Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Hur bär man sig åt om man vill beräkna tonkurvan från ett högtalarelement när det sitter monterat på en öppen baffel?
chrisss skrev:PerStromgren skrev:Hur bär man sig åt om man vill beräkna tonkurvan från ett högtalarelement när det sitter monterat på en öppen baffel?
John Krekovsky har skrivit en hel del om dipoler.
http://www.musicanddesign.com/tech.html
PerStromgren skrev:Svante skrev:Man skaffar sig Basta!...
Å, tusan, kan den det?
Svante skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Man skaffar sig Basta!...
Å, tusan, kan den det?
Ja, platta bafflar borde gå rätt bra. Den gör precis så som Nq säger.
nuffe skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Man skaffar sig Basta!...
Å, tusan, kan den det?
Hur gör man då basarna sitter i "twinholder" med öppen baksida,
som Linkwitz Phonix basar. Se länk,
http://www.linkwitzlab.com/woofer3.htm
Funderar på liknade lösning men med 8 eller 12 st SLS12or.
Henrik
Svante skrev:nuffe skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Man skaffar sig Basta!...
Å, tusan, kan den det?
Henrik
Sigge verkar lite nere nu, men om det är det jag tror (en oplatt baffel) så blir det antingen gissa-bygga-mäta-gissa-bygga-mäta... eller FEM-simulering som gäller, tror jag. För låga frekvenser kan man säkert göra en tumregelmässig dimensionering baserad på någon genomsnittlig läpvägsskillnad, men för högre frekvenser blir det knivigare.
nuffe skrev:Svante skrev:nuffe skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Man skaffar sig Basta!...
Å, tusan, kan den det?
Henrik
Sigge verkar lite nere nu, men om det är det jag tror (en oplatt baffel) så blir det antingen gissa-bygga-mäta-gissa-bygga-mäta... eller FEM-simulering som gäller, tror jag. För låga frekvenser kan man säkert göra en tumregelmässig dimensionering baserad på någon genomsnittlig läpvägsskillnad, men för högre frekvenser blir det knivigare.
Tänkt att användas upp till 80 Hz. för mig är det fortfarande låga
frekvenser
Henrik
Svante skrev:nuffe skrev:Svante skrev:nuffe skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Man skaffar sig Basta!...
Å, tusan, kan den det?
Henrik
Tänkt att användas upp till 80 Hz. för mig är det fortfarande låga
frekvenser
Henrik
Ja, fast nu är ju inte frågan vad som är låga frekvenser för dig, utan för högtalaren.
Det finns en konflikt här, om man vill att en dipol ska få någon vettig maxnivå i basen bör baffeln/löptidsskillnaden vara relativt stor, men för de frekvenser där den är det (dvs höga frekvenser) så upphör dipolen att stråla som en dipol.
En dipolhögtalare slåss alltså med en kompromiss mellan att vara en dipol och att ge någorlunda nivå.
nuffe skrev:Men jag upplever att dipolavrullningen är mindre än 6 dB/oktav i praktiken, eller är det mitt rum som ställer till det?![]()
Henrik
Svante skrev:nuffe skrev:Men jag upplever att dipolavrullningen är mindre än 6 dB/oktav i praktiken, eller är det mitt rum som ställer till det?![]()
Henrik
Det är flera saker som påverkar tonkurvan är dipolavrullningen, ja.
Det är tex vanligt att man använder element med högt Q-värde, man använder då "vägen till resonanstoppen" vid fs som motmedel mot avrullningen. Vidare så slutar lutningen på 6 dB/oktav vid någon frekvens som beror av löptidsskillnaden. Däröver blir tonkurvan i genomsnitt rak, men har lokalt toppar och dalar som beror av baffelns utformning.
Så har dina element höga Q-värden så har du kanske redan fixat (en del av) dipollutningen.
