Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Jorma_inaktiv

Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-10 00:38

Jag undrar vad ni går efter när delarna till en anläggning ska provas eller inhandlas.
En förutsättning är att oberoende mätningar av bra kvalitet finns tillgängliga.
Det finns ju en del tidningar som som har bra mätningar och som inte alltid ger ett lika bra intryck som recensenten skriver.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-10 00:47

"Till övervägande del ljudet" blev mitt val :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-10 00:47

Endast ljudet.
Att sedan ljudet och mätningar "råkar" gå hand i hand är måhända en tillfällighet?
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-09-10 01:02

Jag väljer enbart sett från hur det låter.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-10 01:10

Till övervägande del ljudet. För ibland kan det finnas begränsningar i kringutrustningen man behöver ta hänsyn till.

Men i princip är det lyssning som avgör om en apparat platsar eller inte. Anledningen är att jag inte konstruerar apparater, jag lyssnar på dom.

Lite OT, jag var först härinne och röstade i denna tråd, körde till och med en refresh och såg mätstaplarna. Men efter läsning av några andra trådar var min röst borta. Vad kan ha hänt?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-10 02:02

Kan egentligen inte svara på frågan, för den är formulerad ur ett subjektivistiskt perspektiv. Det vill säga ur den synvikel som de flesta subjektiviter tycks se världen (både med avseende på hur de ser på hifi, och hur de ser på objektiviter :o ).

Det finns inga svarsalternativ för den som inte är varken subjektivist eller objektivist, utan har ett vetenskapligt perspektiv.

Det framgår följdaktligen inte av frågan vad som menas med "ljudet". Är det hur det upplevs, eller är det hur väl det överensstämmer med urprunget?

Svarsalternativen inkluderar inga alternativ som berör hur ljudåtergivningen är rent objektivt - relaterat till hörseln. Alltså hur hörbara färgningarna från apparaten ifråga är.

Att mätvärden som sådana är rätt ointressanta är väl något som alla är överens om, det enda de kan användas till är att vara en indikation om hur återgivningen är, för hörseln. Fanns inget sådan samband vore mätningar helt meningslösa.

För att ändå svara något valde jag det enda möjliga alternativet, nämligen "endast ljudet".

Frågan är dock vilken metod man använder för att undersöka "ljudet". Jag, som vill att apparaterna jag använder skall återge det som finns på mina fonogram, undersöker i möjligaste mån ljudet (eller snarare ljudåtergivningen) med F/E-lyssning.

Man kan i regel konstatera att alla apparater som återger bra har fantatiska mätdata också, men man kan inte gå bakvägen och utgå ifrån mätdata, för det blir för mycket att mäta, och hur mycket man än mäter vet man inte om man missat något som har betydelse för hur apparaten låter. Man lyssnar därför med fördel istället.

Den första vetenkapliga tesen gäller som alltid - man kan påvisa närvaron av saker, men inte frånvaron - således kan man med mätningar underkänna apparater, men aldrig bevisa att de är bra. Mätningar kan alltså användas till att välja bort, men inte för att välja.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-10 02:19

Jag har en mkt bra metod.

Jag köper det som ingenjör Öhman tycker är bra.
Då får man fina grejjer men man slipper böga med alla detaljer. Man slipper spendera 10 år på att lyssna på skräpanläggningar och flummiga HiFi-försäljare och läsa felaktigt utförda tester av okunniga skribenter i div. tidningar - ej värda att ha som toapapper.

På så sätt får man tid över till andra viktigare saker, som t ex kvinnor och alkohol.
Och att göra irriterande inlägg i olika forum.
Och att lyssna på musik och se på bra film förstås.

Min metod är förvisso obra om den dära ingenjören har helt fel men hittills har det visat sig vara rättså sällan.

Eller snarare rättså aldrig.

Irriterande snubbe om man tänker efter. :wink:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-10 03:16

Bill50x skrev:Lite OT, jag var först härinne och röstade i denna tråd, körde till och med en refresh och såg mätstaplarna. Men efter läsning av några andra trådar var min röst borta. Vad kan ha hänt?

/ B

Du kanske var inne och röstade direkt när jag lagt ut tråden.
Jag hade fipplat till det på något sätt då alternativ 5 inte kom med och raderade tråden pga. detta och att jag inte lyvckades editera och ändra det som redan låg ute. Sedan skrev jag en ny där alla alla 5 alternativen kom med. Allt detta tog bara ett par minuter, men du kanske hade hunnit in dp Bill50X.

Jag har tagit dessa frågor från en känd hifitidskrifts hemsidor och var lite nyfiken på hur resultatet skiljer sig här i Sverige mot det land där tidskriften kommer ifrån.
Jag lägger ut deras resultat om en vecka när det är färdigröstat här.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2005-09-10 07:47

Röstade på endast ljudet, men det överaskar nog ingen :wink:

"Ljudkrav", jag är chockad. Visst är det bra att lyssna på råd från folk med goda efarenheter men att blint följa som du skriver..... Knutbyvarning tänker jag då.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-10 08:20

självklart köper man ju efter hur det låter (lagomt subjektivt så där) men före jag lyssnar på ett slutsteg vill jag se lite mätningar, ett krav är ju att disten ska va så låg som möjligt (en liten nojja jag har)

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-09-10 08:23

Bara utseendet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-10 08:31

Mest priset, sen ljudet och sist användarvänlighet och utseende.
Mäta apparaterna kan jag göra med tumstock då de inhandlats...

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-09-10 09:06

Användningsområdet kanske.

Jag kanske väljer en microanläggning till den trångbodda sommarstugan som låter minst illa rent subjektivt. Den mer exakta storleken kanske då också blir ett urvalskriterie in om paketet måste upp på en befintlig hylla med en maxhöjd.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-10 09:11

Röstade på endast ljudet. Fast sannolikheten att något som låter korrekt mäter dåligt är ju inte så stor. Samma sak vice verca.

När det gäller kompromisser då ingenting mäter perfekt så får örat självklart bestämma. Dist och dist kan låta väldigt olika illa.

Speciellt gäller detta högtalare.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-10 09:18

Hetsporren skrev:Mest priset, sen ljudet och sist användarvänlighet och utseende.
Mäta apparaterna kan jag göra med tumstock då de inhandlats...

Sådana mätningar (tumstock) gör jag innan inköp så jag vet att grejorna passar i hyllan :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-10 09:19

Jorma skrev:
Bill50x skrev:Lite OT, jag var först härinne och röstade i denna tråd, körde till och med en refresh och såg mätstaplarna. Men efter läsning av några andra trådar var min röst borta. Vad kan ha hänt?

/ B

Du kanske var inne och röstade direkt när jag lagt ut tråden.
Jag hade fipplat till det på något sätt då alternativ 5 inte kom med och raderade tråden pga. detta och att jag inte lyvckades editera och ändra det som redan låg ute. Sedan skrev jag en ny där alla alla 5 alternativen kom med. Allt detta tog bara ett par minuter, men du kanske hade hunnit in dp Bill50X.

Jag har tagit dessa frågor från en känd hifitidskrifts hemsidor och var lite nyfiken på hur resultatet skiljer sig här i Sverige mot det land där tidskriften kommer ifrån.
Jag lägger ut deras resultat om en vecka när det är färdigröstat här.

Troligen var det så.... och jag som var så glad att vara först och dessutom stå för 100% av resultatet :-)

/ B

/ B

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-10 09:35

Håller med Hetsporren, priset kommer helt klart först. Har man inte råd spelar det ingen roll hur bra det låter/mäter.

När det gäller hur det låter så måste man ju få lyssna under ordnade former. Jag hör väldigt sällan skillnad på olika CD-spelare i en butik. Högtalare kan man få en fingervisning på hur de är, men elektronik tycker jag är meningslöst att provlyssna på i en okänd lokal med okända högtalare.

Hittils har jag blivit väldigt nöjd med de produkter LTS rekommenderat. Efter LTS så litar jag mest på Faktiskt.ses medlemmar när det gäller rekommendationer. Hifi-press har jag så gott som helt slutat att läsa.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-09-10 09:55

Till övervägande del ljudet. Kollar även att apparaten inte brummar eller surrar hörbart- blir väldigt irriterad av det.
McIntoshnörd!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-10 10:17

Finns det förresten ingen som först väljer kablar (efter hur snygga
de är) och sen matchar dessa omsorgsfullt med all kringutrustning?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-10 10:31

Hetsporren skrev:Finns det förresten ingen som först väljer kablar (efter hur snygga
de är) och sen matchar dessa omsorgsfullt med all kringutrustning?

jao hur många medlemmar har hf.nu ? :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-10 10:55

Sanny_X skrev:Håller med Hetsporren, priset kommer helt klart först. Har man inte råd spelar det ingen roll hur bra det låter/mäter.

Helt rätt, men det kan bli fel åt andra hållet. Risken är att man kanske inte köper den där billiga apparaten som låter mycket bättre än vad apparater runt den tänkta budgeten gör. Frågan "jag önskar tips på en bra förstärkare runt 10.000:-" är mycket vanligare än "jag önskar tips på det bästa slutsteget för max 10.000:-".... Så länge det inte finns ett absolut samband mellan pris och prestanda så lurar man sig själv med att utgå ifrån pris.

Säg att man har en budget på 10-15 tusen för ett cd-drive, hur stor är chansen att man tittar på dylika för en tiondel av priset? Egentligen, om man har lust, tid och ork, bör man lyssna på ett gäng apparater utan att veta prislapp etc. Rangordna dem, och därefter köpa så dyrt som budgeten eller samvetet tillåter :-)

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-10 11:03

Bill50x skrev:Säg att man har en budget på 10-15 tusen för ett cd-drive, hur stor är chansen att man tittar på dylika för en tiondel av priset?

Väldigt stor, då en DVD-spelare för under 1000 kr ofta funkar pefekt som just CD-drive... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-10 11:04

Hetsporren skrev:
Bill50x skrev:Säg att man har en budget på 10-15 tusen för ett cd-drive, hur stor är chansen att man tittar på dylika för en tiondel av priset?

Väldigt stor, då en DVD-spelare för under 1000 kr ofta funkar pefekt som just CD-drive... :wink:

Om man är så smart som du ja.......

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-10 11:06

Bill50x skrev:
Hetsporren skrev:Väldigt stor, då en DVD-spelare för under 1000 kr ofta funkar pefekt som just CD-drive... :wink:

Om man är så smart som du ja.......

- Åh, tack! :oops:

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-09-10 11:11

När jag köper en apparat har jag funktioner som utgångspunkt. Dessa funktioner går faktiskt före mätvärden och hur det låter. Tex en DVD-spelare skall klara av att spela alla typer av brända skivor, DVD-Audio, mp3, DTS mm. Utifrån dessa funktionskrav sållas en mängd apparater bort.

Därefter gör jag som "Ljudkrav", litar blint på Ingvar Öhman.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-09-10 12:18

När budgeten väl är bestämd, litar jag uteslutande på mina öron.

Om jag upplever att ljudet från produkten "X" överensstämmer med mina erfarenheter av hur "musik" skall låta så är produkten tillräckligt bra. Återgivning av musik från inspelningar kommer under överskådlig tid inte att kunna matcha upplevelsen av hur den (musiken) låter i "verkligheten" (bortset från EAM). Större är inte min objektivitet!

/ptr

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-10 13:01

Verkligen konstiga och enkelspåriga alternativ. Som att välja mellan pest eller kolera. Skulle aldrig gå enbart efter mätvärden(såvida inte funktioner ingår i denna benämning). Skulle aldrig gå enbart efter egenupplevd ljudkvalitet (det innebär ju att jag måste kånka hem massor av apparater och göra orimligt komplicerade tester i veckovis istället för att lyssna på musik och träffa fru och barn).

Saker som styr:
Av andra (pålitliga) dokumenterat goda prestanda.
Funktioner.
Handhavande/Design.
Pris.

Allt i symbios -Ingen inbördes ranking.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-09-10 13:15

Instämmer, jag avstår från att rösta då alternativen tycks motstridiga. Varför skulle välljudande apparater inte kunna mäta bra och vice versa?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-10 13:18

Njaej, jag kan inte heller svara. Frågan implicerar ju att det finns en motsättning mellan mätresultat och ljudkvalitet. Gör det det har man mätt fel sak.

Övriga saker som påverkar är vad folk som man har förtroende för tycker.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-10 13:30

Svante skrev:Övriga saker som påverkar är vad folk som man har förtroende för tycker.

speciellt bra är det för man slipper fara runt och lyssna på allt...begränsar man det lite slipper man gormet med en bytescirkel

Nästa

Återgå till Generellt om hifi