Moderator: Redaktörer
-Palle- skrev:MagnusÖstberg skrev:-Palle- skrev:...kanske faktisktfavoriten NAD 208 också?
Jag protesterar gravt mot den beskrivningen. Trams.
Protestera på du om du vill..
Men jag är rätt övertygad att om vi skulle genomföra en enkätundersökning här på faktiskt där vi frågade alla medlemmar vilket/vilka slutsteg dom äger så skulle NAD 208 hamna överst på den listan..
dimitri skrev:-Palle- skrev:MagnusÖstberg skrev:-Palle- skrev:...kanske faktisktfavoriten NAD 208 också?
Jag protesterar gravt mot den beskrivningen. Trams.
Protestera på du om du vill..
Men jag är rätt övertygad att om vi skulle genomföra en enkätundersökning här på faktiskt där vi frågade alla medlemmar vilket/vilka slutsteg dom äger så skulle NAD 208 hamna överst på den listan..
vid ett tillfälle januari 2006 bland 144 medlemmar användes slutsteg av 94, På topp fanns mycket riktigt 208-an
....
MagnusÖstberg skrev:Ja, hela 11 personer av över 5000 medlemmar![]()
En annan undersökning visade att över hälften som hade steget hade varit med om att det gått sönder också.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det finns fler som har Emotiva idag. Det kommer jag fortsätta hävda tills jag blir motbevisad.
Tack för upplysningen. Jag som alltid trott det.-Palle- skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det finns fler som har Emotiva idag. Det kommer jag fortsätta hävda tills jag blir motbevisad.
Emotiva är ett märke, ingen modell.
MagnusÖstberg skrev:Egentligen tror jag att forumfavoriten är HA AMP-27 men att för få har råd med den. Men favorit är den.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Egentligen tror jag att forumfavoriten är HA AMP-27 men att för få har råd med den. Men favorit är den.
Stämmer gott på mig, hade gärna bytt både 208 och 1090 mot sådana. Ja, även mina andra slutsteg hade jag gärna bytt till sådana.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det finns fler som har Emotiva idag. Det kommer jag fortsätta hävda tills jag blir motbevisad.
Egentligen tror jag att forumfavoriten är HA AMP-27 men att för få har råd med den. Men favorit är den.
boom skrev:ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske
Men vänta nu du har alltså inga steg ännu hur kan du då påstå att det mäter bättre än 1090 och skulle nu det så vara fallet att det finns steg i sverige så är det väl nog en förserie produktion hur blir den slut giltiga produkten sen skulle jag vilja se en dist mätning runt 10khz och vad som händer där och gärna en fyrkants våg med .
single_malt skrev:Nattlorden skrev:single_malt skrev:Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.
Fast vi är inte intresserade av 1090 i en tramsmätning, vi är intresserade av Kove i en riktig mätning.
Jag tror inte att det är omöjligt att Fredrik är något på spåret och att många som skriver här borde försöka tänka lite friare. Morello's och andras sk "riktiga mätningar" brukar oftast göras med korta tonskurar som ska representera vad förstärkaren klarar när det gäller musikåtergivning. Fredriks kompis har mätt vad förstärkaren kan leverera kontinuerligt vid låg frekvens. Kanske den typen av mätning vara mer representativ för någon aspekt av förstärkarens förmåga att leverera effekt i låga frekvenser till en högtalare än "riktiga" tester?
Fredrik har tidigare testat ett slutsteg som heter Crown IT8000 och han tyckte att det steget gav sämre tryck i basen än Rotel 1090.
Om man studerar ett ovanligt test* där många slutsteg har testats för kontinuerliga uttag vid olika frekvenser så framgår det att förstärkares förmåga att leverera effekt vid låga frekvenser längre än standard "duty cycle" som används vid tester skiljer sig åt mycket. Testet ger dessutom stöd åt Fredriks intryck att Crownsteget hade klen bas..
Därför tycker jag att det är för lite för tidigt för faktisktmobben att vara nedlåtande och förnumstiga mot Fredrik. Åtminstone när det gäller hans erfarenheter av Rotel vs tex Koves förmåga att leverera effekt till basar.
*http://www.abeltronics.co.uk/amptesting/amp-meet-two.php
Lazyworm skrev:ftorsell skrev:Lazyworm skrev:ftorsell skrev:men som jag sagt tidigare vi kan väl mäta ett Kove 2000 pro mot ett rs 2000 så får vi se vilket steg
Som viker sig effekt mässigt först
Det låter som en kul ide, om du står för Kove-stegen så kan vi mäta effekt och distortion och jämföra stegen.
När passar det dig då?
Vi kan höra med Morello när det finns tid över (Man får räkna med att det tar en helkväll), men efter Nyår vore väl ganska rimligt, jag åker ner till Västervik på måndag och kommer tillbaka kring nyår.
ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske
Men vänta nu du har alltså inga steg ännu hur kan du då påstå att det mäter bättre än 1090 och skulle nu det så vara fallet att det finns steg i sverige så är det väl nog en förserie produktion hur blir den slut giltiga produkten sen skulle jag vilja se en dist mätning runt 10khz och vad som händer där och gärna en fyrkants våg med .
Dom uppgifterna kommer från Mr Kove själv
Det finns två sådana steg i Sverige men det finns även en uppdaterad version som lämnar mer effekt något sådant tror jag inte finns i Sverige
Men kan ha fel
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.
Fast vi är inte intresserade av 1090 i en tramsmätning, vi är intresserade av Kove i en riktig mätning.
ftorsell skrev:så får vi se hur dom fixar rms shit det var ju nere i 40hz 5 sekunder detta test kommer nog
Öppna ögona för fler en mig
boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske
Det finns två sådana steg i Sverige men det finns även en uppdaterad version som lämnar mer effekt något sådant tror jag inte finns i Sverige
Men kan ha fel
Du verkar ha hakat upp dig hela tiden på effekt att kove steget lämnar viss effekt vid en vis frekvens jag vill se vad det kan prestera vid 10khz och det är där det börjar bli intressant och se vad det distar och hur hanterar steget en fyrkantsvåg men tyvär så är det vanligt inom bilstereo världen att man hakar upp sig på effekt hela tiden och inte ser vad kan steget prestera vid hela frekvensbandet och jag kan sätta fem cent på att det kommer att fallera vid högre frekvensband och dista ordentligt.
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:så får vi se hur dom fixar rms shit det var ju nere i 40hz 5 sekunder detta test kommer nog
Öppna ögona för fler en mig
Brukar du lyssna på kontinuerlig 40Hz? Själv tycker jag det låter rätt trist, och jag tror inte det existerar någon musik med en sådan signal i heller, så vad säger det om testfallet? Lyssnar du på så trista saker så koppla högtalarna direkt i väggen för en fin, stark 50 Hz...
ftorsell skrev:Lyssnar du vid endast 1000hz där dom flesta mäter?
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Lyssnar du vid endast 1000hz där dom flesta mäter?
Jag är bra mycker mer känslig för dist där uppe än vid 40, solklart. Vid 40Hz drunknar förstärkardisten i högtalardisten i vilket fall som. Det väsntliga är dock snarare att testa vid en mer trolig duty cycle.
Annars, varför inte testa vid 4Hz i en timme ? eller 40kHz i 50 dygn?
ftorsell skrev:Och självklart lyssnar ingen på på fast last men det är väl så man kan se potentialen i ett steg
ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske
Men kan ha fel
Du verkar ha hakat upp dig hela tiden på effekt att kove steget lämnar viss effekt vid en vis frekvens jag vill se vad det kan prestera vid 10khz och det är där det börjar bli intressant och se vad det distar och hur hanterar steget en fyrkantsvåg men tyvär så är det vanligt inom bilstereo världen att man hakar upp sig på effekt hela tiden och inte ser vad kan steget prestera vid hela frekvensbandet och jag kan sätta fem cent på att det kommer att fallera vid högre frekvensband och dista ordentligt.
Hur hanterar dina högtalare en fyrkantvåg![]()
Och snart kommer du få se hur den presterar dist vid 10 khz samt säkert även vid 20khz
ftorsell skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:single_malt skrev:Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.
Jag tror inte att det är omöjligt att Fredrik är något på spåret och att många som skriver här borde försöka tänka lite friare. Morello's och andras sk "riktiga mätningar" brukar oftast göras med korta tonskurar som ska representera vad förstärkaren klarar när det gäller musikåtergivning. Fredriks kompis har mätt vad förstärkaren kan leverera kontinuerligt vid låg frekvens. Kanske den typen av mätning vara mer representativ för någon aspekt av förstärkarens förmåga att leverera effekt i låga frekvenser till en högtalare än "riktiga" tester?
Fredrik har tidigare testat ett slutsteg som heter Crown IT8000 och han tyckte att det steget gav sämre tryck i basen än Rotel 1090.
Om man studerar ett ovanligt test* där många slutsteg har testats för kontinuerliga uttag vid olika frekvenser så framgår det att förstärkares förmåga att leverera effekt vid låga frekvenser längre än standard "duty cycle" som används vid tester skiljer sig åt mycket. Testet ger dessutom stöd åt Fredriks intryck att Crownsteget hade klen bas..
Därför tycker jag att det är för lite för tidigt för faktisktmobben att vara nedlåtande och förnumstiga mot Fredrik. Åtminstone när det gäller hans erfarenheter av Rotel vs tex Koves förmåga att leverera effekt till basar.
*http://www.abeltronics.co.uk/amptesting/amp-meet-two.php
Nej men va kul att någon förstår att jag pratar om effekt under 200hz och neråt vi ska snart få Se hur rs 2000 klarar fast last i dom regionerna mot Kove steget crown steget hade ett jäkla pulver men sakna djupbas kraften
1090 och Kove steget hade sedan var det inget fin lir alls med crown steget
disten jag nämt hos rotel steget är när man märker att den tappar kraft
Och kontroll i basområdet inget annat
boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske
Men kan ha fel
Och snart kommer du få se hur den presterar dist vid 10 khz samt säkert även vid 20khz
nu är det steget som det handlar om och ing högtalare varför skall du alltid in på sidospår sen mäter man inte högtalare med fyrkantsvåg utan slutsteg.
Jo det skulle vara roligt att se vad ett klass D steg kan prestera eller så går historian igen.
Mitt steg mäter vid 10khz 0.00662.
ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske
Men kan ha fel
nu är det steget som det handlar om och ing högtalare varför skall du alltid in på sidospår sen mäter man inte högtalare med fyrkantsvåg utan slutsteg.
Jo det skulle vara roligt att se vad ett klass D steg kan prestera eller så går historian igen.
Mitt steg mäter vid 10khz 0.00662.
Oki då får vi väl se vad Kove steget mäter där snart![]()
Är inte den disten i ditt steg ganska hög förövrigt?
Rotel steget låg väl betydligt lägre om jag inte minns fel
Användare som besöker denna kategori: Harryup och 43 gäster