Op-amp hur funkar de?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vr6jos

Op-amp hur funkar de?

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 00:54

Jag beställde igår 6st nya OPA637BP som skall ersätta de befintliga OPA37G.
Har även beställt 2st Audiophile kondensatorer. Detta skall tydligen göra underverk för mitt Jolida JD9A riaa som jag tycker låter bra redan som det är.

Är det någon som vet och kan förklara hur en OP-Amp fungerar och på vilket sätt dessa påverkar ljudet?
Senast redigerad av vr6jos 2012-12-29 11:33, redigerad totalt 1 gång.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
tvett

Re: Op-amp hur funkar de?

Inläggav tvett » 2012-12-29 01:00

vr6jos skrev:Är det någon som vet och kan förklara hur en OP-Amp fungerar och på vilket sätt dessa påverkar ljudet?

I bästa fall: så lite som möjligt :)

Gäller frågan hur en op-amp används eller hur den internt fungerar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-29 03:34

vr6jos skrev:Är det någon som vet och kan förklara hur en OP-Amp fungerar och på vilket sätt dessa påverkar ljudet?

Iom att det finns de som forskat, utvecklat och jobbat med OP's hela sitt liv och
antagligen fortfarande tycker att det finns mer att lära sig så kan man ju lugnt
säga att din fråga spänner över ganska mycket. :)

Kortast möjligt:
1. En OP är en förstärkare som förstärker spänningsskillnaden mellan dess två
ingångar och skickar ut den förstärkta spänningen på utgången.
2. På en nästan oändlig massa sätt.
Dels kan man se OP som _en_ komponent med vad det betyder.
Men sen har den i verkligheten något hundratal olika komponenter där inne,
så det finns mycket som kan påverka.
Men det är klassiska parametrar såsom brus, frekvensområde, distorsion
(går knappast att frikoppla från den kretslösning den sitter i), ingångs och utgångs-impedans osv osv.

1a, OP har teoretiskt oändlig förstärkning, så det betyder att så fort det finns
någon som helst spänning på ingångarna så bottnar utgången. Så den faktiska
förstärkningen bestämmer man med hur den kopplas in.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-29 03:39

Aningens mer, men fortfarande kraftigt förenklad kunskap kan du få från svenska wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opamp

Har du inga problem med engelska så är den engelska wikipedia betydligt mer omfattande:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier
Här finns även en översiktlig uppräkning av många av de "fel" som en OP i
verkligheten är behäftad med.
Dom har delat upp det i DC-fel (likström/spänning) och AC-fel (växelström/spänning).

Jag kan också passa på att nämna att det finns absolut ingen "Världens bästa OP",
oavsett pris eller annat.
Beroende på vad den ska användas till så skall olika, helt motsatta, egenskaper
sökas.
Jag kan inte redogöra för detta mer än så här. Jag kan helt enkelt inte detta.
Men här på forumet finns det några andra vassa elektronikkunniga (konstruktörer)
som verkligen vet en hel del.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-29 09:54

vr6jos skrev:Jag beställde igår 6st nya OPA637BP som skall ersätta de befintliga OPA37G.
Har även beställt 2st Audiophile kondensatorer. Detta skall tydligen göra underverk ...

Vem har tydligen påstått detta?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 11:12

Ragnwald skrev:Vem har tydligen påstått detta?

Det finns företag (Audible Arts i USA) som säljer dessa moddade.
Se här test mellan omoddat vs. moddat. http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0808/jolida_jd_9a_special_edition.htm

Tack alla för snabba svar. Jag ska läsa vidare på engelska Wikipedia. Ville egentligen bara skaffa mig lite grundläggande info ang. hur den fungerar och påverkar i kedjan.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-29 11:31

vr6jos skrev:... lite grundläggande info ang. hur den fungerar och påverkar i kedjan.

Ja hur OP'n påverkar (förutom sin huvudfunktion - förstärkning) beror nog oftast mer
på hur den implementeras än vilken OP det är.
Lite generellt sett.
Men till olika saker ska man välja olika OP. Ibland är en FET helt fel, ibland är en bipolär helt fel.
Ibland ska man ha högsta möjliga råförstärkning, ibland leder jättehög råförstärkning till
så mycket nackdelar att det inte ska väljas.

osv osv.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 11:32

Här är en till sida där div. moddar provas och diskuteras http://www.audiocircle.com/index.php?topic=62730.0

Det engelska Wikipedia var väldigt djupgående, den svenska sidan räckte gott och väl för mina begränsade elektronik kunskaper :oops:

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 12:19

3 olika steg med moddar som utförs av underwoodhifi http://www.underwoodhifi.com/2012/06/new-jolida-jd-9a-modification.html?m=1

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-29 13:07

Jag är skeptisk till sk moddpaketlösningar.
Det som vid snabb lyssning kan framstå som ett krispigare mer upplöst ljud, kan i själva verket handla om självsvängningsartefakter.
Om du har ett oscilloskop till hands, kan du iofs lätt kolla hur det står till.
Har du frågat Jolida vad de anser om modden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-12-29 13:10

vr6jos skrev:Jag beställde igår 6st nya OPA637BP som skall ersätta de befintliga OPA37G.
Har även beställt 2st Audiophile kondensatorer. Detta skall tydligen göra underverk för mitt Jolida JD9A riaa som jag tycker låter bra redan som det är.

Är det någon som vet och kan förklara hur en OP-Amp fungerar och på vilket sätt dessa påverkar ljudet?

Du vet inte hur en OP fungerar men anser dig ändå kompetent nog att avgöra att en 637 kommer bli "bättre" än en 37:a? 8O

OPA637 har öht inga likheter med OPA37!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 13:17

Ragnwald skrev:Har du frågat Jolida vad de anser om modden?

Näh, min kinesiska är inte den bästa :lol:

Skämt å sido, komponenterna jag beställt går på ca:500kr så jag gör det mest av nyfikenhet. Blir det bättre så är det en bonus!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-29 13:22

Morello skrev:

Du vet inte hur en OP fungerar men anser dig ändå kompetent nog att avgöra att en 637 kommer bli "bättre" än en 37:a? 8O

Ska vi vara schyssta mot vr6jos, så skrev han faktiskt inte det. Han skrev att han fått ett tips, och nu vill prova. Att tipset är uselt tycker jag inte han ska behöva klä skott för. Väl?

Men i sak har du förstås rätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 13:27

:?:
Senast redigerad av vr6jos 2012-12-29 13:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 13:30

Morello skrev:
vr6jos skrev:Du vet inte hur en OP fungerar men anser dig ändå kompetent nog att avgöra att en 637 kommer bli "bättre" än en 37:a? 8O

Varför den aggressiva tonen? :?
Jag har läst mig till på mängder av ställen att en 637:a ska göra under för ljudet och vill därför prova detta. Eftersom jag har mkt begränsade elektronik kunskaper ville jag bara ställa frågan här på forumet för att om möjligt sätta mig in i vad komponenten är och hur den i enkla ordalag fungerar.

Men om du vill tala om för mig att jag är en idiot så är det uppfattat.
I framtiden skulle jag önska mer ödmjuka och konstruktiva kommentarer tack :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-29 13:42

Jag rekommenderar att du tex går in på ELFAS hemsida, där hittar du datablad på de flesta OP-ampar att läsas i PDF-format.
Kom sen med frågor utifrån det.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-29 14:09

vr6jos skrev:...att en 637:a ska göra under för ljudet...

Ja nu kan man ju alltså inte generalisera sådär.

Ska den sitta som ett förstärkande element, eller buffrande?
Är det kanske tillsammans med filterfunktion?
Ska den drivas av hög eller låg impedans från föregående steg?
Ska den driva last som är hög eller lågimpediv?
Finns det kraftiga reaktanser i kretsen runtom som OP'n måste klara av?

Det finns ingen OP som är bäst på allt detta samtidigt.

Så att om en OP är bättre en annan i en viss applikation säger ingenting om vad
som gäller en annan kretslösning.

edit:
Rättat till quote'n
Senast redigerad av aisopos 2012-12-29 14:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 14:35

aisopos skrev:
vr6jos skrev:
Morello skrev:...att en 637:a ska göra under för ljudet...

Förtydligande: Jag har läst att flera har provat och anser att 637 är ett lyft för ljudet i Jolida JD9A.

Admin får gärna låsa tråden nu. Jag läser vidare på Wikipedia.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-12-29 14:38

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-29 14:53

vr6jos skrev:
aisopos skrev:
vr6jos skrev:
Morello skrev:...att en 637:a ska göra under för ljudet...

Förtydligande: Jag har läst att flera har provat och anser att 637 är ett lyft för ljudet i Jolida JD9A.

Ja så är däremot helt OK att säga.
Att i en viss tillämpning är en OP bättre än en annan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 15:36

Mycket har redan sagts, men jag kan tillägga att olika op- ampar låter olika.

...och det är högst troligt att din nya modifiering kommer att låta bättre än innan. Det ÄR absolut skillnad på olika komponenter vad det gäller ljudkvalitet.
Vissa op- kretsar passar bättre i vissa tillämpningar.

Så.... Prova på !

En op jag tycker låter fint är opa 2604 som kan användas som utgångsförstärkare eller buffert i nästan alla cd- spelare, låter mera " analogt" än tex opa 2134 och billigare kretsar är min erfarenhet.

De flesta op- kretsarna är kompatibla så de kan bytas rakt av, en del är känsligare för självsvängning än andra.

En ibland mycket kostnadseffektiv förbättring av ljudet.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-12-29 16:34

Richard skrev:Mycket har redan sagts, men jag kan tillägga att olika op- ampar låter olika.
.

Vem hörde den skillnaden? När, var, hur?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-12-29 18:41

Morello skrev:

DET HAR DE VISST! De ha tillverkas båda av TI, och så har de samma färg oxå. Och båda heter något som slutar på sju!

Skämt åsido så kanske du Morello har lust att berätta lite om skillnaderna och någon konsekvens ett byte kan tänkas få? Kanske lite godtyckligt valda fakta oxå?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-12-29 18:49

vr6jos skrev:
Ragnwald skrev:Har du frågat Jolida vad de anser om modden?

Näh, min kinesiska är inte den bästa :lol:

Skämt å sido, komponenterna jag beställt går på ca:500kr så jag gör det mest av nyfikenhet. Blir det bättre så är det en bonus!

Får man lite ofint fråga var du köpte alla de operationsförstärkarna och två Audiophilekondingar (vad det nu är för nåt) för SEK 500? Bara operationsförstärkarna bör gå på minst SEK 1500 om de skall vara äkta. Har du hittat en källa med äkta OPA637BP till de priserna är det ju kalas.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 18:50

DrFunk skrev:
Morello skrev:

DET HAR DE VISST! De ha tillverkas båda av TI, och så har de samma färg oxå. Och båda heter något som slutar på sju!

Skämt åsido så kanske du Morello har lust att berätta lite om skillnaderna och någon konsekvens ett byte kan tänkas få? Kanske lite godtyckligt valda fakta oxå?

Opa 637 har väl bättre tekniska data överlag ? Större bandbredd, högre sleewrate, lägre brus och bättre på att undretrycka störningar ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-12-29 18:57

Richard skrev:Opa 637 har väl bättre tekniska data överlag ? Större bandbredd, högre sleewrate, lägre brus och bättre på att undretrycka störningar ?

Inte direkt. De är likvärdiga för många egenskaper.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-12-29 19:21

UrSv skrev:
Får man lite ofint fråga var du köpte alla de operationsförstärkarna och två Audiophilekondingar (vad det nu är för nåt) för SEK 500? Bara operationsförstärkarna bör gå på minst SEK 1500 om de skall vara äkta. Har du hittat en källa med äkta OPA637BP till de priserna är det ju kalas.

Nja, äkta.... Köpte på Ebay. Skickas från Hongkong :? Står att det är Burr Brown, men det kanske man får ta med en nypa salt. Såg att de kostade drygt 400kr/st på Elfa..

Men jag köpte mest av nyfikenhet. Upplever jag förbättringar får dom stanna. Annars åker originalen i igen.
Här är länken, säkert kopior..http://viewitem.eim.ebay.se/1PCS-OP-AMPLIFIER-OPA637BP-OPA637-IC-ICS-CHIP-m/290618972989/item

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-29 19:37

Richard skrev:
En op jag tycker låter fint är opa 2604 som kan användas som utgångsförstärkare eller buffert i nästan alla cd- spelare, låter mera " analogt" än tex opa 2134 och billigare kretsar är min erfarenhet.

Men OPA2604 och OPA2134 har ju olika användningsområden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-12-29 19:50

Alltså, ska man in å pilla i en apparat måste man rimligtvis har någon plan:

1. Vad behöver förbättras?
2. Hur ser schemat ut? (analys)
3. Går det att förbättra och hur?
4. Implementera förändringar
5. MÄT och blindlyssna, dvs utvärdera resultatet.

Detta byta-kretsar-på-känn enligt diverses tips från audioflummare på nätet brukar inte se så hoppfullt ut.

Man blir ju extra nyfiken när någon rekommenderar byta från OPA37 (JFET och avkompenserad) till en 637:a (bipolär och kompenserad för G=1) :D

När det gäller just 2604 resp. 2134 skulle jag bli YTTERLIGT förvånad om någon kan höra skillnad bortsett från eventuell skillnad i brusnivå, om kresten används tex. i ett linjeförsteg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-12-29 20:05

Det måste man nog hålla med om. Ta en titt i granntråden om blindtester från 80-talet. Sex seriekopplade op-ampar i femkronorsklassen, åtskilliga kondensatorer av olika typer och metervis av usel signalkabel - inte ens i F/E-test kunde den härvan detekteras.

Den bistra sanningen är att allt som överhuvudtaget kan detekteras i blindtester mäter påtagligt dåligt även med högst konventionella mätmetoder. Det finns ingen mystik i hur musik transporteras i linjesteg. Många tidningars recensioner och rekommendationer är totalt nonsens.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Nästa

Återgå till Teknikforum