Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Det är riktigt att du skall ha äran av både tårteriet och för arrangerandet
av hela Stigs 70-årsparty, men 65-årspartyt var ju ett grupparrangemang,
eller hur? Vi var många som hjälpte till.
När det gäller 70-årsfesten sysslade jag ju mest med att utreda vad Stig
ville ha, och sen föreslå det och till sist även fixa fram den gemensamma
presenten som hela gästlistan samlade till (jag tror du höll i kassan).
En present som dock aldrig kom att belasta kassan då HiFi-klubben i sista
sekund sa att de inte ville ha betalt för den (en NAD 208:a som Stig hade
förälskat sig i sedan han fått låna min några veckor) utan de bestämde sig
för att själva skänka den till Stig som en gåva!
Jag lade 2000:-. Vet du vad som hände med pengarna? Jag har ett svagt
minne av att festen gled iväg ned på stan, kan det vara notan som slukade
alla presentpengarna?
Jag har alltid haft ett förfärligt dåligt minne när det gällt pengar.
Vh, iö
Stig Carlsson fick de pengar som blev över. Det var vår överenskommelse. Då det stod klart att Hifiklubben gav deras del som present fanns alternativet att du skulle få tillbaks pengar, men du avstod dessa till förmån för Stig. Så minns jag det hela.
petersteindl skrev:Vad menar du med att festen gled iväg ned på stan? Festen med måltid var ju förhandsbokad till restaurang Asia i Gamla Stan! Ingemar Olsson hade bokat hela restaurangen i förväg.
petersteindl skrev:Alternativen vad gäller restaurang stod jag och Ingemar Olsson för och vid kort omröstning bestämde vi oss för gamla Stan. Jag höll i hela arrangemanget och letade tag i gamla bekanta och gamla arbetspolare till Stig som befann sig i när och fjärran. Det var ett överraskningspartaj för Stig Carlsson. De kom till restaurangen från Singapore och från Brasilien och Gunnar Holm från Pioneer kom med sin privatjet. Stig var rörd. Han hade inte väntat sig detta alls. Han blev helt överraskad och det var det som var min mening. Ingemar Olsson hjälpte till med att boka restaurangen i Gamla Stan. Alternativen var Gondolen eller Asia i Gamla Stan.
petersteindl skrev:Här har du delar av mina gamla originalanteckningar från 1990 då jag organiserade Stig Carlssons födelsedagsfest.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:I rubriken under denna avdelning står det:
Carlsson Illuminati
Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.
![]()
Mvh
Peter
psst! Bindestreck och 'th'!
Ja, det vet jag. Men jag har kopierat in originaltexten från Faktiskt.se d v s utan att redigera deras stavning.
Svenska = ortoakustik
Engelska= Ortho Acoustics
jonasp skrev:Ska nu denna tråd också bli en "vem kände stickan bäst"? Patetiskt!
jonasp skrev:Ska nu denna tråd också bli en "vem kände stickan bäst"? Patetiskt!
schmutziger skrev:Särskilt 80, 90-talarna är unika i sin formgivning.
till STOR fördel för 80-talarna, rent estetiskt då
Bill50x skrev:Enligt min mening är 70-talarna (OA14, OA12 etc) de absolut snyggast. I vitt med svart galler är de helt suveräna att ha i en funkisvilla från slutet av trettiotalet. Små och behändiga, inga synliga phula element, låter bra överallt.
Synd att jag inte har några...
/ B
Jocke skrev:Bill50x skrev:Enligt min mening är 70-talarna (OA14, OA12 etc) de absolut snyggast. I vitt med svart galler är de helt suveräna att ha i en funkisvilla från slutet av trettiotalet. Små och behändiga, inga synliga phula element, låter bra överallt.
Synd att jag inte har några...
Funkisvillan har du då, eller...?
BPM skrev:"inspirerats av Stig Carlssons forskning inom vad HAN KALLADE Orthoakustik" kan jag tycka är helt ok.
Nåväl, detta om detta.
Min mening är inte alls att reta någon, utan bara ge uttryck för hur tråden uppfattas av en som inte har någon större kännedom om vare sig Orthoakustik eller Stig Carlsson. Jag ser mig därför som representant för en betydligt större skara människor än de som skrivit frekvent i tråden.
schmutziger skrev:Det är väl eg bara Naqref som på ett bra sett stolpat upp vad Ortoakustik är för honom.
Peter har sagt att han kommer att göra det efter äggen är ute.
IÖ: Kan inte du stolpa upp de punkter som krävs för att något skall kallas för OA enligt dig?
IngOehman skrev:schmutziger skrev:Det är väl eg bara Naqref som på ett bra sett stolpat upp vad Ortoakustik är för honom.
Peter har sagt att han kommer att göra det efter äggen är ute.
IÖ: Kan inte du stolpa upp de punkter som krävs för att något skall kallas för OA enligt dig?
En punkt räcker: Att SC eller SSC gör bedömningen att det är det.
Självklart finns det en massa egenskaper som är att vänta från en
högtalare när så skett, men självcertifiering är ett rätt säkert sätt
att ställa till sådana här saker och urholka alla kvaliteter. Det har vi
ju redan sett exempel på.
Jag tycker BPM fångade hela frågan tämligen perfekt.
Vh, iö
IngOehman skrev:En punkt räcker: Att SC eller SSC gör bedömningen att det är det.
dimitri skrev:patetiskt eller inte, intressant att se gästlistan från 70 års kalaset iaf. (PUL-korrekt?). Det är lite komiskt att Ingvars inlägg handlade om 65 års kalas med OA65tårtan medan Peter som re berättar om 70 års kalaset.
petersteindl skrev:Vad gäller Stigs 65-årskalas och 70-årskalas så var i alla fall min upplevelse då det begav sig att jag gjorde procentuellt sett mer av förberedelsearbetena
petersteindl skrev:dimitri skrev:patetiskt eller inte, intressant att se gästlistan från 70 års kalaset iaf. (PUL-korrekt?). Det är lite komiskt att Ingvars inlägg handlade om 65 års kalas med OA65tårtan medan Peter som re berättar om 70 års kalaset.
Patetiskt, skriver du? Det enda patetiska jag ser är att du engagerar dig och tar parti i saker du överhuvudtaget inte har en aning om.
Vad gäller Stigs 65-årskalas och 70-årskalas så var i alla fall min upplevelse då det begav sig att jag gjorde procentuellt sett mer av förberedelsearbetena för att få igång Stig Carlssons 65-årskalas än Stigs 70-årskalas som i och för sig var ett mycket större kalas och mer arbetsintensivt.
Det var dock mycket roligt att fixa Stigs födelsedagskalas. De blev också mycket lyckade och framför allt, Stig var väldigt glad över dessa.
Mvh
Peter
PappaBas skrev:Trådämntet ja...
Alltså IÖ hävdar ju bestämt att SSC är de enda som kan avgöra vad som är ortoakustik. Så hur diskuterar man det då?
De tänker vidare uppenbarligen inte meddela vilka bedömningsgrunder de har för detta. De tittar väl i de väl fördolda heliga skrifterna och uttolkar på bara det rätta sätt de kan göra![]()
Alltså jag tycker både Nattlorden och Jansch inlägg är väldigt bra.
Det är ortoakustik vi har att göra med här. Det är en term som avser ett gäng principer som ligger till grund för de högtalare SC konstruerade.
Alla bygger vidare på Stig Carlssons ideer. Med ett avstamp i SC:s utvecklingsprocess och tankar (som ju inte var konstanta över tid som många som kände honom påpekar) så byggs det vidare på och utvecklas ortoakustik![]()
Det är andra tekniska och även rumsliga förutsättningar och möjligheter i dag.
Detta gäller ju även IÖ/SSC? Att påstå något annat är bara löjligt.
IÖ/SSC/Wettebrand är inte SC. De har sina erfarenheter och intryck av ortoakustik och vill driva det framåt. Det är väl bra.
Dvs IÖ/SSC är precis på samma arena som Bremen, Larsen etc.
Stiftelsen har rätt till varumärket Carlsson. Ortoakustiska principer har de inte rätt till.
Med tanke på de rätt ...intressanta omständingheterna kring den enda högtalare SSC(eller vem det nu var) producerat på det sista så tycker jag det vore passande att kanske slutade förfäkta tolkningsföreträde och kanske helt enkelt började producerade mer och började driva utvecklingen frammåt? Det är väldigt mycket snack och lite hockey från SSC/IÖ tycker jag. Kom in i matchen grabbar/gubbar!
PappaBas skrev:Trådämntet ja...
Alltså IÖ hävdar ju bestämt att SSC är de enda som kan avgöra vad som är ortoakustik. Så hur diskuterar man det då?
De tänker vidare uppenbarligen inte meddela vilka bedömningsgrunder de har för detta.
...
MagnusÖstberg skrev:Framtiden finns istället hos sådana som Erik_Johansson och AVR7000 som brinner för principen samt de företag som Larsen (med John Larsen och Anders Eriksson) och Bremen (Peter Steindl) som faktiskt vill utveckla och förädla principen.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster