och där blir det värme om man tillför effekt, och en reaktans en kondensator eller en spole och de kan bara lagra energi (elektrisk i kondensatorn eller magnetisk i spolen).

Mekaniskt så är en resistans en... resistans (tex en stötdämpare i en bil) och där blir det värme om man tillför effekt, och en mekanisk reaktans är en fjädring eller en massa och de kan bara lagra energi (rörelseenergi för massan eller potentiell energi i fjädern)

Akustiskt så är en resistans ett flödesmotstånd (tex en bit tyg som luften pressan igenom) och där blir det värme (som oftast inte märks så mycket eftersom luftflödet transporterar bort värmet). En reaktans är en luftkavitet eller en akustisk massa (enhet kg/m^4) kopplad till en yta och de kan bara lagra energi (potentiell energi via trycket i lådan eller rörelseenergi via flödeshastigheten för massan).

Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-12 21:59

ftorsell skrev: Mina öron och kropp gillar Kove steget enormt mycket mer en rotel steget ...

DET kan ingen säga emot.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-12 22:54

Hur går det med bilderna?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-12 23:09

Svante skrev:
ftorsell skrev: Mina öron och kropp gillar Kove steget enormt mycket mer en rotel steget ...

DET kan ingen säga emot.
Det gör nog ingen heller :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-12 23:11

...nonsenspladder raderat...
Senast redigerad av KentLindqvist 2012-12-12 23:27, redigerad totalt 1 gång.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-12 23:22

Svante skrev:

DET kan ingen säga emot.

Åjo, visst är det hjärnan som gillar. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-12 23:33

steveo1234 skrev:IÖ: Vad är en reaktiv impedans.?Vilka andra sorters impedanser finns det?

Impedanser kan vara resistiva eller reaktiva. En resistiv impedans som blir
påförd signal kommer det att utvecklas effekt i.

De reaktiva impedanserna kan vara det på två olika sätt dessutom.

En reaktiv impedans kan i den elektriska världen vara kapacitiv eller induk-
tiv. De flesta högtalarimpedanser är uppbyggda av en kombination mellan
resistiva och reaktiva impedanser i en salig blandning. Impedansen har vid
varje frekvens en realdel och en imaginär del. Samma sak kan beskrivas
som att impedansen har ett värde som mäts i ohm, och en fas(vridning).

Om en impedans vid säg 1000 Hz för en 8 ohmshögtalare är på säg 25 ohm
så kan den för ett spänningssving om säg 5 volt konsumera en viss effekt,
men den så kallade effekt-(cosinus-)faktorn gör att effektens storlek inte
går att fastställa utan att man får veta mera om impedansen än bara dess
värde (Z).

Om fasvinkeln (=fasskillnaden mellan spänning och ström) är 90 grader så
konsumerar impedansen ingen effekt alls, och om den är 0 grader så blir
effekten U^2/Z. Andra fasskillnader ger något däremellan, utom om fasen
skiljer sig MER än 90 grader för då går faktiskt effekten baklänges. :)
(X brukar man använda för att beteckna reaktiv och R är en resistiv last.
Z är en komplex impedans som består av valfri kombination av R och X.)

- - - -

Samma sak gäller för akustiska impedanser! :)

Om t ex en liten mängd luft pumpas fram och tillbaka av en stor yta (om
man jämför med våglängden) så kommer en ljudvåg att skapas, som bär
med sig akustisk energi ut i luften. Det ser för membranet ut som om last-
en är resistiv, och från membranets synvinkel så hade rörelsen lika gärna
ha kunnat dämpas mekaniskt (visköst) som att en ljudvåg lämnar membra-
net. Även om effekt som försvinner i en våg förstås inte är riktigt samma
sak som att rörelsen skapar värme på plats, så är det samma sak för mem-
branet.

Man behöver alltså tillföra effekt för att membranet inte skall sluta röra sig
även om rörelsen upprätthålls av en resonans som är (utöver bortstrålad
effekten) förlustfri.

Energin i ljudvågen må som sagt stråla iväg och ha en tid kvar innan den
blir värme, men ur membranets synvinkel märks bara att det går åt en del
reell effekt för att hålla rörelsen i liv.

Igen - även om membranet hade varit solitt och hade varit uppspänt i en
förlustfri fjädring och bringats att svänga just vid sin resonansfrekvens,
så hade rörelsen alltså blivit avklingande - dämpad av ljudvågens resistiva
lastkomponent (musiken!))

Tittar man på tryck och partikelhastighet (jämför spänning och ström) så
ser man att de i nämnd ljudvåg ligger i fas med varandra. Då är alltså impe-
dansen resistiv.

- -

Om samma membran istället för att stråla ljud ut i ett fritt luftfält strålar
ut i en ändlig volym (i synnerhet om det maximala avståndet i volymen är
en bråkdel av våglängden) så blir den akustiska lasten reaktiv. Tryck och
hastighet för luften även mycket nära membranet blir fasförskjutna 90
grader (det är lätt att förstå om man blundar och försöker se det framför
sig) och ingen effekt konsumeras!

Luften som belastar membranet gör det på ett helt nytt sätt och bildar en
fjäder (reaktiv) snarare än en dämpare (resistiv). Om man sätter fart på
ett membran som lastas på det viset, vid den frekvens där membranmas-
san och dess fjädrande upphängning (nota bene; den reaktiva lasten från
luften inkluderad) så kommer membranrörelsen aldrig att stanna eftersom
ingen effekt strålar ut från membranet*. :)

I det reaktiva fältet är dessutom impedansen väldigt lägesberoende. Den
är som lägst nära membranet och blir sedan högre och högre ju närmare
angränsningsytorna man kommer. (På liknande sätt man kan skapa kapaci-
tiva spänningsdelare och finna att man får lägre och lägre impedans när
man fjärmar sig matningspunkten och närmar sig jordpunkten.

I en bilkupe så är lasten reaktiv långt upp i basområdet, ofta flera oktaver
högre än i ett ordentligt tilltaget vardagsrum.
Den bas som blir spelad i bilkupén är därför bara "halv". Ljudtrycket är lätt
att skapa eftersom hela kupén hjälper till att "trycka emot", men vågens
andra komponent - rörelsen - blir väldigt svag. För mig representerar bil-
respektive hörlurslyssning två exempel på basåtergivning jag har svårt att
föredra.

Vh, iö

- - - - -

PS. Förenklingsvarning: Det ovanstående inlägget är i väldigt hög grad
förenklat och det finns väldigt många ytterligare faktorer som kommer in i
en verklig högtalare. Att gå in på allt eller ens mycket som är av betydelse
går inte, det blir för långt. Men fem små saker tänkte jag nämna, bara för
att undvika missförstånd (att någon drar för långt gående slutsatser).

1. Ett normalt högtalarelement som spelar ut i normal luft (även i helt fritt
fält) ser i större delen av arbetsområdet INTE en resistiv last, trots det
jag skrivit härovan. Det ser en nästan (bara nästan, annars hade det inte
blivit någon musik ;)) rent reaktiv last.
Skälet till det är att inte bara rummets egenskaper som man spelar in i som
har betydelse för impedansen, utan även själva strålningsytans storlek i
förhållande till våglängden. Och de flesta elektrodynamiska högtalarelement
väljs så att de i huvuddelen av sitt arbetsområde är små i förhållande till
den våglängd de spelar (ett normalt 8"-element är "litet" upp till sisådär
700 Hz. Stort börjar det bli vid ungefär 3 gånger högre frekvens än så, det
vill säga runt 2000 Hz. En normal 1" softdome är liten upp till sisådär 4000
Hz och börjar bli stort vid 2-2,5 gånger högre frekvens än så, alltså vid 8-
10 kHz). Skillnaden i multipel beror på att membranen typiskt bryter upp på
helt olika sätt då det drivs på olika sätt (från centrum resp från periferin).

2. Från verkliga högtalare strålar inte bara ljud med en frekvensberoende
impedans, den är avståndsberoende också. Och skall man vara noga så är
det dessutom i stora delar av registret avsevärt hopgyttrade egenskaper.

3. Och bara för att göra saken ännu värre så finns det mikrofoner som
spelar in ljudtrycket, de som spelar in partikelrörelserna och de som spelar
in en kombination av de två...

4. Cosinusfaktorer hanterar man även när man diskuterar effektivitet för
solenergi och ljusflöde från biodukar, och även om matematiken för dessa
fall liknar varandra så handlar det om helt olika saker.

5. Jag nämner i det ovanstående både kapacitiv och induktiv last, men när
det gäller akustiska impedanser av reaktiv sort så nämner jag bara den ena,
fjädern - den som fås av luft som trycks ihop och sen trycker tillbaka "helt
å hållet".
Den andra sortens reaktiv last får man t ex av medsvängande massa. Den
luft som är så nära membranet att den verkar som en del av det, ger upp-
hov till en sådan reaktiv lastkomponent, som faktiskt spelar en spännande
roll i den frekvensberoende impedans som ett mindre membran lastas med,
men nu börjar det bli överkurs så jag slutar där.

DS.
Senast redigerad av IngOehman 2012-12-12 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-12 23:42

IngOehman skrev:(Z brukar man använda för att beteckna reaktiv och R är en resistiv last. X är en komplex impedans som består av valfri kombination av R och Z.)

Vill bara försiktigt påpeka att gängse konvention är att använda Z för impedans, R för resistans och X för reaktans. Skrivet som ett komplext tal blir impedansen Z=R+jX .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-12 23:47

Javisst. Hjärnblödning (eller kanske näringsbrist, åt senast igår). Rättar.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi