Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-18 16:27

Bongo skrev:Jag har satt in DLS i vår bil och måste säga att för dom 1500 som högtalarkitet kostade (2-vägs m 6,5" bas och 1" diskant) så får man bättre ljud, ur ren hifi-synvinkel, än om man skulle köpa en hemmahögtalare för samma pengar.
Biljud, om det är rätt utfört, är imo betydligt mycket mer prisvärt än hemmaljud i de lägre prisklasserna. Sen finns det någon punkt där hemmaljudet går om billjudet i kvalite, men jag vet inte exakt var :)

Trevligt att det finns några på detta forum som öppnat ögona åt lite samma håll som mig även om vi har olika ljudideal :wink:
En bilhögtalare är ju uppbyggd på samma sätt som en hifi högtalare
Men skillnaden på hem högtalare man köper i butik där ligger största kostnaden på lådans finish det problemet tampas man inte på samma utsträckning på i bil sammanhang i normal fall.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-18 16:37

robsarve skrev:
DasBooten skrev:
ftorsell skrev:
robsarve skrev:Här hittar ni lite info om hur det går till numera

http://bilstereoforbundet.se/emma/

Du som är lite i bilstereo branschen tycker du dom bästa bil prylarna ligger
Ljusår efter hem hifi??

Handlar väl mer om att det oftast är gjorda för ganska olika ändamål.

Jag skulle vilja vända på det hela och säga att för en relativt begränsad peng kan man få förvånansvärt skapligt ljud i bilen idag. Allt har blivit löjligt mycket billigare och bättre.

De bästa grejjerna för bilbruk idag är rätt trevliga och kan helt klart konkurrera med hemmaprodukter i samma prisklass (60' för en CD-spelare)
Men om rumsakustiken är viktig i ett hem så är den 10 gånger besvärligare att tampas med i en bilkupé.

Själva högtalarelementen används t.ex Scan-speak, Seas och Morel rätt flitigt i de tyngre bilarna även om svenska DLS faktiskt håller flaggan högt med sina tyngsta grejjer.

Bra skrivet :wink:

Nu har jag ingen koll på vad du haft för bilprylar eller hemma prylar
Men vad säger din erfarenhet om bas kapacitet i hemhifi vs biljuds steg? Nu har jag inte lyssnat på svindyra Krell men för steg upp till låt oss säga 50.000kr
Och i detta fall bör man ju igentligen jämföra bilsteg i samma prisklass
Men är osäker på om det finns några i det segmentet :)
Personligen är jag i riktning att dom bra eventuellt dyra stegen hänger på
Dom dyra hifistegen bra men är mottaglig för att testa att mäta ett bra steg av varje kategori för att få facit i handen på hur verkligheten står :P

Har du hört något Kove pro steg? Om inte är jag intresserad av att låta dig lyssna på ett steg :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 16:41

ftorsell skrev:Men vad säger din erfarenhet om bas kapacitet i hemhifi vs biljuds steg?

En sådan fråga går inte att ställa utan att man för in vilka basar det är man skall driva. Behoven skiljer extremt mycket mellan olika bas-system.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-18 16:55

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:Men vad säger din erfarenhet om bas kapacitet i hemhifi vs biljuds steg?

En sådan fråga går inte att ställa utan att man för in vilka basar det är man skall driva. Behoven skiljer extremt mycket mellan olika bas-system.

Man kan väl åtminstone ge en upplevd känsla även om den inte är bevisad
Mellan tummen och pekfingret :D
Sedan gäller det ju bilbasar dom är ju oftast mer tungdriva en hifibasar
Med tanke på att många bilbasar tål mångdubbla effekten mot hifibasar
Skulle även kunna tänka mig att bilsteg är mycket baskraftigare över lag
För det är nästan bara dom som klarar få konrörelse på bilbasar med till
Ex sex spiders och fortfarande låta bra :lol:
Sedan ska jag till lägga att dom basarna inte är musikaliska men spelar galet högt med mycket effekt :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 17:01

ftorsell skrev:Man kan väl åtminstone ge en upplevd känsla även om den inte är bevisad

Fast nog tycker även du att det spelar någon roll om du behöver 1 eller 250W för att få ut 106dB ?

Sedan ska jag till lägga att dom basarna inte är musikaliska men spelar galet högt med mycket effekt :wink:

Fast där är det ju frågan om ett grundläggande fel som begåtts och sen är allt som följer följdfel. :wink:
Bruttotanke får mig att tro att det är beroende på att i bilsammanhang är ström lättare att tillgå än spänning.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-12-18 17:54

ftorsell skrev:Man kan väl åtminstone ge en upplevd känsla även om den inte är bevisad

Skall ärligt säga att jag lyssnat på ett fåtal hemmaslutsteg under så pass kontrollerade förhållanden att jag vågar ge mig på något totalomdöme.
Ett bra steg är ett bra steg, om det går på 230 eller 12 V.

För att kunna jämföra steg så menar jag att man måste trimma insignalerna med rosa brus på tänkt last (högtalare) så att utsignalen är samma vid samma volym. Dessutom bör man ha flera olika laster att jobba emot, ha någon som byter mellan stegen så man inte vet vilket som är inkopplat och gärna vara flera som lyssnar eftersom vi lyssnar efter olika saker.

Det gör sig inte så lätt.

Och skall man dessutom börja fundera på vad som händer när man börjar stressa steget så blir det än mer komplicerat.

Med allt detta sagt så är det steg som jag hört som haft bäst totala ljud i mina uppsättningar ett bilsteg. Men det vägde oxå in på drygt 20 kilo för ett 2 x 100 slutsteg. (för ett steg utan nättrafo är det rätt rejält.)

Sen är min grundåsikt att slutsteg är mindre viktigt, -signalkälla och högtalare, det är där man skall lägga pengarna.
...tycker Erik

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-18 21:38

Nattlorden skrev:

Fast nog tycker även du att det spelar någon roll om du behöver 1 eller 250W för att få ut 106dB ?

Fast där är det ju frågan om ett grundläggande fel som begåtts och sen är allt som följer följdfel. :wink:
Bruttotanke får mig att tro att det är beroende på att i bilsammanhang är ström lättare att tillgå än spänning.

Tror inte det är fel tänk om ändamålet är att spela 170db+ med en bas
Visserligen tycker även jag det är en totalt värdelös idé att bara spela högt
Men vissa brinner för det och det finns lite roliga lösningar på bilsteg som till ex docknings möjlighet. Det har jag nog aldrig sett på hem hifi en annan bra grej på bilsteg tycker jag gain är så man kan justera nivån väldigt noga har för mig mitt marantz försteg har 0,5db i skillnad på nivå justering vilket kanske inte hörs så jätte mycket men med en steg gain är det bara dB mätarn som kan begränsa noggrannheten och kör man en audiocontroll dB mätare har jag för mig den mätte med 0.02 dB noggrannhet vilket är lägre
En mitt marantz förstegs nivå skillnad :wink:
Så det finns nog lite små plock från biljud som skulle kunna funka bra i hemmiljö :D
Sedan är ju en jätte batteribank något man gärna sluppit men men :-)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-18 21:44

robsarve skrev:

Skall ärligt säga att jag lyssnat på ett fåtal hemmaslutsteg under så pass kontrollerade förhållanden att jag vågar ge mig på något totalomdöme.
Ett bra steg är ett bra steg, om det går på 230 eller 12 V.

För att kunna jämföra steg så menar jag att man måste trimma insignalerna med rosa brus på tänkt last (högtalare) så att utsignalen är samma vid samma volym. Dessutom bör man ha flera olika laster att jobba emot, ha någon som byter mellan stegen så man inte vet vilket som är inkopplat och gärna vara flera som lyssnar eftersom vi lyssnar efter olika saker.

Det gör sig inte så lätt.

Och skall man dessutom börja fundera på vad som händer när man börjar stressa steget så blir det än mer komplicerat.

Med allt detta sagt så är det steg som jag hört som haft bäst totala ljud i mina uppsättningar ett bilsteg. Men det vägde oxå in på drygt 20 kilo för ett 2 x 100 slutsteg. (för ett steg utan nättrafo är det rätt rejält.)

Sen är min grundåsikt att slutsteg är mindre viktigt, -signalkälla och högtalare, det är där man skall lägga pengarna.

Håller med på alla punkter förutom att jag tycker steget är en lika viktig grund sten men som sagt jag tycker du har en trevlig inställning och det är viktigt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 23:05

ftorsell skrev:Tror inte det är fel tänk om ändamålet är att spela 170db+ med en bas

Inte? Det där låter som årets feltänk på ett hififorum. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-19 00:56

Om man ska upp i den nivån gäller det väl att skapa ett resonant bassystem, avstämt i närheten av den högsta frekvens man får tävla med, och sedan köra testtonen vid den frekvensen?
Det är väl inte så konstigt då att basarna har styva upphängningar, annars skulle de ju få för låg resonansfrekvens.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-19 01:02

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:Tror inte det är fel tänk om ändamålet är att spela 170db+ med en bas

Ja men man kan få mycket lärdom av inte ha tunnel seende på en punkt :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-19 01:22

ftorsell skrev:
Nattlorden skrev:

Hmmm du har inte tänkt på att det kanske är du som är drabbad av lite tunnelseende också? :)

"Det är ju ikke ein som kjörer på feil sida veien, det är ju flere hundrede!?"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 09:59

ftorsell skrev:
Nattlorden skrev:

Vilken naturligt förekommande musik spelas på 170dB+ ?

Hifi betyder hög ljudtrohet, exakt vad är det du försöker vara ljudtrogen med om du skall spela 170dB?

170dB... då talar vi alltså rymdraket om vi skall hitta förekommande ljudkällor...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 10:36

Nattlorden skrev:Vilken naturligt förekommande musik spelas på 170dB+ ?

Hifi betyder hög ljudtrohet, exakt vad är det du försöker vara ljudtrogen med om du skall spela 170dB?

170dB... då talar vi alltså rymdraket om vi skall hitta förekommande ljudkällor...

Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Eller varför inte fullt blås med trumpet i samma lokal, eller...
Jag lyssnar gärna på den anläggningen om du hittar någon som har den.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:00

NiklasF skrev:Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Det seriösa svaret är - kan du fixa en bra inspelning av det till att börja med? Utan det går det ju definitivt inte.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:05

Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Det seriösa svaret är - kan du fixa en bra inspelning av det till att börja med? Utan det går det ju definitivt inte.

Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.

Sicket antiklimax det blev.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-12-19 11:15

NiklasF skrev:
Nattlorden skrev:Vilken naturligt förekommande musik spelas på 170dB+ ?

Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Eller varför inte fullt blås med trumpet i samma lokal, eller...
Jag lyssnar gärna på den anläggningen om du hittar någon som har den.

Min erfarenhet (under flera år under glada 80-90-talet var ljudtekniker, med hundratals gigg i ryggsäcken. Var givetvis också med inne i den klaustrofibiska replokalen) är att det låter sig göras med en normal pro-rigg. Däremot tror jag inte det kan uppnås med dom vanliga ino/carlssonriggarna, som är vanliga här på forumet. Dom riggarna har andra kvaliteer.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:20

miaber skrev:Min erfarenhet (under flera år under glada 80-90-talet var ljudtekniker, med hundratals gigg i ryggsäcken. Var givetvis också med inne i den klaustrofibiska replokalen) är att det låter sig göras med en normal pro-rigg. Däremot tror jag inte det kan uppnås med dom vanliga ino/carlssonriggarna, som är vanliga här på forumet. Dom riggarna har andra kvaliteer.

Välkommen hit, så slipper vi sabba ftorsells tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:27

Felpost.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-19 18:40

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:
Nattlorden skrev:

Vilken naturligt förekommande musik spelas på 170dB+ ?

Nej det är inte naturligt med 170db och det har jag aldrig sagt heller att jag tycker men jag strävar ju inte efter det heller ? Sedan att andra gör det är väl kul så även dom har något att pyssla med :D
Hifi och ljudtrohet i all ära måste tyvärr säga att det är det jag strävar efter
Men få hifi anläggningar låter så även dom svindyra visst dom låter rent
Och gossigt men så är inte en konsert live. Hur tänker hifi konstruktörerna där???? Om man nu vill ha live känsla vill säga :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 19:04

ftorsell skrev:men så är inte en konsert live. Hur tänker hifi konstruktörerna där???? Om man nu vill ha live känsla vill säga :D

Att livekonsert är utan förstärkeri. Det du tänker på har redan förstörts i undermåliga högtalare?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-19 23:48

Det här kan jag bara inte låta bli att nappa på. Jag antar att det är en bilkupé, eftersom det är enda chansen att få riktigt höga ljudnivåer, och att kupén då verkar som en stor låda som man pumpar upp som med en cykelpump.

Man kan nämligen räkna ut hur stor luftvolym som måste knuffas i och ur kupén för att den nivån ska uppstå.

170 dB motsvarar ett ljudtryck på p=pref·10^(Lp/20)=2e-5 · 10^(170/20)=6,3 kPa.

Akustiska kapacitansen för en låda är C=Vb/(rho0·c²)

Om man antar att volymen på en bilkupé är på 2 m³ blir kapacitansen C=2/(1,2·343²)=14e-6 m³/Pa

Om man i denna kavitet ska pumpa upp ett tryck på 6300 Pa behövs luftvolymen

V=C·p=14e-6·6,3e3=0,0896m³ eller nästan 90 liter luft. Totala pumpvolymen Xmax·Sd måste alltså vara 90 liter, och de ska få plats i bilen.

För några år sedan letade jag efter högtalarelement som skulle kunna pumpa upp ett högt tryck i en liten låda, och det visade sig att nästan inget element kunde pumpa mer än motsvarande 140-150 dB (om jag kommer ihåg rätt). Talspolen tål ju en viss ström, som tillsammans med kraftfaktorn ger en viss maximal kraft, och som tillsammans med konarean ger ett maximalt tryck. Detta maximala tryck (som ju motsvarar en ljudtrycksnivå) var märkligt konstant för olika högtalarelement alltifrån 4" till 15"-element.

Av den anledningen, men utan att ha undersökt allt, känner jag viss skepsis när jag ser sådana där uppgifter om extrema ljudtryck. De har en viss skrytfaktor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-12-20 00:21

160 dB vet jag att folk har spelat med EN bas i bil iaf, men 170???

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-20 00:34

Svante skrev:

Det här kan jag bara inte låta bli att nappa på. Jag antar att det är en bilkupé, eftersom det är enda chansen att få riktigt höga ljudnivåer, och att kupén då verkar som en stor låda som man pumpar upp som med en cykelpump.

Man kan nämligen räkna ut hur stor luftvolym som måste knuffas i och ur kupén för att den nivån ska uppstå.

170 dB motsvarar ett ljudtryck på p=pref·10^(Lp/20)=2e-5 · 10^(170/20)=6,3 kPa.

Akustiska kapacitansen för en låda är C=Vb/(rho0·c²)

Om man antar att volymen på en bilkupé är på 2 m³ blir kapacitansen C=2/(1,2·343²)=14e-6 m³/Pa

Om man i denna kavitet ska pumpa upp ett tryck på 6300 Pa behövs luftvolymen

V=C·p=14e-6·6,3e3=0,0896m³ eller nästan 90 liter luft. Totala pumpvolymen Xmax·Sd måste alltså vara 90 liter, och de ska få plats i bilen.

För några år sedan letade jag efter högtalarelement som skulle kunna pumpa upp ett högt tryck i en liten låda, och det visade sig att nästan inget element kunde pumpa mer än motsvarande 140-150 dB (om jag kommer ihåg rätt). Talspolen tål ju en viss ström, som tillsammans med kraftfaktorn ger en viss maximal kraft, och som tillsammans med konarean ger ett maximalt tryck. Detta maximala tryck (som ju motsvarar en ljudtrycksnivå) var märkligt konstant för olika högtalarelement alltifrån 4" till 15"-element.

Av den anledningen, men utan att ha undersökt allt, känner jag viss skepsis när jag ser sådana där uppgifter om extrema ljudtryck. De har en viss skrytfaktor.

140db spelar dom med en 6.5" idag.
170 db var det allt ett tag sen dom tog, bara att söka på tuben så hittar du ett par stycken.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-20 00:36

Appråpå något helt annat, jag ska köpa ny sportvagn, det blir en Volvo BM.
Den var helt enkelt snabbare på åkern än den Lotus jag har nu.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-20 02:02

NiklasF skrev:140db spelar dom med en 6.5" idag.
170 db var det allt ett tag sen dom tog, bara att söka på tuben så hittar du ett par stycken.

Ja, 140 dB kan man få inuti en vanlig högtalarlåda. Jag hittade en på 182 dB på Youtube, alltså 100 ggr så högt ljudtryck.

Jag känner mig inte säker på kaliberingen där iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-12-20 09:27

Här finns tävlingsresultaten för dom senaste åren:
http://www.termpro.com/asp/worldrecords.asp?ListMethod=1

här kan man läsa om mätinstrumentet som idag är standard på DB-tävlingar.
http://www.termpro.com/storefront/page605.html

Att komma ihåg är även att dessa bilar är förstärkta som stridsvagnar och fullproppade med så mycket effekt att Barsebäck rodnar..

Här handlar det om att flytta konerna så långt det bara går.
Brinner det så brinner det, då sätter man in nya basar till nästa tävling..

Detta är enbart en skrytsport där tillverkarna öser in pengar..
Bilarna i toppklassen ligger nog runt miljonen med utrustning och ombyggnation..

Även om 180dB+ inte är speciellt nödvändigt å knappast heller välljudande så är det ändå imponerande att se hur dom töjer på fysikens lagar..[/quote]
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-12-20 09:37

Oj, via de länkarna hittade man ju RIKTIGA bilförstärkare. 50.000 W i 1 Ohm. Det borde ju räcka. Dessutom världsrekordet 181.6 dB. Det är Taramps man skall ha alltså...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-12-20 10:11

tvett skrev:Appråpå något helt annat, jag ska köpa ny sportvagn, det blir en Volvo BM.
Den var helt enkelt snabbare på åkern än den Lotus jag har nu.

Du har helt klart en poäng. Jag spelade jättehögt och bra i min golf 2:a med baslåda avstämd till den frekvens där bagageutrymmet förstärker tonen mest och hela karossen fylld med asfalt. Sätter jag in samma låda i huset låter det skit.... men det är klart, jag hade ju inte Kove...

Det finns olika prylar till olika grejer, sen kan du säkert få bilprylar att låta bra hemma men inte per automatik. Bara för att dom låter bra i en bil där du sitter 40cm från dina 6,5" betyder inte att dom låter bra i ett 30kvm stort rum...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-20 12:21

Dom där Taramps högvoltarna med 400+V DC 8O .

Här gäller det att hitta likriktare från en redig svets och lytar från en punktsvets sen är det bara att likrikta vägguttaget :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi