Nicke skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Mvh
Peter
Amen Peter delge oss gärna lite lyssings info liksom,kan denna typ av konstruktion återge infrabas tex?? kommer ihåg att jag "tappade hakan" då jag läste om Bosses basar,undrar om inte det var samma tidpunkt då jag tog hem sveriges första B&W thx system ifrån hifiklubben i sundsvall .
Vad är infrabas? Om du tar hem 200 man militärer i din lägenhet och dessa marscherar och gör ett samtidigt kraftfullt distinkt avstamp med ena foten så att det uppstår och går en distinkt tryckvåg genom hela huset så att huset efter tryckvågen står och gungar i golv, väggar och tak och du kan återge detta fullt realistiskt med din sterio, är det infraljud då? Är det tillräckligt god transientåtergivning då?
Jag kan nämna att på 70-talet specades en 15" bas från LEAB till Cerwin-Vega och detta var jag med om då jag jobbade på LEAB och detta element var tänkt som något utöver det vanliga. Det skulle vara för installationer på disco på den tiden, typ café Opera osv. Bosse Hansson köpte några sådana basar och hade dessa i sina bashorn.
Jag köpte kvartsvågspipor som Bosse hade ritat och använde dessa Cerwinbasar. Efter ett tag kom jag över gamla Siemens Klangfilmbasar 15" och bytte då ut mina Cerwinin mot dessa och då blev det fart på kalaset. Jag berättade detta för Bosse som också skaffade klangfilm 15" basar och monterade dessa istället i sina bashorn. Inte så dumt.
Jag har aldrig hört något liknande i basväg som Bosse presterade i sina bästa stunder.
Jag hade monsterbasar hemma ett tag där jag med lätthet kunde blåsa ut alla fönster i lägenheten och i grannens lägenhet. Det var bara tur att jag inte vred upp volymen mer. Det var 4 st TC-sounds 15" underhung i slutna lådor där 2 st var vid vägg och golv och 2 st var vid vägg och tak. Q-värde ställdes in för 0,5 och resonansfrekvensen var låg. I mitt rum blev det infra
Men oavsett detta så var det mer musik i Bosses horn, förrutom på Marie Boine och indiantrumma som lät fantastiskt på min anläggning. Jag har aldrig hört denna typ av bas, varken förr eller senare.
Nu har jag andra saker på g. Vi får se hur det blir.
Mvh
Peter