Johan_Lindroos skrev:Hej Jorma!
En hel del av det du skrivit i nedanstående citat förefaller taget helt ur luften. Se mina kommentarer nedan.
Jorma skrev:
Den perfekta ljudåtergivaren finns inte vare sig det gäller högtalare, apparater eller kablar.
Allt har sin kompromiss någonstans och det är att förenkla att kalla något för ofärgande eller transparent.
I LTS tester skriver artikelförfattaren ALDRIG att något "är transperarent" el.likn.. Det GÅR nämligen inte, enligt vetenskapliga testmetodiker. Däremot står det liknande att "Vi har under dessa omständigheter (omständigheterna beskrivs) inte lyckats påvisa några hörbara förvrängningar" o.likn..
Ditt påstående att du vill sortera in kablage (och därmed även sladdställ antar jag eftersom du tillverkar sådana) inom sådant som hörbart färgar musiksignalen får stå för dig själv. Att behanld kablage som en enskild komponent som kan behandlas separat låter sig icke göras, eftersom hur en kabel beter sig, beror till mycket stor del av valda käll- och mottagarimpedanser. En ack så fin och bra kabel kan förmås att låta skrutt om fel förhållanden råder.
Att LTS inte har testat mer än ett fåtal apparater som finns ute på marknaden beror bla. på att dom flesta importörerna eller tillverkarna inte anser att LTS har tillräcklig kompetens och att deras testmetoder inte ger en tillräckligt klar bild över hur apparaterna fungerar i verkligheten.
Ett korkat påstående vill jag påstå. Tycker du att jag är inkompetent? Det är nämligen vad du skriver ovan. Förklara gärna
på vilket sätt du tycker att jag är inkompetent. Jag vill också med emfas påstå att speciellt F/E-lyssningsmetoden med konstlast är en ytterst avslöjande testmetod för att testa effektförstärkare. Det begriper de allra flesta förstärkarkonstruktörer, men tydligen inte du. Ok, du är ingen förstärkarkonstruktör, så det må väl vara hänt att du inte begriper det då.
Jag kommer inte att låna ut mina kablar till LTS som ju redan innan har saken klar för sig och skriver detta att EKK eller LTSkabeln är tillräckligt "transparenta" och att alla andra kablar är färgande på ett eller annat sätt.
Ingen har frågat dig om du vill låna ut dem, eller hur? Du måste inte berätta för resten av världen att du inte vill låna ut dem. LTS testsektion är normalt inte intresserad av att testa kablage, utan det tillhör bara något enstaka undantagsfall i så fall, och är heller inte inplanerat. Men vad bra att du inte vill ha dem testade av LTS, då vet vi det så slipper vi ägna en massa onödig tid på att försöka låna dina kablar. Ingen har påstått att alla andra kablar färgar ljudet. Det var ett dumt påstående av dig som helt och hållet saknar verklig förankring. Du som kabeltillverkare borde ju begripa vad som gör hur vissa typer av kablar ger en ljudsignaur eller inte. Dessutom har du formulerat din mening tvetydigt. Du antyder att LTS påstår att EKK är "tillräckligt transparent", vilket inbegriper att det finns kablar som är bättre eller lika bra hur hörbarhetssynpunkt. Samtidigt påstår du att LTS påstar att
alla andra kablar färgar ljudet. Hur ska du ha det egentligen?
Om deras testanläggning är uppbyggd krink EKK eller LTS hemmabyggen så kommer ju allt annat att avvika från den "referensen" och blir kallat för färgande.
Du skriver "om", och du har fel. Det finns massor av högtalarkablar som är lika svåra att höra förvrängning ifrån. Inte alla tester av utrustning inbegriper EKK. Därför faller ditt resonemang helt. Likaså används heller inte LTS-högtalarna överhuvudtaget i testverksamheten.
Om en NAD 208 är referensen så kommer alla andra förstärkare att låta annorlunda och blir också kallade för färgande, om dom nu inte råkar vara lika som NAD 208 i ljudet.
Likaså här har du
helt fel. Vem har sagt att NAD208 används som någon slags referens? Du har nog helt missförstått hur Före/Efter-lyssningsmetoden går till. Man jämför
utsignalen (Efter) från förstärkaren med
insignalen (Före), inte förstärkare A mot förstärkare B.
Det är ju ute i stugorna som grejerna används och inte i någon "perfekt" anläggning som LTS har plockat ihop på grundval av dess "transparenta" och "ofärgande" ljud.
Detta är ju något som LTS representanter har gjort klart genom sina skriverier på bla. detta forum.
Vem har sagt att en hel återgivningskedja är "perfekt"? Inte jag i alla fall. Inte Ingvar heller. Faktorer som har särdeles stor inverkan på detta är i synnerhet det faktum att vi har stereosystemet med endast två kanaler tillhanda. Redan det är en stor informationsförlust av verkligheten. Sedan har vi lyssningsrummet som ställer till det i mycket stor omfattning. Till det har vi högtalare som ska spela upp musiken så verklighetstroget som möjligt, där har väldigt många tillverkare lång väg kvar att vandra till det börjar bli en hälftan så bra som det kan bli på riktigt. När vio sedan kommer in på elektronik så tror jag du misstar dig i ditt påstående att alla apparater och kablar förvänger ljudet. Visst gör de allra allra flesta apparater det hörbart, men det finns en liten mängd som inte kunnat påvisats förvränga hörbart. När det gäller kablage mellan appareter, så finns det betydligt fler tillgängliga kablar som kan transportera en musiksignal utan att kunna påvisas ha hörbara förvrängningar. Men det finns förstås vissa kablar som är usla och olämpliga för även så förhållandevis enkla signaler som audiofrekvenser.
Som avslutning vill jag säga att jag är förvånad av att läsa ditt inlägg. Detta har ju diskuterats om och om igen under flera år. Jag hade mer förstått ditt inlägg om du hade varit en gröngöling inom HiFi. Har du plötsligt glömt det du debatterat om förut? Har du fortfarande inte förstått hur LTS testar utrustning? Du får gärna delta på en kommande test av någon apparat. Då kommer du förmodligen att bättre förstå hur testerna går till. Jag är ganska övertygad om att det kan bli en ögon(öron)öppnare för dig samtidigt som det kan vara lärorikt.