Emotiva XPR-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-25 20:08

adzer skrev:Om du någon gång kunde hoppa ner från dina höga hästar och se dig omkring så skulle du inse att du som vanligt inte har en aning om vad du pratar om.

Men du har en aning om vad du svamlar fram i mörkret det är bara att läsa vad du skriver och många gånger så är det rent svamel .
Sen finns det mätningar på T-Amp på ett finskt forum vad finns på emotivan.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-25 20:44

Det är inte lönt adzer. Boom måste bara ha något att klaga på som vanligt. Tog mig några dagar på detta forum innan man fick se detta beteende.

Sist var det väl Inuke DSP6000 vi började prata om. Det var ju också helt fruktansvärt dåligt som du minns. Sen att det kostar under 4 papp och att det presterar galet bra för den pengen... ja det är en annan femma ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 20:45

boom skrev:
adzer skrev:Om du någon gång kunde hoppa ner från dina höga hästar och se dig omkring så skulle du inse att du som vanligt inte har en aning om vad du pratar om.

Men du har en aning om vad du svamlar fram i mörkret det är bara att läsa vad du skriver och många gånger så är det rent svamel .

Ja ja ta det lugnt nu innan det sker en olycka.

Till skillnad från dig så gissar jag aldrig utan att vara väldigt tydligt med det medan du gärna anklaga andra människor för både okunskap och dålig läskunnighet bara för att du inte läst ordentligt vad som diskuteras.

Ett finskt forum? haha ja men då så

Snälla lägg ner bara innan du skämmer ut dig själv ytterligare.
Jag tänker inte diskutera(eller försöka iaf) detta med dig längre för jag vill inte förstöra tråden för Twilighter.

Jag tror att XPR-1 något av det bästa som finns i prisklassen för drivning av toppar/fullregister. Alla andra produkter jag hört från Emotiva har vart mycket bra så jag tror inte detta kommer göra en besviken.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-25 20:54, redigerad totalt 3 gånger.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-25 20:51

adzer skrev:
boom skrev:

Ja ja ta det lugnt nu innan det sker en olycka.

Till skillnad från dig så gissar jag aldrig utan att vara väldigt tydligt med det medan du gärna anklaga andra människor för både okunskap och dålig läskunnighet bara för att du inte läst ordentligt vad som diskuteras.

Ett finskt forum? haha ja men då så :D

Snälla lägg ner bara innan du skämmer ut dig själv ytterligare.
Jag tänker inte diskutera(eller försöka iaf) detta med dig längre för jag vill inte förstöra tråden för Twilighter.

Jag tror att XPR-1 något av det bästa som finns i prisklassen för drivning av toppar/fullregister. Alla andra produkter jag hört från Emotiva har vart mycket bra så jag tror inte detta kommer göra en besviken.

Du har ju alleredan skämt ut med en massa svamel i olika trådar .Och det finns dom som tycker som jag så jag är inte ensam om du tror det för så länge man inte kan prestera riktiga mät siffror så är det en produkt på utvecklings stadiet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 21:06

boom skrev:Du har ju alleredan skämt ut med en massa svamel i olika trådar .Och det finns dom som tycker som jag så jag är inte ensam om du tror det för så länge man inte kan prestera riktiga mät siffror så är det en produkt på utvecklings stadiet.

Jag har aldrig skrivit något på detta forum som jag skäms för. Ibland har man haft fel, ibland har man skrivit fel, men det är inget jag skäms för utan jag ser det som bildande och karaktärsbyggande.
Du borde kanske fundera lite på hur du själv framstår och inte bry dig så mycket om andra.
Sten i glashus och allt det där vet du.

Vad du tycker är inte problemet. Du har rätt till din åsikt. Det är sättet och attityden som du framför dessa "argument" på som är problemet.

Och vilka andra som delar vilka åsikter är det du pratar om?
Jag har aldrig sett någon påstå att T-AMP är bättre än XPR-1. Jag har heller aldrig sett någon påstå att XPR-1 endast ger 500w i 8ohm så vilka åsikter är det som andra håller med om?

Så nu är det du som bestämmer om en produkt är under utveckling eller inte?
Finns många företag som inte släpper mätdata på sin produkter någonsin. Är då dessa produkter under utveckling under hela sina försäljningscykler?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-25 21:44

adzer skrev:
boom skrev:Du har ju alleredan skämt ut med en massa svamel i olika trådar .Och det finns dom som tycker som jag så jag är inte ensam om du tror det för så länge man inte kan prestera riktiga mät siffror så är det en produkt på utvecklings stadiet.

Jag har aldrig skrivit något på detta forum som jag skäms för. Ibland har man haft fel, ibland har man skrivit fel, men det är inget jag skäms för utan jag ser det som bildande och karaktärsbyggande.
Du borde kanske fundera lite på hur du själv framstår och inte bry dig så mycket om andra.
Sten i glashus och allt det där vet du.

Vad du tycker är inte problemet. Du har rätt till din åsikt. Det är sättet och attityden som du framför dessa "argument" på som är problemet.

Och vilka andra som delar vilka åsikter är det du pratar om?
Jag har aldrig sett någon påstå att T-AMP är bättre än XPR-1. Jag har heller aldrig sett någon påstå att XPR-1 endast ger 500w i 8ohm så vilka åsikter är det som andra håller med om?

Så nu är det du som bestämmer om en produkt är under utveckling eller inte?
Finns många företag som inte släpper mätdata på sin produkter någonsin. Är då dessa produkter under utveckling under hela sina försäljningscykler?

efter som du inte kan lägga fram något av värde utan en massa svamel som vanligt om du tänker efter lite och kanske funderar lite och kliar dig i håret sen funderar du lite till och i fråga sätter varför finns det dom som bygger steg som kostar skjortan med samma prestanda som emotiva men om finskan är på topp så kan du läs om T-Amp http://www.dvdplaza.fi/forums/showthrea ... mittauksia

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-25 21:50

boom skrev:efter som du inte kan lägga fram något av värde utan en massa svamel som vanligt om du tänker efter lite och kanske funderar lite och kliar dig i håret sen funderar du lite till och i fråga sätter varför finns det dom som bygger steg som kostar skjortan med samma prestanda som emotiva men om finskan är på topp så kan du läs om T-Amp http://www.dvdplaza.fi/forums/showthrea ... mittauksia

Jag har försökt, men du vill inte lyssna så jag lägger ner.
Om du vill fortsätta och vara otrevligt så varsågod, men jag kan lova dig att du får fler folk som lyssnar på dig om du försöker vara trevlig.

Tyvärr kan jag inte finska annars hade jag läst länken. Om någon kan säga vad T-ampen ger för effekt och dist i bryggat läge vid 8ohm så vore det till hjälp.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-25 21:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-25 21:50

boom skrev:efter som du inte kan lägga fram något av värde utan en massa svamel som vanligt om du tänker efter lite och kanske funderar lite och kliar dig i håret sen funderar du lite till och i fråga sätter varför finns det dom som bygger steg som kostar skjortan med samma prestanda som emotiva ....

Jag kan komma på många skäl till varför det finns folk som bygger dyrare steg med samma påstådda prestanda, ett av de starkaste är vinst.
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-26 09:08

adzer skrev:
boom skrev:efter som du inte kan lägga fram något av värde utan en massa svamel som vanligt om du tänker efter lite och kanske funderar lite och kliar dig i håret sen funderar du lite till och i fråga sätter varför finns det dom som bygger steg som kostar skjortan med samma prestanda som emotiva men om finskan är på topp så kan du läs om T-Amp http://www.dvdplaza.fi/forums/showthrea ... mittauksia

Jag har försökt, men du vill inte lyssna så jag lägger ner.
Om du vill fortsätta och vara otrevligt så varsågod, men jag kan lova dig att du får fler folk som lyssnar på dig om du försöker vara trevlig.

Tyvärr kan jag inte finska annars hade jag läst länken. Om någon kan säga vad T-ampen ger för effekt och dist i bryggat läge vid 8ohm så vore det till hjälp.

Efter som du inte har upptäckt google översättning så fixar jag det åt dig.

Hintaahan finns det bara 299 euro och makt lovar en jättestor 2 * 1200W / 2000W 4ohm överbryggas och / 8ohm. Tja, hade sanningen naturligtvis en liten misstanke till lågt pris i förhållande till förstärkaren, och sätta ett snabbt test. I allmänhet var grej en samvetsgrann och robust metallhölje förmodligen 2-3 gånger tjockare än vad jag brukar kotihifivehkeissä är vana att se. Nackdelar här är de fans som gillar lite buller (nivå dator klasser), men de kommer förmodligen att vara möjligt att modata ett sådant sätt att inte roterar vid lägre effektnivåer.

Mätutrustning:

Keinokuormana var self-made, under många år tjänat, kakel lindade runt en motståndstråd som placeras 5 till 10 behållare liter vatten för den globala uppvärmningen och förhindra korset-bränning. Eftersom som erhålls genom att koppla cirka 2, 4 och 8 ohm med de faktiska värdena för vatten som kastas något med temperatur, men kraften i mätrullen, det finns inte mycket betydelse, liksom kraften att spänningen mäts. Effekten av detta kommer att ta kilowattiluokassa.

Spänning mäts genom Fluke 112 True RMS multimeter och Fluke 322 power pihtivirtamittarilla. Spektrumet och THD-värden studerade SpectraRTA program och frekvensgången användes också TrueRTA programmet. Ljudkort för mätning av sin externa Edirol UA-25 (24bit/96kHz). Utgången hos förstärkaren är ansluten till ljudkortet av motstånden genom en dämpare.

Den första mätningen av ingången till en 1kHz sinus och endast kanal A är aktiv, lasten 4 ohm ~ (faktiska 4,4 till 4,5 ohm). Bilderna visar detaljer spänningar och strömmar, men klippaamatonta prestanda var tämligen bra 946 W 0,01% THD med 80 dB och SNR. Figurerna ~ också 1% och ~ 10% av spruckna mätningar. Om lasten skulle ha varit 4ohm eller ~ 4,5 ohm skulle förmodligen kilowatt bruten. I praktiken gör uppgår dessa skillnader inte mycket. Det var också märkt att förstärkaren clip-on LED-ljus fungerat mycket bra och korrekt.

Samma mått 50 Hz sinusvåg. Klippamatonta kraft 950W / 4ohm, värmde vatten något i det här steget. Något större distorsion värde (0,04%) och lägre SNR 77dB, kan bero på hum, som råkar 50Hz vid den tiden kvinnor, men värdena är OK, särskilt för dessa effektnivåer, och förmodligen dessa skillnader har nästan ingen betydelse.

Också mättes i kanalen, frekvenssvaret med hög hastighet sinisweepillä, 4 ohm stängd effektnivån är ca 100W. Taajusvaste förfall 20Hz och 20kHz runt 1dB, bara OK resultat.

Därefter förstärkaren uppmätt vid nominell last, överbryggade 8ohm (~ 7,6 ohm). Strömmen kom av den översta numret, som jag själv hittills mätts: 1826W (0,02% THD / 82,7 dB SNR).

Kapacitet mättes också oavsiktligt bryggad 4 ohm, till belastningen som förstärkaren inte är Den nominella. Tamahan 2ohm/kanava motsvarande lasten. Strömmen kom ut en del 2100-2200W klassen, när lägenheten hoppade brytaren 16A krets, och jag tog inte upp värdena, men snedvridningen värdena var ganska bra, och ja förstärkare körde producera 2ohm / kanal last bara bra. Mätning inte förnyas, eftersom jag ville spara lite vehkeitä dessa typer av rääkiltä. Förstärkaren själv verkar bakom glassäkring 20A AC sida. Så låt oss gå till den nivå som många platta tillräckligt säkringar
Beskrivs nedan, också inblandad i viss snedvridning av bilden, som bröts 2kW, är redan i grytan:
Mätningarna var lite brådskande, och så mycket mer kunde ha mätts, men själv förstärkare var en positiv överraskning, speciellt med hänsyn till mycket lågt pris. 1826W / 0,02% THD är en slags läsning 299 euro pris, kan man hävda nästan att det är den billigaste på marknaden idag watt. Thomann får ytterligare 3 års garanti på förstärkaren. Priset är så inriktad, att om du ska faktiskt göra på strömmen motsvarar förstärkaren själv, så delar är ganska dyra.
Muutaja var en bit, hade en diameter på 190 mm, en höjd av cirka 75 mm, och rapporterades att driva 1464VA. Kondningsbanken var 8x 10000UF / 80V (fyra per kanal). slutstegstrissorna var per kanal, fyra par Toshibas 2SC1943 / 2SA5200 bibolaareja.

Finsk översättning till svenska av google.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2012-12-26 09:59

8O... :lol: :lol: :lol:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-26 11:55

Nicke skrev:8O... :lol: :lol: :lol:

Google översättning hjälper sällan :D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-26 12:23

Garva lagom. Översätta finska till gotländska ser faktiskt ut sådär. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 12:50

KarlXII skrev:Garva lagom. Översätta finska till gotländska ser faktiskt ut sådär. :evil:

Vore inte fel med en översättning till svenska... Ett jobb för Ragnwald? :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-26 13:09

HAHAHAAHAHAHA :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Fan va ni e underbara ! :mrgreen:

Glad fortsättning på er nördpolare !

Och du Bensnake, jag tycker det va jäkla länge sedan vi sågs, och jag tycker vi borde göra något åt det, vore kul att träffas över en öl eller två om d har vägarna förbi stockholm ;)
Eller om jag har vägarna förbi dig, jag har dock glömt av vart din brevlåda bor...

Kanske ska du på HiFi mässan i vår :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-12-26 23:19

Jajösses, men vänner... ni får allt försöka hålla isär spec på dist och effekt! Läs, tänk, läs igen, tänk igen. Om ni inte förstår fråga, istället för att skriva något galet.

//Michael

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 23:23

DVD-ai skrev:HAHAHAAHAHAHA :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Och du Bensnake, jag tycker det va jäkla länge sedan vi sågs, och jag tycker vi borde göra något åt det, vore kul att träffas över en öl eller två om d har vägarna förbi stockholm ;)
Eller om jag har vägarna förbi dig, jag har dock glömt av vart din brevlåda bor...

Vore jävligt trevligt! :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 23:23

Mich skrev:Jajösses, men vänner... ni får allt försöka hålla isär spec på dist och effekt! Läs, tänk, läs igen, tänk igen. Om ni inte förstår fråga, istället för att skriva något galet.

//Michael

Vem är det som du upplever inte har koll på detta om jag får lov att fråga?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-26 23:48

grannilsson skrev:Hallå ...

Verkar Ultra intressant, vet ej om jag har lyssnat på något dylikt
är det någon som vet mer i detalj hur det fungerar ?
Annat än vad som står på Wikipedia

"Class-H amplifiers take the idea of class G one step further creating an infinitely variable supply rail. This is done by modulating the supply rails so that the rails are only a few volts larger than the output signal at any given time. The output stage operates at its maximum efficiency all the time. Switched-mode power supplies can be used to create the tracking rails. Significant efficiency gains can be achieved but with the drawback of more complicated supply design and reduced THD performance."

är inte så insatt i förstärkarteknik mer än de grundläggande, men vad jag förstod av texten så verkar det mer komplicerat att få till spänningsmatningen i dylika förstärkare ?, hur som helst vad är fördelarna / tillkortakommanderna med denna teknik ?
någon som vet ?, vad vinner man och vad förlorar man.
Eller det beror ju på en massa andra saker också förstår jag ju (Högtalarlast m.m.m.m.m)

Erfarenheter någon

Mvh Göran

Den första riktiga bredbandiga hifi-KlassH-förstärkaren var mig veterligt
Bob Carvers Sunfire-förstärkare.

Fördelen med tekniken är som antytts verkningsgraden och att den till
skillnad från en vanlig KlassD-förstärkare i allt väsentligt är en linjärför-
stärkare. Man kommer alltså undan många av KlassD-förstärkarnas svag-
heter av sättet att approximera insignalen med konstanteffektteknik.

I en KlassH-förstärkare sitter filtret som behövs för att skydda högtalare
(och öron?) från all den HF-smutsen som switchningen skapar, inte direkt
i signalvägen - utan det sitter mellan nätdel och utgångssteg. :) Mycket
elegant.

Nackdelen är förstås att det blir en konstruktion som är mera kostsam,
om man jämför med KlassD.

En annan nackdel, nu jämfört med KlassAB/klassA, är att det trots allt
är en konstruktion som innehåller en massa HF, och till skillnad från även
KlassG så finns det inget egentligt arbetsområdet (jo, upp till några watt)
där förstärkaren inte är beroende av att kunna modulera matningsspän-
ningarna. Och det knepiga med dessas modulering är att man för att en
KlassH-förstärkare skall kunna hantera även extremt snabba transienter,
t ex ett kantslag på en virvaltrumma, så behöver nätdelen kunna sätta
en extrem fast på spänningsderivatan, nätdelen behöver klara samma
slew rate som utgångssteget helt enkelt. Och kapacitansen i filtreringen
är ett hinder för detta. Ju lägre kapacitans desto snabbare kan kan höja
spänningen - men desto mera HF-smuts blir det också. Det är en av de
balansgångar man måste gå när man konstruerar en KlassH-förstärkare.

Ett knep för att komma ifrån just denna knepighet är att införa ett delay,
således att man kan börja öka på inspänningen redan när man vet att
det strax kommer att komma en stor transient! :)

Men att åstadkomma en lagom stor fördröjning utan att digitalisera sig-
nalen med alla de potentiella problem det inkluderar, är knappt görligt.
Inte utan att ställa till det ännu värre i varje fall. Så helt trivialt är det
inte med KlassH. Nämnda Sunfire-förstärkare var inte fri från artefakter.
Den hade snabb slewrate med inte optimal filtrering och framförallt var
det senare märkbart när man spelade väldigt höga frekvenser och det
uppstod fullt hörbara blandfrekvenser som speglades ned i det hörbara
området.

Vh, iö

- - - -

PS. Det kan nämnas att KlassG-förstärkare har samma problem, men att
det är begränsat till att råda över switchnivån till höga railen, det vill säga
bara för väldigt extrema transienter. Och då marginalen dessutom (då det
bara finns en switchning) blir så mycket större är det lättare att hoppa till
den höga railen "i god tid". Så några dylika artefakter hittar man t ex från
en NAD 208 i princip bara när den utsätts för extremt snabba transienter
som dessutom är starkare än 280 W. Alla mera normala transienter klaras
prima upp till den riktiga klippnivån om runt 600 W.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-27 04:56

bensnake skrev:
DVD-ai skrev:HAHAHAAHAHAHA :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Vore jävligt trevligt! :)

du har PM :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2012-12-27 13:35

grannilsson skrev:
Hallå ...

Verkar Ultra intressant, vet ej om jag har lyssnat på något dylikt
är det någon som vet mer i detalj hur det fungerar ?
Annat än vad som står på Wikipedia

"Class-H amplifiers take the idea of class G one step further creating an infinitely variable supply rail. This is done by modulating the supply rails so that the rails are only a few volts larger than the output signal at any given time. The output stage operates at its maximum efficiency all the time. Switched-mode power supplies can be used to create the tracking rails. Significant efficiency gains can be achieved but with the drawback of more complicated supply design and reduced THD performance."

är inte så insatt i förstärkarteknik mer än de grundläggande, men vad jag förstod av texten så verkar det mer komplicerat att få till spänningsmatningen i dylika förstärkare ?, hur som helst vad är fördelarna / tillkortakommanderna med denna teknik ?
någon som vet ?, vad vinner man och vad förlorar man.
Eller det beror ju på en massa andra saker också förstår jag ju (Högtalarlast m.m.m.m.m)

Erfarenheter någon

Mvh Göran

Ingvar skrev

Den första riktiga bredbandiga hifi-KlassH-förstärkaren var mig veterligt Bob Carvers Sunfire-förstärkare.

Fördelen med tekniken är som antytts verkningsgraden och att den till
skillnad från en vanlig KlassD-förstärkare i allt väsentligt är en linjärför-
stärkare. Man kommer alltså undan många av KlassD-förstärkarnas svag-
heter av sättet att approximera insignalen med konstanteffektteknik.

I en KlassH-förstärkare sitter filtret som behövs för att skydda högtalare
(och öron?) från all den HF-smutsen som switchningen skapar, inte direkt
i signalvägen - utan det sitter mellan nätdel och utgångssteg. Mycket
elegant.

Nackdelen är förstås att det blir en konstruktion som är mera kostsam,
om man jämför med KlassD.

En annan nackdel, nu jämfört med KlassAB/klassA, är att det trots allt
är en konstruktion som innehåller en massa HF, och till skillnad från även
KlassG så finns det inget egentligt arbetsområdet (jo, upp till några watt)
där förstärkaren inte är beroende av att kunna modulera matningsspän-
ningarna. Och det knepiga med dessas modulering är att man för att en
KlassH-förstärkare skall kunna hantera även extremt snabba transienter,
t ex ett kantslag på en virvaltrumma, så behöver nätdelen kunna sätta
en extrem fast på spänningsderivatan, nätdelen behöver klara samma
slew rate som utgångssteget helt enkelt. Och kapacitansen i filtreringen
är ett hinder för detta. Ju lägre kapacitans desto snabbare kan kan höja
spänningen - men desto mera HF-smuts blir det också. Det är en av de
balansgångar man måste gå när man konstruerar en KlassH-förstärkare.

Ett knep för att komma ifrån just denna knepighet är att införa ett delay,
således att man kan börja öka på inspänningen redan när man vet att
det strax kommer att komma en stor transient!

Men att åstadkomma en lagom stor fördröjning utan att digitalisera sig-
nalen med alla de potentiella problem det inkluderar, är knappt görligt.
Inte utan att ställa till det ännu värre i varje fall. Så helt trivialt är det
inte med KlassH. Nämnda Sunfire-förstärkare var inte fri från artefakter.
Den hade snabb slewrate med inte optimal filtrering och framförallt var
det senare märkbart när man spelade väldigt höga frekvenser och det
uppstod fullt hörbara blandfrekvenser som speglades ned i det hörbara
området.

Vh, iö

- - - -

PS. Det kan nämnas att KlassG-förstärkare har samma problem, men att
det är begränsat till att råda över switchnivån till höga railen, det vill säga
bara för väldigt extrema transienter. Och då marginalen dessutom (då det
bara finns en switchning) blir så mycket större är det lättare att hoppa till
den höga railen "i god tid". Så några dylika artefakter hittar man t ex från
en NAD 208 i princip bara när den utsätts för extremt snabba transienter
som dessutom är starkare än 280 W. Alla mera normala transienter klaras
prima upp till den riktiga klippnivån om runt 600 W.

Tack för ett utförligt och förståeligt svar :)

jag var ju mest nyfiken lite på tekniken, men behöver själv inget med sådan stor effekt, jag klarar mig bra med min 208:a, spelar väldigt sällan högt, så länge den håller duger den gott till mig.

Mvh Göran

Föregående

Återgå till Generellt om hifi