ftorsell skrev:Tror inte det är fel tänk om ändamålet är att spela 170db+ med en bas
Det här kan jag bara inte låta bli att nappa på. Jag antar att det är en bilkupé, eftersom det är enda chansen att få riktigt höga ljudnivåer, och att kupén då verkar som en stor låda som man pumpar upp som med en cykelpump.
Man kan nämligen räkna ut hur stor luftvolym som måste knuffas i och ur kupén för att den nivån ska uppstå.
170 dB motsvarar ett ljudtryck på p=pref·10^(Lp/20)=2e-5 · 10^(170/20)=6,3 kPa.
Akustiska kapacitansen för en låda är C=Vb/(rho0·c²)
Om man antar att volymen på en bilkupé är på 2 m³ blir kapacitansen C=2/(1,2·343²)=14e-6 m³/Pa
Om man i denna kavitet ska pumpa upp ett tryck på 6300 Pa behövs luftvolymen
V=C·p=14e-6·6,3e3=0,0896m³ eller nästan 90 liter luft. Totala pumpvolymen Xmax·Sd måste alltså vara 90 liter, och de ska få plats i bilen.
För några år sedan letade jag efter högtalarelement som skulle kunna pumpa upp ett högt tryck i en liten låda, och det visade sig att nästan inget element kunde pumpa mer än motsvarande 140-150 dB (om jag kommer ihåg rätt). Talspolen tål ju en viss ström, som tillsammans med kraftfaktorn ger en viss maximal kraft, och som tillsammans med konarean ger ett maximalt tryck. Detta maximala tryck (som ju motsvarar en ljudtrycksnivå) var märkligt konstant för olika högtalarelement alltifrån 4" till 15"-element.
Av den anledningen, men utan att ha undersökt allt, känner jag viss skepsis när jag ser sådana där uppgifter om extrema ljudtryck. De har en viss skrytfaktor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.