Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-13 16:30

Jorma skrev:
mike34 skrev:
Jorma skrev:
mike34 skrev:Men Jorma, skit i vad andra har konstaterat vid mätningar.
Har du inga egna fakta som talar för att dina produkter är bra/bäst av allt som finns att välja bland ?
Vad har du för argument till kunden? Endast lyssna och avgör själv försäljning eller ?

Lyssna och avgjör själv kommer alltid att vara det som kunden går på i sista slutändan ovsett hur mycket bra mätningar och recensioner som finns. En bra recension i en tidning hjälper till att få upp intresset. Om jag inte syns så finns jag inte ute i världen.

Självklart så är marknadsföring viktigt i vilken form det än kommer.
Och så sant som det är sagt, kunden bestämmer antingen helt själv eller genom nån form av grupptryck med eller omedvetet, så har det alltid varit.
Men hur säljer du själv kablarna ? Har du "nån" hook ? Varför ska jag köpa dina kablar ?
Är nu kund, kom igen nu. Jag läser inte facktidningar, finns inte på forum och jag har inga hifi kompisar. Har ingen koll men massa pengar och det är tomt i rummet som ska ha High End. Sälj kabel till mig nudå :)

Hur skulle det gå till om du inte har någon koll på något media.
Enda sättet vore isåfall om jag kände dig.
En omöjlig situation

Ja det är ju inte mycket till situation men du missar kanske mig som kund.
Jag är ju ute och letar prylar, börjar snappa upp ett och annat.
Jag vet var jag kan finna dig och dina produkter. Kontaktar dig naturligtvis för att höra vad du har i linjen.
Det fanns några butiker att botanisera bland High End prylar. Börjar få ihop till en rigg här nu men.
Slutstegen hade visst medföljande apparatsladd, men jag ser att du har alternativ. Är de värda merkostnaden? Du kanske kan motivera mig ?
Har även blivit lovad ett par hyffsade kablar på köpet till mina högtalare. Det va ju ändå en spottstyver i sammanhanget. Men det finns säkert bättre grejer.
Är situationen helt hopplös ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-13 16:31

Jorma skrev:
mike34 skrev: Sälj kabel till mig nudå :)

En omöjlig situation

Inte alls. Mike ber dig bara räkna upp fördelarna med dina kablar. Det borde du väl göra, Jorma, när du får chansen?

Jag är nyfiken själv, det ska erkännas.

Per.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-09-13 17:22

Sluta tjata nu för f-n! :evil: Tråden handlar väl inte om Jormas kablar eller en ev försäljning av dessa!
McIntoshnörd!

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 17:35

perstromgren skrev:
Jorma skrev:

En omöjlig situation

Inte alls. Mike ber dig bara räkna upp fördelarna med dina kablar. Det borde du väl göra, Jorma, när du får chansen?

Per.

Då får du vara nyfiken tills jag har fått lagt ut det på mina hemsidor.
Jag skrev tidigare att det skulle ta ca. en vecka och sedan dess har texten varit hos en amerikansk copywriter som har rättat till lite ordföljder och annat eftersom den kommer att vara på engelska på hemsidorna. Han har inte fått ändra något utan mitt godkännande. Jag har den nu ute hos några av mina större distributörer bla. i Japan för att få lite synpunkter innan den är klar att läggas ut. Jag meddelar när det är klart så kan ni läsa om kablarna där.
Det kommer mer framöver i form av en FAQsida och den blir främst för att jag skall slippa en massa onödiga frågor som återkommer i mejlen, men en del av FAQ finns med på sidan
"Technology" bla. en som har blivit tjatig från asiaterna framförallt och handlar om kablarnas dimensioner.
Det skall tydligen vara stort, tjockt och tungt för att motivera priser i asien.
Amerikanerna eller europeerna har hitills inte ställt dennna fråga.

Mike34 då hittar du säkert till mina hemsidor också :)

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-13 18:02

Jorma skrev:
perstromgren skrev:
Jorma skrev:

En omöjlig situation

Per.

Då får du vara nyfiken tills jag har fått lagt ut det på mina hemsidor.
Jag skrev tidigare att det skulle ta ca. en vecka och sedan dess har texten varit hos en amerikansk copywriter som har rättat till lite ordföljder och annat eftersom den kommer att vara på engelska på hemsidorna. Han har inte fått ändra något utan mitt godkännande. Jag har den nu ute hos några av mina större distributörer bla. i Japan för att få lite synpunkter innan den är klar att läggas ut. Jag meddelar när det är klart så kan ni läsa om kablarna där.
Det kommer mer framöver i form av en FAQsida och den blir främst för att jag skall slippa en massa onödiga frågor som återkommer i mejlen, men en del av FAQ finns med på sidan
"Technology" bla. en som har blivit tjatig från asiaterna framförallt och handlar om kablarnas dimensioner.
Det skall tydligen vara stort, tjockt och tungt för att motivera priser i asien.
Amerikanerna eller europeerna har hitills inte ställt dennna fråga.

Mike34 då hittar du säkert till mina hemsidor också :)

Jajamen, då för att undvika bråk, en del börjar bli irriterade, så i vilket fall så lugnar jag mig till det publiceras.
Så nån gång kanske vi kan prata kabel på nån mässa eller liknande då kan man i alla fall få fråga om ditt å datt utan att det blir liv i lådan. :wink:

Grattis till framgångarna !!

(Hoppas Japanerna nån gång fattar att det inte är storleken utan hastigheten som är viktig.) :twisted:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-13 18:26

Jorma skrev:
mike34 skrev:Men Jorma, skit i vad andra har konstaterat vid mätningar.
Har du inga egna fakta som talar för att dina produkter är bra/bäst av allt som finns att välja bland ?
Vad har du för argument till kunden? Endast lyssna och avgör själv försäljning eller ?

Lyssna och avgjör själv kommer alltid att vara det som kunden går på i sista slutändan ovsett hur mycket bra mätningar och recensioner som finns. En bra recension i en tidning hjälper till att få upp intresset. Om jag inte syns så finns jag inte ute i världen.

Visst, är man inte det minsta intresserad av fakta före köp, så fungerar din säljmetod säkert mycket bra. Men jag tror samtidigt att det finns många fler potentiella kunder om du kan redovisa välgrundade tekniska data. Jag ser inte att det finns ett motsatsförhållande mellan de båda "reklam-sätten" eller vad man ska kalla det. Den som bara vill ha dem för utseendets eller ljudets skull brukar sällan bry sig om tekniska data. Den som är mer insatt inom vilka parametrar som normalt har betydelse kan välja dem av den orsaken, en sådan person brukar ju sällan läsa de subjektiva recensionerna. Jag tror alltså att det ena inte utesluter det andra.

Det vore trevligt om du har några kommentarar till mitt långa svar till ditt tidigare inlägg.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 19:20

Johan_Lindroos skrev:Hej Jorma!

En hel del av det du skrivit i nedanstående citat förefaller taget helt ur luften. Se mina kommentarer nedan.

Jorma skrev:
Den perfekta ljudåtergivaren finns inte vare sig det gäller högtalare, apparater eller kablar.
Allt har sin kompromiss någonstans och det är att förenkla att kalla något för ofärgande eller transparent.

I LTS tester skriver artikelförfattaren ALDRIG att något "är transperarent" el.likn.. Det GÅR nämligen inte, enligt vetenskapliga testmetodiker. Däremot står det liknande att "Vi har under dessa omständigheter (omständigheterna beskrivs) inte lyckats påvisa några hörbara förvrängningar" o.likn..

Ditt påstående att du vill sortera in kablage (och därmed även sladdställ antar jag eftersom du tillverkar sådana) inom sådant som hörbart färgar musiksignalen får stå för dig själv. Att behanld kablage som en enskild komponent som kan behandlas separat låter sig icke göras, eftersom hur en kabel beter sig, beror till mycket stor del av valda käll- och mottagarimpedanser. En ack så fin och bra kabel kan förmås att låta skrutt om fel förhållanden råder.

Att LTS inte har testat mer än ett fåtal apparater som finns ute på marknaden beror bla. på att dom flesta importörerna eller tillverkarna inte anser att LTS har tillräcklig kompetens och att deras testmetoder inte ger en tillräckligt klar bild över hur apparaterna fungerar i verkligheten.

Ett korkat påstående vill jag påstå. Tycker du att jag är inkompetent? Det är nämligen vad du skriver ovan. Förklara gärna på vilket sätt du tycker att jag är inkompetent. Jag vill också med emfas påstå att speciellt F/E-lyssningsmetoden med konstlast är en ytterst avslöjande testmetod för att testa effektförstärkare. Det begriper de allra flesta förstärkarkonstruktörer, men tydligen inte du. Ok, du är ingen förstärkarkonstruktör, så det må väl vara hänt att du inte begriper det då.

Jag kommer inte att låna ut mina kablar till LTS som ju redan innan har saken klar för sig och skriver detta att EKK eller LTSkabeln är tillräckligt "transparenta" och att alla andra kablar är färgande på ett eller annat sätt.

Ingen har frågat dig om du vill låna ut dem, eller hur? Du måste inte berätta för resten av världen att du inte vill låna ut dem. LTS testsektion är normalt inte intresserad av att testa kablage, utan det tillhör bara något enstaka undantagsfall i så fall, och är heller inte inplanerat. Men vad bra att du inte vill ha dem testade av LTS, då vet vi det så slipper vi ägna en massa onödig tid på att försöka låna dina kablar. Ingen har påstått att alla andra kablar färgar ljudet. Det var ett dumt påstående av dig som helt och hållet saknar verklig förankring. Du som kabeltillverkare borde ju begripa vad som gör hur vissa typer av kablar ger en ljudsignaur eller inte. Dessutom har du formulerat din mening tvetydigt. Du antyder att LTS påstår att EKK är "tillräckligt transparent", vilket inbegriper att det finns kablar som är bättre eller lika bra hur hörbarhetssynpunkt. Samtidigt påstår du att LTS påstar att alla andra kablar färgar ljudet. Hur ska du ha det egentligen?

Om deras testanläggning är uppbyggd krink EKK eller LTS hemmabyggen så kommer ju allt annat att avvika från den "referensen" och blir kallat för färgande.

Du skriver "om", och du har fel. Det finns massor av högtalarkablar som är lika svåra att höra förvrängning ifrån. Inte alla tester av utrustning inbegriper EKK. Därför faller ditt resonemang helt. Likaså används heller inte LTS-högtalarna överhuvudtaget i testverksamheten.

Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande, om dom nu inte råkar vara lika som NAD 208 i ljudet.

Likaså här har du helt fel. Vem har sagt att NAD208 används som någon slags referens? Du har nog helt missförstått hur Före/Efter-lyssningsmetoden går till. Man jämför utsignalen (Efter) från förstärkaren med insignalen (Före), inte förstärkare A mot förstärkare B.

Det är ju ute i stugorna som grejerna används och inte i någon "perfekt" anläggning som LTS har plockat ihop på grundval av dess "transparenta" och "ofärgande" ljud.

Detta är ju något som LTS representanter har gjort klart genom sina skriverier på bla. detta forum.

Vem har sagt att en hel återgivningskedja är "perfekt"? Inte jag i alla fall. Inte Ingvar heller. Faktorer som har särdeles stor inverkan på detta är i synnerhet det faktum att vi har stereosystemet med endast två kanaler tillhanda. Redan det är en stor informationsförlust av verkligheten. Sedan har vi lyssningsrummet som ställer till det i mycket stor omfattning. Till det har vi högtalare som ska spela upp musiken så verklighetstroget som möjligt, där har väldigt många tillverkare lång väg kvar att vandra till det börjar bli en hälftan så bra som det kan bli på riktigt. När vio sedan kommer in på elektronik så tror jag du misstar dig i ditt påstående att alla apparater och kablar förvänger ljudet. Visst gör de allra allra flesta apparater det hörbart, men det finns en liten mängd som inte kunnat påvisats förvränga hörbart. När det gäller kablage mellan appareter, så finns det betydligt fler tillgängliga kablar som kan transportera en musiksignal utan att kunna påvisas ha hörbara förvrängningar. Men det finns förstås vissa kablar som är usla och olämpliga för även så förhållandevis enkla signaler som audiofrekvenser.

Som avslutning vill jag säga att jag är förvånad av att läsa ditt inlägg. Detta har ju diskuterats om och om igen under flera år. Jag hade mer förstått ditt inlägg om du hade varit en gröngöling inom HiFi. Har du plötsligt glömt det du debatterat om förut? Har du fortfarande inte förstått hur LTS testar utrustning? Du får gärna delta på en kommande test av någon apparat. Då kommer du förmodligen att bättre förstå hur testerna går till. Jag är ganska övertygad om att det kan bli en ögon(öron)öppnare för dig samtidigt som det kan vara lärorikt.

Jag läser inte Molt då jag som ickemedlem inte har tillgång till den. Jag har läst några tidigare nummer och det var till hälften skrivet av Ö och handlade mycket om hans högtalare eller LTShögtalare som han hade konstruerat och var man kunde köpa delarna osv. Det var mycket från Ö.s sida i dom numren som också var rena okväden emot kablar, biwiring kallades lite käckt för buywire, emot balanserat i hemanläggningar och emot hela hifivärlden iövrigt och det i Molt efter Molt som jag då hade ett tiotal nummer hemma. Det avgjorde att jag iallafall inte skulle söka medlemsskap eller läsa Molt i framtiden.

Det som syns och som jag ser framförallt av LTS är detta forum som verkar ha blivit en mötesplats för dels hifiintresserade men LTS i synnerhet och det skrivs mycket blaj som det står att det skulle vara LTS bakom och eftersom ingen av er i ledningen protesterar eller har synpunkter på dessa skriverier så utgår jag att det är som det skrivs här.

Ett liten komentar angående LTS hembyggen så hade jag inte en tanke på högtalarna. Det var LTSkabeln jag menade för det finns väl en sådan eller har funnits?

Om du är kompetent Johan? Erfaren nog? Har tillräckligt bra utrustning? Har tillräckligt bra testapparatur för att mäta och kunnande tillräckligt för att använda dom rätt?
Kan översätta allt du mäter och sätta samman alla parametrar till hur det låter?
En anläggning som är god nog för att lyssna på testobjekten som ändå måste vara den viktigaste punkten.
Har tålamod nog för att lyssna under längre tidsperiod?
Har tiden till detta?

Jag har inte svaret på alla dessa frågor och något kanske du uppfyller, men det är inte tillräckligt för att få testa mina kablar. Inte heller tillräckligt för att få testa apparater från dom större importörerna. Jag har kontakt med dom och vi har snackat om just detta och det är deras synpunkt också eller har varit tidigare iallafall. Det var nog något år sedan som detta kom på tal så det kan ju ha hänt något sedan dess, men jag skulle inte tro det.

Hur skulle du mäta en nätkabel tex. ?
Om du kan svara på denna fråga så kanske jag kan överväga att ge dig en pluspoäng.
Jag försökte tipsa Ståhlberg om detta, men han lyssnade inte och hade tydligen bestämt sig för att döda min kabel.

Men jag får väl ta och tacka honom också då det till min förvåning slog direkt tillbaka i min mejl med förfrågningar och även beställningar av kabeln. Jag blev ju mer känd då LTS angrep mig.
Det fanns tom. med folk som tyckte att eftersom LTS är emot dina nätkablar och så hätska så verkar det vara något intressant med dom. Det var ett fåtal som hade den inställningen, men det var ju ändå bra för mina affärer. Jag säljer inte mycket av JPC2.5 kabeln längre, men det var ändå den som gav mig starten till det jag har idag.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2005-09-13 19:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-13 19:23

Jorma skrev:

Vad det gäller mätningar av mina kablar så det enda som finns publicerat hitills är den som John Atkinsson gjorde i samband med Coltranerecension. Han använde mina högtalarkablar ur No.1 serien vid dom mätningarna om det säger dig någonting.
Dom ligger ute på Steeophiles hemsidor.

Atkinsson använde dina kablar i samband med mätning på Coltrane och således säger det testet absolut ingenting om dina kablar. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-13 19:25

Johan L anstränger sig iaf.
Och ja, nog verkar han kompetent om man läser teknikaliteterna i inläggen.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 19:29

Morello skrev:
Jorma skrev:

Vad det gäller mätningar av mina kablar så det enda som finns publicerat hitills är den som John Atkinsson gjorde i samband med Coltranerecension. Han använde mina högtalarkablar ur No.1 serien vid dom mätningarna om det säger dig någonting.
Dom ligger ute på Steeophiles hemsidor.

Atkinsson använde dina kablar i samband med mätning på Coltrane och således säger det testet absolut ingenting om dina kablar. 8)

Jag fick idag hem senaste numret (october-05) av Stereophile och där är en ändring gjord i texten till Coltrane i recomended list.
Det handlar om mina kablar och det säger dig kanske lite mer.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-13 19:55

denna tex satte jag in på annan tråd. Men ser den passar finfint här också. Så jag kör en copy av mig själv till denna tråden...

[/quote]Om dom metoder och tankar jorma har röner stora framgångar numera över världen så bbehöver han väl näpeligen ens förklara sig ens för sin svärmor. Och ännu mindre för en bunt ekk spelande som anser dyligt duga bra...

Men klart. Man kanske just VILL få igång en diskution av den typen så jorma blir tvungen att backa ur för han självklart inte kan berätta exakt allt han gör eller gjort genom tid.. Så kan man sedan garva gott o fröjdas med sina vänner om det snöpliga osv...

Det är rätt tydligt att detta INTE frågas av nyfikenhet av kablar. Utan mer av ev chans att sedan förlöjliga osv..

Om så jorma har en vanlig kabel för 5 öre metern instoppad i strumpor som sedemera låter så bra så folk vill köpa dom så önskar jag honom all lycka.. Betänk att tex advantage trotts jätteuppbackning ifrån press i sverige inte lyckas så bra utanför sverige.. Så jag tycker det är kanon att jorma säljer utomlands..

Jag har inte ett skit med jorma att göra. utan skriver då det luktar rätt unket bakom syftet med frågorna till just jorma..

Be Iö lägga fram alla hans efterforskningar osv i stället.. Det har många bett om utan ens fått svar knappt mer än från dom som svarar i stället för Iö..

Men ingen gör sig till löje över Iö konstigt nog...Men Jorma tycker man sig stå över...
[quote][/quote]

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 20:00

Du tycker det luktar unket, Mayro?

Ska vi ta den här i repris, då?

Jorma skrev:Om du är kompetent Johan? Erfaren nog? Har tillräckligt bra utrustning? Har tillräckligt bra testapparatur för att mäta och kunnande tillräckligt för att använda dom rätt?
Kan översätta allt du mäter och sätta samman alla parametrar till hur det låter?
En anläggning som är god nog för att lyssna på testobjekten som ändå måste vara den viktigaste punkten.
Har tiden till detta?

Jag har inte svaret på alla dessa frågor och något kanske du uppfyller, men det är inte tillräckligt för att få testa mina kablar. Inte heller tillräckligt för att få testa apparater från dom större importörerna. Jag har kontakt med dom och vi har snackat om just detta och det är deras synpunkt också eller har varit tidigare iallafall. Det var nog något år sedan som detta kom på tal så det kan ju ha hänt något sedan dess, men jag skulle inte tro det.

Det är ju helt uppenbart att Johan inte är inkompetent nog för att få testa vissa produkter. Den här branschen stinker verkligen ibland.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-13 20:02

Frågar man IÖ nåt så får man svar.

Frågar man Jorma nåt så blir det ett jävla slingrande.

Inget snack om vem jag litar på.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-09-13 20:11

Mayro:

Så vitt jag vet har IÖ kommenterat just förfrågningar kring hans hörselstudier m.m. Svaren finns i arkiven.

När det gäller funderingar kring Jormas kablar har väl alla rätt att ställa frågor? Konstigt vore det väl annars? Jorma visar dessutom totalt ointresse för att vilja sätta sig in i vad LTS är och står för, det märks tydligt i hans inlägg.

Ta till exempel:

Jag har läst några tidigare nummer och det var till hälften skrivet av Ö och handlade mycket om hans högtalare eller LTShögtalare som han hade konstruerat och var man kunde köpa delarna osv. Det var mycket från Ö.s sida i dom numren som också var rena okväden emot kablar, biwiring kallades lite käckt för buywire, emot balanserat i hemanläggningar och emot hela hifivärlden iövrigt och det i Molt efter Molt som jag då hade ett tiotal nummer hemma.

För det första skriver inte IÖ om sina egna högtalare i Molt, däremot har det skrivits om LTS högtalare. Sarkastiska kommentarer mot dyrkabelförespråkare har däremot förekommit, men i väldigt liten omfattning så vitt jag vet. Dessutom tror jag Molts läsare inte uppfattar det som okväden emot kablar, snarare som komik.
Kritiken mot biwire är välgrundad, förstår inte varför det skulle vara problematiskt. Det är väl bra att folk kan få reda på vad bi-wire egentligen innebär?
"Emot hela hifivärlden i övrigt"; snacka om att se svart/vitt på saker och ting.
Senast redigerad av hifirocker 2005-09-13 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 20:14

Mayro skrev:denna tex satte jag in på annan tråd. Men ser den passar finfint här också. Så jag kör en copy av mig själv till denna tråden...

Om dom metoder och tankar jorma har röner stora framgångar numera över världen så bbehöver han väl näpeligen ens förklara sig ens för sin svärmor. Och ännu mindre för en bunt ekk spelande som anser dyligt duga bra...

Men klart. Man kanske just VILL få igång en diskution av den typen så jorma blir tvungen att backa ur för han självklart inte kan berätta exakt allt han gör eller gjort genom tid.. Så kan man sedan garva gott o fröjdas med sina vänner om det snöpliga osv...

Det är rätt tydligt att detta INTE frågas av nyfikenhet av kablar. Utan mer av ev chans att sedan förlöjliga osv..

Om så jorma har en vanlig kabel för 5 öre metern instoppad i strumpor som sedemera låter så bra så folk vill köpa dom så önskar jag honom all lycka.. Betänk att tex advantage trotts jätteuppbackning ifrån press i sverige inte lyckas så bra utanför sverige.. Så jag tycker det är kanon att jorma säljer utomlands..

Jag har inte ett skit med jorma att göra. utan skriver då det luktar rätt unket bakom syftet med frågorna till just jorma..

Be Iö lägga fram alla hans efterforskningar osv i stället.. Det har många bett om utan ens fått svar knappt mer än från dom som svarar i stället för Iö..

Men ingen gör sig till löje över Iö konstigt nog...Men Jorma tycker man sig stå över...

Jag måste få komentera detta om Avantage eller Bladelius som dom heter numera. Dom gör en braksucce utomlands och det var i år första gången Bladelius ställde ut sina produkter på CESmässan. Bladelius fick många ny distributörer i framförallt Asien där bla. från Korea 9 olika företag slogs om att få ta distributionen. I Japan har Bladelius varit ute ett antal år redan och säljer bra där. Från Taiwan har beställningarna duggat tätt och det har tydligen varit fullt sjå att hinna få fram tillräckligt med apparater.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2005-09-13 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-13 20:14

Belker skrev:Du tycker det luktar unket, Mayro?

Ska vi ta den här i repris, då?

Jorma skrev:Om du är kompetent Johan? Erfaren nog? Har tillräckligt bra utrustning? Har tillräckligt bra testapparatur för att mäta och kunnande tillräckligt för att använda dom rätt?
Har tiden till detta?

Det är ju helt uppenbart att Johan inte är inkompetent nog för att få testa vissa produkter. Den här branschen stinker verkligen ibland.

Det handlar inte om JohanL. Det handlar om att "man" enkom är ute efter att dra ner Jorma här nu. Inget annat.. Ser man inte detta är man blind..

Jag är god vän med JohanL och har inget mot johan som person.
MEN jag ser också en del annat.

Jorma har lyckats ta sig ut i en värld där inte någon knappt ens kan få inträde. Jorma har lyckats såsom en "fattig tillverkare" göra detta. DET gör man inte om produkten inte anses rent prisvärd.

Sedan att JohanL går in förvånar mig. Men vänskap betyder inte man behöver tycka detsamma. Och jag kan utan att blinka säga att Johans dvd.. nad 208 osv INTE är i nivå att avgöra kablars prestanda till fullo..

Högtalarna kanske. Med absolut inte elektroniken. Det ÄR min åsikt..

Jormas grejor har provats i butiker som har toppprodukter i sina sortiment.. Inte fasiken behöver Jorma stå inför LTS och svara för sina kablar...

Jag har haft jormas 2,5 hemma och gillade den inte. Men jag har också hört dom dyrare i en anläggning för ansenliga kr.. Och där låt totaljudet så bra man kan få det snudd.. och att ens jämföra med typ Iö´s ljud eller även johans är inte möjligt.. Det är så klar nivå över helt enkelt...

Och detta ÄVEN om jag personligen INTE ens gillar thil 7,2 så mycket... Så är nivån klart över...

Kanske skulle johanL´s högisar komma dit också med bättre elektronik detta vet jag inte tyvärr.. Man troligen skulle dom det...

Detta med jormas kablar till en stor del.. :)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 20:22

Belker skrev:

Om detta är dom argument som du har så är det lite för fattigt för att jag ska omvändas.

Jag måste bara göra klart en sak och det handlar inte om personen Johan i denna diskussion utan Johan som företrädare och mättekniker i organisationen LTS.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-13 20:29

Jag måste få komentera detta om Avantage eller Bladelius som dom heter numera. Dom gör en braksucce utomlands och det var i år första gången Bladelius ställde ut sina produkter på CESmässan. Bladelius fick många ny distributörer i framförallt Asien där bla. från Korea 9 olika företag slogs om att få ta distributionen. I Japan har Bladelius varit ute ett antal år redan och säljer bra där. Från Taiwan har beställningarna duggat tätt och det har tydligen varit fullt sjå att hinna få fram tillräckligt med apparater.

så har det inte varit "tills nu" i alla fall. Men skoj i dubbel bemärkelse i så fall... :)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 20:32

Mayro skrev:

så har det inte varit "tills nu" i alla fall. Men skoj i dubbel bemärkelse i så fall... :)

Det är Björn Wiman som har fått snurr på utomlandsaffärerna för Bladelius. Micke själv är inte så road av marknadsföring så en Björn var vad han behövde.
Mårten har också fått upp ångan ock kommer förmodligen loss i Japan snart.
Det går bra för svensk hifiexport och det helt utan att motvalls käringar här hemma kan blanda sig i det hela. 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 20:47

Jorma skrev:
Belker skrev:

Om detta är dom argument som du har så är det lite för fattigt för att jag ska omvändas.

Hade ingen tanke på att du skulle ändra åsikt om nånting. Det var bara ett krasst konstaterande att konsumentupplysning inte är högprioriterat hos vissa företag.

Jorma skrev:Jag måste bara göra klart en sak och det handlar inte om personen Johan i denna diskussion utan Johan som företrädare och mättekniker i organisationen LTS.

Ser inte riktigt skillnaden, men det spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-13 21:01

Jorma skrev:
Belker skrev:

Jag måste bara göra klart en sak och det handlar inte om personen Johan i denna diskussion utan Johan som företrädare och mättekniker i organisationen LTS.

8O Det är ju jag eller IÖ som gör mätningarna på elektronikapparater LTS testar. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-13 21:09

Jorma skrev:Det som syns och som jag ser framförallt av LTS är detta forum som verkar ha blivit en mötesplats för dels hifiintresserade men LTS i synnerhet och det skrivs mycket blaj som det står att det skulle vara LTS bakom och eftersom ingen av er i ledningen protesterar eller har synpunkter på dessa skriverier så utgår jag att det är som det skrivs här.

Du kan väl för höga farao inte ta det som skrivs här för att vara en redogörelse för LTS ståndpunkt i olika spörsmål. Detta är ett forum för såväl LTS-medlemmar som andra hifi-filurer. Faktum är att inte ens hela forumets administartion är medlemmar i LTS.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-13 21:12

Belker skrev:
Jorma skrev:
Belker skrev:

Hade ingen tanke på att du skulle ändra åsikt om nånting. Det var bara ett krasst konstaterande att konsumentupplysning inte är högprioriterat hos vissa företag.

Ser inte att detta har något med konsumentupplysning att göra eftersom dom som efterfrågar Jormas huvud inte är kabelkonsumenter utan övertygade om motsatsen. Om jag hade ett företag som gav mig mitt levebröd, varför skulle jag då bry mig om dom som inte tror på eller gillar mina produkter. Idealism är fint men alla vill väl äta varm mat. Är själv med i LTS men gillar inte negativa attityder mot alla leverantörer och handlare som skall avslöjas som giriga. Har inte Jormas kablar själv, kommer inte köpa dom.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-13 21:16

Morello skrev:Faktum är att inte ens hela forumets administartion är medlemmar i LTS.

Inte ens hälften av oss faktiskt även om jag klurade på att tvångsansluta Ranefjord när han fyllde 30.... 8O :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-13 21:20

Mayro skrev:
Och detta ÄVEN om jag personligen INTE ens gillar thil 7,2 så mycket... Så är nivån klart över...

För er som ev. missförstod så gäller detta enbart prislappen. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-09-13 21:21

Jorma skrev:Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande, om dom nu inte råkar vara lika som NAD 208 i ljudet.

Med detta statement har du fanimej ingen rätt att omnämna LTS överhuvudtaget. Sprider du medvetet osanningar om LTS eller har du verkligen inte förstått testmetodiken?
11010000

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-13 21:23

forumsåpa på högnivå ! det gillar vi!

en fråga till jorma...vad är det som gör LTS så opålitliga? det är väl egentligen en ideell förening medans div hifimagasin är beroende av reklam osv?

gärna ett utförligt svar så denna såpa continues!

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-13 21:45

Mr_Ekan skrev:
Jorma skrev:Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande, om dom nu inte råkar vara lika som NAD 208 i ljudet.

Med detta statement har du fanimej ingen rätt att omnämna LTS överhuvudtaget. Sprider du medvetet osanningar om LTS eller har du verkligen inte förstått testmetodiken?

Anses inte NAD 208 vara "ofärgande" av LTS?
Det är vad jag ser och hör och har gjort under lika lång tid som jag har funnits ute på nätet.
Om NAD 208 är ofärgande så kan det väl inte bli bättre, eller?
Då måste det väl vara en referens?

Sorry att jag skrev LTS (ojdå jag gjorde det igen) men vad är det som säger att jag inte har rätt i att nämna dessa 3 bokstäver. Var står det skrivet, eller lever vi i en diktatur helt plötsligt?
Eller behövde du bara svära av dig lite.
Ett gott råd, räkna till 100 eller gå 3 varv runt huset innan du svär igen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-13 21:45

Haakan_W skrev:forumsåpa på högnivå ! det gillar vi!

Räkna inte in mig.
Om olika grupperingar av personer som inte har något ekonomiskt intresse bråkar, käbblar, diskuterar osv.osv är ju forumliv.

Men att försöka "tvinga" en ensam liten leverantör att gå på plankan där man i förväg kan "gissa" att dom mest högljudda kommer tokförklara alla försök till förklaringar eftersom man redan innan är övertygad om motsatsen saknar poäng och stil enligt min uppfattning. Försöker man dessutom betona att det är konsumentupplysning, krävs det ju att det finns intresserade konsumenter inblandade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-13 21:48

Harryup skrev:
Belker skrev:
Jorma skrev:
Belker skrev:

Ser inte att detta har något med konsumentupplysning att göra eftersom dom som efterfrågar Jormas huvud inte är kabelkonsumenter utan övertygade om motsatsen. Om jag hade ett företag som gav mig mitt levebröd, varför skulle jag då bry mig om dom som inte tror på eller gillar mina produkter. Idealism är fint men alla vill väl äta varm mat. Är själv med i LTS men gillar inte negativa attityder mot alla leverantörer och handlare som skall avslöjas som giriga. Har inte Jormas kablar själv, kommer inte köpa dom.

Jag kan gärna lägga Jormas firma utanför diskussionen. Han har många (i mitt tycke välgrundade) förutfattade meningar att tampas mot och han kan i bästa fall föräras ett "nollresultat" hos LTS. Det osnygga ligger i det han sa om "vi har snackat om just detta" (dvs de "större importörerna" om att inte låta sig testas av LTS) är ju att många uppenbarligen har något att dölja. Om företag har något att dölja ska de avslöjas, det är en hörnsten i vårt kapitalistiska system. Det finns ett mellanläge mellan idealism och girighet som faktiskt ger korv på bordet. Duger inte det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi