+1petersteindl skrev:@eksund: Prova att sätta basarna på varsin sidovägg d v s långvägg exakt 1,8 meter från främre kortvägg.
Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
+1petersteindl skrev:@eksund: Prova att sätta basarna på varsin sidovägg d v s långvägg exakt 1,8 meter från främre kortvägg.
Mvh
Peter
HolographicAudio™ skrev:Glebster skrev:celef skrev:Jag tror jag läst på faktiskt att man ska försöka undvika rumsmått som är multipla av varandra, ett rum som är 2,4 högt ska inte vara 4,8 brett och inte 7,2 långt
6,65 är nästan dubbelt så långt som 3,75
Apapap, inga tumregler här inte!![]()
MagnusÖstberg skrev:+1petersteindl skrev:@eksund: Prova att sätta basarna på varsin sidovägg d v s långvägg exakt 1,8 meter från främre kortvägg.
Mvh
Peter
celef skrev:MagnusÖstberg skrev:+1petersteindl skrev:@eksund: Prova att sätta basarna på varsin sidovägg d v s långvägg exakt 1,8 meter från främre kortvägg.
Mvh
Peter
men nu får ni lov att förklara er, vad kommer det där måttet ifrån nu då?
Nattlorden skrev:En fjärdedel av 6,65 blir inte 1,8. 1,66 stämmer bättre, eller kanske något lite kortare om vi går på de 53 Hz:en. (340/(53*4)=1,6)
Glebster skrev:celef skrev:Jag tror jag läst på faktiskt att man ska försöka undvika rumsmått som är multipla av varandra, ett rum som är 2,4 högt ska inte vara 4,8 brett och inte 7,2 långt
Apapap, inga tumregler här inte!
aisopos skrev:Glebster skrev:celef skrev:Jag tror jag läst på faktiskt att man ska försöka undvika rumsmått som är multipla av varandra, ett rum som är 2,4 högt ska inte vara 4,8 brett och inte 7,2 långt
Apapap, inga tumregler här inte!
OK, lite mer vetenskapligt då.
6,65/2 = 3,325
3,325 ~ 3,75
celef skrev:Nattlorden skrev:En fjärdedel av 6,65 blir inte 1,8. 1,66 stämmer bättre, eller kanske något lite kortare om vi går på de 53 Hz:en. (340/(53*4)=1,6)
ja så tänkte jag oxå
Objektivisten skrev:Man kan bygga en helmholtzresonator avstämd för 53 Hz.
NiklasF skrev:Objektivisten skrev:Man kan bygga en helmholtzresonator avstämd för 53 Hz.
Väldigt mycket bättre att bygga en som är justerbar, flyttar man om på prylarna eller kanske rent av byter rum/bostad så är den där rätt så värdelös helt plötsligt.
Något säger mig att strålningspunkten inte är en cm bred.Nattlorden skrev:En fjärdedel av 6,65 blir inte 1,8. 1,66 stämmer bättre, eller kanske något lite kortare om vi går på de 53 Hz:en. (340/(53*4)=1,6)
StefanL skrev:Jag tänker försöka med en Anti-Mode för att få bukt med mina resonanser.
Nattlorden skrev:StefanL skrev:Jag tänker försöka med en Anti-Mode för att få bukt med mina resonanser.
Du skulle behöva dela av rummet med ett par dämpväggar framför allt (om du inte gjort något sådant ännu)
Hur låter det, om vi bortser från att du inte är en mikrofon?eksund skrev:Jag har ägnat en del av dagen till mätningar.
Nu vill jag kunna länka in PDF filer som finns på min domän. Men hur gör man så att det blir elegant och inte hela sökvägen syns.
Jag vill alltså ersätta url med ett ord.
Och ja. det har blivit bättre, men inte helt bra.
pLudio skrev:eksund skrev:Jag vill alltså ersätta url med ett ord.
ett ord eller https://goo.gl/ kanske?
MagnusÖstberg skrev:Du testade alltså inte vårt förslag?
celef skrev:Jag är inte helt överens med dom mätningarna, ser man till frekvenskurvorna uppe i högra hörnet på mätbilderna så åker nivån upp och ner som en jojo, sonogrammen ser därför ut att vara bättre och sämre fast det bara skiljer "upplösning"
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:En fjärdedel av 6,65 blir inte 1,8. 1,66 stämmer bättre, eller kanske något lite kortare om vi går på de 53 Hz:en. (340/(53*4)=1,6)
Ja, man kan labba med basarna nånstans mellan 1,5 -1,8 m, där man kan ha lite olika avstånd på respektive bas.
Ingvars förslag är annars också ok, men kan kanske innebära lite slagsida på basen åt höger där frekvensgången runt delningen gentemot topparna kan bli olika i höger resp vänster kanal.
Mvh
Peter
eksund skrev:celef skrev:Jag är inte helt överens med dom mätningarna, ser man till frekvenskurvorna uppe i högra hörnet på mätbilderna så åker nivån upp och ner som en jojo, sonogrammen ser därför ut att vara bättre och sämre fast det bara skiljer "upplösning"
Menar du att mätningarna är felgjorda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster