Vad skulle du göra/köpa i hifi-väg om du vann drömvinsten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Byta ut rubbet!
40
56%
Behålla valda befintliga delar, byta ut en del, förfina och optimera.
22
31%
Behålla allt i befintligt skick. Varför ändra en redan perfekt setup?
4
6%
Köpa TUNGT PA-system och ge mig ut på självfinansierad turné.
5
7%

Antal röster : 71

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 11:53

Ponera att du spelar på Lotto/Joker och är ensam vinnare till drömvinsten på lördag, säg 170 miljoner.

Vad skulle du då köpa/göra avseende din hobby musiklyssning?

För att i någon mån begränsa svarsmaterialet, bör ditt inlägg endast omfatta åtgärder gällande EN anläggning. Om du sedan väljer att bo kvar i befintlig lya/villa eller bygga nytt är upp till dig, så länge du som sagt håller dig till ETT system att beskriva. Renodlad tvåkanal eller tung biokonfig; your choice.

Ha nu i åtanke att 170 millar är mycket pengar. Det finns således ingen anledning att tänka snålt bara för sakens skull... Emellertid är devisen " dyrt är inte alltid lika med bra" tillåten att utgå från, så länge man är ärlig. Helt ärlig... :wink:

Själv skulle jag bo kvar i befintligt casa. Enligt mig ett optimalt hus på rätt adress. Helt ärligt. Jag ser således ingen anledning till flytt eller nybygge. Jag skulle dessutom utgå från befintligt lyssningsrum. Så var den saken avklarad!

Det första jag skulle göra vore att kontakta Audio Note UK och be dem sätta ihop ett Level 5-system med AN-E SOGON-högtalare, Gaku-On-monoblock, M10 line preamp samt CDT-six transport + Fifth element DAC. För enkelhetens skull ihopsnörat med deras kablar.

I samråd med deras installatörer, skulle jag sedan kontakta lämplig akustiker samt kompetent akustikregleringsföretag. Om det blir ett Öhman- eller Svanå-rum beror på vad jag och systemet trivs bäst i.

Självfallet ska systemet levereras och installeras och trimmas in enligt alla konstens regler. Själv kommer jag bara att smyga omkring och kolla läget.

Så släpp prestigen nu boys och tillåt er att drömma lite! Och kom ihåg att ärlighet varar längst... :)

PS; bilder är kul.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 13:00

Byggt nytt hus några kilometer från närmsta granne, aktiverat en flock forumiter på olika uppdrag. Hade blivit mycket sten att vinkelslipa. 8)

Känns väl hyffsat troligt att det blivit tre stycken i68es-s till byggda och en Komorok-flock infraZ. Kanske man hade kunnat hyra något elektroniksnille till att bygga det där optimala surroundförsteget också?

Nu tror jag även så stora pengar försvinner fort om man drömmer stort, annars skulle man kanske börja drömma Dolby Atmos och OmniMax?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-18 13:07

För 170 miljoner hade jag blivit koncert-mecenat eller startat en egen festival helt utan vinstkrav :)

Hade nog f.ö. avsatt en del miljoner till att köpa upp väl valda vintage-hifibutiker med lager och allt :twisted: Eller ordnat en turnébuss och haft ambulernade hifiträff/loppis-spree med några forumiter :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 13:08

Köpa hus med dedikerat biorum och sedan kopiera komoroks anläggning :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-18 13:16

Jag skulle köpa/bygga husmed ett stooooort ljudrum, och sedan bygga ett fett bassystem i det optimerade rummet på ca 5-6 x 10-12m2.
Jag skulle be Ingvar att bygga dom bästa, fetaste och brutalaste toppar som han möjligtvis med några medel kan och vill göra, och sedan stoppa in det i rummet som (om det behövs) ska vara dirrekt anpassat för dom högtalarna och optimalt resultat.

Drivningen kanske skulle vara 8st RS2000 eller något i den stilen, 2st bryggade till topparna och 6st till modulerna.
Modulerna kanske skulle bli InfraZ moduler eller något basserat på massvis av LMS, vem vet...

Resterande pengar skulle gå til att leva gott, resa och ägna mig åt diverse saker som jag vill göra.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-18 13:20

Jag skulle byggt nytt hus, i viss mån med mig själv hållandes i hammaren.
Men allt tråkigt som spackla, slipa, måla, kakla m.m skulle jag leja bort.

Detta hus skulle bli lite större än nuvarande, där "MITT" rum skulle få plats.
Jag skulle alltså bygga en del av huset på säg 30-50kvm med mina domäner.
Sen vet jag inte i nuläget vad jag skulle göra av'et. Men troligen ett litet
pyssel-krypin (tänk liten verkstad) och sen ett lyssningsrum. Antagligen med
lite hembioanläggning i.
Men som sagt vet jag inte riktigt idag i vilken riktning det ska gå.

Förövrigt skulle gärna denna del av huset var rätt väl separerad från det övriga
huset, t.ex. med en gångsluss på någon meter, för att att inte störa/bli störd.

Jag skulle troligen inte känna någon brådska att bränna pengar heller, så alla
inköp och investeringar skulle antagligen bli rätt utdragna i tiden.

En sån ohygglig summa pengar känns ju lite overklig. Och rätt svår att ta
beslut om. Efter jag köpt mig lycklig och bränt det som känns möjligt så är
frågan vad jag ska göra med resterande 167 miljoner?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-18 13:41

Jag skulle nog inte göra så mycket annat än att ersätta mina grejor med nya av samma slag, så jag slipper oroa mig för gamla kondingar och kallödningar. Tyvärr finns det ingen ny fjärrkontroll som är lika bra som min Quad 66.

Det skulle gå åt max 150k.

PS. För pengarna som blir över skulle jag köpa en AM DB9. :D
... tycker jag!

Per

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-18 14:19

Efter som jag har genom livet skaffat det jag vill ha så sitter jag nöjd i Hifi stugan.

Casan här är också ok ( rätt adress och havsutsikt 180 *. ) Jag har ju varit "byggherren själv" och sett till att allt blev som jag/vi ville ha.

!70 Mille skulle mina barn/barnbarn få dela på. Dom behöver dem bättre än jag.

//Lech.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-18 14:27

Skulle byta en hel del men inte allt. Ett par Apogee Defenitiv vore trevligt och se till att de får ett passande rum och förstärkning (aldrig i livet med kringutrustning i en altaruppställning som på bilden).

Bild

En vinylrigg av klass skulle jag också vilja ha. Inköp av en mängd fonogram skulle det också bli. Vad de andra 168 miljonerna skulle gå till vet jag inte riktigt, livet tar ju slut vare sig man vill eller ej.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-12-18 14:35

Dedikerat biorum i storleksordningen 50-70m2. Full INO_treatment och en INO-rigg med 3 stycken i68es som frontar och en hel hög surrounder. Ljudgenomsläpplig duk i 2.35:1-format, givetvis, och en 4K-projje. Prio skulle ligga på hög komfort och användarvänlighet samt förstås total ljud- och ljuskontroll.

Jag skulle förstås vara tvungen att bräcka Komorok med avseende på basarna, så det finge väl bli en MegaBörje-uppsättning per frontkanal, kanske?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-18 14:38

Dom stackare som inte känner till Ino och konstruktören, vad gör dom? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 14:43

Morgan skrev:Dedikerat biorum i storleksordningen 50-70m2. Full INO_treatment och en INO-rigg med 3 stycken i68es som frontar och en hel hög surrounder. Ljudgenomsläpplig duk i 2.35:1-format, givetvis, och en 4K-projje. Prio skulle ligga på hög komfort och användarvänlighet samt förstås total ljud- och ljuskontroll.

Jag skulle förstås vara tvungen att bräcka Komorok med avseende på basarna, så det finge väl bli en MegaBörje-uppsättning per frontkanal, kanske?

Låter som en mycket sund rigg. Ta en till mig med vet jag :D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-12-18 14:56

PerStromgren skrev:Dom stackare som inte känner till Ino och konstruktören, vad gör dom? 8O

Ja... De köper sämre grejer för mer pengar, men blir ganska nöjda ändå? Jag menar, det går ju faktiskt att leva med ett par Dynaudio Consequence också :) Även om de kostar fem gånger mer och låter hälften så bra som i68es.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 15:00

PerStromgren skrev:Dom stackare som inte känner till Ino och konstruktören, vad gör dom? 8O

För utom att ta reda på det då? ;)

Största B&W ?

Dammsuga marknaden på Snell type A reference?

Bygga innerväggarna av stora Magnepan?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 15:08

adzer skrev:Köpa hus med dedikerat biorum och sedan kopiera komoroks anläggning :D

Satan i gatan vad jag skulle vilja lyssna på det systemet! :) Jag kanske rent av blir omvänd... :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 15:09

bensnake skrev:
adzer skrev:Köpa hus med dedikerat biorum och sedan kopiera komoroks anläggning :D

Satan i gatan vad jag skulle vilja lyssna på det systemet! :) Jag kanske rent av blir omvänd... :D

Hehe jag det lät bra när jag var där sist. Nu efter ombygget lär det vara farligt bra.
Du får väl fråga snällt ;)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 16:57

Nattlorden skrev:Byggt nytt hus några kilometer från närmsta granne, aktiverat en flock forumiter på olika uppdrag. Hade blivit mycket sten att vinkelslipa. 8)

Känns väl hyffsat troligt att det blivit tre stycken i68es-s till byggda och en Komorok-flock infraZ. Kanske man hade kunnat hyra något elektroniksnille till att bygga det där optimala surroundförsteget också?

Nu tror jag även så stora pengar försvinner fort om man drömmer stort, annars skulle man kanske börja drömma Dolby Atmos och OmniMax?

Har du kollat ut tomten? Där du ska bygga, alltså? :wink:

Hur resonerar du kring förstärkeriet? Behålla befintligt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 17:02

bensnake skrev:
Nattlorden skrev:Byggt nytt hus några kilometer från närmsta granne, aktiverat en flock forumiter på olika uppdrag. Hade blivit mycket sten att vinkelslipa. 8)

Jag skrev "en flock forumiter". Vilka forumiter pratar man med om förstärkeri, måntro? :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-12-18 17:36

Jag skulle låta någon bygga ett surround-försteg precis som jag skulle vilja ha det och så skulle jag skaffa 4st nya slutsteg. Sen skulle jag låta någon bygga kablar åt mig som var perfekt långa till varje komponent, för att slippa kabel/sladd-härvor.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 17:40

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:

Jag skrev "en flock forumiter". Vilka forumiter pratar man med om förstärkeri, måntro? :wink:

Jag tror jag förstår vilka som avses... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-18 17:47

Tror ni pengarna skulle räcka, om man lät utveckla trevägarna till fulländning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 17:58

DVD-ai skrev:Jag skulle be Ingvar att bygga dom bästa, fetaste och brutalaste toppar som han möjligtvis med några medel kan och vill göra...

Räcker inte i68:orna? :?: :?:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-18 18:06

Jag skulle skaffa en projje och en stor duk till jobbet så jag kunde köra 100 tums sinussvep med Tombstone. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-18 18:07

bensnake skrev:
DVD-ai skrev:Jag skulle be Ingvar att bygga dom bästa, fetaste och brutalaste toppar som han möjligtvis med några medel kan och vill göra...

Det fanns väl dom där adra vad dom nu hette med en massa element i?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 18:15

paa skrev:
bensnake skrev:

piLine?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-18 18:18

Skulle våga mig på en lyssning av Sonus Faber Fenice.

Bild

Krell, Mcintosh, Mark Levinson, Audio Research, Accuphase eller något annat skoj till drivning.

Eller varför inte MBL, dom små lät trevligt då jag lånade dom ett öra.
Då låter säkert bamsingarna än mysigare.

Bild

Sen så blir det nog aco-skum på väggarna... Öhh njeee :D
Adhoc får komma hem och bli bjuden på annat än pizza denna gången.

Sen gömmer vi hela fronten bakom ljudtransparent duk, mm det blir nog ett stort rum detta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-18 18:53

Med drömvinst så skulle jag produktifiera Stig Carlssons trevägare, eller ngt inspirerat därav. Dessa skulle vara i utförandet svartschatterad flammlönn som i sig är transparent gråsilverlackat. Till dessa skall kopplas ett gäng O&G eller HA-stärkare.

Resten av drömvinsten skulle läggas på en Ampeg B15 Portaflex, SVT V4, lämpligt 2-15"-låda och tillhörande trevlig Fender Jazz Masterbuilder-byggd, mikar lindade av Abigail Ybarra, i tobacco burst eller LPB.

Som tjänstebil/turnéfordon/shoppingkärra skall där finnas en VW Split typ2 Lyxbuss RestoCal, Jaguar XKR samt plats för nuvarande saab.

Till detta skall det byggas ett brutalfunkisbetonghus för ovanstående påhitt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-18 19:09

Jag skulle sponsra IÖ med en jäkla massa slantar så att han kan
konstruera en 3-vägshögtalare som krossar allt som finns på marknaden.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 19:10

adzer skrev:
paa skrev:
bensnake skrev:

piLine?

Hoppas han inte syfta på mina i128 :lol:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-12-18 19:11

Specialbyggda jorma-kablar av titan och träbubblor med trä från Wasa och guldplätering med guld från tutankhamons dödsmask. och en dolce gusto men det räknas nog inte som hifi nej
"we have assumed control!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi