Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Brukar du få det, eller varför skulle du få det, menar du?
2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Det där handlar kanske om en vanesak.
Men vrider jag på huvudet i verkligheten får jag olika information till öronen.
Så är fallet även med högtalare, däremot inte med hörlurar.
Liknelsen med karusellen förstod jag inte.
I mitt huvud blir det tvärt om, musiken står helt still oavsett hur jag vrider huvudet. Det är den ena biten som gör att jag föredrar högtalarnas återgivning.
Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
2-ch skrev:Liknelsen med karusellen förstod jag inte.
I mitt huvud blir det tvärt om, musiken står helt still oavsett hur jag vrider huvudet. Det är den ena biten som gör att jag föredrar högtalarnas återgivning.
IngOehman skrev:De synpunkter jag erinrar om har ett göra med brister som gör att hör-
lurar inte kan återge musik så att den blir förväxlingsbar med verkligheten
annat än under extremt tvingande förutsättningar, t ex att lyssnaren får
instruktioner att inte röra på huvudet, eller att lyssnarens huvud spänns
fast så han eller hon inte kan röra det.
PerStromgren skrev:Jag har sett flera skriva att "orkestern åker med"
PerStromgren skrev:...nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?
Almen skrev:PerStromgren skrev:...nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?
Ja, så ser jag det. Som jag skrev: "Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen."
PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!
Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Ja, det är så jag tycker också. Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen. Vid hörlurslyssning är allt "i huvudet".
phloam skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Ja, det är så jag tycker också. Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen. Vid hörlurslyssning är allt "i huvudet".
Ja precis! Och när jag tänker på min favoritmusik och låter den spela i huvudet och samtidigt råkar röra på huvudet så åker allt med!!!! Skitirriterande!!!
Almen skrev:phloam skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Ja precis! Och när jag tänker på min favoritmusik och låter den spela i huvudet och samtidigt råkar röra på huvudet så åker allt med!!!! Skitirriterande!!!
Men nu handlade det om att återskapa live-musik.
phloam skrev:Almen skrev:phloam skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Men nu handlade det om att återskapa live-musik.
Ja, jag menade naturligtvis när jag återskapar live-musik i huvudet
Men, med lite träning har jag efter många år lyckats träna mig att med tankens kraft föreställa mig* att jag befinner mig i en nedsläckt källarlokal och lyckas fixera musikens ursprung i en tänkt plats (i.e. ett par stereohögtalare) i detta fiktiva rum.
* under lyssning med lurar då alltså
Ärligt talat, detta måste vara århundradets icke-problem inom hifi öht?
Almen skrev:Nja, ganska många engagerar sig i hur man bäst återskapar en live-händelse.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!
Ja, min erfarenhet är att en liten förflyttning i soffan motsvarar en större förflyttning i inspelningslokalen. En skaländring, som du skriver.
PerStromgren skrev:Det bästa ljud jag hört är via hörlurar med konsthuvudinspelning.
PerStromgren skrev:Det ger en helt oöverträffad hifi. Fanns det många sådan inspelningar skulle jag föredra hörlurar före högtalare i alla lägen.
PerStromgren skrev:Men nu är det inte så. Högtalare ger dessutom bättre rörlighet.
Vill jag höra allt på skivan föredrar jag - även med icke konsthuvudstereo - ändå hörlurar, men det vill jag inte alltid.
IngOehman skrev: Vill du aldrig befinna dig i ett ljudfält som är förankrat i rummet
snarare än i ditt huvud, ett rum i vilket du kan röra dig fritt?
Jag kan tycka att det finns likheter om man jämför med en stor duk som
man tittar på bilder (fasta eller rörliga) på, eller istället har på sig ett par
bildskärmsglasögon, där även minsta rörelse av huvudet skapar kognitiv
dissonans. Så länge man sitter absolut stilla så kan det funka.
Man jag föredrar både bilder och ljud som skapar ett fält som jag är fri i
förhållande till. Inte i alla fall, men i de flesta.
IngOehman skrev:Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
i att ljudbilden sitter fast i huvudet och följer huvudets minsta rörelser, och
att behöva bära hörlurarna är väl rimligtvis en nackdel det också, eller?
PerStromgren skrev:2-ch skrev:Liknelsen med karusellen förstod jag inte.
Jag har sett flera skriva att "orkestern åker med", och tyckte mig få ett ytterligare belägg när IÖ tidigare i tråden skriver:IngOehman skrev:De synpunkter jag erinrar om har ett göra med brister som gör att hör-
lurar inte kan återge musik så att den blir förväxlingsbar med verkligheten
annat än under extremt tvingande förutsättningar, t ex att lyssnaren får
instruktioner att inte röra på huvudet, eller att lyssnarens huvud spänns
fast så han eller hon inte kan röra det.
Men han kanske menar tvärtom, dvs att nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?
IngOehman skrev:Ditt prat om att det inte är (bara) ett ljudfält som sitter fast i huvudet utan
det lilla portabla rummet med ljudfältet i, är ju rent parodiskt... Du förnimmer
ju bara rummet genom just ljudfältet!Din förnimmelse av det där rummet
har ju skapats av/är en del av, ljudfältet!
celef skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!
Ja, min erfarenhet är att en liten förflyttning i soffan motsvarar en större förflyttning i inspelningslokalen. En skaländring, som du skriver.
jag brukar störa mig mycket på dessa förändringar, relativt små förflyttningar får stora ljudförändrngar, men vad beror skalfelet på, är det avståndsskillnaderna till ljudkällan? är det därför linjekällor alltid låter mest naturligt
phloam skrev:Förresten så behöver du själv fundera lite mer på att svara vänligare på ett seriöst menat inlägg
IngOehman skrev:Du behöver nog tänka lite hårdare om du ser det som naturligt att ljudet är
låst till huvudet.
För du är den första person jag stött på som tycker att det är lika naturligt
att en mössa följer med huvudets rörelser som att en orkester gör det.![]()
![]()
![]()
Almen skrev:phloam skrev:Förresten så behöver du själv fundera lite mer på att svara vänligare på ett seriöst menat inlägg
Du kanske skulle undvikit att beskriva de som inte tycker som du i frågan såsom "fjanterier", "missunnsamhet" och "krystat försäljningsargument".
Kallar du det seriös argumentation? Det fick i alla fall mig att avstå från att fortsätta diskutera sakfrågan med dig.
Så här enkelt är det: Det är ett objektivt faktum att hörlurar har en fundamental begränsning då man vill återskapa en livehändelse. Hur man utifrån det jämför hörlurar med högtalare är en subjektiv uppfattning.
Almen skrev:Så här enkelt är det: Det är ett objektivt faktum att hörlurar har en fundamental begränsning då man vill återskapa en livehändelse. Hur man utifrån det jämför hörlurar med högtalare är en subjektiv uppfattning.
IngOehman skrev:Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
i att ljudbilden sitter fast i huvudet och följer huvudets minsta rörelser, och
att behöva bära hörlurarna är väl rimligtvis en nackdel det också, eller?
jag skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell!
phloam skrev:Det två verkliga skillnaderna mellan lurar och högtalare är alltså enbart att man missar känslan av bas i kroppen, och att inspelningar inte är binaurala (kan inte höra bägge lurelementen med endera öra osv).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster