Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-10 14:05

Svante skrev:Njaej, jag kan inte heller svara. Frågan implicerar ju att det finns en motsättning mellan mätresultat och ljudkvalitet. Gör det det har man mätt fel sak.

Övriga saker som påverkar är vad folk som man har förtroende för tycker.

Aatt få med alla alternativ så att alla kan svara enbart med ett klick är omöjligt, men det hade väl gått att spalta upp detta.
Det finns inget i valen som egentligen säger att det skulle var en motsättning mellan mätningar och ljud, men det finns faktiskt en svårighet i att översätta alla mätningar till hur vi lyssnar och upplever ljud.

Jag tar också en del hänsyn till vad folk som jag känner väl och vet vad dom går för tycker.

Att man inte väljer en apparat inom vilken prismarginal som helst utan att det är var och ens prioriteringar som avgör detta och att detta redan är utsållat innan man svarar på frågan är väl en självklar sak.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-10 15:19

Ni som enbart litar till ljudet, blundar ni verkligen? En elak tanke, denna, som vägrar överge mig.

De som säger att de enbart litar till sin hörsel, brukar ofta titta noga på vad det är som låter. En illvillig tanke, som sagt, men kanske inte överensstämmande med verkligeheten bland folk här?

Per.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-10 17:20

perstromgren skrev:Ni som enbart litar till ljudet, blundar ni verkligen? En elak tanke, denna, som vägrar överge mig.

De som säger att de enbart litar till sin hörsel, brukar ofta titta noga på vad det är som låter. En illvillig tanke, som sagt, men kanske inte överensstämmande med verkligeheten bland folk här?

Per.

Jag röstade enbart efter ljud. Då väljer jag bland sådant som sållats ur genom antingen mätning eller rekommendation av annan pålitlig källa.

Skulle mot förmodan en apparat låta bra trots dålig mätning så må det vara hänt. Jag tror det finns ytterst få sådana dock.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-10 18:59

Jag gör först som IÖ:

1. Sorterar bort sånt som jag vet redan mäter dåligt eller har ett uppenbart dåligt designkoncept rent tekniskt.

för att jag tycker att det är vettigt, (inte för att det är IÖ eller någon annan som säger det alltså, viktig skillnad, i annat fall skulle jag ha samma anläggning som han har och det har jag ju inte).

2. Kollar efter vilka funktioner jag behöver/önskar, om märket är välkänt och har bra rykte alternativt om jag har bra erfarenheter från märket sedan tidigare, utseende/känsla/fördomar* och vilket pris som jag kan tänka mig (kan variera beroende på utbudet).

Detta borde inte vara något konstigt egentligen, jag tror de flesta gör detta och inte "bara går på ljudet". Vad nu "ljudet" betyder. En förstärkare låter ju inget utan ett par högtalare osv, då påverkar ju kraven på hur bra förstärkaren måste vara vilka högtalare man har att testa förstärkaren med tex osv. Då är det ju inte bara "förstärkarens ljud" man går på.

*fördomar finns alltid, hos alla. Om de inte skulle finnas så skulle vi ha betydligt svårare att ta beslut om vad det är vi vill testa.

3. Undersöker, läser/lyssnar på andras omdömen om apparaten och värderar dessa omdömen utifrån vem det är som säger dem, hur de sägs osv.

4. Lyssnar och jämför resulterande ljudet med något annat och kollar så att det subjektivt uppfyller mina krav.

Kan ju erkänna att punkt nr 4 brukar vara lättast att uppfylla (när något objekt väl kommer ända dit, händer mycket sällan) för apparater och sladdar men betydligt svårare för högtalare och hörlurar. :) Samtidigt som olika högtalares kvalitét är det som ger störst variationer i resultatet från tester av apparaters kvalitet... Något att tänka på alltså när man läser recensioner, omdömen osv. :roll:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-10 19:27

SuperB skrev:Därefter gör jag som "Ljudkrav", litar blint på Ingvar Öhman.

Visst, så är du ju från Täby oxå... :lol:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-09-10 19:54

Martin skrev:1. Sorterar bort sånt som jag vet redan mäter dåligt eller har ett uppenbart dåligt designkoncept rent tekniskt.

2. Kollar efter vilka funktioner jag behöver/önskar, om märket är välkänt och har bra rykte alternativt om jag har bra erfarenheter från märket sedan tidigare, utseende/känsla/fördomar* och vilket pris som jag kan tänka mig (kan variera beroende på utbudet).
Fullkomligt logiskt!

Samma sak när jag köper bil som stereo. Vissa bilar går bort på pappret både vad gäller prestanda (motor, acc, bränsleförbrukning, effekt,), bekvämligheter och funktioner samt självklart storlek. Andras åsikter och erfarenheter av bilmärket och just denna modell väger självklart också in.

Till syvenen om sist handlar det om att en provkörning skall kännas bra och mätdatat skall inte kännas overkligt men jag lägger inte upp och effektkontrollerar motorn. Självklart provkör jag själv.

Jag valde inget, Jorma. Jag tycker inte om att hamna i ett fack. Sorry! 8O :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-09-11 00:19

:) Öron och tyvärr av nöden :cry: priset:
Bravo

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-11 00:31

Svårt. Om man exkluderar högtalarna, eftersom de påverkar ljudet så mycket så är min erfarenhet att i ett fåtal fall har ljudet inte varit på topp. I de flesta fall där jag inte varit nöjd finns en eller flera buggar i handhavande, mekanisk standard eller mjukvara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-11 01:23

Jag tycker det där att gå efter ljudet är en självklarhet, det gör väl egentligen alla? (vid sidan av andra krav man ställer förstås). Men vad som inte är självklart är att alla verkligen menar samma sak med det?

Jag föreställer mig att många menar att det betyder att välja det man tycker "låter bra", medan andra menar välja det som "återger bra".

Eftersom dessa saker man vara precis samma sak (om man med "låter bra" menar "låter som verkligheten", på grund av att man tycker att det låter verkligt bra i verkligheten), men också extremt väsensskilda saker (exempelvis för den som tycker vissa även rejält stora färgningar är trevliga att lyssna till, och kan kallas "bra ljud").

Tycker det skulle vara kul att få dessa saker åtskilda i röstningen, eftersom det kan vara väsenskilda saker. Men det kanske går för sig om jag startar en ny tråd med lite mindre renodlat subjektivistiskt perspektiv* lite senare?

Vh, iö

*Alltså synsättet att vissa bryr sig om hur saker mäter (de dumma objektivisterna) medan andra bryr sig om att det skall vara trevligt att lyssna på apparaturen (de kloka subjektivisterna).
Perspektivet att man kan bry sig om huruvida det man hör är en mer eller mindre SANN avbild kommer nästan alltid bort i subjektivistperspektivet, eftersom begreppet "ljudet" aldrig analyserats i de subjektivistiska resonemangen, utan brukar betraktas som en upplevelse man tar ställning till subjektivt bara.

- - - - -

PS. Approp det där med att "lite blint på iö" :oops: som nämnts tidigare i tråden av ett par, vill jag lägga in en förhoppning om att det inte skall tolkas som att "lita dövt på iö". :wink:

Jag när alltså förhoppningen att ingen litar på vad jag säger utan att först har undersökt om det finns skäl att göra det. Alltså ha skaffat sig stöd för att det finns skäl att göra det. Till exempel genom att ha skaffat sig egna erfarenheter och märkt att de är synkroniserade med vad jag presenterat. Eller efter att kanske ha sett och hört mig demonstrera vadpå jag baserar mina uppfattningar.

Mycket av det jag säger kommer ju inte från mig, inte innifrån alltså, utan från verkligheten. Det är ju allas.

Mina teorier är ju inte min egendom, utan de är allas som förstår dem och håller med. Det vill säga delar samma erfarenheter. Då är det ju egentligen inte att lita blint längre. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-11 02:15

Vad jag frågar efter är inte det I.Ö, frågar, det är hårklyveri.
Vad jag menar med "ljudet" är om ni trivs med ljudet och inte om det är "rätt".
Meningen med musikåtergivning måste ju ändå vara att man trivs med sin anläggning utan att behöva fundera över om den är rätt återgiven i förhållande till inspelningstillfället som det är ett fåtal förunnat att få delta i.
Om man kan sitta timma efter timma utan att känna lyssningströtthet och njuta av musiken som inspiritationskälla för kommande vardag utan behöva tänka efter om detta är "rätt" eller "fel" återgivning av verkligheten är väl hoppas jag det som vi alla strävar efter.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-11 09:03

Det finns ett litet problem här anser jag.

I stort finns det två grupper av oss, den ena vill ha bra ljud som de trivs med och den andra vill ha hög naturtrohet så de trivs.

Grejen är att båda grupperna väljer apparater efter ljud.

Det finns en del intressanta följdeffekter dock. Om du köper en skiva baserat på en recension, hur vet du vad för ljudideal recensenten har? Väljer man inte apparater för hög naturtrohet är det inte säkert att en sådan skiva låter bra i din egen anläggning. Har man däremot en anläggning med hög naturtrohet så kommer skivan att låta bra även hos en annan med samma krav på anläggningen.

Snus är snus om än i gyllene dosor så att säga.
:wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-09-11 09:26

IngOehman skrev:PS. Approp det där med att "lite blint på iö" :oops: som nämnts tidigare i tråden av ett par, vill jag lägga in en förhoppning om att det inte skall tolkas som att "lita dövt på iö". :wink:

Jag när alltså förhoppningen att ingen litar på vad jag säger utan att först har undersökt om det finns skäl att göra det. Alltså ha skaffat sig stöd för att det finns skäl att göra det. Till exempel genom att ha skaffat sig egna erfarenheter och märkt att de är synkroniserade med vad jag presenterat. Eller efter att kanske ha sett och hört mig demonstrera vadpå jag baserar mina uppfattningar.

Att lita blint på, är väl som att blunda och lyssna. Passar bra när det gäller musik.
Jag tycker mig införskaffat tillräckligt med kännedom och bevis genom åren för att jag skall kunna lita på dig och dina rekommendationer. Vad tror du? :wink:

Hetsporren skrev:Visst du är ju från Täby oxå..."

Innebär det att jag automatiskt litar på folk i min geografiska närhet, dvs folk från Täby? Innebär det att jag inte litar på folk från t.ex. Göteborg? Njae, möjligtvis är det så att folk som man träffar kan man bilda sig en uppfattning om, och eventuellt lita på. Det är nog inte så konstigt, även om det skulle vara trevligare om man alltid kunde lita på alla.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-11 10:46

(OT)

SuperB: Litar du på IÖ för att det är IÖ eller litar du på hans rekommendatoner för att du tycker att de är vettigt motiverade. Visst är det skillnad? Att lita på en person förbehållslöst eller att följa råd som är vettiga när man analyserar dem kritiskt (som nu kanske råkar komma från just IÖ i detta fall). Har du vinröd heltäckningsmatta hemma också? :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-11 11:15

Fröding, en hedersmedlem i LTS?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-11 14:26

Jax skrev:Det finns ett litet problem här anser jag.

I stort finns det två grupper av oss, den ena vill ha bra ljud som de trivs med och den andra vill ha hög naturtrohet så de trivs.

Grejen är att båda grupperna väljer apparater efter ljud.

Det finns en del intressanta följdeffekter dock. Om du köper en skiva baserat på en recension, hur vet du vad för ljudideal recensenten har? Väljer man inte apparater för hög naturtrohet är det inte säkert att en sådan skiva låter bra i din egen anläggning. Har man däremot en anläggning med hög naturtrohet så kommer skivan att låta bra även hos en annan med samma krav på anläggningen.

Snus är snus om än i gyllene dosor så att säga.

Svart eller vitt, skurk eller hederlig, 1 eller 0

Det är en upptattning som jag inte delar att det skulle finnas 2 strikt avgränsade grupper. Det finns allting mellan ytterligheter och alla är vi väl olika.
Att välja skivor efter ett ljudideal känns för mig ännu knepigare.
En bra skiva låter bra i en bra anläggning.
Men om anläggningen inte klarar av en skiva med hög dynamik så låter den inte bra i den anläggningen.
En taskigt inspelad skiva med kraftig dynamikkompression och diverse filtreringar eller kanske från början dåligt arbete med själva inspelningen låter inte bra i någon anläggning och skall bojkottas. Dom ska iallafall inte få några bidrag ur min plånbok.

Recensenter kan man lära känna genom att läsa vad dom skriver och jämföra med vad man själv tycker om samma skivor. Men alla recensenter skriver inte om ljudkvaliteten tyvärr.
Om recensentens uppfattning stämmer med din så är ju saken biff. Men även en vällkänd recensent kan ha en dålig dag och då kanske det inte stämmer. Det går inte att lita blint och tro att det här blir alltid kalas.
Skivan som recenserats om det finns något om ljudkvaliteten med i recensionen kan ju också vara av ett annat tryck och mastring när man köper den.
Europautgåvor skiljer sig ofta från tex USA eller Japan och det handlar inte om pressningen i första hand. Dom är ofta mastrade olika och USA eller Japanutgåvor brukar vara bättre kvalitet på. Recensenten kanske har skrivit om en USAutgåva och det är inte alltid det syns i texten, och man köper en Europautgåva som låter skit i jämförelse med den rcensenten gav gott betyg.

Svartvit syn på saker eller hela färgspektrat :?:
Det finns allt däremellan i oändliga kombinationer :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-11 14:35

Jorma,
Om någon kan pådyvlas svartvit syn på ljuåtergivning så är det iallafall inte Jax. Han har genom mången inlägg visat en nyanserad syn på hifi. Att man sedan i en diskussion strävar efter transparens (i diskussionen) så kan retoriska grepp tillämpas.
Så, visa mera vidsynthet.
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-11 17:25

Jorma skrev:Det är en upptattning som jag inte delar att det skulle finnas 2 strikt avgränsade grupper.

Du tolkade mig fel. Jag skrev:
I stort finns det två grupper av oss

(Understruket för tydliggörande.)

Jag föredrar att se världen i alla dess nyanser och inte bara svartvitt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-09-11 18:14

Martin skrev:(OT)

SuperB: Litar du på IÖ för att det är IÖ eller litar du på hans rekommendatoner för att du tycker att de är vettigt motiverade. Visst är det skillnad? Att lita på en person förbehållslöst eller att följa råd som är vettiga när man analyserar dem kritiskt (som nu kanske råkar komma från just IÖ i detta fall). Har du vinröd heltäckningsmatta hemma också? :)

Både och, numera litar jag på IÖ för att det är IÖ, från början var det för att hans råd var vettigt motiverade.

Jag hade en vinröd hall...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-11 18:37

Haakan_W skrev:
Hetsporren skrev:Finns det förresten ingen som först väljer kablar (efter hur snygga
de är) och sen matchar dessa omsorgsfullt med all kringutrustning?

jao hur många medlemmar har hf.nu ? :lol:

Jaha, men då gör ju du också så, för du är ju också medlem där :wink: :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-11 18:50

mats skrev:
Haakan_W skrev:
Hetsporren skrev:Finns det förresten ingen som först väljer kablar (efter hur snygga

mats din lilla buse :wink:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-11 22:04

testar :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-11 22:23

BACH skrev:testar :roll:

Välkommen BACH!

Om du vill testposta så finns det en egen forumdel för det:
http://faktiskt.se/modules.php?name=For ... wforum&f=1
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-11 22:31

Hej alla! :)

Jag håller nog med Ingvar

Det framgår följdaktligen inte av frågan vad som menas med "ljudet". Är det hur det upplevs, eller är det hur väl det överensstämmer med urprunget?

Svarsalternativen inkluderar inga alternativ som berör hur ljudåtergivningen är rent objektivt - relaterat till hörseln. Alltså hur hörbara färgningarna från apparaten ifråga är.

Att mätvärden som sådana är rätt ointressanta är väl något som alla är överens om, det enda de kan användas till är att vara en indikation om hur återgivningen är, för hörseln. Fanns inget sådan samband vore mätningar helt meningslösa.

För att ändå svara något valde jag det enda möjliga alternativet, nämligen "endast ljudet".

Det här tyckte jag också var bra:
Ljudkrav:
Jag har en mkt bra metod.

Jag köper det som ingenjör Öhman tycker är bra.
Då får man fina grejjer men man slipper böga med alla detaljer. Man slipper spendera 10 år på att lyssna på skräpanläggningar och flummiga HiFi-försäljare och läsa felaktigt utförda tester av okunniga skribenter i div. tidningar - ej värda att ha som toapapper.

Jag gillade speciellt det där med toapapper :wink:

Således tänker jag rösta på: "endast ljudet"

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-11 22:40

Svante skrev:
BACH skrev:testar :roll:

Välkommen BACH!

Tack! :)

Svante skrev:

Om du vill testposta så finns det en egen forumdel för det:
http://faktiskt.se/modules.php?name=For ... wforum&f=1

f´låt :oops:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-11 22:47

Haakan_W skrev:
mats skrev:
Haakan_W skrev:

mats din lilla buse :wink:

Det är därför jag är gud och Massa 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-11 23:15

Jorma skrev:Vad jag frågar efter är inte det I.Ö, frågar, det är hårklyveri.
Meningen med musikåtergivning måste ju ändå vara att man trivs med sin anläggning utan att behöva fundera över om den är rätt återgiven i förhållande till inspelningstillfället som det är ett fåtal förunnat att få delta i.
Om man kan sitta timma efter timma utan att känna lyssningströtthet och njuta av musiken som inspiritationskälla för kommande vardag utan behöva tänka efter om detta är "rätt" eller "fel" återgivning av verkligheten är väl hoppas jag det som vi alla strävar efter.

Man vill naturligtvis att inspelningarna skall låta bra, anläggningen skall (enligt mig) reproducera inspelningarna så bra som möjligt.

Så det Ingvar säger är väl inte hårklyveri. :wink:

Du säger ju själv:

En bra skiva låter bra i en bra anläggning.

Sen är det ju förstås så att många inspelningar låter skit, och då kanske dom gynnas av en anläggning som färgar ljudet, men det man skall sträva efter är väl bra inspelningar och inte färgande anläggningar. :)

Jag tycker i och för sig att det kan låta trevligt med färgning ibland, men den färgningen är det väl i så fall bäst att inspelningen står för och inte anläggningen, annars låter ju allt färgat. :wink:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-11 23:20

Jax skrev:
Jorma skrev:Det är en upptattning som jag inte delar att det skulle finnas 2 strikt avgränsade grupper.

Ok, jag kanske hårddrog det som du skrev.
:)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-11 23:24

Jorma skrev:
Jax skrev:

Ok, jag kanske hårddrog det som du skrev.
:)

[viktigpetter]Det heter inte att att hårddra utan att hårdra[/viktigpetter] :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-11 23:38

Rydberg skrev:[viktigpetter]Det heter inte att att hårddra utan att hårdra[/viktigpetter] :wink:

:D

Det där fick jag också lära mig för ett tag sen. Var det av dig Rydberg?

Sedan dess har jag många gånger velat uppfinna ordet hårddra, som för mig har en lite annan betydelse. Man drar något hårt, som att dra åt en skruv så mycket det går. Inte som hårdra, som jag gissar att det kommer från att dra en tråd så tunn det bara går. Det är liksom finlir, medan hårddra, är muskelkraft.

Jag röstar alltså för införandet av det nya ordet hårddra, som är betydelseskiljt från hårdra.

Vad var det tråden handlade om nu igen? :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-11 23:51

Jorma skrev:Vad jag frågar efter är inte det I.Ö, frågar, det är hårklyveri.

Håller verkligen inte med dig. Det jag skrev i mitt inlägg är inte hårklyveri, det beskriver en HELT ANNAN SYN på musikspelning än den som många med dig tycks stäva efter.

Min anläggning är en teleporter och en tidsmaskin för mig. Inte en ljudgenerator. Om apparaten bara skapade trevliga ljud med hjälp av fonogrammen skulle jag nog vara helt ointresserad av att äga en hifi-anläggning. För mig är en stor del av glädjen med apparaturen att den kan ge mig svar på de både frågorna:

1. Hur låter det här fonogammet?

2. Hur lät det där detta fonogram spelades in?

Jag har inte min hifianläggning för att konsumera ljudupplevelser, jag har en för att kunna utforska musiken!

Med den kommentaren bevisar du att mitt inlägg INTE är hårklyveri.

Din fråga (den har inget frågetecken på slutet förvisso, men formuleringen "måste ju ändå vara..." antyder att det är ett frågeliknande påstående) försöker ju göra axiom av att alla tycker som du, och alltså struntar i ursprungstroheten, och att det till och med skulle vara ett egenvärde att inte sträva efter att det man hör har hänt på det sätt man hör det.

Din synvinkel är vad jag skulle kalla ultrasubjektivistisk (utan någon värdering menad).

Min syn på det hela är väldigt långt ifrån din. Inte motsatt din, men din synpunkt (att man skall trivas) är bara en detalj i min syn på glädjen med en hifi-apparatur.

Verkligen INTE!

Och varför hoppas du det? Varför hoppas du att andra skall sträva efter det?

"Musik som medicin" / inspiration för vardagen, har jag aldrig intresserat mig för. Jag hoppas heller ingenting angående andras incitament för att vilja ha en hifi-anläggning. Jag tycker var och en bäst själv definierar sin drivkraft och sitt intresse.

Men det du beskriver ovan är verkligen inget jag strävar efter. Musik är sällan rekreation för mig. Den är äventyr! Lyssningströtthet är ett underbart tillstånd efter en stor musikupplevelse. Det är definitivt ingenting jag är rädd för eller vill undvika.

Naturligtvis kan dåliga anläggningar göra att man får ont i öronen, men ändå inte blir trött i själen (som av bra musik), men menlösa anläggningar som man kan ha på timme efter timme utan att någonsin bli så berörd att man vill ha det tyst efteråt, är helt ointressanta för mig.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det sätt du beskriver (att du hoppas alla tycker) att man skall vilja ha sin anlägging till - påminner mig mycket om en charterresa. :?

Själv åker jag mycket hellre reguljärt, för att undersöka de olika delar var världen där folk lever utanför turistområdena. Det är inte sällan större strapatser, men upplevelsen är ofantligt mycket mera berikande och uppfyllande! :P

En annan jämförelse är att äta på kinarestaurang i en svensk storstad, och att göra det i kina. Vilket ger mig mest? Hur kinarestauranger av svensk modell smakar, det vet jag sedan många år. Jag känner mig näppeligen berikad av att äta där en gång till, men mätt och belåten kan jag förstås bli.

Även om jag någon gång skulle ogilla det jag får smaka på en ny restaurang någon ny stans i världen, så är det ALLTID intressant och en upplevelse som jag inte vill vara förutan. Och aldrig någonsin skulle jag avstå den till förmån för en försvenskad version för turister.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi