Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Glebster skrev:Glebster skrev:Svante skrev:Glebster skrev:... får höra att konkurenter närvarar och understödjer vid "oberoende" test, något som fö inte nämns i artikeln utan framkommit i efterhand...
Vad är det som inte nämns i artikeln, menar du? Ingvars närvaro? Då får du nog läsa en gång till.
Om jag missat något ber jag om ursäkt, återkommer när jag läst igen!
Nu ser jag att det i den allra sista meningen redovisas att IÖ lånade ut utrustning och hjälpte till att manövrera densamma, alltså fel av mig. Att redovisa närvaron påverkar å andra sidan inte det fundamentala felet att ha konkurrenter både närvarande och var aktiva vid ett oberoende test.
Glebster skrev:Fel är det utifall att förfarandet med IÖs närvaro antingen bryter mot LTS stadgar eller riktlinjer (vilket jag inte tror) alternativt om informationen om IÖs närvaro medvetet dolts för Larsen vid överenskommelse om att få låna Larsens alster för test. Så ser iaf jag på saken.
Fjonkalicious skrev:Glebster skrev:Fel är det utifall att förfarandet med IÖs närvaro antingen bryter mot LTS stadgar eller riktlinjer (vilket jag inte tror) alternativt om informationen om IÖs närvaro medvetet dolts för Larsen vid överenskommelse om att få låna Larsens alster för test. Så ser iaf jag på saken.
I LTS stadgar vill man vara oberoende. Tycker du man är det om en direkt konkurrent närvarar på ett test?
Svante skrev:
Det är måhända en svaghet, men inte ett fel om man bara talar om hur det var. Världen är inte alltid så som man vill att den ska vara, man får göra det bästa möjliga av varje situation.
Livet är fullt av sådana ofullkomligheter. Det vore rätt trist om man i varje sådant fall blev handlingförlamad och lät bli att göra det bästa möjliga av situationen. Det enda som är dåligt är om man mörkar med hur det egentligen är.
dimitri skrev:Glebster, medhåll som princip. Men om jag förstår det rätt har ingen tidigare protesterat mot IÖs deltagande i testningen när andra fabrikat tastats. (nu vet jag förstås inte om andra högtalare har testats i LTSs regi)
IngOehman skrev:"Situationen" har ju skapats av bara en person - Naqref, medvetet och
med uppenbara avsikter. Ingen annan har gått ut offentligt med något
innan testen publicerades i MoLt.
Harryup skrev:Personligen (numera som ickemedlem) skulle jag se det som politiskt korrekt att innan nästa högtalare testas så bevisar LTS sitt oberoende genom att testa INO-högtalare. Om LTS fortfarande är förbjudna att testa Ino och konstruktören sitter med och testar andra högtalare ser jag oberoendet som ett dåligt skämt. Ett annat sätt vore att deklarera att man inte längre testar högtalare alls pga uppkomna jävsituationer.
mvh/Harryup
Drakir skrev:Men testa ino då.
Gå ihop med ett gäng kompetenta och presentera resultaten här på faktiskt, som har fler medlemmar än molt.
Efter det kan det skapas nya trådar med nya rubriker..Lite som en remake.
Ska lägga till..Med samma rollista.
MagnusÖstberg skrev:Jag kan hålla med om att det säkert skulle vara bra för föreningen om kritiker gjorde det.
Samtidigt har man ju rätt som utomstående att kritisera någon för att framställa sig som oberoende, fast det upplevs finnas skäl att ifrågasätta det.
I grund och botten är det LTS själva som måste tillse att det inte finns något som kan tolkas eller ses på ett sätt som kan leda till misstroendeyttringar.
Harryup skrev:Drakir skrev:Men testa ino då.
Gå ihop med ett gäng kompetenta och presentera resultaten här på faktiskt, som har fler medlemmar än molt.
Efter det kan det skapas nya trådar med nya rubriker..Lite som en remake.
Ska lägga till..Med samma rollista.
Faktiskt är inte LTS. Det är LTS som ställt till det och även hävdar att de är oberoende. Dessutom finns det massor med LTS-medlemmar som inte hänger på faktiskt.
Nä, en test borde utföras av de som brukar testa - konstruktören.
Allt annat kommer förringas oavsett resultat.
Och jag har personligen inget emot en test oavsett resultat, däremot är oberoende en sak man inte uppvisar vilket skulle kunna ändras på.
mvh/Harryup
Absolut!Drakir skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag kan hålla med om att det säkert skulle vara bra för föreningen om kritiker gjorde det.
Samtidigt har man ju rätt som utomstående att kritisera någon för att framställa sig som oberoende, fast det upplevs finnas skäl att ifrågasätta det.
I grund och botten är det LTS själva som måste tillse att det inte finns något som kan tolkas eller ses på ett sätt som kan leda till misstroendeyttringar.
Är det överhuvudtaget möjligt?
IngOehman skrev:"Situationen" har ju skapats av bara en person - Naqref, medvetet och
med uppenbara avsikter. Ingen annan har gått ut offentligt med något
innan testen publicerades i MoLt.dimitri skrev:Glebster, medhåll som princip. Men om jag förstår det rätt har ingen tidigare protesterat mot IÖs deltagande i testningen när andra fabrikat tastats. (nu vet jag förstås inte om andra högtalare har testats i LTSs regi)
Du har helt rätt. Och det har testats. Exempelvis var ju detta andra gången
som OA-50 testades, men många andra har testats också, både dessförinnan
och efter.
Detta var möjligen första gången på en förfärlig massa år som jag INTE gjorde
mätningarna dock, så även om de inte vågar säga det så kanske det innerst
inne är min inblandning som de saknar?
Men lite allvarligare talat, det som var nu, och som inte varit tidigare, var att
det som testades var L4. Den har inte testats förut, och jag tror ingen klok
människa tror att några sådana här reaktioner hade uppkommit om någon
annan högtalare testats.
Bevisligen har de inte uppkommit när alla de andra högtalarna har testats, så
man behöver inte ens tro något om det. Någon vill skapa rabalder helt enkelt.
Vh, iö
Drakir skrev:ur blir lts bättre.
Jag vet att det finns ett par verkligt positiva krafter i trådarna också, men deras röster försvinner i allt brus.
Subjektivt jag vet..
Harryup skrev:Drakir skrev:ur blir lts bättre.
Jag vet att det finns ett par verkligt positiva krafter i trådarna också, men deras röster försvinner i allt brus.
Subjektivt jag vet..
Jag och Peter stöttade LTS när vi hade butiken, vi gjorde egna paket. Hade rabatter på allt. Köpte man Carlssonpaketet hos oss så bjöd vi på medlemskap i 1 år i LTS. Vi ställde upp på demon i Tekniska Nämndhuset med 10 minuters varsel då andra leverantörer fått förhinder. Tror nog att vi har visat att vi inte har något emot LTS. Fast det innebär inte att man inte kan vara kritisk mot vissa saker för det.
Harryup skrev:Och idag ser jag det som ett problem att vara oberoende och samtidigt vara förhindrad att testa en av de högtalarfabrikat som är oerhört populärt hos medlemmarna.
Harryup skrev:Det måste vara nån mer än jag som tycker det är konstigt om man inte kan ordna oberoende tester om man nu har oberoende tester.
Just precis nu i det utförandet som det verkar förekomma så är det ju inte så.
Glebster skrev:Ja, testa Ino! Måste finnas massor av personer som kan låna ut olika modeller så behöver tillverkaren inte alls känna något krav på sig utan kan lugnt invänta testresultaten i Molt. I numret därpå, efter att tillverkaren fått chans att läsa artikeln, kan företaget få möjlighet att kommentera mätningarna. Utan Inos vetskap ges såklart LTS möjlighet att bjuda in mätassistans (med eller utan utrustning) från andra kunniga högtalartilverkare för att bistå i mätningarna, detta redovisas såklart i sådant fall i artikeln. Så, hur oberoende är nu LTS, antar ni förslaget/utmaningen?!
Jag är helt övertygad om att massor av HiFi-intresserade i Sverige skulle uppskatta ett sådant test och att intresset för LTS skulle öka.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst