Jag vet inte vad Hifi & Musik har skrivit. Det jag vet är att jag hörde dem på Frankfurtmässan, och det var ytterst svårt att finna något som påminde om god ljudåtergivning hos dem. Ljudet var grötigt, inte alls "rent och klart". Ljudbilden var... ja, var var den? Jo en positiv sak kan jag berätta om: De lät!
De ser faktiskt.se större ut på bild än de är i verkligheten.
Kolla här frekvensgången som Stereophile har mätt upp:
Den röda kurvan är mellanregisterhornet. Den svarta kurvan är responsen med övriga element, fast utan mellanrigisterhornet. Så långt allt väl, förutom frekvenslinjäriteten som varierar alldeles för mycket (+/-6 dB), och att man undrar den egentliga vitsen med mellanregisterhornet för om man tittar på nedanstående kurva...
Sedan kopplas mellanregisterhornet in, och då blir frekvensresponsen såhär:
Hade hornet varit i fas med övrigt ljud där mellanregistret arbetar så hade ljudtrycken adderats. Emellertid är det förstås inte så som man kan se av frekvensgången. Ljudet från hornet och ljudet från övriga element interfererar kraftigt med varandra. Nu ligger inte ens frekvensgången inom +/- 10 dB vilket får anses som sensationellt dåligt!
När vi var nere på Frankfurtmässan så hade testet redan publicerats. Med kännedom om detta provade jag förstås att hålla för mellanregistret, och vips blev ljudet bättre! Ljudkvaliteten steg därför från urusel till mycket dålig!