Sen kan du förstås ha problem i rummet också, det vet jag ju ingenting om.
matssvensson skrev:Room gain vid låga frekvenser funkar för dipol på samma sätt som för lådhögtalare, för begränsningsytorna vinkelrätt mot dipolplanet. Det vill säga normalt golv (och tak) samt sidvägg beroende på placering. Det motverkar dipolavrullningen.
mvh, Mats
Svante skrev:Vare sig en dipolhögtalare eller en basreflexhögtalare kan leverera ett statiskt (=0Hz) övertryck i ett slutet rum, det kan däremot en läckagefri sluten högtalare.
IngOehman skrev:En speciellt intressant sak med dipoler är att de om man placerar dem på samma avstånd från väggen bakom dem som man som lyssnare har till den vägg man har bakom sig, så genereras ofta imponerande räta tonkurvor, till lyssningsplatsen. Det är inte alls säkert att man upplever det naturligt dock.
matssvensson skrev:Tack för ett uttömmande upplyst inlägg Svante. Jag är ödmjuk inför din djupa kunskap på området och ber om ursäkt för att jag använder begrepp slarvigt och till och med kanske felaktigt. Det är snart 25 år sen jag läste elektroakustik på KTH, kunskapen falnar och minnet sviker.
Jag ska kontemplera ditt inlägg ytterligare i lugn och ro, men har en fråga som du gärna får ta dig tid och belysa. Hur kommer ett resonemang om spegling av ljudkällor i rummets begränsningsytor in i din förklaringsmodell?
Om vi representerar en monopol med ett "+", så speglas den som ett "+" i begränsingsytorna också. Enkelt förklarat summerar då källan och speglingarna i fas för låga frekvenser (långa våglängder), dvs ljudet från en monopol förstärks entydigt av begränsningsytorna.
Stoppar vi istället dit en dipol illustrerad som "+/-" på samma plats, vad händer då? För enkelhetens skull säger vi dessutom att dipolplanet är parallellt med väggen bakom källan, dvs då vinkelrätt mot sidväggen och golv (tak). Speglingen i golv och sidovägg adderar då på samma sätt som för monopolen (nota bene med samma dipolverkan "+/-" även i speglingarna). För väggen bakom dipolen blir det däremot tvärtom, där blir spegelbilden "-/+". Den speglingen hamnar då i motfas och motverkar alltså istället ursprungskällan.
Förstärkningen från begränsningsytorna vid låga frekvenser för dipolen blir således inte lika entydig som i fallet monopol. Den finns och då kan den till viss del motverka dipolavrullningen. Dipolen får succesiv förstärkning vid sjunkande frekvenser från speglingarna i golv och sidovägg, men motverkas av speglingen i bakväggen. Det var det jag försökte uttrycka med mitt ursprungliga inlägg i denna tråd.
Men hur kommer som sagt ett sånt här resonemang om spegling i begränsningytor in i din grundligare förklaringsmodell?
mvh, Mats
nuffe skrev:Hur gör man då basarna sitter i "twinholder" med öppen baksida,
Henrik
matssvensson skrev:nuffe skrev:Hur gör man då basarna sitter i "twinholder" med öppen baksida,
Henrik
Henrik! Min egen erfarenhet är att det Siegfritz och John K dokumenterat om ämnet stämmer tillräckligt bra för att använda i egna expriment. Med U och W-bafflar blir det som Svante skriver gissa(mha Linkwitz och Krekovsky)-bygga-mäta-gissa-bygga-mäta.
W-bafflar jag byggt själv uppför sig som rimliga dipoler upp första dipolpeaken om de är symmetriska (dvs elementen arbetar i likvärdiga kaviteter). Första kavitetsresonansen ska du helst ha filtrerat bort med marginal, så de funkar normalt inte speciellt högt upp i frekvens. Mina 10 tums basar omslutna i W-baffel delar jag brant över 170 hz och jag är nöjd med resultatet.
/Mats
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster