Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Svante skrev:Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.
Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.
Det borde rimligen betyda att andra människor kan vara väldigt olika i vad man upplever som viktigt av de tre ovanstående.
Jag tror att detta i kombination med hur svårt det är att beskriva ljud med ord gör att man väldigt lätt pratar förbi varandra.
Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Huruvida de går att skilja så helt vet jag inte, men att folk snöt in på olika sätt att lyssna och därmed kvalitetsbedömma är jag helt övertygad om.
Svante skrev:Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.
bensnake skrev:Svante skrev:Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.
Får man bara kommentera utifrån givna tre parametrar?
Sedan ett par år tillbaka lyssnar jag endast på musiken, nämligen. Det är jävligt befriande. Tidigare snöade jag så till den milda grad in på enskilda parametrar i återgivningen, att jag nästan helt glömde bort varför jag började intressera mig för denna hobby från allra första början.
Jag kan dock fortfarande "detaljstudera" om jag vill. Skillnaden är att det numera görs medvetet och frivilligt och inte, som förr, av ett näst intill tvångsmässigt behov av att leta efter artefakter.
Edit; ovanstående gäller lyssning i min egen anläggning. Jag inser nu att du förmodligen avsåg kvalitetsbedömning av anläggningar generellt. Gjorde du det?
Edit igen; inser nu att jag totalt missuppfattat din post. Withdrawn. God natt.
Svante skrev:Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.
Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.
Det borde rimligen betyda att andra människor kan vara väldigt olika i vad man upplever som viktigt av de tre ovanstående.
Jag tror att detta i kombination med hur svårt det är att beskriva ljud med ord gör att man väldigt lätt pratar förbi varandra.
Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Fjonkalicious skrev:... medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Fjonkalicious skrev: ...Däremot har jag andra problem, troligtvis i 3kHz-området. Vissa instrument och röster kan bete sig för mig som helt olidliga. Jag kan inte vara kvar i rummet.
Nu är ju jag ett öronbarn med massor av ärr på trumhinnan så det finns garanterat anledningar till varför det är så.
...
Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet.
Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Fjonkalicious skrev:...Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet. Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Fjonkalicious skrev:Samtidigt är det ju tråkigt att man lyssnar efter fel och inte bara njuter litegrann emellanåt.
Fjonkalicious skrev:Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet. Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Strmbrg skrev:Jag har väl huvudsakligen snöat in på detta med upplösning.
Möjligen på grund av att jag mestadels spisar akustisk musik med lite större orkestrar.
Hur skall man definiera upplösning rent fysikaliskt?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Huruvida de går att skilja så helt vet jag inte, men att folk snöt in på olika sätt att lyssna och därmed kvalitetsbedömma är jag helt övertygad om.
Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.
Alltså att någon retar sog mest på kompression, medan någon annan blir det av en basresonans. Typ.
Alltså, har ni tänkt på att det kanske är så?
StefanL skrev:Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster