Ljudexperten Steve Guttenberg har valt ut sju audioprodukter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hassez

Ljudexperten Steve Guttenberg har valt ut sju audioprodukter

Inläggav hassez » 2012-12-20 00:40

Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-20 00:47

8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 01:29

Jippie liksom.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-20 01:30

Tycker att han verkar vettig! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 02:04

Han är välkommen till mig på ett blindtest av kablarna när han vill. Han kommer inte att höra skillnad på dem och något annat, som är helt. Trots att de valda högtalarkablarna "i år sägs ha fått stor förbättring i transparens och definition i basregistret." Vojne... han hör t o m skillnad på olika årsmodeller alltså. En sådan förmåga är närmast ett handikapp kan jag tycka. Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-12-20 11:29

James Randi kommer snart att dela ut en miljon dollar.
Virrpanna

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-20 12:04

Jan Melin excellerar i kvasivetenskap igen. Skall han inte börja lista "Bästa Slagrutorna" också?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 12:13

Almen skrev:Jan Melin excellerar i kvasivetenskap igen. Skall han inte börja lista "Bästa Slagrutorna" också?

Det tycker jag allt för samtliga jag köpt hart vart icke-fungerande vid leverans :/

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2012-12-20 13:12

Dom där KEF LS-50 såg ju kul ut. Undrar hur dom låter

Verkar vara en het liten burk runt 10k enligt recensioner. Men -3db vid 79hz verkar allt lite klent.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-20 13:13

adzer skrev:
Almen skrev:Jan Melin excellerar i kvasivetenskap igen. Skall han inte börja lista "Bästa Slagrutorna" också?

Det tycker jag allt för samtliga jag köpt hart vart icke-fungerande vid leverans :/

Man blir ju så förbannad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-20 13:35

Almen skrev:
adzer skrev:

Man blir ju så förbannad.

Framförallt när tidningen heter ny TEKNIK!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 13:37

Ja för högtalarkablar är ju väldigt ny teknik :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-20 13:38

adzer skrev:Ja för högtalarkablar är ju väldigt ny teknik :D

Jupp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 13:43

hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.

Tror och tror. En kamrat hävdar alltid att "tror gör man i kyrkan". Men, tro kan ju vara baserat på tidigare erfarenheter även om man inte har specifik kunskap om det aktuella fallet. Och även om man har fel om en sak betyder inte det att man har fel om allt annat, eller hur? Bara för att man har rätt om en sak betyder det väl inte att allt annat också är rätt?

Men har man bestämt sig för att tex kablar, förförstärkare, cd-spelare har ingen eller ringa påverkan på ljudet/den musikaliska upplevelsen - ja då är det ju sant för den som tror så.

Andra kanske tycker/upplever annorlunda.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 13:54

Är inte mer eller mindre all kunskap man har något man tror på? Jag menar man kan aldrig till 100% veta att man har all fakta och ens förståelse för ett ämne kan alltid utökas.

Jag är av en övertygelse att vissa delar är mycket lättare och billigare att få bra än andra och jag skulle därför aldrig rekommendera folk att lägga en stor andel av sin totala budget på dessa när det finns viktigare delar att prioritera.
Kablar är en av dem.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 13:56

adzer skrev:Jag är av en övertygelse att vissa delar är mycket lättare och billigare att få bra än andra och jag skulle därför aldrig rekommendera folk att lägga en stor andel av sin totala budget på dessa när det finns viktigare delar att prioritera.

Kablar är en av dem.

Håller fullständigt med dig, även om jag tycker att fokus på högtalarna är väl kraftigt. Att lägga ut 50 tusen på kablar när man har en kass cd-spelare är knappast en lämplig prio.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 13:59

Bill50x skrev:
adzer skrev:Jag är av en övertygelse att vissa delar är mycket lättare och billigare att få bra än andra och jag skulle därför aldrig rekommendera folk att lägga en stor andel av sin totala budget på dessa när det finns viktigare delar att prioritera.

Kablar är en av dem.

Håller fullständigt med dig, även om jag tycker att fokus på högtalarna är väl kraftigt. Att lägga ut 50 tusen på kablar när man har en kass cd-spelare är knappast en lämplig prio.

/ B

Ja allas prioritet är olika. Jag skulle utan problem lägga minst 50% av min budget på högtalare.

Det håller jag helt med om. Kablar är det sista jag skulle lägga pengar på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 14:35

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.

Tror och tror. En kamrat hävdar alltid att "tror gör man i kyrkan". Men, tro kan ju vara baserat på tidigare erfarenheter även om man inte har specifik kunskap om det aktuella fallet. Och även om man har fel om en sak betyder inte det att man har fel om allt annat, eller hur? Bara för att man har rätt om en sak betyder det väl inte att allt annat också är rätt?

Men har man bestämt sig för att tex kablar, förförstärkare, cd-spelare har ingen eller ringa påverkan på ljudet/den musikaliska upplevelsen - ja då är det ju sant för den som tror så.

Andra kanske tycker/upplever annorlunda.

/ B

Jag har testat. Jag vet hur det är. Köpte högtalarkablar för mer än de flesta betalade för hela sin ljudanläggning en gång i tiden. Det var dumt. Ingen hör skillnad på dem och vilken lampsladd som helst. Jag har även roat mig med att testa USB-kablar. Givetvis kan inte ens min hund höra någon skillnad. Så är det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-20 14:40

Stackars hund som utsätts för obehagliga ljudexperiment.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-20 14:43

Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 15:02

hifikg skrev:Jag har testat. Jag vet hur det är. Köpte högtalarkablar för mer än de flesta betalade för hela sin ljudanläggning en gång i tiden. Det var dumt. Ingen hör skillnad på dem och vilken lampsladd som helst.

Det är att göra det lite väl enkelt för sig. Har du varit 10 år någon gång, smakat på sill eller whisky och bestämt dig för att detta är inget för dig?

Man lär sig med åren. Det kallas för erfarenhet och mottaglighet för nya impulser. Men aphjärna tänker jag inte ens prova, surströmming har jag testat i någorlunda vuxen ålder och.... aldrig mer :-)

Men redan 1969, när jag köpte min första stereo, hörde jag direkt skillnad på den bifogade högtalarkabeln och, ja.... lampsladd! Jag hörde också skillnad när jag bytte internkablage på mina DQ10a från vad-det-nu-var till av IÖ rekommenderade enkardeliga telefonkablar från Elfa för 2,45 kronor/meter. För mig upplevdes skillnaden positivt, renare ljud, gick att urskilja detaljer bättre osv.

Jag har hört skillnaden mellan en Linn Mimik och en Pioneer 668, båda ganska hyggliga cd-spelare (Mimik´en kostade väl iofs dubbelt så mycket) där 668:an lät som en rejäl tråkmåns i jämförelse. Och där Mimik i Linn-gänget anses som en medioker spelare och hos mig låter sämre än en Squeezebox Classic.

Jag har hos mig lyssnat på massor av musik i mina datorhögtalare, de låter ganska hyffsat för att vara sådana. Men inte skulle jag döma ut en mixning/inspelning bara för att det låter kass i dom högtalarna.

Vad jag menar är, hör man ingen skillnad mellan två apparater/inspelningar/kablar/etc så gäller det bara i exakt den setupen. Ingen annanstans. Att ha jämfört två apparater för länge sedan betyder inget idag. Jag undviker, som du märker, att prioritera kablar i diskussionen. Sådana debatter har vi haft tillräckligt av här :-)

/ B

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-12-20 15:53

KEF LS50 är faktiskt riktigt trevlig :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-20 16:06

Somchart skrev:KEF LS50 är faktiskt riktigt trevlig :)

Det kan inte stämma! ;)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-12-20 16:15

Jan Melin verkar ju ha gjort en mycket utförlig bedömning och därmed också lämnat högst tvivelaktiga produkter som tex. mjukfötter. Det ska han ju ha ett plus för bara det.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-12-20 16:19

Bill50x skrev: Har du varit 10 år någon gång, smakat på sill eller whisky och bestämt dig för att detta är inget för dig?

Man lär sig med åren. Det kallas för erfarenhet och mottaglighet för nya impulser. Men aphjärna tänker jag inte ens prova, surströmming har jag testat i någorlunda vuxen ålder och.... aldrig mer :-)
/ B

Aphjärna låter läbbigt, så; här tips på enkelt fixad julmat för den med grill. (Norske) Tandbergaren har kanhända något tillagningstips för lite extra piff: http://en.wikipedia.org/wiki/Smalahove

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 16:43

Objektivisten skrev:Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.

Eller vetenskap.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-20 16:52

adzer skrev:
Objektivisten skrev:Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.

Eller vetenskap.

Huvudet på spiken. Vetenskap som hobby, känns bekant.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-20 17:14

Var det bara jag som anade en viss del av ironi i artikeltexten?
Som att författaren antog att alla läsare är smarta nog att förstå ironin..
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-20 17:21

tvett skrev:Var det bara jag som anade en viss del av ironi i artikeltexten?
Som att författaren antog att alla läsare är smarta nog att förstå ironin..

Jo, men det är ju lite fegt, kan jag tycka. Liksom, äh, ja skoja, ba...

Varför inte skriva om lite riktig akustik - det är ju faktiskt en tekniktidning tänkt för ingenjörer - i stället för om hittepå bara för att det är dyrt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 18:09

Objektivisten skrev:
adzer skrev:

Eller vetenskap.

Huvudet på spiken. Vetenskap som hobby, känns bekant.

Ja det är ju det eller ormolja som gäller uppenbarligen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi