Störningar från PC, felsöka

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Störningar från PC, felsöka

Inläggav darkg » 2012-12-14 13:02

Nu har jag möblerat om och allting står nära allting: pc, liten skärm, försteg, slutsteg, dvd, dac, pekplatta, alla på samma uttag.

Tyvärr sprakar det i högtalarna av dator-relaterade ljud.

Så kan det inte få fortgå. Det är dock lite tidsödande och tålamodsprövande att felsöka, så jag tänkte börja i rätt ände... men vilken ände är den rätte?

Var i kedjan är det troligt att störningarna kommer in, och var slipper de ut? In borde de komma någonstans mellan dacens utgångskretsar och slutstegets effektdel(?) och källan tänker jag mig är antoingen pc-lådan själv eller någon kabel som sitter i den..?

Ljudartefakterna är sådana som delvis påverkas av varje pet på pekplattan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-14 13:13

Sprakar det även om du kopplar ett par hörlurar direkt på ljudkortets utgång?

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-14 13:23

Bill50x skrev:Sprakar det även om du kopplar ett par hörlurar direkt på ljudkortets utgång?

/ B

Jag använder inte analog ut från datorn, ska jag kolla ändå?

Lite info:

1. Det blir rimligt tyst när datorn är avstängd, svagt AM radio-pip när förförstärkaren står på max.

2. Det hjälper inte att stänga av skärmen eller dra ur dess kontakt på skärm-sidan (den är usb-ansluten, så detta senare kapar matningen.)

3. Intressant är att, utan signal, det å ena sidan låter (dvs mer än bakgrundspipet som jag nämner ovan) även när förförstärkaren är nedvriden max, men att det dock låter värre när man höjer. Det måste betyda att störningen kommer in på bägge sidor om dess nivåreglering i alla fall...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-14 13:30

darkg skrev:
Bill50x skrev:Sprakar det även om du kopplar ett par hörlurar direkt på ljudkortets utgång?

/ B

Jag använder inte analog ut från datorn, ska jag kolla ändå?

Ja, det tycker jag därför att det ger en indikation var i kedjan oljudet kommer ifrån. Låter det skit i hörlurarna lär det komma inifrån datorn, för att ta ett exempel.

Men bra vore om du redovisade hur hela din setup ser ut.

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-14 13:50

Ok, innan jag letar fram lurar en liten skiss, det är inget omfattande system:

pc (liten kompakt skit) > usb till dac (detta är enda ingången till dacen)
dac > försteg (detta är enda ingången till försteget)
försteg > slutsteg > högtalare

Pc dessutom: usb till miniskärm, bluetooth usb till pekplatta, usb till optisk enhet, mobilt bredband på usb-pinne

Allt till samma jordade grenuttag > jordat vägguttag.

Utöver störningarna är ljudet bra.

Bild

på andra sidan väggen, pc & slutsteg (på högkant):
Bild

(Slutsteget står på värmeljus, jag hoppas på en ljusare men samtidigt varmare klang...)

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-14 14:28

Ble helt feil.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-14 14:33

Börja med att ta reda på om det är luft eller ledningsburna störningar.

Flytta isär grejorna med samma inkoppling som nu försvinner det så är det luftburet.

Är det fortfarande störningar koppla in datorn på annat vägguttag(fas).

Blev det bättre är det ledningsburet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-14 14:51

flathead skrev:...koppla in datorn på annat vägguttag(fas).

PC på annat vägguttag: problem solved :-)

Då är bara frågan, Power Plant för... mycket peng eller skarvsladd för... en tia? Hmmm... klurigt.

;-)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-14 14:56

darkg skrev:
flathead skrev:...koppla in datorn på annat vägguttag(fas).

PC på annat vägguttag: problem solved :-)

Då är bara frågan, Power Plant för... mycket peng eller skarvsladd för... en tia? Hmmm... klurigt.

;-)

Lite kondingar och en drossel kan kanske fixa problemet sen gäller det att hitta en grov skarvdosa att löda in det i.

Blir nog svårt att slå skarvladden i pris, om den bara funkar möbleringsmässigt kör på det :D .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-14 15:36

darkg skrev:PC på annat vägguttag: problem solved :-)

;-)

Inte så klurigt, det är en viss skillnad på 10 kronor och 22 tusen.

Men har du provat att bara vända elkontakten? Om du har anslutit till jordat uttag, provat att isolera bort jordningen (kan vara en brumslinga som stör)?

Provat att koppla ur all annan utrustning och sedan koppla in dem en och en för att se när störningen återkommer?

/ B

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-14 16:24

Tycker det är dålig ide att koppla bort jordningar på apparatet med switchade nätdelar (datorer etc) då stördämpningen ut på nätet då försvinner till viss del mm.

Om man har störningar som går bakvägen ut på nätet från en apparat till en annan så hjälper det ju att sätta dom på olika faser, det är ingen åtgärd av problemet men en lösning för att det ska funka.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-15 11:27

har apparaten jordad kontakt får du inte bryta jordningen av säkerhetsskäl.

sekundärt blir också apparaten en störkälla men nätjorden är inte så jätteren i sig.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-12-16 14:05

Dålig nätdel i datorn?
Ett företag ersatte en avstörningsspole med en betongklump.
Virrpanna

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-16 16:17

skillnaden mellan ett billigt och ett lite dyrare nätagg kan vara byglingar istället för komponenter på filtret för ledaröverförda störningar :o

same shit different name :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-16 18:40

Kontrollen på att apparater följer normerna är kanske inte vad dom varit.

Särskilt på billigare konsument elektronik.

Enklaste fixen om filterdelen saknas brukar vara att ersätta apparatintaget med ett avstört.

Med lite tur passar det direkt utan att ta upp hålet och endast 3 lödningar att göra.

Det funkar ju lika bra på störningar in i som ut ur apparaten.

Kostnad ca 150:- för ett bra så inga katastrof utgifter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-16 19:39

rikkitikkitavi skrev:har apparaten jordad kontakt får du inte bryta jordningen av säkerhetsskäl.

Men man får ansluta den till ett ojordat uttag? För det går ju, som alla vet alldeles utmärkt. Jag minns inte när direktiven för jordade uttag i alla rum i villor och lägenheter kom, men det finns massor med boenden där man i princip bara har tillgång till jordade uttag i kök och badrum. Om man då köper en stereopryl som har jordad kontakt, får man inte använda denna i vardagsrummet då?

/ B

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-16 19:48

Bill50x skrev:
rikkitikkitavi skrev:har apparaten jordad kontakt får du inte bryta jordningen av säkerhetsskäl.

Men man får ansluta den till ett ojordat uttag? För det går ju, som alla vet alldeles utmärkt. Jag minns inte när direktiven för jordade uttag i alla rum i villor och lägenheter kom, men det finns massor med boenden där man i princip bara har tillgång till jordade uttag i kök och badrum. Om man då köper en stereopryl som har jordad kontakt, får man inte använda denna i vardagsrummet då?

/ B

Inte om du ska klara störnormerna och personsäkerhetskrav enligt modern standard.

Dessutom är det kanske vettigt att använda apparaten som tänkt även om det inte är olagligt på annat vis ??!!

Jord finns ju i centralen så en investering i ett jordat uttag kanske inte är så dumt ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-16 19:57

flathead skrev:Jord finns ju i centralen så en investering i ett jordat uttag kanske inte är så dumt ?

Bor man i en hyreslägenhet (tidigare) känns det inte aktuellt med sådan förändring. Även om jag förstår din inställning. Nu bor jag i ett snudd på kulturminnesskyddat hus och känner verkligen inte för att börja borra i väggar och dra kabel. Och än så länge har jag inte upplevt några problem för egen del (med brum etc) trots att tillverkaren starkt rekommenderar (eller kräver) jordanslutning.

/ B

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-16 20:16

Jag har passerat några gammelhus under resan och det går att byta kulon mot jordad sådan.

Håller med om att det inte är något kul jobb när det är inmålat och övertapetserat 511 ggr.

Dessutom om man börjar rota i ett gammalt system brukar allt falla i bitar och man får byta rubbet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-16 23:22

Skulle inte ha PC och slutsteg stå dikt intill varandra på detta vis.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-19 10:16

darkg skrev:PC på annat vägguttag: problem solved :-)

Jag får modifiera det där.

I utrymmets närhet har jag händelsevis tillgång till alla tre faser (jag har fördelat disk, tvätt o tork för att slippa utlösta säkringar.) Så det är lätt att skifta varifrån jag tar kräm till datorn. Det visar sig nu att jag får störningar oavsett vilket uttag jag använder.

Det som fungerar perfekt, det vill säga så bra att jag är helt nöjd, är det jag kollade först, att använda ett vägguttag som finns en bit bort - tyvärr svårt att ansluta till på ett estetiskt OK sätt. (Inte svårt, men omständligt).

När jag sade att jag klurade över prisvärdhet i en sinusregenererande anordning som Powerplant, när det funkar att byta uttag, var jag ironisk.

Datorn nära slutsteg, tja, det är kanske lite onödigt. Det låter dock bra och är praktiskt... vi får se om jag kommer på något bra sätt att få ner akustiskt ljud (äh...) från datorn, i samband med det kan den även få flytta bort en bit kanske.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-19 16:29

flathead skrev:Dessutom om man börjar rota i ett gammalt system brukar allt falla i bitar och man får byta rubbet.

Då är det dags att byta ialllafall!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-19 23:43

MagnusÖstberg skrev:
flathead skrev:Dessutom om man börjar rota i ett gammalt system brukar allt falla i bitar och man får byta rubbet.
Då är det dags att byta ialllafall!

"If it work, don't fix it"

/ B

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-19 23:51

If it can kill you, fix it immediately...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-19 23:57

Gamla EKRK(kulo) system som suttit X antal år hårdnar i isoleringen och funkar bra så länge ingen rör dom.

Men när man börjar rota i dom, om så bara för att koppla in en extra ledning i en dosa så faller hela rasket i bitar.

Så det är nog lite av funkar det bort med tassarna :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-13 10:20

Jag lyfte jorden på slutsteget och det blev bra.

Återgå till Teknikforum