Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-15 13:20

Sidospår, vi droppar det. Blir lätt för mycket fokus på fel sak.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-15 14:17

-Palle- skrev:
MagnusÖstberg skrev:
-Palle- skrev:...kanske faktisktfavoriten NAD 208 också? :)

Jag protesterar gravt mot den beskrivningen. Trams.

Protestera på du om du vill.. ;)

Men jag är rätt övertygad att om vi skulle genomföra en enkätundersökning här på faktiskt där vi frågade alla medlemmar vilket/vilka slutsteg dom äger så skulle NAD 208 hamna överst på den listan..

vid ett tillfälle januari 2006 bland 144 medlemmar användes slutsteg av 94, På topp fanns mycket riktigt 208-an (11 st), 6 hade 1090-an. Så på topp låg den, ja, men utgörde 11%. Misstänker att du hade förväntat dig en större dominans

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 704#318704
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-15 14:31

dimitri skrev:
-Palle- skrev:
MagnusÖstberg skrev:
-Palle- skrev:...kanske faktisktfavoriten NAD 208 också? :)

Jag protesterar gravt mot den beskrivningen. Trams.

Protestera på du om du vill.. ;)

Men jag är rätt övertygad att om vi skulle genomföra en enkätundersökning här på faktiskt där vi frågade alla medlemmar vilket/vilka slutsteg dom äger så skulle NAD 208 hamna överst på den listan..

vid ett tillfälle januari 2006 bland 144 medlemmar användes slutsteg av 94, På topp fanns mycket riktigt 208-an

....

I rest my case! 8)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-15 14:42

Ja, hela 11 personer av över 5000 medlemmar :D

En annan undersökning visade att över hälften som hade steget hade varit med om att det gått sönder också.
Jag saknar dig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-15 14:45

MagnusÖstberg skrev:Ja, hela 11 personer av över 5000 medlemmar :D

nej Magnus, 11 av 144 som svarade. Det är allt vad undersökningen kunde ge svar på
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-15 14:52

MagnusÖstberg skrev:Ja, hela 11 personer av över 5000 medlemmar :D

En annan undersökning visade att över hälften som hade steget hade varit med om att det gått sönder också.

Fast relevant i sammanhanget är ju att NAD steget hamnade överst i undersökningen. Hur det ser ut hos alla andra som inte deltog kan vi ju bara gissa.

Men det var ju nära dubbelt så många med 208 som med 1090...

Jag kommer fortsätta hävda att NAD 208 är en faktisktfavorit tills jag blir motbevisad... :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-15 14:56

Jag tror att det finns fler som har Emotiva idag. Det kommer jag fortsätta hävda tills jag blir motbevisad.

Egentligen tror jag att forumfavoriten är HA AMP-27 men att för få har råd med den. Men favorit är den.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-15 15:06

MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det finns fler som har Emotiva idag. Det kommer jag fortsätta hävda tills jag blir motbevisad.

Emotiva är ett märke, ingen modell. ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-15 15:09

-Palle- skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det finns fler som har Emotiva idag. Det kommer jag fortsätta hävda tills jag blir motbevisad.

Emotiva är ett märke, ingen modell. ;)
Tack för upplysningen. Jag som alltid trott det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-15 15:21

MagnusÖstberg skrev:Egentligen tror jag att forumfavoriten är HA AMP-27 men att för få har råd med den. Men favorit är den.

Stämmer gott på mig, hade gärna bytt både 208 och 1090 mot sådana. Ja, även mina andra slutsteg hade jag gärna bytt till sådana.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-15 15:21

Ja skall man räkna emotiva så får man ju räkna alla NAD om det skall vara rättvist. Det förstår du väl magnus ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-15 15:26

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Egentligen tror jag att forumfavoriten är HA AMP-27 men att för få har råd med den. Men favorit är den.

Stämmer gott på mig, hade gärna bytt både 208 och 1090 mot sådana. Ja, även mina andra slutsteg hade jag gärna bytt till sådana.

Samma här.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-15 17:56

Egentligen tror jag att forumfavoriten är HA AMP-27 men att för få har råd med den. Men favorit är den.

Jo den är endast för hugande spekulanter men som det är nu så finns det 1 ex i Sverige som inte är ett förproduktions ex och jag lyssnar på det just nu. :D :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 18:16

boom skrev:
ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske :D

Men vänta nu du har alltså inga steg ännu hur kan du då påstå att det mäter bättre än 1090 och skulle nu det så vara fallet att det finns steg i sverige så är det väl nog en förserie produktion hur blir den slut giltiga produkten sen skulle jag vilja se en dist mätning runt 10khz och vad som händer där och gärna en fyrkants våg med .

Dom uppgifterna kommer från Mr Kove själv
Det finns två sådana steg i Sverige men det finns även en uppdaterad version som lämnar mer effekt något sådant tror jag inte finns i Sverige
Men kan ha fel :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 18:26

single_malt skrev:
Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.

Fast vi är inte intresserade av 1090 i en tramsmätning, vi är intresserade av Kove i en riktig mätning.

Jag tror inte att det är omöjligt att Fredrik är något på spåret och att många som skriver här borde försöka tänka lite friare. Morello's och andras sk "riktiga mätningar" brukar oftast göras med korta tonskurar som ska representera vad förstärkaren klarar när det gäller musikåtergivning. Fredriks kompis har mätt vad förstärkaren kan leverera kontinuerligt vid låg frekvens. Kanske den typen av mätning vara mer representativ för någon aspekt av förstärkarens förmåga att leverera effekt i låga frekvenser till en högtalare än "riktiga" tester?
Fredrik har tidigare testat ett slutsteg som heter Crown IT8000 och han tyckte att det steget gav sämre tryck i basen än Rotel 1090.
Om man studerar ett ovanligt test* där många slutsteg har testats för kontinuerliga uttag vid olika frekvenser så framgår det att förstärkares förmåga att leverera effekt vid låga frekvenser längre än standard "duty cycle" som används vid tester skiljer sig åt mycket. Testet ger dessutom stöd åt Fredriks intryck att Crownsteget hade klen bas..
Därför tycker jag att det är för lite för tidigt för faktisktmobben att vara nedlåtande och förnumstiga mot Fredrik. Åtminstone när det gäller hans erfarenheter av Rotel vs tex Koves förmåga att leverera effekt till basar.
*http://www.abeltronics.co.uk/amptesting/amp-meet-two.php

Nej men va kul att någon förstår att jag pratar om effekt under 200hz och neråt vi ska snart få Se hur rs 2000 klarar fast last i dom regionerna mot Kove steget crown steget hade ett jäkla pulver men sakna djupbas kraften
1090 och Kove steget hade sedan var det inget fin lir alls med crown steget
:D disten jag nämt hos rotel steget är när man märker att den tappar kraft
Och kontroll i basområdet inget annat :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 18:29

Lazyworm skrev:
ftorsell skrev:
Lazyworm skrev:
ftorsell skrev:men som jag sagt tidigare vi kan väl mäta ett Kove 2000 pro mot ett rs 2000 så får vi se vilket steg
Som viker sig effekt mässigt först

Det låter som en kul ide, om du står för Kove-stegen så kan vi mäta effekt och distortion och jämföra stegen.

När passar det dig då?

Vi kan höra med Morello när det finns tid över (Man får räkna med att det tar en helkväll), men efter Nyår vore väl ganska rimligt, jag åker ner till Västervik på måndag och kommer tillbaka kring nyår.

Perfekt kolla med honom och åter kom med några datum det kan finnas lite tid över för test :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-15 18:29

ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske :D

Men vänta nu du har alltså inga steg ännu hur kan du då påstå att det mäter bättre än 1090 och skulle nu det så vara fallet att det finns steg i sverige så är det väl nog en förserie produktion hur blir den slut giltiga produkten sen skulle jag vilja se en dist mätning runt 10khz och vad som händer där och gärna en fyrkants våg med .

Det finns två sådana steg i Sverige men det finns även en uppdaterad version som lämnar mer effekt något sådant tror jag inte finns i Sverige

Du verkar ha hakat upp dig hela tiden på effekt att kove steget lämnar viss effekt vid en vis frekvens jag vill se vad det kan prestera vid 10khz och det är där det börjar bli intressant och se vad det distar och hur hanterar steget en fyrkantsvåg men tyvär så är det vanligt inom bilstereo världen att man hakar upp sig på effekt hela tiden och inte ser vad kan steget prestera vid hela frekvensbandet och jag kan sätta fem cent på att det kommer att fallera vid högre frekvensband och dista ordentligt.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 18:40

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.

Fast vi är inte intresserade av 1090 i en tramsmätning, vi är intresserade av Kove i en riktig mätning.

Nej men jag hade ju inte fel när ja sa nämnde hur vi mätt rms :wink:

http://www.abeltronics.co.uk/amptesting ... et-two.php

Det är här steget får visa sin potential :lol:
Vi kan mäta 1090 och Palle har väl en 208 och morello och lazywoorm fixar
Ett rs 2000 samt att jag får försöka få klorna i ett Kove steg så får vi se hur dom fixar rms shit det var ju nere i 40hz 5 sekunder detta test kommer nog
Öppna ögona för fler en mig :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-15 19:13

ftorsell skrev:så får vi se hur dom fixar rms shit det var ju nere i 40hz 5 sekunder detta test kommer nog

Brukar du lyssna på kontinuerlig 40Hz? Själv tycker jag det låter rätt trist, och jag tror inte det existerar någon musik med en sådan signal i heller, så vad säger det om testfallet? Lyssnar du på så trista saker så koppla högtalarna direkt i väggen för en fin, stark 50 Hz...

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 19:22

boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:

Du verkar ha hakat upp dig hela tiden på effekt att kove steget lämnar viss effekt vid en vis frekvens jag vill se vad det kan prestera vid 10khz och det är där det börjar bli intressant och se vad det distar och hur hanterar steget en fyrkantsvåg men tyvär så är det vanligt inom bilstereo världen att man hakar upp sig på effekt hela tiden och inte ser vad kan steget prestera vid hela frekvensbandet och jag kan sätta fem cent på att det kommer att fallera vid högre frekvensband och dista ordentligt.

Hur hanterar dina högtalare en fyrkantvåg :lol:
Och snart kommer du få se hur den presterar dist vid 10 khz samt säkert även vid 20khz

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 19:24

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:så får vi se hur dom fixar rms shit det var ju nere i 40hz 5 sekunder detta test kommer nog

Brukar du lyssna på kontinuerlig 40Hz? Själv tycker jag det låter rätt trist, och jag tror inte det existerar någon musik med en sådan signal i heller, så vad säger det om testfallet? Lyssnar du på så trista saker så koppla högtalarna direkt i väggen för en fin, stark 50 Hz...

Lyssnar du vid endast 1000hz där dom flesta mäter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-15 19:30

ftorsell skrev:Lyssnar du vid endast 1000hz där dom flesta mäter?

Jag är bra mycker mer känslig för dist där uppe än vid 40, solklart. Vid 40Hz drunknar förstärkardisten i högtalardisten i vilket fall som. Det väsntliga är dock snarare att testa vid en mer trolig duty cycle.

Annars, varför inte testa vid 4Hz i en timme ? eller 40kHz i 50 dygn?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 19:47

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:Lyssnar du vid endast 1000hz där dom flesta mäter?

Jag är bra mycker mer känslig för dist där uppe än vid 40, solklart. Vid 40Hz drunknar förstärkardisten i högtalardisten i vilket fall som. Det väsntliga är dock snarare att testa vid en mer trolig duty cycle.

Annars, varför inte testa vid 4Hz i en timme ? eller 40kHz i 50 dygn?

Jag skulle nog tycka man lag testen vid 60hz så steget får visa sin kraftresurser på allvar men det kommer vi kunna göra när vi mäter stegen
Efter nyår samt att vi inte mäter effekt via högtalare utan med bra motstånd
Vid olika last och frekvens :lol:

Och självklart lyssnar ingen på på fast last men det är väl så man kan se potentialen i ett steg och visst ska man ju mäta full bandbredd från
Typ 20hz till 20khz man kan även göra test vid 10hz med om det finns
Någon som vill se vad stegen lämnar :wink:
Men kodningarna hinner väl ladda upp sig ganska mycket i 40hz och nedåt
Så där får man nog inte steget att svettas så mycket som vid 60hz :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-15 20:04

ftorsell skrev:Och självklart lyssnar ingen på på fast last men det är väl så man kan se potentialen i ett steg

Vad är intresset av en potential för något som ingen kommer att använda?

Det är en test skapad för att sälja steget i frågan, inget annat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-15 20:28

ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:

Och snart kommer du få se hur den presterar dist vid 10 khz samt säkert även vid 20khz

nu är det steget som det handlar om och ing högtalare varför skall du alltid in på sidospår sen mäter man inte högtalare med fyrkantsvåg utan slutsteg.
Jo det skulle vara roligt att se vad ett klass D steg kan prestera eller så går historian igen.
Mitt steg mäter vid 10khz 0.00662.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-15 20:50

Fast jag kan berätta att Booms högtalare faktiskt hanterar en fyrkantspuls
eller stegsvar tämligen exceptionellt om saken sätts i perspektiv. Samtidigt
så har han ju förstås helt rätt i att det är en fråga för sig.

Men om det är så att någon hävdar att de flesta högtalares steg/pulssvar
är så dåliga att det inte spelar någon roll hur förstärkarna hanterar det så
finns det flera saker jag vill berätta.

1. Den stegsvarsförsämring som drabbar de flesta förstärkare om man t ex
drabbar dem med en kapacitiv last motsvarande en normal elektrostathög-
talare (1 uF sisådär) är ofta KLART synlig även när man tittar på signalen
akustisk från högtalaren.

2. Högtalare med riktigt dåliga stegsvar är som regel oförmögna att åter-
ge vågorna (även en musikvågform) ackurat primärt på grund av sina
allpass-egenskaperfunktioner, alltså att de har en IMF-överföringsfunktion.
Hos förstärkare emellertid är överföringsfunktionen som regel av minimum-
fastyp - och det gör faktiskt att stegsvaret visar förstärkarens tillkorta-
kommanden med avseende på bandbredd och tonkurva. Därför är det klart
lättare att dra relevata slutstaser från stegsvarsmätningar på förstärkare
än från dylika gjorda på högtalare. Eller man andra ord - det kräver väldigt
mycket mera av betraktare att kunna korrekt tolka mätningar i tidsdomän
på högtalare.

ftorsell skrev:
single_malt skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tror inte att det är omöjligt att Fredrik är något på spåret och att många som skriver här borde försöka tänka lite friare. Morello's och andras sk "riktiga mätningar" brukar oftast göras med korta tonskurar som ska representera vad förstärkaren klarar när det gäller musikåtergivning. Fredriks kompis har mätt vad förstärkaren kan leverera kontinuerligt vid låg frekvens. Kanske den typen av mätning vara mer representativ för någon aspekt av förstärkarens förmåga att leverera effekt i låga frekvenser till en högtalare än "riktiga" tester?
Fredrik har tidigare testat ett slutsteg som heter Crown IT8000 och han tyckte att det steget gav sämre tryck i basen än Rotel 1090.
Om man studerar ett ovanligt test* där många slutsteg har testats för kontinuerliga uttag vid olika frekvenser så framgår det att förstärkares förmåga att leverera effekt vid låga frekvenser längre än standard "duty cycle" som används vid tester skiljer sig åt mycket. Testet ger dessutom stöd åt Fredriks intryck att Crownsteget hade klen bas..
Därför tycker jag att det är för lite för tidigt för faktisktmobben att vara nedlåtande och förnumstiga mot Fredrik. Åtminstone när det gäller hans erfarenheter av Rotel vs tex Koves förmåga att leverera effekt till basar.
*http://www.abeltronics.co.uk/amptesting/amp-meet-two.php

Nej men va kul att någon förstår att jag pratar om effekt under 200hz och neråt vi ska snart få Se hur rs 2000 klarar fast last i dom regionerna mot Kove steget crown steget hade ett jäkla pulver men sakna djupbas kraften
1090 och Kove steget hade sedan var det inget fin lir alls med crown steget
:D disten jag nämt hos rotel steget är när man märker att den tappar kraft
Och kontroll i basområdet inget annat :wink:

Det flagranta missförstånd ni båda ser ut att försöka sprida är att det
skulle vara svårare att spela frekvenser under t ex 100 eller 50 Hz än
över det. Det är bara tokigheter. Varför tror ni på sådant nonsens?*

- - -

Sen kan man och bör man självklart vara öppen för att diskutera vilka mät-
metoder som är mest relevanta (för olika fall) men skall man hårddra det
så är det kanske snarast så att mätmetoder riskerar att styra konstruk-
tionerna.

Mäter man dumt riskerar det faktiskt att leda till dumma konstruktioner! :?

Och med dumma menar jag sådana som styr konstruktörer fel och gör att
saker blir pseudo-optimerade, det vill säga att man lägger krutet på något
annat än det som kommer att vara svagaste länken.

Då försämrar man ju förstärkaren och inte förbättrar den, eftersom alla för-
bättringar på en punkt kommer till priset av en försämring av något annat,
om en optimal balans och förnuftig konstruktion var utgångspunkten.

- - -

Förstärkarna riskerar helt enkelt att, baserat på dumma mätningar, ges
dumma konstruktioner! :o :? :(

De får mycket sämre praktiska prestanda än de kunde ha fått, om målet
istället hade varit att uppfylla optimala prestanda på mera förnuftiga mät-
ningar.

Därför ÄR det som regel vettigt att mäta den klippeffekt man får när man
belastar en (audio-)förstärkare dynamiskt (t ex 1:5 som Morello gör, men
jag kan även tycka att 1:10 är relevant). För om man skall maximera den
kontinuerliga uteffekten med samma grundläggande utgångsmaterial så får
man en väsentligt mycket lägre klippeffekt när man spelar musik - tidigare
klippning helt enkelt. :(

- - -

Sen är det inte alldeles självklart/entydigt vilka prestanda som är vettiga
att eftersträva. Det finns ju yttre förutsättningar också...

Ett skäl att sträva efter effektmaxima i extremlåga impedanser kan t ex
vara att applikationen är en där högtalarkonstruktionerna som förstärkarna
skall driva har oförnuftigt låga impedanser - exempelvis gäller detta för bil-
stereo (av de historiska skäl som jag redogjort för tidigare i tråden).

Och ett skäl att till sträva efter att ge förstärkaren en förmåga att kunna
leverera sin maximala uteffekt kontinuerligt, kan vara att den skall använ-
das till något annat än musik, exempelvis driva en motor eller något annat
som kan betyda maximal belastning under en okändt lång tid, alltså utan
vetskap om när "jobbet är gjort". Ett annat exempel kan vara fullständigt
sönderkomprimerad musik, helt utan dynamik.

Man kan sammanfatta dessa två skäl såhär; "om man optimerar för att
kunna spela i felkonstruerade högtalare för idioter helt utan förmåga eller
vilja att vara rädda om sin hörsel och oförmögna att uppskatta dynamiska
nyanser i musik - så kan en annan dimensionering än den som levererar
mest prestanda med vettiga kringförutsättningar, vara att föredra.

Detsamma kan som sagt gälla om förstärkaren är optimerad för att kunna
driva t ex en elektrisk motor. Även den kommer att vara mindre än optimal
som högklassig audioförstärkare, nota bene; fortfarande per tillverknings-
och konstruktionsinstats (alltså kostnaderna för dem).

- - -

Men - om man istället är ute efter att skapa en förstärkare som kan för-
medla maximala oskadade musiktransienter (och som fortfarande kan spela
statiska ljud kolossalt starkt, men på en nivå som bättre korrelerar till det
behov som finns om man väger in vad som är njutbart och vad som slipper
ge hörselskador) så är det förnuftigare att dimensionera för maxeffekt i en
last på säg 1/2-1/5 (eller kanske man till och med vågar snäva in det till
1/3-1/4?#) av förmodad nominell högtalarimpedans, och att sedan skydda
förstärkaren mot termisk överhettning för det fall någon missbrukar förstär-
karen till något den inte är optimerad för.

Jämförelsen utgår ifrån t ex samma storlek på kylflänsarna och samma vikt
på trafon.

Dock skall sägas att det finns MÅNGA sätt att väga förutsättningarna på,
och att man även kan välja att dimensionera nätdelen för väldigt olika lång
tidskonstant. Det vill säga det kan finnas poänger med en kondensator-
bank som är stor, det vill säga styv skapligt länge, trots en mjukare trafo.

Det slutgiltiga avgörandet bör vila på solid grund, alltså en god insikt i hur
allting förhåller sig till vartannat. Där inkluderas en så klar bild som möjligt
av hur insignalerna kommer att se ut i snitt, hur lasten kommer att se ut
och av systemkonfigurationen (antal kanaler t ex). Olika förhållanden ger
olika optimum.

- - -

Sammanfattningsvis kan en "optimal förstärkare" för den som bara vill ha
den till att spela sönderkomprimerad musik i (av historiska skäl) idiotiskt
lågohmiga bilstereohögtalare, se annorlunda ut än en förstärkare vars
konstruktion är optimerad av någon som är friare i tanken, som hellre gör
en komplett systemöversyn med maximala prestanda som mål, och som
kanske dessutom har förmåga att uppskatta en sjuhelvetes dynamik. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Räknar då inte vissa specialfall där t ex utgångstrafo används, men det
är inte så vanligt i sammanhang där högeffektförstärkare diskuteras. Så här
på rak arm kommer jag bara på McIntosh som använder utgångstrafo (men
spartrafo, vilket är lättare att få goda LF-egenskaper med) för effektför-
stärkare med uteffekter om >500 W.

#Att sätta ett exakt mått på detta är omöjligt eftersom det är så många
faktorer inblandade i optimeringsalgoritmerna, men skillnaderna blir inte så
stora om man håller sig innanför nämnt intervall. Men att en optimering till
en lägre impedans än förmodad nominell impedans är klokt, beror på i varje
fall följande:

1. Högtalare kan dra maxströmmar som är uppåt 3 gånger spänningssvinget
delat med minimpedansen (alltså inte den nominella, utan minimum! :o).

2. Framtiden är ju oskriven och om man inte vet hur nästa högtalare som
kommer att behöva drivas ser ut, så kan det kanske vara klokt att inte ha
lagt sig på gränsen.

3. Om man lägger sig väldigt nära den nominella impedansen för effektmax,
och gör en i övrigt konventionell konstruktion så kommer matningsspän-
ningarna att moduleras mycket kraftigare än om man har lite marginal. Det
finns förvisso motmedel mot detta, men det är ändå en av alla de faktorer
som man bör han med när man gör bedömningen.

4. Optimal nätdelen (per krona) får man om man använder en gemensam
nätdel. eftersom det gör att en ensam kanals signal kan tillgodogöra sig
hela kapaciteten om en ensam transient i en kanal, men det gör också att
en något mjukare trafo kan vara ett bättre val. Hur mycket mjukare som
utgör det bästa valet, beror på vilken bedömning man gör av hur korreler-
ade de olika kanalerna är (mono i alla kanaler = 100% korrelerade, endast
en kanal spelar = 0% korrelerade.)

5. Dynamikens struktur spelar också roll för hur man optimalt dimension-
erar en förstärkare. Lite förenklat kan man säga att musik med i huvudsak
högfrekvent transientdynamik talar för en dimensionering med mjuk trafo
(hög spänning för ett givet VA-tal) och normal glättning. Men är musiken
transientdynamisk med den mesta energin i lågfrekvensområdet är samma
mjuka trafo bra, men kondensatorbanken behöver ökas på. Om musikens
dynamik framförallt yttrar sig i form av terrassdynamik så behöver man ha
en styvare trafo för att inte förlora klipp effekt under ett utdragen FFF-
parti.

PS. Ännu en gång har jag skrivit ett inlägg om ett mycket komplext ämne
och därför har jag förenklat mycket kraftigt för att slippa skriva en helt bok
om saken. Jag vill bara nämna det så att ingen tror att allting av betydelse
är sagt med det ovanstående. Så är det inte.

Mycket, mycket återstår att säga, och en del av det jag skrivit bör därför
läsas med vetskap om att inte alla reservationer är explicit uttalade. Tänk
dem implicita.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-15 22:07

Ärligt, vi är många som ser fram emot en bok/bokserie i ämnen som behöver det.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-15 23:01

boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:

nu är det steget som det handlar om och ing högtalare varför skall du alltid in på sidospår sen mäter man inte högtalare med fyrkantsvåg utan slutsteg.
Jo det skulle vara roligt att se vad ett klass D steg kan prestera eller så går historian igen.

Oki då får vi väl se vad Kove steget mäter där snart :D
Är inte den disten i ditt steg ganska hög förövrigt?
Rotel steget låg väl betydligt lägre om jag inte minns fel :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-16 10:34

ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:

Oki då får vi väl se vad Kove steget mäter där snart :D
Är inte den disten i ditt steg ganska hög förövrigt?
Rotel steget låg väl betydligt lägre om jag inte minns fel :)

Du verkar inte vara insatt i hur man läser av dist siffror .
det du har visat är i tiondelar och det jag visade är i hundradelar och där har du en viss skillnad sen beror det på hur många watt som används vid mätningen .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-16 11:30

Ditt steg är redovisat i tusendelar boom ;)

Och det är rätt ointressant om det är 3 eller 7 tusendelar. Mitt är närmare 3 förövrigt. De flesta steg har betydligt mer dist än så vid lite spänningssving.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi