5 minuter i stort media - vad skulle ni säga?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

5 minuter i stort media - vad skulle ni säga?

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-14 14:07

Jag frågade pär från engelholm audio om jag fick låna hans fråga som han ställt på hififorum och ställa den här. Det fick jag och här kommer den:

Hej på er!

Om ni skulle få 5-10 minuter i radio eller tv, att framföra vår hobby - vad skulle ni säga?

Vilka punkter skulle ni lyfta fram? Några enkla argument?

------

Från: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88832

Tack Pär, det är en bra fråga!

Med vänlig hälsning,

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-14 16:54

En av de bästa trådarna på länge! Följer med intresse.
Pålitlig, Flexibel, Robust

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-12-14 18:32

Jag skulle nog försiktigt försöka övertala de som lyssnade att försöka lyssna på sin egna favoritmusik på en bra anläggning i ett nedsläckt rum !

Jag har själv många gånger blivit "totalt slagen" av musik när jag har lyssnat ensam här hemma i mörkret. Musik som jag har ryckt på axlarna åt på dagen, har hemma i lugn och ro, vuxit något helt enormt !

Jag har blivit tårögd många gånger... :oops:

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-16 00:02

Objektivisten skrev:En av de bästa trådarna på länge! Följer med intresse.

hehe. bra där.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-16 00:09

Jag skulle tacka nej. Det skulle inte göra någon skillnad med 5 minuter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-12-16 02:09

har redan haft mina minutet i media, dock är de svårt att påvärka vad som hammar där!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-16 02:54

Jag skulle använda tiden till att betona vikten av rörförstärkare, mellanregister samt subjektivitet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-16 12:18

Svante skrev:Jag skulle tacka nej. Det skulle inte göra någon skillnad med 5 minuter.

+1, men hur många minuter skulle du behöva om du uppskattar sådär mellan tummen och pekfingret?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-16 12:58

celef skrev:
Svante skrev:Jag skulle tacka nej. Det skulle inte göra någon skillnad med 5 minuter.

+1, men hur många minuter skulle du behöva om du uppskattar sådär mellan tummen och pekfingret?

Sju minuter.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-16 12:59

mx skrev:
celef skrev:

Sju minuter.

Ni norrlänningar snackar för sakta. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-16 13:02

KarlXII skrev:
mx skrev:
celef skrev:

Sju minuter.

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-16 13:48

KarlXII skrev:
mx skrev:
celef skrev:

Sju minuter.

Ren stockholmska är rätt släpigt med. ;-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2012-12-16 13:55

Jag skulle nog saxa ur valda formuleringar från Ivor Tiefernburn. Tycker han sagt en hel del tänkvärt om betydelsen och värdet av musik och musikupplevelser för oss människor. Att han använt det för att promota sitt eget märke tycker jag faktiskt är lite olyckligt, eftersom så många i branschen ser ett rött skynke så fort Ivor och Linn nämns. Hans tankar om detta är värda ett bättre öde än så.

Sen skulle jag väva in tankegången om människans drivkraft till omnipresens som jag tycker är så tydlig i dagens samhälle. Vi vill vara närvarande överallt hela tiden. Ska ha hela vår skivsamling, fotoalbum och sociala nätvärk ständigt tillgängligt i våra mobiltelefoner.

På samma sätt tror jag vi är lika intresserade av att kunna få hem hela världen, hela tiden, till vårt vardagsrum, istället för att närvara på plats. Se champion league finalen live på storbildsskärm och fet ljudanläggning, följa med Richard Attenborough på safari i Tanzania, eller hoppa i takt till Swedish House Mafia i Madison Square Garden. Att inte fler i branschen med möjligheten försöker göra en större poäng av detta förvånar mig.

/Mats

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-12-16 20:03

matssvensson skrev:Jag skulle nog saxa ur valda formuleringar från Ivor Tiefernburn. Tycker han sagt en hel del tänkvärt om betydelsen och värdet av musik och musikupplevelser för oss människor. Att han använt det för att promota sitt eget märke tycker jag faktiskt är lite olyckligt, eftersom så många i branschen ser ett rött skynke så fort Ivor och Linn nämns. Hans tankar om detta är värda ett bättre öde än så.

Jag håller med om att Ivor varit en av få som verkligen tryckt på värdet av musik och varför en bra anläggning kan berika och utveckla musikintresset.

Det som är olyckligt var dock hans något offensiva retorik, som många så här lite senare i skeendet ändå anser varit berättigad. Att många här på Faktiskt inte håller med tror jag kanske beror på gammla röda skynken och den okunskap som det fört med sig.

För att återgå till trådens ämne så hinner man givetvis inte så mycket på några minuter, men en kort intervju med en av mina kollegor som bytte sin dåvarande CD-spelare och förstärkare mor en integrerad nätverks-spelar-förstärkare och hur det påverkat både min kollegas musikintresse och även fått resten av familjen att spela musik som aldrig förr kunde ju vara intressant för några att få höra om.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2012-12-16 21:58

Tycker att Svante med fler borde få 5 timmar på att framföra hur
viktigt det är med dynamik. Och samtigit visa hur misshandlade
fonogramen är och har varit i snart 20 år!

Henrik

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-12-18 22:56

Jag skulle säga åt folk på skarpen; de bryr sig för mycket. Lev livet som de själva vill, och inte som de lärt sig.

Edit:

Äh, missade att det handlade om hifi. Kunde inte förstå att ni skulle välja nå sånt lol :D
Senast redigerad av Elfsberg 2012-12-19 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-19 02:07

"Det var bättre förr. Varför var det bättre förr? Jo. för det första....*vinylrant*" :mrgreen:

Återgå till Generellt om hifi