Att höra olika...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Att höra olika...

Inläggav Svante » 2012-12-13 00:17

Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.

Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.

Det borde rimligen betyda att andra människor kan vara väldigt olika i vad man upplever som viktigt av de tre ovanstående.

Jag tror att detta i kombination med hur svårt det är att beskriva ljud med ord gör att man väldigt lätt pratar förbi varandra.

Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Att höra olika...

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 00:20

Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?

Huruvida de går att skilja så helt vet jag inte, men att folk snöt in på olika sätt att lyssna och därmed kvalitetsbedömma är jag helt övertygad om.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-13 00:26

Svante skrev:Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.

Jag funderar över det där ibland, att jag själv har lagt mer och mer fokus på dynamikfel och dist i takt med att jag har upptäckt hur stora skillnader det är mellan inspelningar, och faktiskt i takt med att jag börjar lita på mina öron.

Det borde rimligen betyda att andra människor kan vara väldigt olika i vad man upplever som viktigt av de tre ovanstående.

Jag tror att detta i kombination med hur svårt det är att beskriva ljud med ord gör att man väldigt lätt pratar förbi varandra.

Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?

Sätt utropstecken istället för frågetecken så kan tråden låsas 8) för då är ämnet uttömt.

Mvh :)
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-13 00:49

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Vad tror ni? Kan man snöa in på en av parametrarna så att man glömmer de andra, och snöar isf olika människor in på olika parametrar?

Huruvida de går att skilja så helt vet jag inte, men att folk snöt in på olika sätt att lyssna och därmed kvalitetsbedömma är jag helt övertygad om.

Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.

Alltså att någon retar sog mest på kompression, medan någon annan blir det av en basresonans. Typ.

Alltså, har ni tänkt på att det kanske är så?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-13 00:52

En del gillar ju horn också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-13 01:11

Svante skrev:Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.

Får man bara kommentera utifrån givna tre parametrar?

Sedan ett par år tillbaka lyssnar jag endast på musiken, nämligen. Det är jävligt befriande. Tidigare snöade jag så till den milda grad in på enskilda parametrar i återgivningen, att jag nästan helt glömde bort varför jag började intressera mig för denna hobby från allra första början.

Jag kan dock fortfarande "detaljstudera" om jag vill. Skillnaden är att det numera görs medvetet och frivilligt och inte, som förr, av ett näst intill tvångsmässigt behov av att leta efter artefakter.

Edit; ovanstående gäller lyssning i min egen anläggning. Jag inser nu att du förmodligen avsåg kvalitetsbedömning av anläggningar generellt. Gjorde du det?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-13 01:19

Märker när jag mixar att tonkurvefel, distorsion och kompression är nära besläktade företeelser. Om man lägger aldrig så lite, för mycket kompression på en mix handlar det om att EQ:a bråkdelar av dB upp eller ner som gör skillnad på om det ska låta bra eller bli olidligt. Ibland har man liksom inte så mycket att välja på - om man återanvänder gammalt material och måste "limma det" ...

Kan lätt förstå att vissa högtalare, lyssningsrummets egenskaper och personliga preferrenser kan spela otroligt stor roll för hur vi upplever en inspelning (eller inspelningar i allmänhet)...^^

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-13 01:30

bensnake skrev:
Svante skrev:Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.

Får man bara kommentera utifrån givna tre parametrar?

Sedan ett par år tillbaka lyssnar jag endast på musiken, nämligen. Det är jävligt befriande. Tidigare snöade jag så till den milda grad in på enskilda parametrar i återgivningen, att jag nästan helt glömde bort varför jag började intressera mig för denna hobby från allra första början.

Jag kan dock fortfarande "detaljstudera" om jag vill. Skillnaden är att det numera görs medvetet och frivilligt och inte, som förr, av ett näst intill tvångsmässigt behov av att leta efter artefakter.

Edit; ovanstående gäller lyssning i min egen anläggning. Jag inser nu att du förmodligen avsåg kvalitetsbedömning av anläggningar generellt. Gjorde du det?

Edit igen; inser nu att jag totalt missuppfattat din post. Withdrawn. God natt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-13 01:33

Är fullständigt övertygad om det.
Ett enkelt exempel är ju att den musiksmak man har kan göra att man inte kommer höra en del fel eller en del fel kommer vara mera tydliggjorda.

Vilka fel är tydliga om man spelar rap förutom musiken i sig?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-13 07:13

Svante skrev:Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet. Det finns tonkurvefel, distorsion och dynamikfel. Sen finns en massa subjektiva etiketter på ljudkvaliteten, men de täcks nog in av ovanstående ganska väl.

Subjektivt tyckande från mig:

Det är lätt att snöa in på att lyssna till " ljudet" istället för till musiken, ja.

Lyssning till " ljudkvalitet" typ basresonanser, tonkurvefel eller komprimeringsartefakter ger aldrig någon musikalisk förkovran för mig.

Jag försöker undvika att lyssna till ljudkvaliteten, är istället intresserad av VAD musikerna spelar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-12-13 09:09

Disten är nog det som stör mig mest. Speciellt då jag gärna drar på volymen emellanåt...

Jag jag tycker man kan störa sig på olika saker beroende på anläggning..
Om man lyckas höra ett fel i en anläggning så blir det felet dominerande för hela upplevelsen och man har svårt att släppa det...
T.ex. om man hör en basresonans vid 70Hz så kommer man att störa sig på den resonansen i varenda musikstycke, även om resonansen egentligen inte är så väldigt kraftig..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-12-13 09:25

Jag brukar uttrycka det som att olika männinskor är känsliga för olika saker. Vi hör helt enkelt olika.

En sak jag har upptäckt med aktiva musiker är att de i stor uträckning "lyssnar igenom" anläggningen och inte i smma omfattning märker av det som jag kan tycka är en markant brist i återgivningskvalité.

Det är helt klart en träningssak alltså, och i mitt fall som har lagt hundratals timmar för att hitta fel (och med varierande framgång försökt åtgärda dem) så hör jag först "felen" och måste slappna av för att höra "musiken"

Eftersom jag ibland ängnar mig åt ljudbedömningar enligt ett standardiserat protokoll tillsammans med andra som också är erfarna och utbildade är det helt klart att vi är känsliga för olika saker. Nått som jag tycker är bra kan någon annan tycka ha stora brister och vice versa.

Därför brukar jag säga till någon som frågar om råd om något komponentval (framförallt högtalare): "Lita på DINA öron! Det är DU som skall vara nöjd."
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-13 09:35

Detta diskuterades på senaste Feelgood-träffen hos 30Hzbone. Jag verkar tämligen okänslig, eller något skadad i övre register, där diskanten jobbar. Distortion eller överbetoning i detta området är jag hyffsat tolerant mot.

Däremot har jag andra problem, troligtvis i 3kHz-området. Vissa instrument och röster kan bete sig för mig som helt olidliga. Jag kan inte vara kvar i rummet.

Nu är ju jag ett öronbarn med massor av ärr på trumhinnan så det finns garanterat anledningar till varför det är så.

För mig så betyder ljudbilden en hel del och jag kan faktiskt fokusera rätt mycket på det, innan jag letar andra fel.

Samtidigt är det ju tråkigt att man lyssnar efter fel och inte bara njuter litegrann emellanåt.

Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet. Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 09:50

Fjonkalicious skrev:... medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.

:D

Men visst hör vi olika saker och fokuserar på olika parametrar. En del kanske beroende på musiksmak som någon skrev, men troligen också för att det är olika delar av ljudet/musiken som är viktiga för oss.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-13 09:55

Fjonkalicious skrev: ...Däremot har jag andra problem, troligtvis i 3kHz-området. Vissa instrument och röster kan bete sig för mig som helt olidliga. Jag kan inte vara kvar i rummet.

Nu är ju jag ett öronbarn med massor av ärr på trumhinnan så det finns garanterat anledningar till varför det är så.

...

Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet.

Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.

Hmm, det kanske finns samband och i så fall är det inte säkert att folk är dumma i huvudet :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-13 10:18

Peter: vi pratar olika dimensioner. När jag får känningar när jag lyssnar på normala system så kan man säg att det är som en vindpust.

På julfesten var det lavin, tyfoon eller valfri överdrift.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2012-12-13 10:26

Svante skriver;

"Själv har jag märkt en skillnad över tid i vad jag lyssnar efter när jag bedömer ljudkvalitet."

Jag har svårt att göra skillnad mellan musik och ljudkvalité. För någonstans är det upplevelsen som räknas, inte bygget på prylar. I bilen har jag många gånger haft fantastiska upplevelser, som har varit svårt att återupprepa hemma. På samma sätt som att en cola i hettan, är så underbar! Och det där vinet på krogen, som ska vara så bra, vad det så gott? Det där har jag funderat mycket på. Jag är inte så säker så att vi hör så olika som vi tror. Och jag tror också att vi lätt pratar förbi varandra och överdriver skillnader i våra önskningar, för att vi vill ha skillnader. Valet av prylar kanske bestäms av annat än ljud t.ex emotioner. Vilket inte är fel. Vi väljer ju kläder efter känslor varför inte också ljud?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-13 10:36

Fjonkalicious skrev:...Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet. Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.

Det kallas att hålla god min. Att sitta kvar alltså. Dina kamrater var helt enkelt artiga. Kanske var kvinnan chefens dotter/hustru/älskarinna? Då ligger de bättre till vid nästa löneförhandling än den som stoppade servetter i öronen ;-)

Vad gäller trådämnet så har jag en begåvning/ett handikapp som gör att jag kan höra "dåligheter" en liten stund, och sedan hör jag bara musik. Oavsett anläggning (inom rimliga gränser). Efter tio minuter diggar jag vilken rigg som helst, förutsatt att jag gillar musiken. Bäst av allt låter det hemma hos mig, så jag är ingen lättförförd kund i hifi-butiken. Tvärtom. Jag kan lyssna på ett tvåmiljoners system och njuta intensivt. Ett par timmar senare sitter jag i min egen ljudgrotta och tycker att mitt eget humbla system levererar en (minst) lika trevlig upplevelse.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2012-12-13 10:49

Fasfel har jag svårt för. Oavsett hur bred sweetspot högtalarna har, så har jag mycket svårt att lyssna om jag inte sitter på exakt rätt ställe.
Refekterar över alla typer av färgningar, men det är svårt att säga exakt vilka områden som stör mig mest.
Dålig tajming i basen stör mig dock extremt mycket, men då är man tillbaka på fasfel igen.
För "små" uppställningar är heller ingen höjdare. Stor ljudbild intryck i liten låda känns inte rätt hur bra det än låter i övrigt.

En intressant iakktagelse som jag gjort på slutet är att jag tycks ha lättare att filtrera ut direktljud med tiden. En bra högtalare i ett dåligt rum låter skit direkt man börjar lyssna. Efter en stund tycks dock hjärnan ställa om och fokusera på direktljudet. Klangmässiga fel sorterar dock inte skallen bort lika lätt.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-13 11:04

Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-12-13 15:34

Det lustiga här är nog att jag sällan tänker i de termerna öht.

#1 Vill jag spela luftgitarr och börjar tårna vicka av sig själv?
Om nej så är det knappast löst att fortsätta...
#2 Känner jag mig inne i musiken? Här så börjar vi nog prata djup, perspektiv, 3D m.m.
#3 Är det något som sticker ut? Ok, här är nog tonkurvefel det mest sannolika men ibland stämmer inte den uppmätta kurvan med lyssningsintrycket och då är det svårare att förklara. Tex en skrällig/vass diskant? Kanske är det distorsion eller något annat kvantifierbart?

Att för mig tillämpa de ursprungliga parametrarna från början av tråden känns väldigt trubbigt när jag lyssnar på musik.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-13 17:58

Fjonkalicious skrev:Samtidigt är det ju tråkigt att man lyssnar efter fel och inte bara njuter litegrann emellanåt.

Instämmer helt, bara det är bra musik. :)

Fjonkalicious skrev:Sedan vet jag inte om folk är dumma i huvudet. Jag var på julfest med jobbet och där sjöng någon kvinna som inte borde sjunga och PA:t förstärkte verkligen det dåliga i hennes skärande röst. Folk satt kvar som det vore helt normalt medan jag frenetiskt började rulla julservetter och trycka in i örat.

För mycket/lite sprit på festen? :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-12-13 18:54

Jag har väl huvudsakligen snöat in på detta med upplösning.
Möjligen på grund av att jag mestadels spisar akustisk musik med lite större orkestrar.

Hur skall man definiera upplösning rent fysikaliskt?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-13 19:30

så klart ska fasen va rättvänd s a s tidsmässigt, så det inte blir falskt eller vasst nånstans. sen ska basen vara artikulerad å inte bumlig.
DÅ blir jag nog nöjd :) transientriktigt är ett ord som jag kom på..
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-13 19:58

Strmbrg skrev:Jag har väl huvudsakligen snöat in på detta med upplösning.
Möjligen på grund av att jag mestadels spisar akustisk musik med lite större orkestrar.

Hur skall man definiera upplösning rent fysikaliskt?

Jag tycker det gammla ordet svärta ligger bra i munnen när det kommer till upplösning. Fast svärta blir inte riktigt bra det heller, oändlighet snarare.

Tex : En kvinnas röst svävar helt fritt i luften och runt i kring hennes röst finns det en form av svärta, oändlighet, ingenting. Jag upplever och
tycker mig höra att det finns ingenting runt om kring henne......oändlighet...helt fritt från omkringvarande musik eller instrument/ljud....typ :D

Ahaaa, nu missade jag ju fysikaliskt :oops:

Jag inbillar mig att du får upplösning när frekvengången är någonsånär rak och distorsionen är väldigt låg......fysikalist.....vi får se vad de andra säger :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-13 20:00

Det är ju bara att mäta och köra lite blindtester och F/E så får man ju reda på om folk hör olika. Inga konstigheter.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 20:01

Frånvaro av reflexer inom ett visst tidsspann efter direktsignalen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-13 20:34

Svante skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, fast nu vill jag helt undvika gungflyt av perceptuella termer och i stället fokusera på om man hör de där tre mer tekniska parametrarna i olika grad.

Alltså att någon retar sog mest på kompression, medan någon annan blir det av en basresonans. Typ.

Alltså, har ni tänkt på att det kanske är så?

Jag tror att karaktären på "felbilden" (om det nu troligtvis är flera fel på en gång i olika hög grad) är det som avgör vad man stör sig mest/först på. Har man väl reagerat på att det öht åter dåligt, och har kunskap/vokabulär att formulera flera olika fel, är det kanske svårt att säga vad som identifieras först. Kanske att man reagerar på helheten, och sen ganska snabbt bryter ner det i delproblem, och först därefter prioriterar man vilket fel som är värst för en själv :D (makear detta sense?)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-13 20:34

Nattlorden skrev:Frånvaro av reflexer inom ett visst tidsspann efter direktsignalen?

Kan du ha upplösning om du har mycket distorsion och krokig frekvensgång?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-12-13 21:40

StefanL skrev:Basresonanser och högtalare som inte korrekt kan återge när musikern använder bokstaven 'S' (uuhh, hatar när 'esset' riktigt skär genom diskanten). Annars inte känslig.

Jag hade det sistnämnda problemet förrut med mina XTZ 99.36. Det löstes genom att byta från dyrkablar till fulkablar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi