DQ-20 skrev:ftorsell skrev:Oki så du menar att filtreringen skulle göra att basen känns som en käft smäll. mot rotel stegets bas i jämförelse låter som en bas med konen gjord av deg?

i detta fall skulle jag tro dig om du sa rotel steget hade denna filtrering.
Du behöver inte tro någonting som någon säger. Du behöver bara förstår hur det fungerar. Du behöver inte tro att det är så som RuneStone (och jag) föreslår, det är bara en hypotes, men du bör vara med på att det är en MÖJLIG förklaring.
En ton på 20 Hz hörs ju knappt som en ton i ett rum och innebär definitivt ingen "käftsmäll". Under 20 Hz finns det i princip bara ambiens och specialeffekter och de brukar mer kännas som "tryck över bröstet" eller något sådant. Bas ned till 25 Hz låter forfarande "avgrundsdjup". Men "käftsmällsenergin" ligger högre upp. Vill man ha "käftsmällar" som låter så "rent" som möjligt är någon form av filtrering nedåt effektivt så att inte konen rör sig för mycket av ljud som ändå inte bidrar till "käftsmällen", om det är det man är ute efter. Lägger man filtrering tillräckligt lågt låter det fortfarande "djupbas" men man slipper det konfladder som gör att det låter illa. Det går att få vilken baslåda som helst att låta apa genom att trycka på ordentligt med ljud som ligger under högtalarens nedre gräns. I en basreflexlåda är det extra enkelt eftersom den saknar den slutna lådans inbyggda skyddsmekanismer.
Jag tror ingen (nåja...) är ute efter att bevisa att du har fel bara för skoj skull, utan för att peka på att det finns alternativa förklaringar till din upplevelse som inte står i motsatsförhållande till övrig tillgänglig kunskap.
Jag tror att en sak som skulle öppna upp för en bättre diskussion är om du dämpade din kritik av Rotel-steget. Steget har genomgått noggranna lyssningstest med sk. F/E-test med kvalificerad kringutrustning och har visat sig bidra med väldigt lite egenljud, även vid höga effekter. Den har också mätts och befunnits ge betydligt mer effekt än de mätningar du redovisar. Om du tycker att det låter "kallt" så kan det ju bero på att resten av anläggningen låter lite "kallt" och att du behöver något som låter "varmt" tillsammans med din anläggning. Eller? Om din mätning skulle stämma är dessutom steget trasigt.
/DQ-20
Nej visst stämmer det att 20 Hz inte ger en käft smäll. Vi mätte inte skillnaden med Hertz ton utan med vanlig musik samma spår mot rotel och Kove steget.
Och jag vet att rotel steget fått mycket bra kritik.
Men hur jag en förklarar för er att rotel steget har brister vägrar ni ta åt er
Trots att jag visat att fler utanför detta forum tycker som mig men jag vet
Inte om ni kan ta emot information som andra tycker världen över
Som till ex flera inlägg att rotel 1090 är kraft löst i basområdet låter ansträngt mycket tidigare en andra steg som är lägre specade
Till exempel jag tror verkligen ni skulle behöva vidga era områden för det finns prylar varken jag eller någon här på faktiskt har koll på.
Man lär väl så länge man lever eller är det inte så?
Och återigen vi hade inget filter inkopplat annat en min marantz 8003 så samma delning till bägge stegen