+1Sanny_X skrev:Piotr skrev:KarlXII skrev:petersteindl skrev:Ju mer spritz, desto bättre partaj.
+1
+1
+1
Moderator: Redaktörer
+1Sanny_X skrev:Piotr skrev:KarlXII skrev:petersteindl skrev:Ju mer spritz, desto bättre partaj.
+1
+1
+1
Emanuelgbg skrev:Varför göra det krångligare än vad det är? Bästa partytricket är alltså en..
Magnuz skrev:adzer skrev:Jag tycker det är skoj att folk använder ordet "livekänsla" som något extremt positivt. Jag älskar livemusik och går ofta på konserter, men ljudet brukar oftare än sällan vara rejält dåligt. Alldeles för högt, för mycket bas och massor med dist.
Jo precis, det var det jag menade också. Men klassiskt och jazz är (oftast) en helt annan sak, förstås.
Min livereferens är unplugged eller intima klubbspelningar. Något annat anser jag omöjligt att ha livereferens på, annat än ljudtrycket (vilket inte är särskilt eftersträvansvärt i hemmiljö enligt mitt förmenande).
KarlXII skrev:PerStromgren skrev:KarlXII skrev:Vore ju spännande om dessa självsäkra uttallanden kompletterades handfasta bevis för att det är distorsion det rör sig om.
Som jag ser det är det grundlösa spekulationer till motsatsen är bevisad.
Hm... Jag förstår inte riktigt vilka "grundlösa spekulationer" du pratar om här. Jag ställde en fråga om det kunde vara positivt för kalaset att musikåtergivaren inte var helt transparent.
Har du någon åsikt i frågan?
Förstår du inte? Om jag uppfattar saken rätt ser ni det som självskrivet att Cerwin är en förträfflig partyhögtalare eftersom den distar.
Du kanske har lust att berätta mer om dessa dokumenterade CV-artefakter?
verdad skrev:Michael Landau Group Live
DVD-ai skrev:
Men nu tänker du helt fel....
Disst är väl egentligen bara = avvikande från original signalen.
Alltså borde då allting som gör att en högtalare låter "mindre original likt" än någon annan, vara just disst...
Sedan behöver det absolut inte betyda att det måste låta "disstat" (som dåligt, sräningt, ansrängt osv...) vilket jag också skrev i mitt inlägg från första början...
Så, det jag menar med lite mer "förskönande ord" är väll såhär då:
CV's karaktär gör att dom är riktigt bra partyhögtalare !
Man behöver inte spela tokhögt för att den där riktiga partkänslan ska fylla rummet.
JAG personligen tycker dock INTE att det behöver vara denna "karaktär" för att det ska bli party.
Men det är inte fel det heller... det är väldigt trevligt på sitt eget vis![]()
Och ja, jag är beredd att fortsätta vara övertygad om att CV's "disst" (karaktär) INTE är något speciellt "transparent" och inte heller något som JAG skulle vilja kalla för HiFi.
Men likväl så är dom skitroliga till party och suveräna högtalare !
KarlXII skrev:DVD-ai skrev:
Alltså borde då allting som gör att en högtalare låter "mindre original likt" än någon annan, vara just disst...
Sedan behöver det absolut inte betyda att det måste låta "disstat" (som dåligt, sräningt, ansrängt osv...) vilket jag också skrev i mitt inlägg från första början...
Man behöver inte spela tokhögt för att den där riktiga partkänslan ska fylla rummet.
JAG personligen tycker dock INTE att det behöver vara denna "karaktär" för att det ska bli party.
Och ja, jag är beredd att fortsätta vara övertygad om att CV's "disst" (karaktär) INTE är något speciellt "transparent" och inte heller något som JAG skulle vilja kalla för HiFi.
Du har naturligtvis rätt till din egen övertygelse.
Sen att du bygger den på diverse fördomar och ett sannolikt ganska magert erfarenhetsskafferi kan jag ju tycka är lite tråkigt.
Du tycker att jag tänker helt fel. Det kan du ju också få tycka men min post är ett svar på PerStromgrens post där han skriver om "dokumenterade artefakter". I min värld kan en fråga om var dessa artefakter är dokumenterade någonstans inte likställas med ett feltänk.![]()
Du skriver om CV:s karaktär. Ett grovt generaliserande som jag antar ska innefatta alla modeller som CV tillverkat över åren.
Jag kan nu berätta för dig, att nu är det du som tänker fel.
Här är en lista på de flesta högtalarmodeller som CV gjort under åren. Tror du fortfarande att alla låter lika?
Jag har spelat på högtalarna ett tag nu och börjar känna dem lite bättre. De är inte perfekta på något sätt - precis som alla andra högtalare. De är däremot väldigt roliga att lyssna på, spelglädjen är på topp och musiken tar verkligen plats i rummet. De är lite skräniga tidvis på vissa inspelningar och i motsats till vad alla tycks ha fått för sig så tycker inte jag att de spelar något extra bra på starka nivåer. Däremot är de vansinnigt njutbara på klassisk musik och speciellt piano är faktiskt bland det bästa jag hört.![]()
Jag har dem kopplade till TV-ljudet, och i princip varje kväll är det ljud i TV-programmen som föranleder fru XII och mig att fråga oss om det var på TV, utanför eller i huset som något lät.
Är inte det transparens, så vet inte jag.
KarlXII skrev:DVD-ai skrev:
Du har naturligtvis rätt till din egen övertygelse.
Sen att du bygger den på diverse fördomar och ett sannolikt ganska magert erfarenhetsskafferi kan jag ju tycka är lite tråkigt.
Du tycker att jag tänker helt fel. Det kan du ju också få tycka men min post är ett svar på PerStromgrens post där han skriver om "dokumenterade artefakter". I min värld kan en fråga om var dessa artefakter är dokumenterade någonstans inte likställas med ett feltänk.![]()
Du skriver om CV:s karaktär. Ett grovt generaliserande som jag antar ska innefatta alla modeller som CV tillverkat över åren.
Jag kan nu berätta för dig, att nu är det du som tänker fel.
Här är en lista på de flesta högtalarmodeller som CV gjort under åren. Tror du fortfarande att alla låter lika?
Jag har spelat på högtalarna ett tag nu och börjar känna dem lite bättre. De är inte perfekta på något sätt - precis som alla andra högtalare. De är däremot väldigt roliga att lyssna på, spelglädjen är på topp och musiken tar verkligen plats i rummet. De är lite skräniga tidvis på vissa inspelningar och i motsats till vad alla tycks ha fått för sig så tycker inte jag att de spelar något extra bra på starka nivåer. Däremot är de vansinnigt njutbara på klassisk musik och speciellt piano är faktiskt bland det bästa jag hört.![]()
Jag har dem kopplade till TV-ljudet, och i princip varje kväll är det ljud i TV-programmen som föranleder fru XII och mig att fråga oss om det var på TV, utanför eller i huset som något lät.
Är inte det transparens, så vet inte jag.
DVD-ai skrev:Och jag menar inte att du skulle ha fel i att tänka så som du gör , vilket du tolkade det som, då hade jag skrivit det.
Utan jag menar att jag tycker att du tänker fel angående det som skrivits.
Då du helt klart och väldigt tydligt menade på att "dom vist låter bra och inte det minsta disstat".
Och det har i alla fall jag redan skrivit att dom inte låter typiskt disstat (som i skränigt eller dåligt) därav min kommentar.
boom skrev:Fel det fattas högtalare i listan .Så den är inte ens komplett.
KarlXII skrev:DVD-ai skrev:Och jag menar inte att du skulle ha fel i att tänka så som du gör , vilket du tolkade det som, då hade jag skrivit det.
Utan jag menar att jag tycker att du tänker fel angående det som skrivits.
Då du helt klart och väldigt tydligt menade på att "dom vist låter bra och inte det minsta disstat".
Och det har i alla fall jag redan skrivit att dom inte låter typiskt disstat (som i skränigt eller dåligt) därav min kommentar.
![]()
1: Jag har inte tolkat som ovan.
2: Jag kan inte tänka på annat sätt om det som skrivits. Läste du inte mitt exempel?
3: Jag har icke på något sätt antytt eller berättat att CV inte låter "det minsta disstat". Jag har däremot låtit antyda att de låter ganska bra och att vissa ljud framförs med upplevd realism.
Däremot har jag skrivit att de låter skränigt ibland.
Blev du så kränkt av min post att du slutade läsa resten?
DVD-ai skrev:och vist har dom sina stunder, det har alla högtalare.
Där dom låter "bättre än dom brukar" men för att i nästa stund låta allt annat än vad dom nyss gjorde.
Så upplever i alla fall jag det allt som oftast, men med en del, väldigt få räknade högtalare så slipper jag detta i stort sätt helt, och det är skönt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster