Moderator: Redaktörer
JB skrev:Ljudtekniker vet nog hur en omastrad låt låter ska ni se, anledningen att man komprimerar musik är ju att den ska funka överallt, i en mobiltelefon, i en bil med mycket bakgrundsljud osv...
Så länge musiken är tänkt att kunna lyssnas på överallt och inte bara i en hifi anläggning så är masterkompressor enda sättet att få musiken att låta klart och tydligt överallt, så ni kastar nog bort eran tid med det här projektet, är knappast för att dom inte vet hur omastrad musik låter som dom brickwallar musiken.
Jag tror nog enda chansen ni har isåfall är att övertala dom att släppa skivorna även på SACD eller något annat media som special edition hifi version, vilket dom kanske skulle göra om intresset var tillräckligt stort (vilket det nog inte är)
Laila skrev:Bill50x skrev:CODY skrev:Vad som helst som är inspelat i Maida Vale, BBCs studio i London.
Är vad?
/ B
Har han glömter trådrubriken: "10 låtar att spela för en ljudtekniker/studio" . . . eller . . . typ ?![]()
PekkaJohansson skrev:Oj! Har du provat att jämföra olika grader av ljudkvalitet i olika lyssningar? Om inte kan jag berätta att dynamiska och välljudande inspelningar låter bättre i allt från mobiltelefon via bilradio till den finaste av hemanläggningar. Du torgför en myt som helt enkelt saknar grund.
+1PekkaJohansson skrev:Jag har så väluppfostrade gäster att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att spela både två och tre utgåvor av Bolero vid en bjudning! Skämt åsido, Bolero-debatten är gammal som gatan och jag förstår fortfarande inte varför skiv- eller radioproducenten skulle hindra kompositörens och orkesterns avsikter från att framgå. Om någon önskar extra komprimering kan det med fördel ske valbart i hårdvaran i avspelningsapparaten.
Mvh Pekka
PekkaJohansson skrev:Jag har så väluppfostrade gäster att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att spela både två och tre utgåvor av Bolero vid en bjudning! Skämt åsido, Bolero-debatten är gammal som gatan och jag förstår fortfarande inte varför skiv- eller radioproducenten skulle hindra kompositörens och orkesterns avsikter från att framgå. Om någon önskar extra komprimering kan det med fördel ske valbart i hårdvaran i avspelningsapparaten.
Claes skrev:Med risk för att krångla till det har jag hjälpt ett antal proffstekniker som haft i uppdrag att leverera högre nivå än de själva anser möjligt med rimliga krav på ljudkvalitet. Här är det enkla tricket att mixa och mastra samtidigt. Det vill säga när masteringprocesseringen förstör musiken och ljudet för mycket går man tillbaka till mixen och motverkar felet genom att ändra det som trycks in i processorerna.
sebatlh skrev:Det här tjatet om mastring…
Om det är dynamikreducering som avses så säg det.
Mastring innefattar så mycket mer än att applicera en kompressor.
Jaja, jag tänker bara att det är lättare att nå fram när man är mer precis i sin argumentation.
sebatlh skrev:Det här tjatet om mastring…
Mastring innefattar så mycket mer än att applicera en kompressor. Dessutom så kan mixning göras med en kompressor över stereobussen.
Sista stycket i det här inlägget av Claes nämner det tex
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 65#1428265Claes skrev:Med risk för att krångla till det har jag hjälpt ett antal proffstekniker som haft i uppdrag att leverera högre nivå än de själva anser möjligt med rimliga krav på ljudkvalitet. Här är det enkla tricket att mixa och mastra samtidigt. Det vill säga när masteringprocesseringen förstör musiken och ljudet för mycket går man tillbaka till mixen och motverkar felet genom att ändra det som trycks in i processorerna.
Så riktigt så enkelt som att bara släppa tvåkanalsmixen är det inte.
Jaja, jag tänker bara att det är lättare att nå fram när man är mer precis i sin argumentation.
Bill50x skrev:sebatlh skrev:Det här tjatet om mastring…
Rätt. Man ska vara noga med sin vokabulär
Att säga mastring när man menar dynamikreducering och topplimitering är förvillande. För som du säger, mastring är ju så mycket mer.
Men är det verkligen bara dynamikreducering och topplimitering som gör att det ofta låter så illa? Eller är det fler komponenter i det som vi gärna kallar "mastring" som kan ställa till det?
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:sebatlh skrev:Det här tjatet om mastring…
Rätt. Man ska vara noga med sin vokabulär
Att säga mastring när man menar dynamikreducering och topplimitering är förvillande. För som du säger, mastring är ju så mycket mer.
Men är det verkligen bara dynamikreducering och topplimitering som gör att det ofta låter så illa? Eller är det fler komponenter i det som vi gärna kallar "mastring" som kan ställa till det?
/ B
EQ
Bill50x skrev:Men är det verkligen bara dynamikreducering och topplimitering som gör att det ofta låter så illa? Eller är det fler komponenter i det som vi gärna kallar "mastring" som kan ställa till det?
/ B
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Oj! Har du provat att jämföra olika grader av ljudkvalitet i olika lyssningar? Om inte kan jag berätta att dynamiska och välljudande inspelningar låter bättre i allt från mobiltelefon via bilradio till den finaste av hemanläggningar. Du torgför en myt som helt enkelt saknar grund.
Så varför "förstör" de musiken? Min erfarenhet är att rejält dynamisk musik inte alls passar i alla sammanhang. Det må vara finstämda middagar med bakgrundsmusik eller lyssning i mobil på T-banan. Jag har svårt att tro att 70 dB dynamik fungerar i dessa sammanhang. prova Bolero nästa gång du har bjudning
Bill50x skrev:Däremot kan man/jag tycka att denna komprimering/signalbehandling ska ske hårdvarumässigt vid respektive uppspelningstillfälle! Precis som samma bild kan ses i en 30" skärm likväl som en 4" mobiltelefon. VAR komprimeringen ska ske är förstås en diskussion, men man kan ju tänka sig att alla nödvändiga komprimeringar finns tillgängliga. Köper man musik från tex Linnrecords kan man välja olika kvaliteter (mp3, flac 16/44, flac 24/192) - varför skulle man inte kunna välja crestfaktor (= dynamik)?
/ B
Bill50x skrev:Att säga mastring när man menar dynamikreducering och topplimitering är förvillande. För som du säger, mastring är ju så mycket mer.
Svante skrev:...och jag kan meddela att det håller på att hända. Jag har varit i kontakt med tillverkare av lofiapparater som just använder en kompressor i mjukvara för att det ska gå att spela starkare på den klena hårdvara som finns.
Fjonkalicious skrev:Tycker det är väldigt mycket låtförslag i denna tråden jag.
Svante skrev:Bill50x skrev:Att säga mastring när man menar dynamikreducering och topplimitering är förvillande. För som du säger, mastring är ju så mycket mer.
Fast jag är ju mest allergisk mot dynamikreducering och topplimitering av mastern, gör man det på enskilda spår så är det inte alls lika illa.
När jag orkar brukar jag skriva "processning av 2-kanalsmixen", men det blir så omständligt.
JB skrev:Ljudtekniker vet nog hur en omastrad låt låter ska ni se, anledningen att man komprimerar musik är ju att den ska funka överallt, i en mobiltelefon, i en bil med mycket bakgrundsljud osv...
Så länge musiken är tänkt att kunna lyssnas på överallt och inte bara i en hifi anläggning så är masterkompressor enda sättet att få musiken att låta klart och tydligt överallt, så ni kastar nog bort eran tid med det här projektet, är knappast för att dom inte vet hur omastrad musik låter som dom brickwallar musiken.
Jag tror nog enda chansen ni har isåfall är att övertala dom att släppa skivorna även på SACD eller något annat media som special edition hifi version, vilket dom kanske skulle göra om intresset var tillräckligt stort (vilket det nog inte är)
Morello skrev:JB skrev:Ljudtekniker vet nog hur en omastrad låt låter ska ni se, anledningen att man komprimerar musik är ju att den ska funka överallt, i en mobiltelefon, i en bil med mycket bakgrundsljud osv...
Ett klassisk exempel på när argument ersätts med "ju" och vips blev det lätt att torgföra gamla dogmer.
JB skrev:Det är när det börjar låta så här man kan börja fundera på hur dom egentligen tänkte (nej det är inte Spotify versionen som det är något fel på, skivan låter sådär och Metallica vill att det ska låta så och har vägrat ge ut en ny release även fast massvis med fans skrivit protestlista)
JB skrev:http://open.spotify.com/track/26i37IFvFmC3517jxxZAJP
Det är när det börjar låta så här man kan börja fundera på hur dom egentligen tänkte (nej det är inte Spotify versionen som det är något fel på, skivan låter sådär och Metallica vill att det ska låta så och har vägrat ge ut en ny release även fast massvis med fans skrivit protestlista)
kloka ord. Tyvärr är det så. Jag fick själv en mastrad version och alla spåren som separata spår från nån artist som heter Jenny Owens. De separata kanalerna var förstås inte mastrade och summan av dessa lät rätt risigt, bumligt och spretigt, det dom hade gjort i mastringen var fantastiskt mycket bättre, även om det gärna hade fått vara mer dynamiskt. Så problemet ligger nog snarare i mixningen än i mastringen, i många fall. Låten var Here is a Heart.JB skrev:Ljudtekniker vet nog hur en omastrad låt låter ska ni se, anledningen att man komprimerar musik är ju att den ska funka överallt, i en mobiltelefon, i en bil med mycket bakgrundsljud osv...
KorkSniff skrev:Man funderar ju nästan på om det är ett inlägg i debatten från Metallicas sida. För det är deras "fel" har jag hört. De stod tydligen bredvid i slutmixen (eller om det nu är mastringen) och sa "vrid upp, vrid upp"!
Måste vara sant, för vilken ljudtekniker skulle våga skapa detta på eget bevåg!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster