Antingen satsar man på en sluten låda ala ino Infra-X med tillhörande equalizer. Element aktuella för detta är väl egentligen bara INO W104 i en av konstruktören anpassad låda. Andra element som jag tittat på ligger i ungefär samma prisklass och då ser jag ingen orsak till att inte anskaffa en beprövad lösning.
Alternativt så bygger man en portad låda, vilket ger mer "bang for the buck" i fråga om verkningsgrad och effektivitet. Det ger förmodligen en potential till starkare ljudtryck i slutändan också. Dock är det förmodligen svårare att få till med dämpning och flöde i en väldigt platt låda, men det kan säkert bli riktigt bra i slutändan ändå.
Efter att ha kikat runt lite på hifikit och simulerat lite grand på linearteams webbaserade högtalarberäknare så verkar det som att en potentiell kandidat är elementet som heter Peerless XXLS 835016 10".
(VAS=94,1, QTS=0,32, FS=22,4)
Detta element monterat i en portad låda på 44 liter med avstämningsfrekvens på 28,4 hz ger en fin output med -3dB på ca 30 Hz. Med lite room gain borde frekvensen komma ner lite till och då når vi ungefär mitt mål för projektet.
Jag har fått intrycket att XXLS-elementen är bra grejer, har någon tips på andra element som är bra grejer så fram med dom

Ett annat lite vansinnigt alternativ vore att begränsa sig till 6 lådor totalt och trycka in XXLS 12" (VAS=169, QTS=0,34, FS=19,4) i portade lådor på 96 liter och Fb på 23 Hz istället. Det skulle innebära att -3dB-punkten flyttas 5 Hz ner i frekvens till ca 25Hz och att 20Hz hamnar på -9dB istället för på -15dB som är fallet med 10".
Så fördelen med 12" är att det blir billigare och det går djupare i frekvens. Nackdelen är att väggen blir lite tjockare då monteringsdjupet är 14
cm på dessa monster.
Fördelen med 10" är att djupet hålls minimalt och att antalet strålningspunkter blir det dubbla men det blir också ungefär dubbelt så dyrt.
Vad är bäst? Infra eller Portad? 10" eller 12"?