Hur mycket bas behövs för att det ska räcka. Egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-12 21:46

Nicke skrev:
petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons horn :) några gånger.

Mvh
Peter

Amen Peter delge oss gärna lite lyssings info liksom,kan denna typ av konstruktion återge infrabas tex?? kommer ihåg att jag "tappade hakan" då jag läste om Bosses basar,undrar om inte det var samma tidpunkt då jag tog hem sveriges första B&W thx system ifrån hifiklubben i sundsvall .

Vad är infrabas? Om du tar hem 200 man militärer i din lägenhet och dessa marscherar och gör ett samtidigt kraftfullt distinkt avstamp med ena foten så att det uppstår och går en distinkt tryckvåg genom hela huset så att huset efter tryckvågen står och gungar i golv, väggar och tak och du kan återge detta fullt realistiskt med din sterio, är det infraljud då? Är det tillräckligt god transientåtergivning då?

Jag kan nämna att på 70-talet specades en 15" bas från LEAB till Cerwin-Vega och detta var jag med om då jag jobbade på LEAB och detta element var tänkt som något utöver det vanliga. Det skulle vara för installationer på disco på den tiden, typ café Opera osv. Bosse Hansson köpte några sådana basar och hade dessa i sina bashorn.

Jag köpte kvartsvågspipor som Bosse hade ritat och använde dessa Cerwinbasar. Efter ett tag kom jag över gamla Siemens Klangfilmbasar 15" och bytte då ut mina Cerwinin mot dessa och då blev det fart på kalaset. Jag berättade detta för Bosse som också skaffade klangfilm 15" basar och monterade dessa istället i sina bashorn. Inte så dumt.

Jag har aldrig hört något liknande i basväg som Bosse presterade i sina bästa stunder.

Jag hade monsterbasar hemma ett tag där jag med lätthet kunde blåsa ut alla fönster i lägenheten och i grannens lägenhet. Det var bara tur att jag inte vred upp volymen mer. Det var 4 st TC-sounds 15" underhung i slutna lådor där 2 st var vid vägg och golv och 2 st var vid vägg och tak. Q-värde ställdes in för 0,5 och resonansfrekvensen var låg. I mitt rum blev det infra 8) Spelade jag 4 Hz så stog dörren till badrummet och slog några cm. det hördes ingen bas. Men badrumsdörren stod och slog. Sedan gick jag tillbaks in i vardagsrummet och ville spela så starkt det gick för att plåga badrumsdörren lite, men då såg jag att fönsterrutorna rörde sig in och ut så att jag trodde de skulle hoppa ut ur karmen. Det var bara att vrida ner istället. Jag hade kunnat spela betydligt starkare, men det hade kostat mer än vad jag då hade råd med.

Men oavsett detta så var det mer musik i Bosses horn, förrutom på Marie Boine och indiantrumma som lät fantastiskt på min anläggning. Jag har aldrig hört denna typ av bas, varken förr eller senare.

Nu har jag andra saker på g. Vi får se hur det blir.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-12 21:56

petersteindl skrev:...
Men oavsett detta så var det mer musik i Bosses horn, förrutom på Marie Boine och indiantrumma som lät fantastiskt på min anläggning. Jag har aldrig hört denna typ av bas, varken förr eller senare.

Den skivan, har varit en av mina referensplattor i många år. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-12 22:03

Ragnwald skrev:

Skivan heter?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-12 22:16

Var ju med Peter och hörde orkestern gå genom rummet hos Bosse. Hitills har allt annat bara låtit bra högtalare. Men det vore kul att höra något som liknar det ljudmässigt utan att man behöver ha en undervåning.
Men det känns tveksamt att det blir av för vem har lika bra horn? ;)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-12 22:18

200 militärer i lägenheten, kan behöva skohorn.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-12 22:28

petersteindl skrev: I mitt rum blev det infra 8) Spelade jag 4 Hz så stog dörren till badrummet och slog några cm. det hördes ingen bas. Men badrumsdörren stod och slog. Sedan gick jag tillbaks in i vardagsrummet och ville spela så starkt det gick för att plåga badrumsdörren lite, men då såg jag att fönsterrutorna rörde sig in och ut så att jag trodde de skulle hoppa ut ur karmen. Det var bara att vrida ner istället. Jag hade kunnat spela betydligt starkare, men det hade kostat mer än vad jag då hade råd med.
Peter

Undrar hur många här som just nu provar om de har infrabas med det stora "badrumsdörrtestet" :wink: . Varje seriöst system bör kunna blåsa ut både fönsterrutor och badrumsdörrar :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-12 22:29

DS skrev:
Ragnwald skrev:

Skivan heter?

Provar en gång till!

Ragnwald: Vad heter skivan med Marie Boine och Indiantrummor som du haft som ref i många år?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-13 00:26

petersteindl skrev:

Jag hade monsterbasar hemma ett tag där jag med lätthet kunde blåsa ut alla fönster i lägenheten och i grannens lägenhet. Det var bara tur att jag inte vred upp volymen mer. Det var 4 st TC-sounds 15" underhung i slutna lådor där 2 st var vid vägg och golv och 2 st var vid vägg och tak. Q-värde ställdes in för 0,5 och resonansfrekvensen var låg. I mitt rum blev det infra 8) Spelade jag 4 Hz så stog dörren till badrummet och slog några cm. det hördes ingen bas. Men badrumsdörren stod och slog. Sedan gick jag tillbaks in i vardagsrummet och ville spela så starkt det gick för att plåga badrumsdörren lite, men då såg jag att fönsterrutorna rörde sig in och ut så att jag trodde de skulle hoppa ut ur karmen. Det var bara att vrida ner istället. Jag hade kunnat spela betydligt starkare, men det hade kostat mer än vad jag då hade råd med.

Peter

Det är precis dom där berättelserna man läser om dom som har köpt en Proson Rumble 8.
Tipsar som vanligt om att byta ut dom spröda gamla englasfönstren mot något rejälare. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-13 00:29

bakerman22 skrev:
petersteindl skrev:

Peter

Det är precis dom där berättelserna man läser om dom som har köpt en Proson Rumble 8.
Tipsar som vanligt om att byta ut dom spröda gamla englasfönstren mot något rejälare. :D

Proson Rumble 8? Den funkar ju inte. Den har ju spikes 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2012-12-13 08:03

Kul läsning o tack för den Peter,nu är vi faktiskt i en tidsperiod som man känner igen sig i :wink:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2012-12-13 08:16

Och ja badrumsdörrar o gipsväggar måste svänga lite annars får man inte vara med i infraklubben :wink:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-12-13 10:28

Har nästan alltid haft kraftigare bas system än vad resten av anlägningen klarar av i ljud nivå, men samtidigt så känns det dumt att sitta på värsta monstret som man väldigt sällan får rasta ordentligt!

vet inte vad man kan sätta som regel, som någon nämnde på första sidan, att man aldrig är rädd för att de ska slå igenom även vid de värsta djupbas signalerna, sen ska man väll kunna spela ca 20-30 dB-C över resterande system (dB-A) för att ha headroom

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 11:00

dac83 skrev:Har nästan alltid haft kraftigare bas system än vad resten av anlägningen klarar av i ljud nivå, men samtidigt så känns det dumt att sitta på värsta monstret som man väldigt sällan får rasta ordentligt!

Varför det? Ju mer tomgång du kör det på destu mer inom Xmax med låg dist är du.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-12-14 10:04

Nattlorden skrev:Varför det? Ju mer tomgång du kör det på destu mer inom Xmax med låg dist är du.

det är klart det är så, sammtidigt känns det som att köra en ferrari med tegelsten mellan gas pedalen och mattan.

jag menar att det är "bra" men känns väldigt onödigt när man bara utnyttjar det högst sällan, men man slipper höra "klonk" ljud imellanåt! :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-14 10:08

dac83 skrev:
Nattlorden skrev:Varför det? Ju mer tomgång du kör det på destu mer inom Xmax med låg dist är du.

det är klart det är så, sammtidigt känns det som att köra en ferrari med tegelsten mellan gas pedalen och mattan.

jag menar att det är "bra" men känns väldigt onödigt när man bara utnyttjar det högst sällan, men man slipper höra "klonk" ljud imellanåt! :P

Fast det är mycket som kan kännas onödigt om det skall vara bra.

Förstärkareffekten och högtalarkapaciteten du behöver för att ha 27dB i dynamikreserv (ex. för Hugh Masekela "Stimela") för att slippa höra klippt eller onödigt distat ljud är ju definitivt något som kan kännas väldigt onödigt om man huvudsakliggen pop:ar med runt 12dB i dynamik.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-14 10:56

Bo:s basar Klangfilm KL.L406

Bild

Dom är ute till försäljning ( om dom inte redan är sålda )

Lech

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-12-15 01:18

petersteindl skrev:
Nicke skrev:
petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons horn :) några gånger.

Mvh
Peter

Amen Peter delge oss gärna lite lyssings info liksom,kan denna typ av konstruktion återge infrabas tex?? kommer ihåg att jag "tappade hakan" då jag läste om Bosses basar,undrar om inte det var samma tidpunkt då jag tog hem sveriges första B&W thx system ifrån hifiklubben i sundsvall .

Vad är infrabas? Om du tar hem 200 man militärer i din lägenhet och dessa marscherar och gör ett samtidigt kraftfullt distinkt avstamp med ena foten så att det uppstår och går en distinkt tryckvåg genom hela huset så att huset efter tryckvågen står och gungar i golv, väggar och tak och du kan återge detta fullt realistiskt med din sterio, är det infraljud då? Är det tillräckligt god transientåtergivning då?

Jag kan nämna att på 70-talet specades en 15" bas från LEAB till Cerwin-Vega och detta var jag med om då jag jobbade på LEAB och detta element var tänkt som något utöver det vanliga. Det skulle vara för installationer på disco på den tiden, typ café Opera osv. Bosse Hansson köpte några sådana basar och hade dessa i sina bashorn.

Jag köpte kvartsvågspipor som Bosse hade ritat och använde dessa Cerwinbasar. Efter ett tag kom jag över gamla Siemens Klangfilmbasar 15" och bytte då ut mina Cerwinin mot dessa och då blev det fart på kalaset. Jag berättade detta för Bosse som också skaffade klangfilm 15" basar och monterade dessa istället i sina bashorn. Inte så dumt.

Jag har aldrig hört något liknande i basväg som Bosse presterade i sina bästa stunder.

Nu har jag andra saker på g. Vi får se hur det blir.

Mvh
Peter

Detta är nog det finaste jag läst på faktiskt på ett tag nu :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-15 10:21

dac83 skrev:

Vi pratar infrabas, alltså toner under 20Hz och då går det inte att köpa förmånga basar. Inte för att spela starkt, utan för att över huvudtaget uppfatta dessa frekvenser.
Varje enskild bas, ska dessutom vara kapabel för frekvenser ner mot 5Hz.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-07 21:09

PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?

Jag kan inte tänka mig att det finns musik där inte de 20 (säg) mest potenta basriggarna här räcker. Och med räcka menar jag då att återge musiken som den låter på konsert, må det vara IM/Kraftwerk, Rammstein eller Stravinskij, utan hörbara defekter.

När det kommer till bioljud finns det väl ingen bortre gräns? Någon kan väl få för sig att filma en uppskjutning med bemannad rymdraket och vilja återge det?

Nej det är faktiskt precis tvärtom.

Musik kan vara hur högljudd som helst och kan innehålla vilka ljud som
helst. Man kodar nämligen inte absolutnivå när man spelar in musik.

Filmljud däremot är ju reglerat och kodas i absolutnivå. Man bestämmer
precis hur starkt ljuden skall vara vid avspelning när man skapar sound-
tracket och man kan bara göra det fritt upp till en maxnivån som genom
standarden sätter en gräns för hur starka ljud som kan kodas. Närmare
bestämt upp till 115 dB i .1-kanalen och 105 dB i de andra kanalerna.

- - -

Men detta sagt så finns det förmodligen flera exempel på filmljud som
är svåra att återge såsom de är avsedda i basregistret, än av akustisk
musik, om vi utgår ifrån att den senare bara spelas upp så starkt som
producenterna tänkt sig under produktionen.

Talar vi om andra sorters ljudproduktioner (icke-klassisk musik) är det
svårt att säga något om vad som behövs för att spela upp det på riktig
nivå. Det finns ju ingen riktig nivå specificerad. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-07 21:43

jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men granntjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka :oops: :cry:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-07 21:50

roggaro skrev:jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men tjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka :oops: :cry:

Det finns inte mycket lågbas i en akustisk gitarr när man hör den några meter bort i ett rum i verkligheten men närmickad kan det istället bli för mycket bas och låta luddigt. Det är svårt att spela in akustisk gitarr så att den låter vettigt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-07 22:09

säkert är det så Flint och ett annat exempel där det låter lite åt andra hållet.. mycket transienter å så är
Al di Meola - John Mclaughlin - Paco deLucia - Friday Night In San Francisco
väldigt artikulerat men ändå mäktig ljudbild :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Hur mycket bas behövs för att det ska räcka. Egentligen?

Inläggav Strmbrg » 2013-02-07 22:12

steveo1234 skrev:...

Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. ...

Vad innebär det?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-08 00:38

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?

Jag kan inte tänka mig att det finns musik där inte de 20 (säg) mest potenta basriggarna här räcker. Och med räcka menar jag då att återge musiken som den låter på konsert, må det vara IM/Kraftwerk, Rammstein eller Stravinskij, utan hörbara defekter.

När det kommer till bioljud finns det väl ingen bortre gräns? Någon kan väl få för sig att filma en uppskjutning med bemannad rymdraket och vilja återge det?

Nej det är faktiskt precis tvärtom.

Musik kan vara hur högljudd som helst och kan innehålla vilka ljud som
helst. Man kodar nämligen inte absolutnivå när man spelar in musik.

Filmljud däremot är ju reglerat och kodas i absolutnivå. Man bestämmer
precis hur starkt ljuden skall vara vid avspelning när man skapar sound-
tracket och man kan bara göra det fritt upp till en maxnivån som genom
standarden sätter en gräns för hur starka ljud som kan kodas. Närmare
bestämt upp till 115 dB i .1-kanalen och 105 dB i de andra kanalerna.

- - -

Men detta sagt så finns det förmodligen flera exempel på filmljud som
är svåra att återge såsom de är avsedda i basregistret, än av akustisk
musik, om vi utgår ifrån att den senare bara spelas upp så starkt som
producenterna tänkt sig under produktionen.

Talar vi om andra sorters ljudproduktioner (icke-klassisk musik) är det
svårt att säga något om vad som behövs för att spela upp det på riktig
nivå. Det finns ju ingen riktig nivå specificerad. :)

Vh, iö

Sen beror det ju på hur man definierar "musik" också.
Ett blip ett blop och ett frekvenssvep ner till DC anser i alla fall inte jag vara musik.
Mycket av "musiken" som finns som går extremt djupt i basen anser jag bara vara "testljud" som är till för att testa bassystemens prestanda, men det finns kanske folk som lyssnar på sådant och tycker att det är bra.
Inte vet jag..

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-02-08 01:06

bakerman22 skrev:Sen beror det ju på hur man definierar "musik" också.
Ett blip ett blop och ett frekvenssvep ner till DC anser i alla fall inte jag vara musik.
Mycket av "musiken" som finns som går extremt djupt i basen anser jag bara vara "testljud" som är till för att testa bassystemens prestanda, men det finns kanske folk som lyssnar på sådant och tycker att det är bra.
Inte vet jag..

Bara vetskapen att sådan musik existerar får mig att vilja kunna återge den. :-)

Men för ordningens skull: gillar du inte Trentemöller eller Krumelur? Allvar? 8O
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-08 01:20

lech skrev:Bo:s basar Klangfilm KL.L406

Bild

Lech

Ja, -5 dB vid 60 Hz och -10 vid 50 Hz kanske inte ser så imponerande ut
men i ett horn så blir situationen en annan. Och i Bosses icke-fullskale-
horn så tillkommer dessutom kvartsvågsresonansen som hjälper upp där
nere en del. Om jag minns rätt hamnade den i närheten av de 20.

Så man skall inte döma systemet på den där kurvan.

Därunder blir det dock inte mycket, så någon infrabas (i betydelsen under
16-20 Hz) att tala om var det inte frågan om, men ordentliga resurser där-
ovan fanns det och att dessutom sitta mer eller mindre i högtalarens myn-
ning gör ju sitt till. :)

Har förövrigt konstruerat biobassystem (en riktig biograf alltså, inte hemma-
bio) med fyra klangfilmselement för en massa år sedan. Det blev bra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-08 08:58

lech skrev:Bo:s basar Klangfilm KL.L406

Bild

Lech

Under vilka år producerades egentligen Klangfilm KL.L406? Det ursprungliga företaget med det namnet försvann med Nazityskland. Produktion verkar ha tagits upp efter några, har hittat några katalogbilder från 1962. Försvann sedan företaget?

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-02-08 09:43

Den frågan svarar nog Peter och Ingvar bäst på. 8)

Under åren Bo och jag var "speaking to each other/umgicks" så fanns dom bara där på Blåbärsvägen i Karlskoga. Ett bättre bassystem kan man nog inte ha, så det var en icke fråga för oss. :P

Lech

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-08 10:31

Flint skrev:
roggaro skrev:jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men tjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka :oops: :cry:

Det finns inte mycket lågbas i en akustisk gitarr när man hör den några meter bort i ett rum i verkligheten men närmickad kan det istället bli för mycket bas och låta luddigt. Det är svårt att spela in akustisk gitarr så att den låter vettigt.

Ja, det håller jag med om. Men ljuvliga instrument är det. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-08 10:36

bomellberg skrev:
bakerman22 skrev:Sen beror det ju på hur man definierar "musik" också.
Inte vet jag..

Bara vetskapen att sådan musik existerar får mig att vilja kunna återge den. :-)

Men för ordningens skull: gillar du inte Trentemöller eller Krumelur? Allvar? 8O

Jag tycker att det är skithäftigt att testa basriggen med Krumelur, absolut.
Det är ju ett beat i grunden, ett blip, ett blop och ett frekvenssvep.
Jag skulle dock aldrig ens drömma om att mata in det i spelaren och ha på jobbet, eller sätta på en sån låt när jag t.ex lagar mat och lyssnar på musik.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi