Test av Larsen 4 i MOLT

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-25 04:08

Om jag inte minns fel var du med i styrelsen när jag styrde upp det så att utgivningen kom i fas, så du om någon borde ju veta min syn på chefredaktörens ansvar och befogenheter?

Pekka gör ett utomordentligt arbete.

Lieringen med SSC är större än IÖ, det har jag gett uttryck för tidigare i tråden. Den är beskriven tydligt i tråden.

Sedan är mina synpunkter inte alls knutna enbart till det här testet, utan har med all trovärdighet att göra.

IÖ har under de åren jag var styrelsemedlem (2005-2008) skött sin roll klanderfritt, precis som övriga. När jag var aktiv utfördes elektronikmätningarna av Morello för övrigt.

Skriver man artiklar får man nog planera testverksamheten så att tid finns för kommentarer av tillverkare, särskillt med den nya policyn. Det borde gå att ordna, det är ju en utgivningstakt om 4 nummer per verksahetsår.

Jag vet dessutom att det pratas om det och det är positivt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-25 13:05

hifikg skrev:
Naqref skrev:
hifikg skrev:
Naqref skrev:...Jag har därmed inte krävt att LTS återupprättar sitt renommé. Det väljer LTS medlemmar att göra om de vill. Om de inte vill det så är det upp till dom också. Enkelt som paj.

Som medlem och läsare av MoLT tycker jag tvärtom.

:?: :?: :?:

Du tycker att jag har krävt något? Eller du anser att det inte är upp till medlemmarna att besluta om de vill återupprätta ett förtroende?

Om du läser raderna som följer så förstår du. Ibland glömmer jag att jag är på Faktiskt och skriver som jag gör till vanliga människor. Förlåt.

Edit nu gjorde jag det igen. Bäst jag förtydligar: i mina ögon har MoLT vunnit när en producent klagar så infernaliskt, de har inte tappat i renommé och behöver således inte återupprätta något. Undrar hur skällan låtit om L4 mätt och låtit bättre än den gamla Carlssonkonstruktionen.

Så det är ett kvalitetsmått att en producent blir upprörd? Då är det väl bara att skriva ner alla produkter man testar. ;)

Eftersom det verkar helt ha gått dig förbi så är det inte testresultatet som det har klagats på. Jag har absolut inga synpunkter på det. Inte heller på de relevanta mätningarna. Däremot kan jag tycka att det är beklagligt att vissa mätningar feltolkas. Ibland på grund av okunskap och ibland p g a att de faktiskt är felmätta.

Jag roade mig med att titta lite i High Fidelity och deras mätningar när de testade L4. För det otränade ögat ser de faktiskt värre ut än mätningarna i MoLten. Jag har inga synpunkter på det för de övertolkar inte heller mätningarna.

När det gäller hela diskussionen så har Johan kanske lite obeskyllt fått ta ett något för stort ansvar. Jag har inte haft några problem att prata med Johan och hade vi kunnat föra en dialog fritt så hade det hela säkert dels gett en högre kvalitet på testet och dels så skulle de efterföljande polariseringarna säkert kunnat undvikas. Men som jag uppfattar det så var det någon annans beslut än Johans att locket skulle läggas på innan publiceringen. Så som jag uppfattade det så ville faktiskt Johan att jag skulle få ta del av mätningarna innan publiceringen för att jag skulle komma med kommentarer.

Jag hade kunnat tipsa Johan om att en närfältsmätning av de olika ljudalstrande delarna hade varit relevant. Det hade kunnat undanröja lite felaktiga spekulationer. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-25 13:13

IngOehman skrev:så vitt jag vet har INGA andra tester än de jag gjort resulterat i att tillverkare
har kontaktats om jag bedömt det vara möjligt att det skulle kunna leda till
bättre produkter, och ofta har jag gjort det EFTER det att produkten skrivits
om första gången. Men det har varit lite olika. Men länge sedan var det (jag
tror det var ett Bryston-steg för några år sedan) och att komma med påstå-
enden om att det är typiskt för LTS - när det inte har förekommit något så-
dant på flera år - är direkt felaktigt.

Trams! Det har förekommit när det gäller HA Amp-17 där du kom med förslag på ändringar av ingångsfiltret (vilket f ö inte hade påverkat lyssningsprestanda öht) innan publicering av de tester som gjorts av LTS. Steget som sådant är ett par år gammalt och ditt påstående att dessa "återkopplingar" inte har skett på flera år är därför helt felaktigt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-25 13:43

Naqref skrev:...Så det är ett kvalitetsmått att en producent blir upprörd? Då är det väl bara att skriva ner alla produkter man testar. ;) ...

Det är inget egenvärde, men de tidningar som höjer ALLT till skyarna eller slätar över och neutraliserar förlorar i trovärdighet i längden. Att köra enligt modell ett kan fungera om man uttalar att det är så man gör. Gör man det utan att deklarera metoden så kan tidningen och testerna uppfattas som mjäkiga och att man alltid stryker medhårs. Nu har LTS visat att man inte gör det, stryker medhårs. Åtminstone i första skedet. Leverantören/konstruktörens genmäle borde, som jag ser det, vara mer begränsat än vad som blev fallet.

Mätningarna har jag inte lagt så mycket vikt vid, då jag själv inte kan tolka dem särskilt väl, däremot läser jag lyssningsintrycken och jag läser att mätningarna inte motsäger dem. Det tolkar jag som att de mäter ungefär som de låter. Skulle jag vara i marknaden för att köpa ett par L4 skulle jag ingalunda nöja mig med ett test i MoLT eller någon annan tidning utan att lyssna själv.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-25 14:46

Hifikg: Varför får jag intrycket att du liksom missförstår hela diskussionen?
Dina svar är liksom helt osynkade med vad som skrivs i svaren till dig.
Jag tror du har missförstått vad det rör sig om.
I vilket fall som helst tillskriver du andra åsikter och känslor jag inte ser har yttrats av någon i denna tråd?
Har du information från någon annan källa?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-25 14:56

PappaBas skrev:Hifikg: Varför får jag intrycket att du liksom missförstår hela diskussionen?
I vilket fall som helst tillskriver du andra åsikter och känslor jag inte ser har yttrats av någon i denna tråd?
Har du information från någon annan källa?

Jag vet inte varför du får det intrycket. Jag skriver vad jag tänker om testet och reaktionerna på det. Svarar på de direkta tilltal jag får. Vad upplever du som osynkat?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-25 15:16

Det är ju inte mätresultatet eller testresultatet i sig man invänder emot, utan förfarandet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-25 15:32

Vee-Eight skrev:Det är ju inte mätresultatet eller testresultatet i sig man invänder emot, utan förfarandet.

Visst är det så - helt rätt!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-25 16:29

Vee-Eight skrev:Det är ju inte mätresultatet eller testresultatet i sig man invänder emot, utan förfarandet.

Så du menar att om det hade påpekats att dessa lät bra och även mätte fint så hade det vart sådant piperi?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-25 16:45

Naqref skrev:
IngOehman skrev:så vitt jag vet har INGA andra tester än de jag gjort resulterat i att tillverkare
har kontaktats om jag bedömt det vara möjligt att det skulle kunna leda till
bättre produkter, och ofta har jag gjort det EFTER det att produkten skrivits
om första gången. Men det har varit lite olika. Men länge sedan var det (jag
tror det var ett Bryston-steg för några år sedan) och att komma med påstå-
enden om att det är typiskt för LTS - när det inte har förekommit något så-
dant på flera år - är direkt felaktigt.

Trams! Det har förekommit när det gäller HA Amp-17 där du kom med förslag på ändringar av ingångsfiltret (vilket f ö inte hade påverkat lyssningsprestanda öht) innan publicering av de tester som gjorts av LTS. Steget som sådant är ett par år gammalt och ditt påstående att dessa "återkopplingar" inte har skett på flera år är därför helt felaktigt.

Har HA Amp-17 testats v LTS? Har det i så fall publicerats?

NiklasF skrev:

Så du menar att om det hade påpekats att dessa lät bra och även mätte fint så hade det vart sådant piperi?

Knappast!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-25 17:03

PappaBas skrev:Hifikg: Varför får jag intrycket att du liksom missförstår hela diskussionen?

Jag tycker det verkar som att hifikg är den enda som har förstått vad L4-testen handlade om.

Alla andra verkar vara långt ut och simma i det hala vattnet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-25 17:29

phon skrev:

Jag tycker det verkar som att hifikg är den enda som har förstått vad L4-testen handlade om.

Alla andra verkar vara långt ut och simma i det hala vattnet.

Så uppfattar inte jag det. Jag ser det som att hifikg inte ser allvaret i hanteringen av informationen och heller inte ser att en för naiv hantering av informationen kan ge ekonomiska skador. Även om det denna gång kanske verkar vara begränsade men det vet i vart fall inte jag.
Nä jag ser ett stort systemfel i hantering och faktiskt synen på testverksamheten. LTS är inte oberoende bl.a. eftersom man ger inte likvärdig hantering av leverantörer eller att vissa produkter inte får testas och man då fyller på med lite floskler om varför det skulle vara omöjligt att testa t.ex. Ino. Ser ingen stor skillnad på om RS2000 testas eller HA testas. Det är också närstående leverantörer.
Jag tycker det verkar som att enbart Magnus ser helheten, vilket jag tycker är lite märkligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-25 17:43

NiklasF skrev:

Det menar jag inte alls.

Naqref skrev:Eftersom det verkar helt ha gått dig förbi så är det inte testresultatet som det har klagats på. Jag har absolut inga synpunkter på det. Inte heller på de relevanta mätningarna. Däremot kan jag tycka att det är beklagligt att vissa mätningar feltolkas. Ibland på grund av okunskap och ibland p g a att de faktiskt är felmätta.

Vidare har det väl inte gått ngn förbi att Naqref varit starkt kritisk till förfarandet av testet.

Iof spekulationer, men jag är övertygad att Naqref skulle haft synpunkter på förfarandet om det varit tveksamt utfört även vid ett sammanfattningsvis bra resultat. Antagligen hade det inte blivit en såpass lång tråd av det, men ändå.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-25 18:01

Så om någon annan mätt på burkarna så hade dom helt plötsligt mätt och låtit bra?

Fjöl av och sluta lipa är mitt ödmjuka tips :wink:

Ja inte du nu alltså v8 :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-25 18:05

NiklasF skrev:Så om någon annan mätt på burkarna så hade dom helt plötsligt mätt och låtit bra?

Naqref skrev:Jag roade mig med att titta lite i High Fidelity och deras mätningar när de testade L4. För det otränade ögat ser de faktiskt värre ut än mätningarna i MoLten. Jag har inga synpunkter på det för de övertolkar inte heller mätningarna.

Hur de låter har inte diskuterats här. Men som nämnts så har andra mätt på dom.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-25 18:10

NiklasF skrev:Så om någon annan mätt på burkarna så hade dom helt plötsligt mätt och låtit bra?

Åter igen, helt fel uppfattat. Kritiken hade varit densamma om den enda skillnaden vore att ngn annan mätt på högtalarna, förutsatt samma tabbar i övrigt. Det är HUR testet har genomförts som kritiserats, inte VEM eller hur resultatet blivit. Det är skilda saker.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-25 18:27

Harryup skrev:...och man då fyller på med lite floskler om varför det skulle vara omöjligt att testa t.ex. Ino.

Nu har jag inte lusläst allt, men menar du att LTS har motiverat här i tråden varför man inte testar INO? Då tror jag att du har fel. Jag har sagt vad jag tror om det, men jag är ju knappast någon officiell talesman för LTS.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-25 18:29

Vee-Eight skrev:

Åter igen, helt fel uppfattat. Kritiken hade varit densamma om den enda skillnaden vore att ngn annan mätt på högtalarna, förutsatt samma tabbar i övrigt. Det är HUR testet har genomförts som kritiserats, inte VEM eller hur resultatet blivit. Det är skilda saker.

Knappast ifrån Naqref eller...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-25 18:55

Det blir lite fulretorik när man liksom säger att ingen skulle klaga om testet vore bra. Då invaliderar man allt någon säger på ett bräde tycker jag och förskjuter fokus för diskussionen.
Kritiken handlar vad jag förstår om det förfarande som omger testet.
Det verkar som man hanterat kontakten med tillverkare och konstruktör på ett sätt som skiljer sig från hur man gjort innan och antingen är det oavsiktligt eller också är det mer eller mindre avsiktligt där man vill göra en poäng och ställningstagande.
Jag ser det som ett solklart inlägg i debatten om vem som skall anses kunna konstruera ortoakustiska högtalare.

Ur det perspektivet så blir hela förfarandet naturligt men då skall det ses som ett argument i den debatten och inte ett oberoende test.
Huruvida detta är avsiktligt eller om de inblandade oavsiktligt låtit påverka sig av sina personliga känslor eller varandra vet jag inte.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-25 19:01

Man har nog inte haft så bra rutiner helt enkelt, det som skiljer är framförallt att man nu redovisar fler tester än de som givit ett förhållandevis "bra" resultat, vilket stärker kraven på att man låter en tillverkare komma med synpunkter på utförandet.

Som nämnts hade mycket kunnat undvikas om man haft kontakt med tillverkaren innan publicering, något som jag förstår fanns önskemål från testteamet, eller åtminstonde från Johan Lindroos enligt Naqref.

Man har också lierat sig starkt med SSC på ett sätt som öppnar upp för spekulationer som dessutom förstärks av de dåliga rutinerna. Till SSC har man också lämnat uppgifter om testet innan det offentliggjorts, något som definitivt avviker från det normala.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-25 19:05

Äsch då, hade L4 sopat banan med Carlsson hade ingen från Larsenlägret sagt flaska och Carlsson hade knappast hört av sig.

En del av diskussionen på slutet har handlat om LTS eventuellt skadade renommé. Magnus tycker att LTS behöver återupprätta sig medan jag tycker annorlunda. De har inget att be om ursäkt för, som jag ser det. Testet har gått rätt till och lyssnarna har ärligt delgivit sina åsikter. Möjligen kan jag finna en smula irritation motiverad om testet diskuterats bland konkurrenter, men jag tvivlar på att det orsakat någon skada. Enligt Anders så har modellen tom sålt bättre efter testet.

Till yttermera visso har både Anders och Magnus föreslagit att MoLT inte ska få tillgång till prylar och förbjudas att skriva. Ja t o m stämning hotas det med. Vojne! Då har väl ändå ankdammen runnit över!? Fast jag kanske har läst helt fel och cyklar i ojordad terräng.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-25 19:07

PappaBas skrev:Det blir lite fulretorik när man liksom säger att ingen skulle klaga om testet vore bra. Då invaliderar man allt någon säger på ett bräde tycker jag och förskjuter fokus för diskussionen.
Kritiken handlar vad jag förstår om det förfarande som omger testet.
Det verkar som man hanterat kontakten med tillverkare och konstruktör på ett sätt som skiljer sig från hur man gjort innan och antingen är det oavsiktligt eller också är det mer eller mindre avsiktligt där man vill göra en poäng och ställningstagande.
Jag ser det som ett solklart inlägg i debatten om vem som skall anses kunna konstruera ortoakustiska högtalare.

Ur det perspektivet så blir hela förfarandet naturligt men då skall det ses som ett argument i den debatten och inte ett oberoende test.
Huruvida detta är avsiktligt eller om de inblandade oavsiktligt låtit påverka sig av sina personliga känslor eller varandra vet jag inte.

Kritiken av förfarandet implicerar att testet skulle vara manipulerat pga att fel gubbe lånat ut sin utrustning. Det är fulretorik om något tycker jag. Såvida man inte kan leda i bevis att testet är vinklat och felaktigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-25 19:11

Muckar du gräl på annandag jul? :D

Antingen så förstår man problemet, eller så gör man inte.

Jag hoppas att LTS rättar till sina brister och återtar sitt stukade förtroende för testverksamheten.

Du bryr dig inte om hur LTS anseende är, det tycker jag är en dålig utgångspunkt för föreningen om den skall kunna ha reell påverkan på branchen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-25 19:17

MagnusÖstberg skrev:Muckar du gräl på annandag jul? :D

Antingen så förstår man problemet, eller så gör man inte.

Jag hoppas att LTS rättar till sina brister och återtar sitt stukade förtroende för testverksamheten.

Du bryr dig inte om hur LTS anseende är, det tycker jag är en dålig utgångspunkt för föreningen om den skall kunna ha reell påverkan på branchen.

Menar du mig? Jag tycker ju att LTS anseende vinner på att våga visa stake och skriva vad man tycker utan hänsyn till att alla känner alla. Till skillnad från dig så tycker jag inte att man har något att be om ursäkt för eller behöver jobba för att återupprätta sitt renommé. Det är, som jag ser det, stärkt av det aktuella testet. Det finns alltså inget "stukat förtroende" att återta. Andra medlemmar kanske tycker eljest, jag säger bara vad jag tycker.

Däremot tycker jag att de leverantörer som hotar den fria pressen med stämningar och förbud pissar i motvind... De har verkligen anledning att krypa till korset.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-25 19:22

Vi är överrens om att vi inte är överrens.

Du vet uppenbarligen inte hur kritisk jag är mot normal hifipress och därför hårt arbetat (och fått tagit en hel del skit) för att föra fram LTS opartiskhet och deras fantastiskt fina testverksamhet.

Historiska händelser har givit stor skepsis mot de argumenten :(

Du måste inse att innan de här bristerna åtgärdas kan inte LTS testverksamhet få ett större genomslag. Jag hade faktiskt långt gångna samtal med en större nordisk tidning som funderade på att införa LTS metodik i sina tester. Det hade varit en rejäl fjäder i hatten för föreningen och gjort dem till en aktör som kunde ha stor påverkan. De var speciellt imponerade över föreningens samverkan med tillverkare och den rådgivning som gavs. Man såg testverksamheten som ytterst seriös.

Den här hanteringen är kontraproduktiv för föreningen och jag hoppas verkligen att de kommer fram till bättre rutiner.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-12-25 19:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-25 19:23

MagnusÖstberg skrev:Vi är överrens om att vi inte är överrens.

Och vi kanske kan komma överens om att det är juldagen idag ;-) Vem jag muckar gräl med imorgon är skrivet i stjärnorna...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-25 19:32

hifikg skrev:

Och vi kanske kan komma överens om att det är juldagen idag ;-) Vem jag muckar gräl med imorgon är skrivet i stjärnorna...
Det borde innebära att jag är ledig imorgon va?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-12-25 19:38

MagnusÖstberg skrev:...LTS opartiskhet och deras fantastiskt fina testverksamhet.

*host*
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-25 19:46

MagnusÖstberg skrev:
hifikg skrev:

Yepp! Du ser vi blir alltmer eniga ju längre kvällen lider. Praktgrälet kanske uteblir. Alltid retar det någon.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-25 20:02

MagnusÖstberg skrev:
hifikg skrev:

Allt går nog inte att enas om, men det ÄR faktiskt juldagen idag kompis.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati