Morello skrev:"orto-akustisk" skulle mycket väl kunna vinna laga krav som varumärke för högtalare då det uppfyller basala krav som särskiljningsförmåga etc och det är knappast ett vedertaget begrepp som beskriver en definierad teknik.
Kikade nyss och SSC har skydd för märket "carlsson ortho-acoustic".
Varför lade man till "carlsson" framför? Försökte man söka varumärkesskydd för "ortho-acoustic", men fick avslag?
Ortho-Acoustic är ett begrepp som beskriver ett definierad designkoncept med konstruktionsprinciper för högtalare i bostadsrum. Hur vedertagna konstruktionsprinciperna är, är ointressant. Det som är intressant är hur vedertaget begreppet är som varande konstruktionsprincip och om högtalare konstruerade enligt denna konstruktionsprincip är ortoakustiska eller inte och de som avgör detta är det man kallar omsättningskretsen. De som läser på faktiskt i Carlssonavdelningen ingår bl a i omsättningskretsen.
Morello, fortsättningen på detta inlägg är inte specifikt skrivet till dig eller någon annan. Du behöver således inte ta åt dig av fortsättningen men jag väljer ändock att just ta upp det i detta inlägg eftersom du frågar varför man lade till "Carlsson" framför.
Jag vill passa på att citera från SSCs invändning mot Bremen Ortho-Acoustic.
Så här skriver SSC via patentombud i sin invändning mot Bremen Ortho-Acoustic:
SSC, via patentombud skrev:”Ortho-Acoustic” är ett ord skapat av Stig Carlsson såsom ett kännetecken för hans högtalare.
Ordet är tänkt att beskriva upplevelsen av det ljud som skapas av Stig Carlssons högtalare när dessa (som konstruktörens avsikt är) placeras mot vägg.
Sedan några rader nedanför står detta.
SSC, via patentombud skrev:Sammansättningen ”ORTHO-ACOUSTIC” var inte beskrivande för ljudåtergivning eller ett normalt sätt att beskriva högtalarkonstruktioner när Stig Carlsson skapade denna och har heller inte kommit att bli det. ORTHO-ACOUSTIC besitter med andra ord särskiljningsförmåga.
Detta är således SSCs påståenden och slutsats på sina påståenden.
Enligt dessa påståenden beskriver ”Ortho-Acoustic” upplevelsen av det ljud som skapas just av Stig Carlssons högtalare när dessa placeras mot vägg samt att ”ORTHO-ACOUSTIC” inte var beskrivande för ljudåtergivning. Slutsatsen blir enligt SSC att ORTHO-ACOUSTIC därmed besitter särskiljningsförmåga och det är ett kännetecken för just Carlsson och Carlssonhögtalare.
Dessutom påstås det att ”ORTHO-ACOUSTIC” inte var ett normalt sätt att beskriva högtalarkonstruktioner på när Stig Carlsson skapade denna och har heller inte kommit att bli det.
Lägger man ihop dessa påståenden från SSC, så fås ett intressant diskussionsunderlag

Flera förstår troligtvis ännu inte innebörden av det som SSC påstår. Jag fortsätter därför förklara.
Enligt SSCs egna påståenden skapar Carlssonhögtalare placerade mot vägg en ortoakustisk ljudupplevelse. Men, någon ljudåtergivning är ”ORTHO-ACOUSTIC” dock inte enligt SSC. Det skapas alltså en ljudupplevelse som inte har med ljudåtergivning att göra

Det är faktiskt det som SSC själva påstår
Jag kan i alla fall säga en sak och det är att jag och Bremen står för ljudåtergivning d v s för återgivning av det inspelade

oavsett benämningen Ortho-Acoustic eller inte.
Jag vet vad Stig Carlsson ansåg om sitt ljud och vad han strävade efter. Det räcker för mig.
Om ni tror att Stig Carlsson menade att Ortho-Acoustic eller Carlsson Ortho-Acoustic inte handlar om ljudåtergivning och specifikt om hur ljudåtergivning i bostadsrum skall uppnås, så kan ni lika gärna börja tro på tomtar och troll också. Det är ju populärt i dessa tider... på internet.
Men, SSC skriver det de skriver i sin invändning. Så är läget och som vanligt, det är bara att gilla läget
Egentligen kan man ju också se det så här, om ortoakustiska högtalare innebär högtalare optimerade enligt ortoakustiska principer för ljudåtergivning i bostadsrum så är Carlssonhögtalarna således inte ortoakustiska enligt SSC själva eftersom SSC hävdar att ortoakustik inte är ljudåtergivning.
SSC hade lika gärna kunnat skriva följande: Kvacksalvaren Stig Carlsson med sin ortoakustik har skapat Carlssonljudet vars kännetecken är att det inte har med ljudåtergivning att göra och för denna särskiljningsförmåga fick Stickan kalkonpriser i Brittisk hifi-press, därför invänder SSC mot Bremen Ortho-Acoustic eftersom Bremen Ortho-Acoustic har kännetecknet ljudåtergivning såsom det var vid inspelningstillfället.
Jag tackar och bugar
Uppriktigt sagt, vad f-n håller SSC på med?
Naq, är dina burkar ortoakustiska?
GOD fortsättning på HJULEN
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.