Kan en mm pickup gå sönder på endast en kanal?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Kan en mm pickup gå sönder på endast en kanal?

Inläggav Rydberg » 2005-09-10 16:46

Spelade lite med vinylsvarven för nån vecka sedan, var sedan tvungen att flytta bort den. Idag när jag flyttade tillbaka den så funkar bara ena kanalen. Jag har kollat själva kabeln för brott och även om RIAA:t fungerade i båda kanalerna. Jag tror ju själv på kontaktproblem någonstans men var?
Senast redigerad av Rydberg 2005-09-10 16:56, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-09-10 16:52

Har du testat att peta lite på på kablarna vid pickupen? Där har det glappat ett par gånger för mig (dåliga hylsor i mitt fall)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-10 17:19

norman skrev:Har du testat att peta lite på på kablarna vid pickupen? Där har det glappat ett par gånger för mig (dåliga hylsor i mitt fall)
Petade lite nu men ingen skillnad tyvärr :(

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-10 17:26

Mät spolarnas resistans. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-10 17:33

Morello skrev:Mät spolarnas resistans. 8)
Man mäter korsvis va (har tagit bort armen)? I så fall verkar det vara ca 470 Ohm på de båda diagonalerna

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-10 17:41

Har du mätt signalnivån på skivspelarens utgångar under spelning?
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-09-10 18:06

Skifta mellan kanalerna på ingången till din Riaa. Är felet då kvar så är det fel på förstärkaren. Det kan ju också vara avbrott i armén. :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-10 19:11

Nagrania skrev:Skifta mellan kanalerna på ingången till din Riaa. Är felet då kvar så är det fel på förstärkaren. Det kan ju också vara avbrott i armén. :D
Har redan testat det där första. Jag har tagit loss armen och mäter i andra sidan så att säga, där fick jag ovanstående mätresultat (armen är SME Series IIIs)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-10 19:14

Ett tips till:
Dra ur RCA-kontakten ur förstärkaren och mät pickupen genom kabel och hela baletten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-10 19:17

Svante skrev:Ett tips till:
Dra ur RCA-kontakten ur förstärkaren och mät pickupen genom kabel och hela baletten.
Gjorde det precis, 470 Ohm mellan + och - på båda rca kontakterna, dock fortfarande inget ljud i vänster kanal :? Jag fattar ingenting, sist jag spelade på den funkade den perfekt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-10 19:22

Rydberg skrev:
Gjorde det precis, 470 Ohm mellan + och - på båda rca kontakterna, dock fortfarande inget ljud i vänster kanal :? Jag fattar ingenting, sist jag spelade på den funkade den perfekt.

Va? Och det är inte förstärkaren som är trasig (dvs felet byter kanal om du byter plats på RCA-kontakterna)? Skumt isf!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-10 19:24

Svante skrev:
Rydberg skrev:

Va? Och det är inte förstärkaren som är trasig (dvs felet byter kanal om du byter plats på RCA-kontakterna)? Skumt isf!
Flyttar jag kontakterna så låter det i vänster istället så Riaa-steget är det inget fel på (det inbyggda i Denon 3805). Ja märkligt är bara förnamnet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-10 19:31

Ska testa att byta rca-kabel, kanske kan vara kontaktens om fått sig en kyss så att stifftet åkt in en bit och därför inte får kontakt. Borde sett det tycker man iof, ska testa o byta.

Annars, kan en pickup mäta "rätt" och ändå vara sönder?

Edit: Jämförde de båda rcakontaktern och mittstiftet är identiskt lika långa

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-10 19:54

Rydberg skrev:Ska testa att byta rca-kabel, kanske kan vara kontaktens om fått sig en kyss så att stifftet åkt in en bit och därför inte får kontakt. Borde sett det tycker man iof, ska testa o byta.

Annars, kan en pickup mäta "rätt" och ändå vara sönder?

Edit: Jämförde de båda rcakontaktern och mittstiftet är identiskt lika långa

Utan att ha praktisk erfarenhet kan man ju spekulera i om en spole kan trilla bort från magneten/armen på något sätt, men fortfarande vara inkopplad, men det låter ju rätt otroligt. Jag tror snarare på glappkontakt nånstans, som gör att felsökning blir svårt eftersom glappet glappar när det vill. Det som verkar ologiskt kan vara ett resultat av ett glapp som råkat vara brutet i några konfigurationer. Man får prova flera gånger och se om resultatet blir detsamma varje gång.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-10 23:11

Rydberg skrev:
Svante skrev:
Rydberg skrev:

Flyttar jag kontakterna så låter det i vänster istället så Riaa-steget är det inget fel på (det inbyggda i Denon 3805). Ja märkligt är bara förnamnet.

En mycket dum fråga: det FINNS väl signal i bägge kanalerna på skivan ? ... :oops:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-11 00:09

i skrev:
Rydberg skrev:
Svante skrev:
Rydberg skrev:

En mycket dum fråga: det FINNS väl signal i bägge kanalerna på skivan ? ... :oops:
Jodå det finns det :lol:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 07:38

Hmmm, dra loss nålen från pickupkroppen och sätt dit den igen, upprepa ett par gånger för maximal verkan. Det blir ibland oxid på kontaktytorna mellan nål och pickup. Man kan även gnugga ytorna med en blyertspenna. Det kan funka med lite tur.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-11 09:15

ja, och byt samtidigt plats på kablarna vid pickupen så du ser om felet flyttar sig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-11 10:09

Är det inte så att kanalseparation i en pickup ligger på ca 27-30 db?
Det borde alltså höras lite i den icke fungerande kanalen om felet ligger i pickupen. Om det är helt tyst i den ena kanalen så borde felet ligga efter pickupen.
Tycker en glad amatör
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 11:09

vette fan om mm riaat i denonen är bra nog att förstärka den "läckta" signalen så pass att man hör nått. Jag har aldrig hört nått i den andra kanalen när nålen "glappat" iaf.
Edit: Jag har iofs inte lagt örat till högtalaren.. :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-11 11:25

postpunk skrev:Hmmm, dra loss nålen från pickupkroppen och sätt dit den igen, upprepa ett par gånger för maximal verkan. Det blir ibland oxid på kontaktytorna mellan nål och pickup. Man kan även gnugga ytorna med en blyertspenna. Det kan funka med lite tur.

Hmm, är det verkligen en elektrisk förbindelse ut i nålen? Jag har alltid trott att spolarna sitter fast i pickuphuset och att det bara är nålarmen med tillhörande rörlig magnet som man plockar bort. Men jag kanske är ute och cyklar.

Edit: Tar man ens bort magneten i en mm-pickup?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 11:52

Det är olika. Linn k18 mm har ju magneterna på nålen. Ortofon om har det inte vad jag kan se. Sedan har jag sett ett annat fäste också, en sort med ett fyrkantigt mässingsfärgat rör, exempel på det är philips 400 och pioneers 80 tals mm. Det är de med fyrkantigt "mässingsrörsfäste" som jag haft problem med glapp i.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-11 12:25

postpunk skrev:Hmmm, dra loss nålen från pickupkroppen och sätt dit den igen, upprepa ett par gånger för maximal verkan. Det blir ibland oxid på kontaktytorna mellan nål och pickup. Man kan även gnugga ytorna med en blyertspenna. Det kan funka med lite tur.
Hmm, det vågar jag nog inte, få ta hjälp av nån som är bättre på pickuper än jag i så fall :oops:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 12:28

Du kan skicka fanskapet till mig så fixar jag det, om du vill :D

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 12:33

Jag kan ev. fixa krokiga cantilevers om det är nån som inte har nån annan utväg...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-11 12:43

8O Bytte kabeln från armen till Denonen (rca till rca) och nu fungera det. Ytters märkligt men men :D

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 12:45

Då så! Grattis :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-11 12:46

En favvoreplik (som jag hatar om den kommer från andra):
Vad var det jag sa?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 12:49

dimitri skrev:En favvoreplik (som jag hatar om den kommer från andra):
Vad var det jag sa?

:lol: Så sant! Grattis till Dimitri också, som hade rätt :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-11 12:50

dimitri skrev:En favvoreplik (som jag hatar om den kommer från andra):
Vad var det jag sa?
Det märkliga är ju att om man mäter på rcakontakterna så uppvisar båda mätvärdet 470 Ohm. Måste va nått problem men lödningen i ena rcakontakten, ska kolla upp det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi