Jag var för ett par veckor sedan på ett 40-års jubileum av tävlingen "Göteborg 1000" och någon hävdade att medelåldern bland deltagarna ökade med ungefär ett år per år
Och ja, jag var med första gången 1972!
/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:När jag ser bilderna slås jag av liknelsen med min gamla hobby miniracing (slotracing) - en hobby för gamla gubbar
Jag var för ett par veckor sedan på ett 40-års jubileum av tävlingen "Göteborg 1000" och någon hävdade att medelåldern bland deltagarna ökade med ungefär ett år per år
Och ja, jag var med första gången 1972!
/ B
miaber skrev:Jag gjorde just några intressanta iaktagelser. Efter att ha läst tråden, letade jag upp ett gammalt masterband (Ja, Masterband. I samband en en demoinspelning mixade jag ner lite material på ett TDK metallband, direkt från mixerbordet). På bandet fanns, utöver vanliga låtar, lite soundcheckinspelning av gitarr, bas, sång och trummor.
Nu var inspelningen lågt utstyrd, så jag kunde utnyttja max system-spl (ville inte in och pilla på gainen på ultracurven, eftersom balansen annars ligger perfekt), men när jag lyssnade på inspelningarna på en nivå av ca 110 dB i lyssningposition (ska normalt kunna krama ur ca 8-9 dB till) kan jag konstatera följande:
1. Volymen hade behövt vara mycket högre för att matcha nivån i replokalen.
2. Trots dom modiga 110 dB, vilket jag normalt aldrig är i närheten av när jag lyssnar, upplevde jag inte ljudet som besvärande högt. Det hade gärna fått vara betydligt högre, vilket får mig att kanske göra om lyssningen med justerad gain.
3. Subjektivt var ljudkvaliten bättre än det mesta, kanske allt, jag hört på komersiella inspelningar, [s]trots[/s] tack vare att inspelningen gjordes spartanskt, med enkel utrustning i en stor ljuddämpad vindslokal rakt ned på ett kasettband (nackamichi 3-huvudspelare, metallband).
Vad drar man för slutsatser av detta?
lech skrev:
Nattlorden skrev:lech skrev:
Tack för tips, den damp ned i lådan idag, skall provlyssnas i bion medan jag lackar reglar senare.
NiklasF skrev:NiklasF skrev:Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.
Seriöst nu alltså...
Det seriösa svaret är - kan du fixa en bra inspelning av det till att börja med? Utan det går det ju definitivt inte.
Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.
Sicket antiklimax det blev.
Jag och Nattis blev offtopic i vanlig ordning, så startade en ny tråd.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:lech skrev:
Tack för tips, den damp ned i lådan idag, skall provlyssnas i bion medan jag lackar reglar senare.
Berätta gärna vad du tycker om skivan.
NiklasF skrev:Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar
Vee-Eight skrev:Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.
RogerGustavsson skrev:Vee-Eight skrev:Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.
Det distar väl? Är väl en del av soundet från instrumentet? Tim de Paravicini (Esoteric Audio Research) tror jag placerade lådan till elbasen/elgitarren utanför studion, på taket, och mickade upp den där. Då fick basisten/elgitarristen "rätt" sound utan att ta över hela inspelningslokalen. Tror det finns beskrivet i en MoLt för 30 år sedan, där Lars-Göran Hedström intervjuar Paravicini.
(Paravicini är tydligen en udda figur som kan vara ett riktigt as, svår att göra med, enligt en aborist jag känner som besökt honom.)
Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar
Säg det till skivproducenterna.
Sen finns det ju musikstilar där någon liveversion i princip inte existerar, så där är problemet i princip obefintligt.
Panelguy skrev:En mångsidig arborist det där
NiklasF skrev:Men vi handlar alltså anläggningar med inställningen hifi = true to the source då är det alltså inte soundet ifrån en riktig förstärkare eller trumpet saxofon osv osv som "vi" är ute efter.
Det är alltså soundet ljudkillen har lagt som man vill åt?
Och det har vi ju inte en jäkla aning om hur han vill ha det, två utav miljontalsplattor som är släppta så som man kunde uppleva ljudet på plats.
RogerGustavsson skrev:Vee-Eight skrev:Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.
Det distar väl? Är väl en del av soundet från instrumentet? Tim de Paravicini (Esoteric Audio Research) tror jag placerade lådan till elbasen/elgitarren utanför studion, på taket, och mickade upp den där. Då fick basisten/elgitarristen "rätt" sound utan att ta över hela inspelningslokalen. Tror det finns beskrivet i en MoLt för 30 år sedan, där Lars-Göran Hedström intervjuar Paravicini.
(Paravicini är tydligen en udda figur som kan vara ett riktigt as, svår att göra med, enligt en aborist jag känner som besökt honom.)
Nattlorden skrev: Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.
Panelguy skrev:Nattlorden skrev: Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.
Hur neutralt du än försöker bygga din anläggning kommer den alltid att vara färgad. Har den endast en "viss färgning" får man nog vara nöjd.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nattlorden skrev: Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.
Hur neutralt du än försöker bygga din anläggning kommer den alltid att vara färgad. Har den endast en "viss färgning" får man nog vara nöjd.
Och det platsar inte inom ramen för skrivningen "så neutral som möjligt"?
Panelguy skrev:I mina öron låter "eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt" som att man kan välja att inte lägga till en viss färgning.
Jag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!!
IngOehman skrev:Man KAN välja att inte lägga till en viss färgning. Och en annan också, och
en tredje...
Frågan om man kan välja bort alla typer av färgningar är dock en annan...
Man kan påstå att man kan det, eller att man inte kan det. För delvis, kan-
ske nästan helt, är den av filosofisk art.
lech skrev:JonasP
Det är lösbart efter helgerna när som helst i stort sett. PM:a
JonasP skrevJag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!!
Varning dock för effektnivån , jag har bara ca 20 watt som max Oftast är det dock 10W stegen som spelar. Men i gengäld så har högtalarna en hög känslighet ( 105dB/1W/1m ) .
Så SPL blir good enough ändå i 60 m2.
Här skulle IÖ eminenta omräkningstabell: känslighet W/SPL, sitta fint . Den han skrev på Sweetspotforum för några år sedan.
Lech
editerat stavfel bl.a
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster