Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-13 00:16

IngOehman skrev:Om du uppfattar att ftorsell trollar* (vilket du ju antyder) så förstår jag
inte att du låter det fortsätta utan tillsägelse.

Jag uppfattar dock inte att ftorsell trollar, utan tror snarare att det han
skriver är baserat på hans övertygelser,

Det tror inte jag heller. Hade jag trott det hade jag skrivit i rött.
'
Däremot blir effekten detsamma hos medforumister.
Något som jag kände att jag måste uppmärksamma.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 00:37

Nicke skrev:ftorsell, evo 6 vs corvette,var det du som testade min evo 6' a med johan på justerö??

Nja jag testa inte den åkte bara med :D men som sagt det var ju många år
Sedan min evo har jag fortfarande kvar men som sagt jag lag trimningen
På corvetten istället :twisted: det blir lite mer klipp i bitarna med stora V8 or :wink: saknar inte du din evo den var det ju sjuk puts på :D

Mvh Fredrik

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 00:51

RuneStone skrev:
ftorsell skrev:Men snälla nån signalen går ofiltrerat genom steget 20hz till 20khz

Ja, fast vad händer när det kommer en 15Hz ton där det ena steget är ofiltrerat medan det andra steget filtrerar < 20Hz med 48dB/okt ?

Steget som filtrerar kommer troligtvis att låta som det har avsevärt mycket mer kontroll(om vi nu förutsätter portade lådor med "normal" avstämning)..

Oki så du menar att filtreringen skulle göra att basen känns som en käft smäll. mot rotel stegets bas i jämförelse låter som en bas med konen gjord av deg? :D i detta fall skulle jag tro dig om du sa rotel steget hade denna filtrering. På det är det ju fler som tycker som mig som jämfört rotel steget mot andra hifi steg om du följt tråden har jag lagt in text eller om det var länkar på andras uppfattning om rotel stegets dåliga kraft så jag tror det är så illa att ni inte hört hur riktigt bra muskel bas låter
:wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 01:09

Vinylcalle skrev:Det kan ju vara så att Kove slutsteget färgar ljudet på ett sätt som TS uppskattar. Är det fallet så är det ju naturligtvis ett bättre alternativ än Rotel.
Sen kunde man ju tycka att det vore bättre att hitta ett 220-240 Volts slutsteg som kunde låta lika bra i TS öron.

MvH Carl

Helt sant Kove steget är varmare en isbergs kalla ljudet från rotel stegen
Tyvärr har jag inte heller fått lyssna på något annat hifi steg som lyckats
Få ljudet att bara toksläppa från högtalaren heller på samma sätt.

Vilka steg är bättre en rotel 1090 som är lite varmare har betydligt mer kraft
Och gör det Kove steget gör :D samt andra dyra hifisteg och inte kostar satan :wink:

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-12-13 02:06

ftorsell skrev:
Vinylcalle skrev:Det kan ju vara så att Kove slutsteget färgar ljudet på ett sätt som TS uppskattar. Är det fallet så är det ju naturligtvis ett bättre alternativ än Rotel.
Sen kunde man ju tycka att det vore bättre att hitta ett 220-240 Volts slutsteg som kunde låta lika bra i TS öron.

MvH Carl

Helt sant Kove steget är varmare en isbergs kalla ljudet från rotel stegen
Tyvärr har jag inte heller fått lyssna på något annat hifi steg som lyckats
Få ljudet att bara toksläppa från högtalaren heller på samma sätt.

Vilka steg är bättre en rotel 1090 som är lite varmare har betydligt mer kraft
Och gör det Kove steget gör :D samt andra dyra hifisteg och inte kostar satan :wink:

1090 har väl inte kallt ljud, utan hyfsat neutralt? Om det är i närheten av så stora skillnader mellan stegen som du påstår så lär ju Kove-steget färga KRAFTIGT.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 07:39

Nasjo skrev:1090 har väl inte kallt ljud, utan hyfsat neutralt? Om det är i närheten av så stora skillnader mellan stegen som du påstår så lär ju Kove-steget färga KRAFTIGT.

Disten hos Kove-stegen är specad så hög som 0,2%, det är ju en hel del mer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-12-13 09:02

ftorsell skrev:Oki så du menar att filtreringen skulle göra att basen känns som en käft smäll. mot rotel stegets bas i jämförelse låter som en bas med konen gjord av deg? i detta fall skulle jag tro dig om du sa rotel steget hade denna filtrering.

ftorsell skrev:Och när man kör steget på dom tidigare basarna vart det mindre konrörelse

Om det blir mindre konrörelser och mera bas kan det bero på att steget filtrerar bort lågfrekvent innehåll.
Om du får lågfrekvent innehåll(längre en baslådans avstämning) och inget filtrerar det finns risken att basljudet försämras då konerna kommer röra sig väldigt mycket och okontrollerat.

Vilka säljer Kove ?
Hade varit intressant att få lyssna på ett steg någonstans.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-13 11:32

ftorsell skrev:Oki så du menar att filtreringen skulle göra att basen känns som en käft smäll. mot rotel stegets bas i jämförelse låter som en bas med konen gjord av deg? :D i detta fall skulle jag tro dig om du sa rotel steget hade denna filtrering.

Du behöver inte tro någonting som någon säger. Du behöver bara förstår hur det fungerar. Du behöver inte tro att det är så som RuneStone (och jag) föreslår, det är bara en hypotes, men du bör vara med på att det är en MÖJLIG förklaring.

En ton på 20 Hz hörs ju knappt som en ton i ett rum och innebär definitivt ingen "käftsmäll". Under 20 Hz finns det i princip bara ambiens och specialeffekter och de brukar mer kännas som "tryck över bröstet" eller något sådant. Bas ned till 25 Hz låter forfarande "avgrundsdjup". Men "käftsmällsenergin" ligger högre upp. Vill man ha "käftsmällar" som låter så "rent" som möjligt är någon form av filtrering nedåt effektivt så att inte konen rör sig för mycket av ljud som ändå inte bidrar till "käftsmällen", om det är det man är ute efter. Lägger man filtrering tillräckligt lågt låter det fortfarande "djupbas" men man slipper det konfladder som gör att det låter illa. Det går att få vilken baslåda som helst att låta apa genom att trycka på ordentligt med ljud som ligger under högtalarens nedre gräns. I en basreflexlåda är det extra enkelt eftersom den saknar den slutna lådans inbyggda skyddsmekanismer.

Jag tror ingen (nåja...) är ute efter att bevisa att du har fel bara för skoj skull, utan för att peka på att det finns alternativa förklaringar till din upplevelse som inte står i motsatsförhållande till övrig tillgänglig kunskap.

Jag tror att en sak som skulle öppna upp för en bättre diskussion är om du dämpade din kritik av Rotel-steget. Steget har genomgått noggranna lyssningstest med sk. F/E-test med kvalificerad kringutrustning och har visat sig bidra med väldigt lite egenljud, även vid höga effekter. Den har också mätts och befunnits ge betydligt mer effekt än de mätningar du redovisar. Om du tycker att det låter "kallt" så kan det ju bero på att resten av anläggningen låter lite "kallt" och att du behöver något som låter "varmt" tillsammans med din anläggning. Eller? Om din mätning skulle stämma är dessutom steget trasigt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2012-12-13 14:03

ftorsell skrev:
Nicke skrev:ftorsell, evo 6 vs corvette,var det du som testade min evo 6' a med johan på justerö??

På corvetten istället :twisted: det blir lite mer klipp i bitarna med stora V8 or :wink: saknar inte du din evo den var det ju sjuk puts på :D

Mvh Fredrik

Evon fick ge vika för ett Ino system,ångrar nada.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-13 14:33

DQ-20 skrev:
ftorsell skrev:Oki så du menar att filtreringen skulle göra att basen känns som en käft smäll. mot rotel stegets bas i jämförelse låter som en bas med konen gjord av deg? :D i detta fall skulle jag tro dig om du sa rotel steget hade denna filtrering.

Du behöver inte tro någonting som någon säger. Du behöver bara förstår hur det fungerar. Du behöver inte tro att det är så som RuneStone (och jag) föreslår, det är bara en hypotes, men du bör vara med på att det är en MÖJLIG förklaring.

En ton på 20 Hz hörs ju knappt som en ton i ett rum och innebär definitivt ingen "käftsmäll". Under 20 Hz finns det i princip bara ambiens och specialeffekter och de brukar mer kännas som "tryck över bröstet" eller något sådant. Bas ned till 25 Hz låter forfarande "avgrundsdjup". Men "käftsmällsenergin" ligger högre upp. Vill man ha "käftsmällar" som låter så "rent" som möjligt är någon form av filtrering nedåt effektivt så att inte konen rör sig för mycket av ljud som ändå inte bidrar till "käftsmällen", om det är det man är ute efter. Lägger man filtrering tillräckligt lågt låter det fortfarande "djupbas" men man slipper det konfladder som gör att det låter illa. Det går att få vilken baslåda som helst att låta apa genom att trycka på ordentligt med ljud som ligger under högtalarens nedre gräns. I en basreflexlåda är det extra enkelt eftersom den saknar den slutna lådans inbyggda skyddsmekanismer.

Jag tror ingen (nåja...) är ute efter att bevisa att du har fel bara för skoj skull, utan för att peka på att det finns alternativa förklaringar till din upplevelse som inte står i motsatsförhållande till övrig tillgänglig kunskap.

Jag tror att en sak som skulle öppna upp för en bättre diskussion är om du dämpade din kritik av Rotel-steget. Steget har genomgått noggranna lyssningstest med sk. F/E-test med kvalificerad kringutrustning och har visat sig bidra med väldigt lite egenljud, även vid höga effekter. Den har också mätts och befunnits ge betydligt mer effekt än de mätningar du redovisar. Om du tycker att det låter "kallt" så kan det ju bero på att resten av anläggningen låter lite "kallt" och att du behöver något som låter "varmt" tillsammans med din anläggning. Eller? Om din mätning skulle stämma är dessutom steget trasigt.

/DQ-20

Inlägget är både klokt och pedagogiskt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 20:31

Nattlorden skrev:
Nasjo skrev:1090 har väl inte kallt ljud, utan hyfsat neutralt? Om det är i närheten av så stora skillnader mellan stegen som du påstår så lär ju Kove-steget färga KRAFTIGT.

Disten hos Kove-stegen är specad så hög som 0,2%, det är ju en hel del mer.

Ha ha ja nu nattlorden tittar du på specen för snik Kove stegen :D :D

Men jag har väl ändå bara nämt pro stegen och det nattlorden är dag och natt Skillnad 0.002% vid fullt spätt mot snik stegens 0.20% nu tror jag fan knappt man hör den skillnaden som sagt pro steget har ju lägre dist en rotel steget :wink:
Senast redigerad av ftorsell 2012-12-13 20:49, redigerad totalt 2 gånger.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 20:37

Nicke skrev:
ftorsell skrev:

Mvh Fredrik

Evon fick ge vika för ett Ino system,ångrar nada.

Ja jag tror jag sett något inlägg från componet från ditt nya system
Har inte du provat något rotel 1090 mot dina Krell steg :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 20:46

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Nej visst stämmer det att 20 Hz inte ger en käft smäll. Vi mätte inte skillnaden med Hertz ton utan med vanlig musik samma spår mot rotel och Kove steget.
Och jag vet att rotel steget fått mycket bra kritik.
Men hur jag en förklarar för er att rotel steget har brister vägrar ni ta åt er
Trots att jag visat att fler utanför detta forum tycker som mig men jag vet
Inte om ni kan ta emot information som andra tycker världen över
Som till ex flera inlägg att rotel 1090 är kraft löst i basområdet låter ansträngt mycket tidigare en andra steg som är lägre specade
Till exempel jag tror verkligen ni skulle behöva vidga era områden för det finns prylar varken jag eller någon här på faktiskt har koll på.
Man lär väl så länge man lever eller är det inte så?

Och återigen vi hade inget filter inkopplat annat en min marantz 8003 så samma delning till bägge stegen :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-13 20:49

Rättelse: Du vet inte om ifall det finns ett filter i konstruktionen.

Har du steget fulla bandbredd?

Finns det några mätningar tillgängliga på steget?

Och vad det gäller Rotelsteget - varför har du inte sålt skiten än? Den duger ju inte för dig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 20:58

ftorsell skrev:Ha ha ja nu nattlorden tittar du på specen för snik Kove stegen :D :D

Jag tittade på de bästa på hemsidan och tog ut spec-arket för allihop?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2012-12-13 21:28

ftorsell: Vad ska du ha för ditt 1090? Förutsatt att det inte är sönder. ;)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 21:46

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:Ha ha ja nu nattlorden tittar du på specen för snik Kove stegen :D :D

Jag tittade på de bästa på hemsidan och tog ut spec-arket för allihop?

Ja men pro stegen är inte med där :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 21:50

joakimfors skrev:ftorsell: Vad ska du ha för ditt 1090? Förutsatt att det inte är sönder. ;)

Ja med tanke på att dom är så bra :wink: så vill man ju ha mycket för dessa bestar :lol:

Ärligt talat så vet jag inte ens om jag ska sälja dom eller
Eller försöka köpa ett 1090 till och använda dom till bioljudet i vardagsrummet i framtiden. ska jag sälja dom så vill jag ha runt
15000kr st för dom :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 21:56

MagnusÖstberg skrev:Rättelse: Du vet inte om ifall det finns ett filter i konstruktionen.

Har du steget fulla bandbredd?

Finns det några mätningar tillgängliga på steget?

Och vad det gäller Rotelsteget - varför har du inte sålt skiten än? Den duger ju inte för dig.

Det finns filter i konstruktionen men det är inte aktivt nu
Ja Marko i Tyskland som vad jag vet äger Kove har en korrekt mätutrustning
Men jag vet inte varför han inte lägger upp alla fakta på prylarna för dom gör inte bort sig men men.

Det duger inte till mitt ljudrum men man kan väl ha skiten i vardagsrummet
Där man inte har några krav :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 21:59

ftorsell skrev:Ja men pro stegen är inte med där :wink:

Nä, de existerar visst enbart på Cliff's sida då...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 22:01

ftorsell skrev:Det finns filter i konstruktionen men det är inte aktivt nu

Kan du inte säga att du inte hänger med när du inte gör det?

Alla steg som inte är felbyggda, bil som hemma, har ett filter som skär bort så att det inte blir likspänning ut. Var man väljer att lägga -3dB punkten samt vilken branthet filtret har varierar.

Var ligger denna punkten på dina steg??

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2012-12-13 22:12

ftorsell skrev:
joakimfors skrev:ftorsell: Vad ska du ha för ditt 1090? Förutsatt att det inte är sönder. ;)

Ja med tanke på att dom är så bra :wink: så vill man ju ha mycket för dessa bestar :lol:

Ärligt talat så vet jag inte ens om jag ska sälja dom eller
Eller försöka köpa ett 1090 till och använda dom till bioljudet i vardagsrummet i framtiden. ska jag sälja dom så vill jag ha runt
15000kr st för dom :wink:

Det var dyrt för så "dåliga" steg.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-13 22:14

Vilka skit steg mitt klarar ner till 0.1hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 22:27

joakimfors skrev:Det var dyrt för så "dåliga" steg.

Ja, jag gav så mycket för ett begagnat välljudande exemplar, så kan han väl inte ta lika mycket för ett som inte låter bra... 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-13 22:50

Nattlorden skrev:

Alla steg som inte är felbyggda, bil som hemma, har ett filter som skär bort så att det inte blir likspänning ut. Var man väljer att lägga -3dB punkten samt vilken branthet filtret har varierar.

Det vet han inte.

Mina steg är uppenbarligen felkonstruerade enligt dig förövrigt ;)
De är DC-kopplade och har frekvensomfånget DC-300KHz.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-13 22:55

Då får jag passa på att gratulera MÖ . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 23:02

MagnusÖstberg skrev:Mina steg är uppenbarligen felkonstruerade enligt dig förövrigt ;)

Japp. Helt onödigt att riskera skicka 60V likspänning eller liknande till sina högtalare. -3dB vid 0,01Hz hade säkert inte stört...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-13 23:04

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:

Det vet han inte.

Mina steg är uppenbarligen felkonstruerade enligt dig förövrigt ;)

Knappast DC hela vägen väl? Utgångstegen är förmodligen DC-kopplade men då brukar det behövas antingen en AC-koppling eller en servokoppling (= en form av AC-koppling) före så att det inte ligger offset på utgången.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 23:22

Nattlorden skrev:
joakimfors skrev:Det var dyrt för så "dåliga" steg.

Ja, jag gav så mycket för ett begagnat välljudande exemplar, så kan han väl inte ta lika mycket för ett som inte låter bra... 8)

Ett räknar jag inte fel är det två :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 23:30

Nattlorden skrev:

Ja jag kan erkänna att jag inte hänger med gör du det med när du inte hänger med nej just ja jag glömde att du är nog den ända felfria personen på planeten jorden :lol:

Jag skiter hur rotel steget är uppbyggt eller Kove steget eller något annat steg jag har ingen aning om hur man ska bygga ett perfekt eller helt felkonstruerat steg men mina två öron kan höra skillnad på stegen och
Mina öron gillar Kove steget bättre. Och innan jag lyssnat på Kove steget
Var min reference rotel stegen.
För inte fan hade jag köpt dom om jag inte gilla dom när jag köpte dom
Och i hifi världen är rotel 1090 ett grymt bra steg. Men men men det finns bättre steg om man inte är priskänslig?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi