Bytte till rostfri skruv - fick bättre ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Bytte till rostfri skruv - fick bättre ljud

Inläggav bensnake » 2012-12-24 14:32

Ja, just så. Bytte ut originalbultarna mot rostfria (ej magnetiska) varianter till diskant- resp. baselementen och tyckte banne mig att ljudet blev bättre! Det kan väl ändå inte vara möjligt?

God jul, folks! :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-24 14:34

Rostfritt är som oftast icke-magnetiskt, men du lossade och drog åt alla skruvar med...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 14:36

tvett skrev:Rostfritt är som oftast icke-magnetiskt, men du lossade och drog åt alla skruvar med...

Ja, jag vet, ville bara förtydliga...

Åtdragningen är dock en viktig parameter. Förbättringen kan ha haft med detta att göra. Vissa bultar satt INTE hårt...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-24 14:40

Om du inte väntade dig en ändring, varför gjorde du det då?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 14:45

Nattlorden skrev:Om du inte väntade dig en ändring, varför gjorde du det då?

Vad får dig att tro att jag inte förväntade mig en ändring? Polaren hade utfört samma manöver på sina likadana burkar och upplevt en förbättring. Jag var skeptisk men ville ändå testa. Inget att förlora, liksom...

Frågan är om det framför allt i diskanten kan ligga till så att de icke magnetiska bultarna ger mer gynnsamma premisser för elementet att leverera. Kan det det? Eller handlar det bara om åtdragningen. Eller placeboeffekt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-24 14:46

Du skulle bara bytt den ena och blindtestat.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 14:50

Nattlorden skrev:Du skulle bara bytt den ena och blindtestat.

Poäng där...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-24 15:02

Du kan alltid byta tillbaka ena... det taskiga åtdragningsmomentet är kanske svårare att återupprepa...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-24 15:09

Varför kör du inte med rhodiumskruvar?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 15:14

Det borde ju, åtminstone i ett teoretiskt resonemang, ligga till så att all magnetisk influens i närheten av en permanent magnet är av ondo för magneten att göra den den är ämnad för. Följdfrågan blir i sådana fall i vilken utsträckning denna externa störning påverkar.

Mig veterligen är det ingen högtalartillverkare som använder rostfri skruv. Det måste ju bero på att de anser frågan vara försumbar eller åtminstone mycket ringa för högtalarens prestanda. För det kan ju inte endast vara en ekonomisk fråga. Det är ju knappast IKEA-volymer på högtalare...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 15:17

Objektivisten skrev:Varför kör du inte med rhodiumskruvar?

Betalar du? :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-24 15:20

God jul!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-24 15:22

Blev man inspirerad...
Byter till rostfri spik i proppskåpet!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 15:22

Fjonkalicious skrev:God jul!

... Och Grått Nytt Hår!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 15:24

KorkSniff skrev:Blev man inspirerad...
Byter till rostfri spik i proppskåpet!

Glöm inte att byta ut de som sitter i vägg-, tak- och golvreglarna i lyssningsrummet också...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-24 15:50

Josef Svalander tipsade om byte till icke-magnetiska skruvar på 80-talet. Det handlade då om de skruvar som höll frontplattan på diskanten mot resten av elementet. De skruvarna sitter betydyligt närmare magnetsystemet. Jag tror du upplevt effekten av åtdragningen. För diskantens del kan det väl vara av ondo att koppla det hårt till resten av högtalaren? Vibrationer kan väl fortplanta sig från andra register? Fenomenet finns i varje fall på planarhögtalare som delar "chassi". Tipsade på ett annat forum att montera mellan- och diskantregister mjukt för att öka isolationen mot baselementet. Responsen var enbart positiv! Naim monterade en diskant utanpå högtalarlådan med hjälp av gummiband av samma skäl

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-24 20:09

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Bytte till rostfri skruv - fick bättre ljud

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-24 20:12

bensnake skrev:Ja, just så. Bytte ut originalbultarna mot rostfria (ej magnetiska) varianter till diskant- resp. baselementen och tyckte banne mig att ljudet blev bättre! Det kan väl ändå inte vara möjligt?

Att du tycker att ljudet blir bättre är helt möjligt. Om det verkligen blev bättre är en annan fråga :D

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2012-12-24 20:33

Alu, titan eller rostfritt....bara testa runt
http://www.pro-bolt.com/

Röda alu vore väl lite feelgood porrigt
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-24 22:19

Aluminium är för klent tycker jag nog. Rostfritt stål är ofta magnetiskt (kanske inte skruvar dock?).
Don’t just do something, sit there.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-24 22:21

darkg skrev:Aluminium är för klent tycker jag nog. Rostfritt stål är ofta magnetiskt (kanske inte skruvar dock?).

Tänker på en rostfri diskbänk, och de är INTE magnetiska. Men om skruvarna
är tillverkade av samma stål vet jag inte.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 22:23

adzer skrev:
bensnake skrev:Ja, just så. Bytte ut originalbultarna mot rostfria (ej magnetiska) varianter till diskant- resp. baselementen och tyckte banne mig att ljudet blev bättre! Det kan väl ändå inte vara möjligt?

Att du tycker att ljudet blir bättre är helt möjligt. Om det verkligen blev bättre är en annan fråga :D

Menar du att det är omöjligt eller inte troligt att ljudet faktiskt påverkades? Motivera, för bövelen! ;-)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 22:27

darkg skrev:Aluminium är för klent tycker jag nog. Rostfritt stål är ofta magnetiskt (kanske inte skruvar dock?).

Bultarna är INTE magnetiska. Testade med teleskopsmagneten på skruvmejseln.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-24 22:28

Nefilim skrev:

Tänker på en rostfri diskbänk, och de är INTE magnetiska. Men om skruvarna
är tillverkade av samma stål vet jag inte.

Ja ja, mycket rostfritt är omagnetiskt! Alla skruvar jag har testat tex. Det var bara en faktaanmärkning, ett klargörande att rostfritt ej implicerar ickemagnetism.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 22:31

MagnusÖstberg skrev:

:D

Julkul? Gå och löd fast en banankontakt på nå'n EKK, vetja'! ;-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-24 22:33

Lyd! Och han löd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-24 22:38

bensnake skrev:
adzer skrev:

Menar du att det är omöjligt eller inte troligt att ljudet faktiskt påverkades? Motivera, för bövelen! ;-)

Hehe :D

Jag säger inte att det är omöjligt, men jag tror det är väldigt osannolikt. Jag menar om det var såpass enkelt att förbättra ljudet varför kör inte alla tillverkare med icke magnetiska skruvar?

Så jag säger inte att du din upplevelse inte blev bättre, men chansen att det var lösa skruvar och/eller placebo tror jag är väldigt mycket större.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-24 22:44

adzer skrev:
bensnake skrev:
adzer skrev:

Hehe :D

Jag säger inte att det är omöjligt, men jag tror det är väldigt osannolikt. Jag menar om det var såpass enkelt att förbättra ljudet varför kör inte alla tillverkare med icke magnetiska skruvar?

Så jag säger inte att du din upplevelse inte blev bättre, men chansen att det var lösa skruvar och/eller placebo tror jag är väldigt mycket större.

Tror du, ja... ;-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-24 22:44

bensnake skrev:Tror du, ja... ;-)

Exakt :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-24 23:07

Jag tror silverskruvar ger ett klarare ljud.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi