Naqref, jag beklagar att du uppfattar det jag skrev som ”medvetet retoriskt fula ordval”. Dock vet jag inte vad jag skulle kunna skriva som eventuellt skulle kunna få dig att överväga en annan bedömning av det jag skrev. Därför kan jag bara beklaga att du tolkar mig som du gör.
Dina påståenden om att man bara kan se något i ”relativa förändringar” är du självklart i din fulla rätt att framföra. Utformning och tolkning av olika typer an enkäter är dock en mångfasetterad vetenskapsteoretisk fråga som jag inte ser skäl att fördjupa mig i här och nu; med det övergripande tillägget att det finns många alternativa sätt att tolka olika underlag och att den vetenskapliga diskursen inte har presenterat något entydigt facit i sammanhanget.
berma, jag tror jag förstår din ”undersökningsallergi”

. Jag har själv känt på liknande sätt inför vissa enkäter jag har förväntats delta i. Min tanke var att de som känner som du skulle strunta i att delta. Det brukar jag själv göra om jag känner så.
Utan att vilja generalisera eller försvara enkäter i allmänhet misstänker jag att det du, och möjligen även Naqref med flera, tolkar som ”vinklade frågor” skulle kunna vara formuleringar i syfte att klargöra något som respondenten möjligen inte omedelbart tänker på. Särskilt när det är fråga om mer mjuka frågeställningar med en betydande del subjektiv värdering.
Med anledning av att du tycker resultaten är ”värdelösa, värda noll, nada, null ingenting” bör du bortse ifrån dem. Jag som inte delar din uppfattning kommer att försöka tolka dem med största möjliga ödmjukhet och akribi.
Maarten, en svår fråga du ställer om jag tror att detta går att reda ut ”utan att det blir nya infektioner”. Jag tror på kommunikation, empati och vetenskaplighet i betydelsen ständig beredskap att revidera om det finns skäl därtill. Men, som flera inlägg i tråden varit inne på, det finns en hel del försvårande omständigheter i sammanhanget. Mitt svar blir därför att jag inte vet men att jag hoppas även om chansen kan verka ringa.
Du har dessutom rätt i att jag har en viss insyn i historiken. Det kan bidra till att det för mig är lättare att se konflikten mindre förenklad som entydigt svart/vit.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.