Moderator: Redaktörer
RuneStone skrev:ftorsell skrev:Har skrivit förut att inga filter på steget var aktiva.
Jao.. fast många(de flesta) apparater har filter du inte kan stänga av. t.ex. en konding på insignalen för att DC-skydda apparaten....
Fråga "Infra-freakarna" här får du se, där många slutsteg väljs bort för dom har filter som skär < 20Hz..
DQ-20 skrev:RuneStone skrev:ftorsell skrev:Har skrivit förut att inga filter på steget var aktiva.
Jao.. fast många(de flesta) apparater har filter du inte kan stänga av. t.ex. en konding på insignalen för att DC-skydda apparaten....
Fråga "Infra-freakarna" här får du se, där många slutsteg väljs bort för dom har filter som skär < 20Hz..
Om man förutsätter att ftorsell talar om en verklig upplevelse och inte bara sitter och skojar så kan man starkt misstänka att bilslutsteg skär betydligt tidigare i basen än ett hifisteg som Rotel 1090. Det handlar om flera oktaver och möjligen också brantare skärning. Om man då mosar in infraljud från något maffigt soundtrack eller bass-skiva kommer hifi-slutsteget att driva högtalarna till mycket högre konamplituder och man får amplitudmodulerad distortion som ett brev på posten. Talspoleuppvärmningen blir också högre, med ökat q-värde som följd. Det låter kanske som om "förstärkaren tappat kontrollen" men då överskattar man förstärkarens kontroll över högtalarna till att börja med. Detta har inget med inkopplingsbara high-pass filter att göra utan det handlar om bilslutstegets bandbredd. Jag tycker det verkar sund konstruktionspraktik att inte tillverka bilslutsteg som är raka ned till nära likström.
/DQ-20
RuneStone skrev:ftorsell skrev:Har skrivit förut att inga filter på steget var aktiva.
MagnusÖstberg skrev:RuneStone skrev:ftorsell skrev:Har skrivit förut att inga filter på steget var aktiva.
Många steg blir retade
Vinylcalle skrev:ftorsell skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jisses![]()
Varför görs det inte bara bilstereosteg egentligen? Den stora frågan!
Och varför kom ingen på det här förut? Alltså, det är ju helgalet!
Varför görs det inte hifi steg som är stabila?????
Det finns ofantligt mycket skit av både bilsteg och hifisteg
Varför finns det så mycket crap i bägge lägren kan man ju undra
Därför att högtalarna inte kräver det? Dessutom tror jag nog en och annan Krell kan räknas som stabil.
Nog för att folk har varit "taskiga" mot dig i tråden men det betyder inte att det dom säger tvunget är fel.
Det är alltså inte någon magisk teknik som bara bilstereo-tillverkarna känner till som gör att att deras slutsteg är bra på att driva låga impedanser. Det är snarare på grund av brister i en bils strömförsörjning som tvingar fram det.
MvH Carl
DasBooten skrev:DQ-20 skrev:RuneStone skrev:ftorsell skrev:Har skrivit förut att inga filter på steget var aktiva.
Om man förutsätter att ftorsell talar om en verklig upplevelse och inte bara sitter och skojar så kan man starkt misstänka att bilslutsteg skär betydligt tidigare i basen än ett hifisteg som Rotel 1090. Det handlar om flera oktaver och möjligen också brantare skärning. Om man då mosar in infraljud från något maffigt soundtrack eller bass-skiva kommer hifi-slutsteget att driva högtalarna till mycket högre konamplituder och man får amplitudmodulerad distortion som ett brev på posten. Talspoleuppvärmningen blir också högre, med ökat q-värde som följd. Det låter kanske som om "förstärkaren tappat kontrollen" men då överskattar man förstärkarens kontroll över högtalarna till att börja med. Detta har inget med inkopplingsbara high-pass filter att göra utan det handlar om bilslutstegets bandbredd. Jag tycker det verkar sund konstruktionspraktik att inte tillverka bilslutsteg som är raka ned till nära likström.
/DQ-20
+1
ftorsell skrev:Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz ...
ftorsell skrev:Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz
KarlXII skrev:DVD-ai skrev:Jaha lalaaa....![]()
lika roligt varje gång man kikar in i den här tråden, argumentationerna goes on and on and n and on....![]()
Jag undrar när delaktiga ni tror att ni ska komma fram till något ?!
Men det är humor så för min den så får ni gärna fortsätta
+1.
Folk hugger som guldtorskar.
Det är bara att 1 säga att det ena låter bättre än något annat och 2 att alla andra har fel. Som att kasta in en molotovcocktail i en halmlada...
Känn er manipulerade, boys.
DQ-20 skrev:RuneStone skrev:ftorsell skrev:Har skrivit förut att inga filter på steget var aktiva.
/DQ-20
steveo1234 skrev:IÖ: Vad är en reaktiv impedans.?Vilka andra sorters impedanser finns det?
jonasp skrev:Både för akustisk och elektrisk impedans finns två typer; resistiv och reaktiv.
Svante skrev:ftorsell skrev:Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz ...
Utan att veta något om just den förstärkare ni pratar om:
Det du beskriver är en förenklad uppfattning om hur filter fungerar. Man (du?) tänker sig att filtret har ett passband (20-20000 Hz) och dä passerar signalen helt opåverkad. Så är det inte. Det går faktiskt inte att bygga ett filter som inte påverkar signalen ALLS i passbandet, utan det är en gradfråga.
Till saken hör också att man brukar ange frekvensområdet där signalen har sjunkit med 3 dB och 3 dB är en klart hörbar påverkan. Alltså, man måste förbättra angivelsen "20-20000Hz" med tex "-3 dB" för att det ska bli en användbar uppgift.
I tester har man funnit att slutsteg med en undre gränsfrekvens (-3dB) på 3-5 Hz går att detektera i blindtest. Själv har jag lyckats höra lågpassfilter med -3 dB-frekvens på 47 kHz. Ska man tro på de siffrorna behövs ett frekvensomfång på 3-47000 Hz för att steget inte ska färga hörbart.
Jag instämmer med det DQ20 om att bilförstärkare gissningsvis är mer benägna att skära bort låga frekvenser än hififörstärkare. Det handlar inte om att man med vilje har begränsat nedåt, utan om att man minimerar storleken på kopplingskondensatorer av kostnadsskäl.
En typisk produktframtagning kan gå till så här: Man bygger en första serie på några tusen ex. och modellen lansera på marknaden. Efter detta kostnadsminimerar man, dvs man går igenom schemat och tittar vilka komponenter man kan välja billigare. Detta innebär bla att undre gränsfrekvensen inte blir lägre än vad den absolut måste vara. Andraserien kan därför skilja en del från förstaserien, och det är inte alltid säkert att man uppdaterar databladet. Detta händer i större grad på prispressade produkter.
Så: för en förstärkare skulle jag inte lita på vad som står i databladet om frekvensomfång, utan jag skulle behöva se (helst oberoende) mätningar för att bli övertygad.
Igen: ovanstående är sagt helt utan kunskap om just den förstärkare ni diskuterar.
ftorsell skrev: Mina öron och kropp gillar Kove steget enormt mycket mer en rotel steget ...
Det gör nog ingen hellerSvante skrev:ftorsell skrev: Mina öron och kropp gillar Kove steget enormt mycket mer en rotel steget ...
DET kan ingen säga emot.
Svante skrev:ftorsell skrev: Mina öron och kropp gillar Kove steget enormt mycket mer en rotel steget ...
DET kan ingen säga emot.
steveo1234 skrev:IÖ: Vad är en reaktiv impedans.?Vilka andra sorters impedanser finns det?
IngOehman skrev:(Z brukar man använda för att beteckna reaktiv och R är en resistiv last. X är en komplex impedans som består av valfri kombination av R och Z.)