Moderator: Redaktörer
Har redan testat det där första. Jag har tagit loss armen och mäter i andra sidan så att säga, där fick jag ovanstående mätresultat (armen är SME Series IIIs)Nagrania skrev:Skifta mellan kanalerna på ingången till din Riaa. Är felet då kvar så är det fel på förstärkaren. Det kan ju också vara avbrott i armén.
Gjorde det precis, 470 Ohm mellan + och - på båda rca kontakterna, dock fortfarande inget ljud i vänster kanalSvante skrev:Ett tips till:
Dra ur RCA-kontakten ur förstärkaren och mät pickupen genom kabel och hela baletten.
Rydberg skrev:Gjorde det precis, 470 Ohm mellan + och - på båda rca kontakterna, dock fortfarande inget ljud i vänster kanalSvante skrev:Ett tips till:
Dra ur RCA-kontakten ur förstärkaren och mät pickupen genom kabel och hela baletten.Jag fattar ingenting, sist jag spelade på den funkade den perfekt.
Flyttar jag kontakterna så låter det i vänster istället så Riaa-steget är det inget fel på (det inbyggda i Denon 3805). Ja märkligt är bara förnamnet.Svante skrev:Rydberg skrev:Gjorde det precis, 470 Ohm mellan + och - på båda rca kontakterna, dock fortfarande inget ljud i vänster kanalSvante skrev:Ett tips till:
Dra ur RCA-kontakten ur förstärkaren och mät pickupen genom kabel och hela baletten.Jag fattar ingenting, sist jag spelade på den funkade den perfekt.
Va? Och det är inte förstärkaren som är trasig (dvs felet byter kanal om du byter plats på RCA-kontakterna)? Skumt isf!
Rydberg skrev:Ska testa att byta rca-kabel, kanske kan vara kontaktens om fått sig en kyss så att stifftet åkt in en bit och därför inte får kontakt. Borde sett det tycker man iof, ska testa o byta.
Annars, kan en pickup mäta "rätt" och ändå vara sönder?
Edit: Jämförde de båda rcakontaktern och mittstiftet är identiskt lika långa
Rydberg skrev:Flyttar jag kontakterna så låter det i vänster istället så Riaa-steget är det inget fel på (det inbyggda i Denon 3805). Ja märkligt är bara förnamnet.Svante skrev:Rydberg skrev:Gjorde det precis, 470 Ohm mellan + och - på båda rca kontakterna, dock fortfarande inget ljud i vänster kanalSvante skrev:Ett tips till:
Va? Och det är inte förstärkaren som är trasig (dvs felet byter kanal om du byter plats på RCA-kontakterna)? Skumt isf!
Jodå det finns deti skrev:Rydberg skrev:Flyttar jag kontakterna så låter det i vänster istället så Riaa-steget är det inget fel på (det inbyggda i Denon 3805). Ja märkligt är bara förnamnet.Svante skrev:Rydberg skrev:Gjorde det precis, 470 Ohm mellan + och - på båda rca kontakterna, dock fortfarande inget ljud i vänster kanalSvante skrev:Ett tips till:
En mycket dum fråga: det FINNS väl signal i bägge kanalerna på skivan ? ...
postpunk skrev:Hmmm, dra loss nålen från pickupkroppen och sätt dit den igen, upprepa ett par gånger för maximal verkan. Det blir ibland oxid på kontaktytorna mellan nål och pickup. Man kan även gnugga ytorna med en blyertspenna. Det kan funka med lite tur.
Hmm, det vågar jag nog inte, få ta hjälp av nån som är bättre på pickuper än jag i så fallpostpunk skrev:Hmmm, dra loss nålen från pickupkroppen och sätt dit den igen, upprepa ett par gånger för maximal verkan. Det blir ibland oxid på kontaktytorna mellan nål och pickup. Man kan även gnugga ytorna med en blyertspenna. Det kan funka med lite tur.
Det märkliga är ju att om man mäter på rcakontakterna så uppvisar båda mätvärdet 470 Ohm. Måste va nått problem men lödningen i ena rcakontakten, ska kolla upp det.dimitri skrev:En favvoreplik (som jag hatar om den kommer från andra):
Vad var det jag sa?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 32 gäster