Skivspelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
postpunk

Skivspelare

Inläggav postpunk » 2005-09-07 13:30

Jag har byggt en skivspelare av olika delar jag under en längre tid haft hemma. Det var ett roligt projekt som givit goda välljudsresultat. Armen är en Mayware formula 4 mk3, tallrik och lager kommer ifrån Origin live, och jag har använt en vanlig dc motor. Resten, förutom plexiglaset, är gammalt skräp som på nått sätt passade ihop.. liksom. En hel del sågande och filande har det blivit :D Känner någon till en bra testskiva?
Bild
Bild
Bild
Bild

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-07 13:40

Haha :lol: :lol: du är ju så sjukt störtskön. Bra jobbat !!!
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-07 13:40

Alltid kul att se dina "skrotprojekt"! Klumpfoten är ju helt underbar :D

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-07 13:42

Belker skrev:Alltid kul att se dina "skrotprojekt"! Klumpfoten är ju helt underbar :D

Kommer chassiet från nån bilmotor?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-07 15:31

Tack för komplimangerna! :oops:
n3mmr; chassit kommer ifrån, om jag inte missminner mig, en Beocenter från 72. Helt klart den dyraste delen i den apparaten, det har en ordentlig tyngd.

Benen är som synes sängben, sandfyllda sådana. Jag är förvånad att det låter så bra som det gör, den spårar skitbra, och rumble hörs ingen. Origin live grejerna har jag haft liggande sedan typ -98. Det var så dålig kvalitet på grejerna (undertallrik som skevade, oballanserad övertallrik) att jag helt enkelt sket i att bygga nått av dem. Nu för tiden har jag lite mer verktyg och erfarenhet så det var inga större problem att fixa defekterna.
Nu skall jag ned i källarförrådet och leta upp mina bästa vinyler :D Jag har ju inte kunnat spela vinyl på länge nu.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-07 15:51

Klart "rå" framtoning :D
Snyggt!

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-07 16:18

postpunk skrev:Tack för komplimangerna! :oops:
n3mmr; chassit kommer ifrån, om jag inte missminner mig, en Beocenter från 72. Helt klart den dyraste delen i den apparaten, det har en ordentlig tyngd.

Benen är som synes sängben, sandfyllda sådana. Jag är förvånad att det låter så bra som det gör, den spårar skitbra, och rumble hörs ingen. Origin live grejerna har jag haft liggande sedan typ -98. Det var så dålig kvalitet på grejerna (undertallrik som skevade, oballanserad övertallrik) att jag helt enkelt sket i att bygga nått av dem. Nu för tiden har jag lite mer verktyg och erfarenhet så det var inga större problem att fixa defekterna.
Nu skall jag ned i källarförrådet och leta upp mina bästa vinyler :D Jag har ju inte kunnat spela vinyl på länge nu.

Do It Yourself får en betydligt renare innebörd i dina projekt.

ujujujujuj!

Tjusigt!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-08 15:25

Bill50x skrev:Klart "rå" framtoning :D
Snyggt!

/ B

Vad roligt att du tycker det :) Råheten var det som lockade mig att bygga den efter att jag föreställt mig hur den skulle komma att se ut.

n3mmr skrev: Do It Yourself får en betydligt renare innebörd i dina projekt.

Då har jag uppnått mitt mål :) Jag eftersträvar rena ideal. Jag försöker leva ut mina drömmar så gott det går innan den här prefabricerade världen spiller mitt liv. Visst, stanna på den smala och raka vägen och få materiel rikedom, men alla löften om en bättre framtid är bara lögn 8)

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-08 15:44

postpunk skrev:
Bill50x skrev:Klart "rå" framtoning :D
Snyggt!

/ B

Vad roligt att du tycker det :) Råheten var det som lockade mig att bygga den efter att jag föreställt mig hur den skulle komma att se ut.

n3mmr skrev: Do It Yourself får en betydligt renare innebörd i dina projekt.

Då har jag uppnått mitt mål :) Jag eftersträvar rena ideal. Jag försöker leva ut mina drömmar så gott det går innan den här prefabricerade världen spiller mitt liv. Visst, stanna på den smala och raka vägen och få materiel rikedom, men alla löften om en bättre framtid är bara lögn 8)

Den som har gjort mest DIY när han dör vinner !!!
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-08 15:54

Den som har gjort mest DIY när han dör vinner !!!

Ja!

Passar fint med ett litet Death in june citat här: "Pig upon pig-dog will hound us, but we get stronger as they inbreed" :!: :idea:

Användarvisningsbild
n3mmr

förressten,

Inläggav n3mmr » 2005-09-08 16:00

vad är origin live för någe?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-08 16:29

www.originlive.co.uk , de tillverkar skivspelare.

I en av de första hifi tidningarna jag köpte fanns en recension av ett kit bestående av moddad rega arm, dc motor med styrning o.s.v. På den tiden hade de inte lärt sig att ta betalt, så eftersom jag bara ville ha tallrik (som skulle vara av glas) samt lager begärde de inte mer än 800kr. Sedan när jag fått grejerna visade det sig att de skickat måndagsexemplar. Jag ansattes naturligtvis av bitterhet, jag var blott 18 år gammal vid den aktuella tidpunkten, 800kr för skit var mer än ekonomin tålde.

Jag sålde min dator och köpte en billig Linn LP12 för pengarna. Jag har inte kvar Linn:en längre.

För ett par månader sedan, när jag letade efter min transformatorpåse i förrådet, fann jag en bortglömd jutesäck med skivspelardelar. Jag betraktade innehållet med avsmak, ty däri låg en svart skivtallrik som påminde mig om mitt livs första hifi inköp.. Jag beslöt mig iaf för att ta en titt på problemen igen, styrkt av de år som passerat. Resultatet syns ovan.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-08 18:25

Jag har fler järn i elden... :!: Jag är ju lite dålig på att släppa saker och ting; exempelvis min älskade Linn spelare som jag var TVUNGEN att sälja :cry: :cry: :cry:
Jag får helt enkelt bygga en kopia med de orginal delar jag samlat på mig... och annat passande :D
Bild
Lenco tallrik som jag håller på att anpassa för ändamålet, segslipat!! Den är iofs så tung och imponerande att det är värt det!
Bild
Bild
Igår kom jag på att jag har en sprucken marmorplatta. Och så har jag en del acrylglas. Det skall bli marmor/akryl sandwich plint av det hela, jävlar vad den kommer att bli tung! Till den kommer jag att använda floppy motor!
Bild

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-14 15:00

Är det någon som kan tänka sig varför akrylundertallriken skevade? Jag kunde det inte iaf.
Jag berättade ju att jag fixade skevandet, men nu har det kommit tillbaks! "Vad i hela fridens namn?", tänkte jag, tills jag på diyaudio.com läste att akryl rör på sig vid temperaturskiftningar, och på så sätt lyckas tränga sig ur det läge man pressat fast det vid(på spindeln).
Är det så, och går det i sådant fall att göra nått åt? Jag kör med linn undertallrik och lager tills jag finner på en lösning. Kan någon råda mig?

Återgå till DIY-forum