Vad tänker du om konflikten om ortoakustik med mera?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Vad tänker du om konflikten om ortoakustik inklusive närliggande delfrågor?

Jag har absolut ingen aning.
4
7%
Jag är osäker om sakfrågan men tror att det finns risk för att alla inblandade drabbas negativt.
28
47%
Jag misstänker att den ena parten har mer rätt än den andra och kan tänka mig att konflikten i sak är mindre än den kan verka.
14
23%
Jag anser att den ena parten har rätt och den andra parten har fel.
14
23%

Antal röster : 60

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-12-30 16:53

PerStromgren skrev:Vilka personer är del i denna konflikt, egentligen?

IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?

Fler?

Är ni inte fler föreslår jag att ni träffas vid lämpligt tillfälle och diskuterar saken över en lämplig dryck.

Ett helt orealistiskt förslag tror jag. Det skulle inte lösa grundproblematiken.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-30 17:02

IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?

Fler?

Är ni inte fler föreslår jag att ni träffas vid lämpligt tillfälle och diskuterar saken över en lämplig dryck.

Hade säkert funkat om i diskussionen fanns verkliga representanter. IÖ påstår ju halvt om vartannat att inte sitta i SSC:s styrelse, men ändå klär på sig rollen som representant. För att lösa ngt verkligt problem så krävs att man får tala med SSC direkt och inte via självpåtagna ombud.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-30 17:19

Vee-Eight skrev:Hade säkert funkat om i diskussionen fanns verkliga representanter. IÖ påstår ju halvt om vartannat att inte sitta i SSC:s styrelse, men ändå klär på sig rollen som representant. För att lösa ngt verkligt problem så krävs att man får tala med SSC direkt och inte via självpåtagna ombud.

Ingvar är i alla fall tydlig i sin signatur (...Ch. R&D åt Carlsson och Guru...) där Carlsson är SSCs signum rimligen. Vilken är din självpåtagna roll i det hela?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-30 17:24

Claes skrev:Min preliminära slutsats blir att samtliga intressenter - oberoende av om och hur de försökt misstänkliggöra sin motpart med olika former av angrepp och påståenden om dolda planer och annan ohederlighet – har lyckats förhållandevis dåligt med sina påverkanskampanjer. Vidare blir min slutsats att läsarna på Faktiskt.se trevligt nog inte verkar lika lättmanipulerade som somliga möjligen räknar med utifrån hur de verkar försöka manipulera dem.

Om vi bortser från dina medvetet retoriskt fula ordval och går direkt på sakfrågan så är det en synnerligen originell slutsats.

Om en sk påverkningskampanj "lyckas" eller inte kan man inte se i de absoluta värdena i omröstningen utan man kan bara se det i de relativa förändringarna. Och dessa säger din omröstning ingenting om.

D v s man måste göra en mätning före och en mätning efter för att kunna bedöma om det sker någon påverkan i någon riktning. Detta borde vara rätt uppenbart även för dig Claes.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2012-12-30 17:26

Claes skrev:
...

Min preliminära slutsats blir att samtliga intressenter - oberoende av om och hur de försökt misstänkliggöra sin motpart med olika former av angrepp och påståenden om dolda planer och annan ohederlighet – har lyckats förhållandevis dåligt med sina påverkanskampanjer. Vidare blir min slutsats att läsarna på Faktiskt.se trevligt nog inte verkar lika lättmanipulerade som somliga möjligen räknar med utifrån hur de verkar försöka manipulera dem.

Så här långt tror jag enkäten har fungerat och även givit ett resultat som gläder mig :).

...

Jag är i princip allergisk mot den här typen av undersökningar.

Det finns inga som helst slutsatser man kan dra av resultatet. Frågorna som ställs är oftast, även i vetenskapliga sammanhang, vinklade för att få ett önskat resultat. Om frågorna ställs, som här, på nätet vet man inte vem som svarar, varför och hur många gånger.

Du som ställer frågorna har antagligen också en uppfattning men väljer att inte avslöja den. Jag tror också att du är väl medveten om svagheterna vilket gör att man undrar vilket syftet egentligen är.

Resultaten är värdelösa, värda noll, nada, null ingenting, och det är väl ok om undersökningen endast är ”på kul”, men om man försöker använda resultaten som stöd för någon enskild uppfattning i en infekterad fråga (som den här) kan det bli väldigt fel.

Med vänlig hälsning.

Maarten

Inläggav Maarten » 2012-12-30 17:27

Sorry, helt OT:
dimitri skrev:Vilken är din självpåtagna roll i det hela?

Haha:-. Tänkvärt för oss alla. Ibland är du klockren.

Berma (du måste byta nick): Håller med.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-12-30 17:31

Jag hade räknat med att det skulle komma inlägg i tråden som inte handlar om huvudfrågan. Dylikt har ju utan överdrift inträffat tidigare :). Det kan även vara en flytande gräns mellan frågan om hur olika läsare uppfattar konflikten respektive vad konflikten specifikt utgörs av och hur den hanteras av de inblandade. Vilka som är inblandade torde det för övrigt också finnas delade meningar om, vilket inte minst PerStromgrens inlägg visar med ett antal namn med frågetecken efter sig.

För min del har jag varken på Faktiskt.se eller någon annanstans skrivit något i syfte att ge någon skäl att tolka mig som delaktig i denna konflikt. Så vitt jag vet har jag heller inte gjort det.

PerStromgren, jag kan verkligen känna in din goda vilja när du skriver att ”de inblandade” borde träffas och diskutera saken. Dessvärre är mina erfarenheter att en dylik god vilja inte alltid räcker. Jag har i andra sammanhang tidigare gjort precis allt jag kan för att undvika enligt mig sakligt grundlösa konflikter mellan två eller fler personer jag respekterar och högaktar – och misslyckats. Det utesluter förstås inte att det även kan vara möjligt att lyckas :). Vi får se vad som händer i framtiden.

ploam, du ställer en högst relevant fråga om möjlig kombination av kommersiella och idealistiska syften. Mitt svar är självklart ja. Och dina misstankar om att personkemi och dylikt är ett större problem än begreppsfrågan håller jag också med om (med den parentetiska kommentaren att jag är tveksam till begreppet personkemi).

Maarten, synnerligen viktiga reflektioner du kommer med! Det är ingen tvekan om att konflikten i fråga är ungefär så ”ung” som du skriver och att spelplanen förändrats över tid.

lemmts, jag tror jag förstår dig fullständigt och det skulle inte förvåna mig om det du beskriver stämmer med många andras uppfattningar när de tar del av konfliktintressenterna. Tyvärr förstår inte heller jag hur personkonflikterna ska kunna lösas och ett konstruktivt samarbete etableras.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Maarten

Inläggav Maarten » 2012-12-30 17:36

Claes, tror du att det går att reda ut detta, utan att det blir nya infektioner? Patienten (OA) kanske är väl skör efter alla välvilliga men missriktade behandlingar?

Jag frågar för att jag tror att du har rätt god insyn i historik, men ändå inte varit centralt involverad. Då kanske du, eller någon annan i motsvarande sits, kan finna lösningar, antingen någon form av jämkning, eller 'en lycklig' separation. Nu är det ju en öppen vårdnadstvist som inte läker.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-30 17:45

dimitri skrev:
Vee-Eight skrev:Hade säkert funkat om i diskussionen fanns verkliga representanter. IÖ påstår ju halvt om vartannat att inte sitta i SSC:s styrelse, men ändå klär på sig rollen som representant. För att lösa ngt verkligt problem så krävs att man får tala med SSC direkt och inte via självpåtagna ombud.

Ingvar är i alla fall tydlig i sin signatur (...Ch. R&D åt Carlsson och Guru...) där Carlsson är SSCs signum rimligen. Vilken är din självpåtagna roll i det hela?

Av förekommen anledning så litar jag inte ett smack på den signaturen, utan inväntar en verklig representant av och medlem i SSC:s styrelse. Först då kan ju en givande diskussion ske.

Min roll i detta är att jag är administratör för detta forum och grundare av Carlsson Illuminati, själva underforumet du just nu postar i. Jag är dessutom väldigt engagerad entusiast och försöker bidra till utveckling av OA så mkt jag kan och har möjlighet till. Till skillnad från IÖ:s avhopp från SSC:s styrelse så har jag inte avsagt mig ngt av detta engagemang för att sedan på ett forum agera representant för detsamma.

Mao; det är inte självpåtaget. Administratörsrollen är ngt jag blivit tillfrågad för, resten är resultat av mina egna idéer och engagemang.

Den fulretoriska finten kan du, med vänlig hälsning, stoppa upp.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-30 18:04

IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?

Fler?

De träffas väl rätt ofta? På mässor, hos Ola och liknande. Hos John Larsen har jag träffat alla utom Claes. Där vsr förstås en mängd andra kända profiler från faktiskt... http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Skryd%20small/

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-12-30 18:39

Naqref, jag beklagar att du uppfattar det jag skrev som ”medvetet retoriskt fula ordval”. Dock vet jag inte vad jag skulle kunna skriva som eventuellt skulle kunna få dig att överväga en annan bedömning av det jag skrev. Därför kan jag bara beklaga att du tolkar mig som du gör.

Dina påståenden om att man bara kan se något i ”relativa förändringar” är du självklart i din fulla rätt att framföra. Utformning och tolkning av olika typer an enkäter är dock en mångfasetterad vetenskapsteoretisk fråga som jag inte ser skäl att fördjupa mig i här och nu; med det övergripande tillägget att det finns många alternativa sätt att tolka olika underlag och att den vetenskapliga diskursen inte har presenterat något entydigt facit i sammanhanget.

berma, jag tror jag förstår din ”undersökningsallergi” :). Jag har själv känt på liknande sätt inför vissa enkäter jag har förväntats delta i. Min tanke var att de som känner som du skulle strunta i att delta. Det brukar jag själv göra om jag känner så.

Utan att vilja generalisera eller försvara enkäter i allmänhet misstänker jag att det du, och möjligen även Naqref med flera, tolkar som ”vinklade frågor” skulle kunna vara formuleringar i syfte att klargöra något som respondenten möjligen inte omedelbart tänker på. Särskilt när det är fråga om mer mjuka frågeställningar med en betydande del subjektiv värdering.

Med anledning av att du tycker resultaten är ”värdelösa, värda noll, nada, null ingenting” bör du bortse ifrån dem. Jag som inte delar din uppfattning kommer att försöka tolka dem med största möjliga ödmjukhet och akribi.

Maarten, en svår fråga du ställer om jag tror att detta går att reda ut ”utan att det blir nya infektioner”. Jag tror på kommunikation, empati och vetenskaplighet i betydelsen ständig beredskap att revidera om det finns skäl därtill. Men, som flera inlägg i tråden varit inne på, det finns en hel del försvårande omständigheter i sammanhanget. Mitt svar blir därför att jag inte vet men att jag hoppas även om chansen kan verka ringa.

Du har dessutom rätt i att jag har en viss insyn i historiken. Det kan bidra till att det för mig är lättare att se konflikten mindre förenklad som entydigt svart/vit.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-30 18:49

Vee-Eight skrev:Den fulretoriska finten kan du, med vänlig hälsning, stoppa upp.

precis så. då vet du nu själv hur det känns att vara utsatt för fulretorik
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-30 19:02

dimitri skrev:
Vee-Eight skrev:Den fulretoriska finten kan du, med vänlig hälsning, stoppa upp.

Vem vet inte det...? :?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2012-12-30 19:07

Claes skrev:....
berma, jag tror jag förstår din ”undersökningsallergi” :)
...
Med anledning av att du tycker resultaten är ”värdelösa, värda noll, nada, null ingenting” bör du bortse ifrån dem. Jag som inte delar din uppfattning kommer att försöka tolka dem med största möjliga ödmjukhet och akribi.
...

Njaä, varför ska man bortse från felaktiga, förhastade och dåligt underbyggda slutsatser ?

///

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-30 20:20

dimitri skrev:

Jag är inte säker på hur du syr ihop det resonemanget, men jag försöker mig på en förklaring.

IÖ har vid tidigare tråd sagt sig tröttna och därmed avsagt sig medlemskap i SSC:s styrelse.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 699#679699

Han har också i flera inlägg framhärdat att han inte är medlem i styrelsen. Han hävdar också att han inte är konstruktör åt SSC utan har i förekommande fall arbetat i uppdrag av SSC och inte konstruerat vad han anser vara optimalt. Mao, man kan antagligen sluta sig till att han inte haft ngt att göra med forskning och utveckling av Carlssonhögtalare sedan 11 feb 2009. Det är också vad jag förstår bekräftat från SSC att han inte är medlem i styrelsen. Ändå står det i hans signatur "Ch. R&D
åt Carlsson". Signaturen är hans egen skrift och inget officiell statement från SSC, därav min skepsis om dess sanningshalt alternativt om informationen är uppdaterad.

IÖ har ensam, vad jag har sett, axlat rollen som representant för SSC:s talan i samtliga diskussioner. Så länge han officiellt INTE är medlem i SSC:s styrelse så anser jag den rollen vara självpåtagen.

Kalla mig gärna grinig, men hur får du det då till att min roll som delägare av forumet mm. dels är självpåtagen och numer också fulretorik?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-30 20:46

RogerGustavsson skrev:

IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?

Fler?

De träffas väl rätt ofta? På mässor, hos Ola och liknande. Hos John Larsen har jag träffat alla utom Claes. Där vsr förstås en mängd andra kända profiler från faktiskt... http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Skryd%20small/

Det förvånar mig ibland, men jag tror de inblandade är fantastiskt duktiga på att särskilja sak och person, vilket är enormt skönt att veta när man ser drabbningarna här.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-30 21:09

Min personliga uppfattning är att LTS satt sig i en synnerligen prekär sits genom att inte alls agera oberoende, vilket enligt utsago finns med i deras stadgar, utan istället haft en konkurrent närvarande vid test.

Ett klargörande om IÖs roll i olika föreningar (jmfr uppgifter på hemsidor och signatur) och företagsformer vore på sin plats. För tillfället är han, enligt mig, HiFi-Sveriges egen gubben i lådan som i tid och otid dyker upp i olika sammanhang. Vad är för övrigt definitionen av en hobbyhögtalartillverkare sett i antal tillverkade enheter eller omsättning?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-30 23:01

Är det en dispyt om Orthoakustik egentligen?
Jag vet inte eftersom jag inte har sett de olika debattanternas egna definitioner av vad orthoakustik är.
Om definitionerna är gemensamma så gäller ju debatten något annat.
Skulle gärna se en tabell där alla i styrelsen på SSC och IÖ skrev sina egna definitioner så kunde ju Peter, Naqref, Erik och helst också Larsen kunna beskriva sina uppfattningar så är det ju bara att jämföra om det finns någon minsta gemensamma nämnare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-30 23:42

Harryup skrev:Är det en dispyt om Orthoakustik egentligen?
Jag vet inte eftersom jag inte har sett de olika debattanternas egna definitioner av vad orthoakustik är.
Om definitionerna är gemensamma så gäller ju debatten något annat.
Skulle gärna se en tabell där alla i styrelsen på SSC och IÖ skrev sina egna definitioner så kunde ju Peter, Naqref, Erik och helst också Larsen kunna beskriva sina uppfattningar så är det ju bara att jämföra om det finns någon minsta gemensamma nämnare.

mvh/Harryup

Det är ju den diskussionen man vill ha, egentligen. Naqref har levererat sin variant, hyggligt komplett, iaf efter några vändor diskussion i ämnet. Peter tror jag väljer att vänta att leverera Bremens variant av OA (jag har för mig att han har skrivit om SC´s syn på OA) tills äggen lanseras.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-31 00:26

Då är det snart bara SSCs syn kvar. :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-31 00:35

:)

[img]http://www.mannahattamamma.com/Nemo-seagulls[1]-thumb-400x273.jpg[/img]
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-31 00:44

:lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-12-31 00:54

Det finns väl iongen konflikt. De som är intresserade av Carlssonhögtalare och "orthoakustiskt" ljud har ju för länge sedan slutat att hoppas på att något nytt och/eller gott ska komma från stiftelsen eller LTS. Och gått vidare, vilket gäller både de som köper högtalare och - står det klart - de som gör högtalare. De har helt enkelt gjort eller köpt högtalare (som finns att köpa). Lyssnat på musik och film. Haft det bra. Att hålla på att ställa frågor (med eller utan omröstningsalternativ) och låtsas att man är intresserad av någon slags metadebatt om en påstådd konflikt, framstår som utomordentligt löjligt.

Berätta Claes, när tänker du låna i bank och ta risk för att sätta "OA" högtalare i hemmen? De finns de som gjort precis det.

Varför är du så intresserad av "konflikten? Är det en ny bastung femtiotalsvariant av byggsatshögtalaren OA5 i faggorna? Folkhemmmet finns inte längre.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-31 01:02

K12: :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-31 11:23

Glebster skrev:Då är det snart bara SSCs syn kvar. :lol:

KarlXII skrev::)
[img]http://www.mannahattamamma.com/Nemo-seagulls[1]-thumb-400x273.jpg[/img]

Jaa, nu vill vi höra deras syn på saken. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2012-12-31 12:31

Jag funderade på att skriva ett inlägg i denna fråga men värkte på det tillräckligt länge tills Cody sammanfattade det jag ville få ur mig, så jag nöjer mig med att citera.

CODY skrev:Det finns väl iongen konflikt. De som är intresserade av Carlssonhögtalare och "orthoakustiskt" ljud har ju för länge sedan slutat att hoppas på att något nytt och/eller gott ska komma från stiftelsen eller LTS. Och gått vidare, vilket gäller både de som köper högtalare och - står det klart - de som gör högtalare. De har helt enkelt gjort eller köpt högtalare (som finns att köpa). Lyssnat på musik och film. Haft det bra.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-31 12:49

Tux skrev:Jag funderade på att skriva ett inlägg i denna fråga men värkte på det tillräckligt länge tills Cody sammanfattade det jag ville få ur mig, så jag nöjer mig med att citera.

CODY skrev:Det finns väl iongen konflikt. De som är intresserade av Carlssonhögtalare och "orthoakustiskt" ljud har ju för länge sedan slutat att hoppas på att något nytt och/eller gott ska komma från stiftelsen eller LTS. Och gått vidare, vilket gäller både de som köper högtalare och - står det klart - de som gör högtalare. De har helt enkelt gjort eller köpt högtalare (som finns att köpa). Lyssnat på musik och film. Haft det bra.

Kan också hålla med om allt i citatet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-31 13:05

Jag har p g a att jag har ett liv inte tid att kommentera mer nu. Men jag återkommer nästa år och önskar tills dess Claes och alla andra ett gott nytt år!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-31 13:07

Vee-Eight skrev:
Tux skrev:Jag funderade på att skriva ett inlägg i denna fråga men värkte på det tillräckligt länge tills Cody sammanfattade det jag ville få ur mig, så jag nöjer mig med att citera.

Kan också hålla med om allt i citatet.

Men ni glömde citera det viktigaste.

CODY skrev:Folkhemmet finns inte längre.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-12-31 13:26

Om jag förstår Cody och de som håller med om det han skriver rätt så uttrycker de bland annat en kombination av besvikelse över att de inte finns nytillverkade ortoakustiska högtalare tillgängliga samt en viss irritation över en konflikt som bara verkar ha inneburit negativa konsekvenser för alla eller flertalet inblandade. Detta överensstämmer tyvärr ganska bra med mina tankar i sammanhanget :(.

Med glädje noterar jag Naqrefs vänliga nyårshälsning och önskar detsamma med värme och från hjärtat :).

Dessutom önskar jag alla musikälskande hi-fi-människor ett riktigt gott nytt år med förhoppningen om mer samarbete och mindre konflikter. Jag tycker det finns betydligt mer som förenar oss och borde ge skäl till samförstånd än det finns skäl för konflikt.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati