Moderator: Redaktörer
1. Hur låter det här fonogammet?
2. Hur lät det där detta fonogram spelades in?
Jag har inte min hifianläggning för att konsumera ljudupplevelser, jag har en för att kunna utforska musiken!
Musik är sällan rekreation för mig. Den är äventyr! Lyssningströtthet är ett underbart tillstånd efter en stor musikupplevelse. Det är definitivt ingenting jag är rädd för eller vill undvika.
Zalve skrev:IngOehman skrev:
Skulle du kunna förtydliga detta lite?
I min tolkning så finner jag det svårt att få veta hur det lät då det spelades in, om man inte själv var där...
Trohet mot musiken eller trohet mot mediet, som jag ser det kan mediet bara vara en länk, inte en källa till musiken.
hifirocker skrev:...dvs. den återger musiksignalen från mediet så färgat/ofärgat som möjligt. När anläggningen gör det med minimala hörbara färgningar (eller icke hörbara färgningar om vi har riktigt flyt!) då hör vi hur skivan lät vid inspelningstillfället...
MickeN skrev:Bill50x...
Det är ingen som pratat om att vi ska detektera hörbara skillnader med mätningar (inte i den här tråden i alla fall), för då vet man ju inte om de är hörbara. Man använder naturligtvis F/E lyssning där man LYSSNAR efter hörbara skillnader med apparaten inkopplad i kedjan och utan. Naturligtvis kan man mäta lite på apparaten först för att få lite ledtrådar om vilka typer av fel som kan tänkas vara hörbara och därigenom underlätta detekerandet av dem. MEN, detekterandet sker med hörseln vid själva F/E-lyssningen och inte med mätinstrumenten.
OT igen. Ja, jag vet att ett antal människor förespråkar F/E-test. Personligen är jag tveksam, inte till metoden i sig, utan att den inte är så alena saliggörande som vissa hävdar.
IngOehman skrev:Jorma skrev:Vad jag frågar efter är inte det I.Ö, frågar, det är hårklyveri.
Håller verkligen inte med dig. Det jag skrev i mitt inlägg är inte hårklyveri, det beskriver en HELT ANNAN SYN på musikspelning än den som många med dig tycks stäva efter.
Min anläggning är en teleporter och en tidsmaskin för mig. Inte en ljudgenerator. Om apparaten bara skapade trevliga ljud med hjälp av fonogrammen skulle jag nog vara helt ointresserad av att äga en hifi-anläggning. För mig är en stor del av glädjen med apparaturen att den kan ge mig svar på de både frågorna:
1. Hur låter det här fonogammet?
Jag har inte min hifianläggning för att konsumera ljudupplevelser, jag har en för att kunna utforska musiken!Vad jag menar med "ljudet" är om ni trivs med ljudet och inte om det är "rätt".
Meningen med musikåtergivning måste ju ändå vara att man trivs med sin anläggning utan att behöva fundera över om den är rätt återgiven i förhållande till inspelningstillfället som det är ett fåtal förunnat att få delta i.
Med den kommentaren bevisar du att mitt inlägg INTE är hårklyveri.
Din fråga (den har inget frågetecken på slutet förvisso, men formuleringen "måste ju ändå vara..." antyder att det är ett frågeliknande påstående) försöker ju göra axiom av att alla tycker som du, och alltså struntar i ursprungstroheten, och att det till och med skulle vara ett egenvärde att inte sträva efter att det man hör har hänt på det sätt man hör det.
Din synvinkel är vad jag skulle kalla ultrasubjektivistisk (utan någon värdering menad).
Min syn på det hela är väldigt långt ifrån din. Inte motsatt din, men din synpunkt (att man skall trivas) är bara en detalj i min syn på glädjen med en hifi-apparatur.Om man kan sitta timma efter timma utan att känna lyssningströtthet och njuta av musiken som inspiritationskälla för kommande vardag utan behöva tänka efter om detta är "rätt" eller "fel" återgivning av verkligheten är väl hoppas jag det som vi alla strävar efter.
Verkligen INTE!
Och varför hoppas du det? Varför hoppas du att andra skall sträva efter det?
"Musik som medicin" / inspiration för vardagen, har jag aldrig intresserat mig för. Jag hoppas heller ingenting angående andras incitament för att vilja ha en hifi-anläggning. Jag tycker var och en bäst själv definierar sin drivkraft och sitt intresse.
Men det du beskriver ovan är verkligen inget jag strävar efter. Musik är sällan rekreation för mig. Den är äventyr! Lyssningströtthet är ett underbart tillstånd efter en stor musikupplevelse. Det är definitivt ingenting jag är rädd för eller vill undvika.
Naturligtvis kan dåliga anläggningar göra att man får ont i öronen, men ändå inte blir trött i själen (som av bra musik), men menlösa anläggningar som man kan ha på timme efter timme utan att någonsin bli så berörd att man vill ha det tyst efteråt, är helt ointressanta för mig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det sätt du beskriver (att du hoppas alla tycker) att man skall vilja ha sin anlägging till - påminner mig mycket om en charterresa.![]()
Själv åker jag mycket hellre reguljärt, för att undersöka de olika delar var världen där folk lever utanför turistområdena. Det är inte sällan större strapatser, men upplevelsen är ofantligt mycket mera berikande och uppfyllande!![]()
En annan jämförelse är att äta på kinarestaurang i en svensk storstad, och att göra det i kina. Vilket ger mig mest? Hur kinarestauranger av svensk modell smakar, det vet jag sedan många år. Jag känner mig näppeligen berikad av att äta där en gång till, men mätt och belåten kan jag förstås bli.
Även om jag någon gång skulle ogilla det jag får smaka på en ny restaurang någon ny stans i världen, så är det ALLTID intressant och en upplevelse som jag inte vill vara förutan. Och aldrig någonsin skulle jag avstå den till förmån för en försvenskad version för turister.
Nu ska vi se om jag tolkat detta rätt. Micke N och Hifirocker
Svaret i Jormas tråd är alltså att ni väljer efter F/E-lyssning ?
hifirocker skrev:Nu ska vi se om jag tolkat detta rätt. Micke N och Hifirocker
Svaret i Jormas tråd är alltså att ni väljer efter F/E-lyssning ?
Både ja och nej. Högtalare är ett mer personligt och subjektivt val.
Men slutsteg, försteg och cd/dvd-spelare är något jag kan tänka mig att skaffa om de visat göra bra ifrån sig i F/E-lyssning.
Jag kan definitivt tänka mig att köpa ett Rotel 1090/1080 eftersom de stegen visat sig vara väldigt goda återgivare i LTS F/E-lyssning.
Med samma resonemang tror jag att ett köp av Rotel 1090/1080 är ett bra köp för slantarna men att det går att hitta bättre. Det är lite som att köpa vin efter Dagens Industris rekommendationer.
hifirocker skrev:Med samma resonemang tror jag att ett köp av Rotel 1090/1080 är ett bra köp för slantarna men att det går att hitta bättre. Det är lite som att köpa vin efter Dagens Industris rekommendationer.
Det är möjligt att det går att hitta bättre, men jag tror det blir svårt. Känner du möjligen till några slutsteg som är *bättre?
Med tanke på hur få produkter som blir rekommenderade av LTS är min uppfattning att de produkter som verkligen är svåra för LTS att detektera i F/E-lyssning är verkligt bra återgivare.
Dessutom tror jag få personer har möjligheter till lika kompetent lyssningssystem (samt lyssnare) som LTS använder vid F/E-lyssning.
Sammantaget innebär detta att om det är väldigt svårt/inte går att höra någon förvrängning av signalen när LTS F/E-lyssnar lär det knappast inte vara lättare för mig att detektera någon hörbar förvrängning där hemma.
Även om det kan finnas slutsteg som är ännu bättre än ex. Rotel 1090 tror jag ärligt talat de flesta hemmalyssnare skulle ha svårt att höra den eventuella skillnaden i praktiken.
* Dvs. bättre återgivare.
Bill50x skrev:
Men vad är viktigast, att hålla rytmen eller att ha en spikrak frekvensgång i diskanten?
/ B
Jorma skrev:Bill50x skrev:Men vad är viktigast, att hålla rytmen eller att ha en spikrak frekvensgång i diskanten?
/ B
Jag förstår inte riktigt det här som du säger att en förstärkare ska hålla rytmen?
Du kanske använder fel uttryck men menar något annat?
Bravo:
Du gör en uppdelning som inte är konsekvent. En anläggning gör bara en av de sakerna, dvs. den återger musiksignalen från mediet så färgat/ofärgat som möjligt. När anläggningen gör det med minimala hörbara färgningar (eller icke hörbara färgningar om vi har riktigt flyt!) då hör vi hur skivan lät vid inspelningstillfället eftersom reproduktionen är av så pass hög klass att den inte står i vägen för den inspelade musiken, anläggningen fungerar alltså som en tidsmaskin för att citera IÖ.
då hör vi hur skivan lät vid inspelningstillfället eftersom reproduktionen är av så pass hög klass att den inte står i vägen för den inspelade musiken, anläggningen fungerar alltså som en tidsmaskin för att citera IÖ.
Bill50x skrev:Jorma skrev:Bill50x skrev:Men vad är viktigast, att hålla rytmen eller att ha en spikrak frekvensgång i diskanten?
/ B
Jag förstår inte riktigt det här som du säger att en förstärkare ska hålla rytmen?
Du kanske använder fel uttryck men menar något annat?
Nej, jag använder inte fel uttryck. Jag har lyssnat på en del elektronik och ibland skiljer det faktiskt hur de håller rytmen. Ibland låter det lite laid-back om en viss låt, i en annan förstärkare låter rytmen mer drivande. Vilka tekniska parametrar som påverkar och om det är laid-back eller drivet som är det riktiga, det vet jag inte. Jag har tex jämfört två olika motorstyrningsenheter till en Linn LP12:a och i det ena fallet lät det alldeles utmärkt, i det andra var det ännu lättare att följa basgången i Paul McCartneys basspel på en gammal skiva från 60-talet.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Mats och 20 gäster