Föredrar du hörlurar eller högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-07 19:50

Mina finlurar (bra och dyra) är en dröm att avlyssna med, men skiljer sig inte nämnvärt åt lyssningsrummets högtalare vid rimlig ljudstyrka.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-08 11:10

Jag lyssnade på Bartoks stråkkvartetter nr 5 och 6(*) igår kväll i mina Sennheser HD600, och tänkte litet på diskussionen här. Det är en "högtalarinspelning", men hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?

Jag har en idé om att det handlar om vana. Jag är mycket van att lyssna via hörlurar, och har jag gjort det i perioder av och till sedan HD414, ca 1970.

*) Fanstastiska kvartetter! Märkligt nog kommer jag inte lika bra överens med 1-4; de svänger inte alls lika bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-08 11:32

PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?

Brukar du få det, eller varför skulle du få det, menar du?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-08 11:57

Almen skrev:
PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?

Det där handlar kanske om en vanesak.
Men vrider jag på huvudet i verkligheten får jag olika information till öronen.
Så är fallet även med högtalare, däremot inte med hörlurar.

Liknelsen med karusellen förstod jag inte.
I mitt huvud blir det tvärt om, musiken står helt still oavsett hur jag vrider huvudet. Det är den ena biten som gör att jag föredrar högtalarnas återgivning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-08 12:19

2-ch skrev:
Almen skrev:

I mitt huvud blir det tvärt om, musiken står helt still oavsett hur jag vrider huvudet. Det är den ena biten som gör att jag föredrar högtalarnas återgivning.

Ja, det är så jag tycker också. Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen. Vid hörlurslyssning är allt "i huvudet".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-08 13:52

Almen skrev:

Det brukar anföras som kritik av hörlurlyssning att orkestern åker med när man vrider på huvudet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-08 13:57

2-ch skrev:Liknelsen med karusellen förstod jag inte.

Jag har sett flera skriva att "orkestern åker med", och tyckte mig få ett ytterligare belägg när IÖ tidigare i tråden skriver:

IngOehman skrev:De synpunkter jag erinrar om har ett göra med brister som gör att hör-
lurar inte kan återge musik så att den blir förväxlingsbar med verkligheten
annat än under extremt tvingande förutsättningar, t ex att lyssnaren får
instruktioner att inte röra på huvudet, eller att lyssnarens huvud spänns
fast så han eller hon inte kan röra det.

Men han kanske menar tvärtom, dvs att nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-08 14:32

PerStromgren skrev:Jag har sett flera skriva att "orkestern åker med"

Aha, då förstår jag :)
Visst kan man se det från det hållet också.
I alla fall rent tankemässigt, att orkestern följer huvudets rörelse.
Lite svårare att få till i verkligheten dock :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-08 14:54

PerStromgren skrev:...nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?

Ja, så ser jag det. Som jag skrev: "Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-08 15:04

Almen skrev:
PerStromgren skrev:...nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?

Ja, så ser jag det. Som jag skrev: "Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen."

Det har jag aldrig upplevt när jag lyssnar på musikanläggningar, men jag har inte hört så fina, troligen.

Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!

Jag kan däremot tänka mig att man skulle vilja ha en skillnad när man vrider huvudet som skulle efterlikna den man får i verkligheten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-08 15:10

Är det bara jag som anser att de flesta live-uppträdanden, förutom orkestrar, sker genom stereo-högtalare?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-08 15:11

PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!

Ja, min erfarenhet är att en liten förflyttning i soffan motsvarar en större förflyttning i inspelningslokalen. En skaländring, som du skriver.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-08 17:35

Almen skrev:
2-ch skrev:
Almen skrev:

Ja, det är så jag tycker också. Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen. Vid hörlurslyssning är allt "i huvudet".

Ja precis! Och när jag tänker på min favoritmusik och låter den spela i huvudet och samtidigt råkar röra på huvudet så åker allt med!!!! Skitirriterande!!!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-08 17:44

phloam skrev:
Almen skrev:
2-ch skrev:
Almen skrev:

Ja precis! Och när jag tänker på min favoritmusik och låter den spela i huvudet och samtidigt råkar röra på huvudet så åker allt med!!!! Skitirriterande!!!

Men nu handlade det om att återskapa live-musik.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-08 18:05

Almen skrev:
phloam skrev:
Almen skrev:
2-ch skrev:
Almen skrev:

Ja, jag menade naturligtvis när jag återskapar live-musik i huvudet :)

Men, med lite träning har jag efter många år lyckats träna mig att med tankens kraft föreställa mig* att jag befinner mig i en nedsläckt källarlokal och lyckas fixera musikens ursprung i en tänkt plats (i.e. ett par stereohögtalare) i detta fiktiva rum.

* under lyssning med lurar då alltså

Ärligt talat, detta måste vara århundradets icke-problem inom hifi öht?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-08 21:36

phloam skrev:
Almen skrev:
phloam skrev:
Almen skrev:
2-ch skrev:
Almen skrev:

Ja, jag menade naturligtvis när jag återskapar live-musik i huvudet :)

Men, med lite träning har jag efter många år lyckats träna mig att med tankens kraft föreställa mig* att jag befinner mig i en nedsläckt källarlokal och lyckas fixera musikens ursprung i en tänkt plats (i.e. ett par stereohögtalare) i detta fiktiva rum.

* under lyssning med lurar då alltså

Ärligt talat, detta måste vara århundradets icke-problem inom hifi öht?

Nja, ganska många engagerar sig i hur man bäst återskapar en live-händelse.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-08 22:29

Almen skrev:Nja, ganska många engagerar sig i hur man bäst återskapar en live-händelse.

För min del engagerar jag mig i så fall mer i att lyssna på musik än att "återskapa live-händelser". Om inte ljudet i ett par hörlurar följde med mina huvudrörelser skulle åtminstone min musikupplevelse bli förstörd av det :D

Vill man kunna röra på huvudet och låtsas att man har en orkester framför sig hemma i vardagsrummet så får man använda högtalare. Vill man kunna lyssna på musik utan att vara begränsad till en viss plats så kan man använda hörlurar.

Jag ser inget problem här alls, bara två olika slags "rum" (ett stort som är förankrat i marken, ett litet som finns mellan hörlurselementen) i vilket lyssnaren kan befinna sig och ta till sig musik på ett förträffligt sätt oavsett vilket man väljer.

Att försöka förminska värdet av hörlurar jämfört med högtalare med detta som argument är bara fjanterier som förmodligen bottnar i nån slags missunnsamhet (bra högtaleri är dyrt jämfört med lurar). Eller ett krystat försäljningsargument.

Både högtalare och hörlurar är fantastiska redskap för musiklyssnande, båda med motsvarande praktiska för- och nackdelar och lika värdefulla. De skillnader som finns är något att värdesätta istället för att problematisera in absurdum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-08 22:38

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!

Ja, min erfarenhet är att en liten förflyttning i soffan motsvarar en större förflyttning i inspelningslokalen. En skaländring, som du skriver.

jag brukar störa mig mycket på dessa förändringar, relativt små förflyttningar får stora ljudförändrngar, men vad beror skalfelet på, är det avståndsskillnaderna till ljudkällan? är det därför linjekällor alltid låter mest naturligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-09 04:21

Njae... Värst drabbas platta källor, näst värst linjekällor.

Bättre än så är rundstrålare och allra bästa är ljudkällor med en spridnings-
egenskaper optimerade för saken, och som därför kan användas kompen-
serande. Problemet beror på (ökar med) direktljudet och hur dessa (två om
det är stereo) samverkar i tid och amplitud (TIT) för att skapa en fantom-
ljudbild, och hur denna samverkan moduleras när man rör sig i rummet.

Man kan säga att det är ett av stereosystemfelen som liksom de flesta andra
kan kompenseras och som även blir kompenserade i olika grad av olika hög-
talarkonstruktioner, olika bra lite beroende på hur de används.

Även rummet spelar stor roll för hur bra man kan få allt att fungera.

PerStromgren skrev:Det bästa ljud jag hört är via hörlurar med konsthuvudinspelning.

Att bara spela binaurala inspelningar gör ju att ett av de stora bristerna med
hörlurar försvinner - att de inte är stereofoniskt kompatibla.

PerStromgren skrev:Det ger en helt oöverträffad hifi. Fanns det många sådan inspelningar skulle jag föredra hörlurar före högtalare i alla lägen.

Fast vad som är oöverträffat eller inte beror väl på vad man värderar?

Och det du skriver om "alla" lägen har jag i varje fall lite svårt att tro på, på
grund av att många fel ju kvarstår även när man hanterat stereoinkompa-
tibliteten (t ex genom att välja bort alla normala inspelningar och bara lyssna
på binaurala inspelningar), fel eller nackdelar som jag har svårt att tro att du
är så helt okänslig för att du i alla lägen föredrar att utsättas för dem för att
få uppleva det du tycker vara fördelen.

Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
i att ljudbilden sitter fast i huvudet och följer huvudets minsta rörelser, och
att behöva bära hörlurarna är väl rimligtvis en nackdel det också, eller? Att
inte alls få känna musiken i kroppen är också en svaghet som nog många
(men nog inte just du) tycker är väsentlig i vissa sammanhang.

Nog måste det väl finnas lägen där du vill slippa i varje fall att ha lurarna på
dig och där du inte vill att musiken skall sitta fast i huvudet?

Eller gäller verkligen "alla lägen", som du skrev?

PerStromgren skrev:Men nu är det inte så. Högtalare ger dessutom bättre rörlighet.

Vill jag höra allt på skivan föredrar jag - även med icke konsthuvudstereo - ändå hörlurar, men det vill jag inte alltid.

Ok. Om du vill känna allt på skivan då?

Och såsom live slippa sitta fast i ljudet via den mekaniska utrustningen (läs
hörlurarna). Vill du aldrig befinna dig i ett ljudfält som är förankrat i rummet
snarare än i ditt huvud, ett rum i vilket du kan röra dig fritt?

Jag kan tycka att det finns likheter om man jämför med en stor duk som
man tittar på bilder (fasta eller rörliga) på, eller istället har på sig ett par
bildskärmsglasögon, där även minsta rörelse av huvudet skapar kognitiv
dissonans. Så länge man sitter absolut stilla så kan det funka.

Man jag föredrar både bilder och ljud som skapar ett fält som jag är fri i
förhållande till. Inte i alla fall, men i de flesta.

På flyget finns det ju t ex stora fördelar med hörlurar, och det finna många
andra liknande fall. Men de är alltid kompromissfall, för mig. Så hurra för att
det finns hörlurar!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-09 05:46

IngOehman skrev: Vill du aldrig befinna dig i ett ljudfält som är förankrat i rummet
snarare än i ditt huvud, ett rum i vilket du kan röra dig fritt?

Jag kan tycka att det finns likheter om man jämför med en stor duk som
man tittar på bilder (fasta eller rörliga) på, eller istället har på sig ett par
bildskärmsglasögon, där även minsta rörelse av huvudet skapar kognitiv
dissonans. Så länge man sitter absolut stilla så kan det funka.

Man jag föredrar både bilder och ljud som skapar ett fält som jag är fri i
förhållande till. Inte i alla fall, men i de flesta.

Men det är ju egentligen inte bara något ljudfält som är förankrat i huvudet, det är ju rummet - det lilla rum som skapas av lurarna - som är rörligt tillsammans med huvudet..! Ljudfältet är i sig lika stilla och pålitligt som en filmduk eller en högtalaruppställning - i detta lilla portabla rum, i förhållande till öronen.

I och med detta skapas just en bioliknande upplevelse i huvudet, där s.a.s. "medvetandet" sitter på bästa plats i salongen (sweetspot i soffan) och har en "fast duk" att "se" på. Ditt lyssnande eller medvetande är lika fritt där som du är i ett rum med högtalare eller bioduk - ljudet finns där, men du måste inte fokusera helt på det.

Om hörlurarna hamnar snett, så är det m.a.o. liktydigt med att någon kommer in och flyttar/vrider på en högtalare i hifi-rummet :)

Alltså blir det för hörlurslyssnaren en lika lugn upplevelse som att sitta på bio eller i sweetspot - trots att kroppen rör på sig. Det är ju det som är så bra! Hade både rummet och ljudfältet rört på sig samtidigt - då hade det blivit jobbigt. Men så är det ju inte.

Den som har sett bio på tåg kan ha upplevt lite lustiga känslor när tåget saktat in mitt under pågående film :) men de problemen har man inte heller när man lyssnar med lurar och rör på sig, såvida man inte blundar och går in i en lyktstolpe :D

Så på din fråga till Per:

IngOehman skrev:Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
att behöva bära hörlurarna är väl rimligtvis en nackdel det också, eller?

Nej, det är inget onaturligt med att ljudet följer hörlurarna man har på huvudet. Lika lite som att värme från en mössa följer med mössan. Eller att mössan följer med huvudet. :D

Det två verkliga skillnaderna mellan lurar och högtalare är alltså enbart att man missar känslan av bas i kroppen, och att inspelningar inte är binaurala (kan inte höra bägge lurelementen med endera öra osv). Dessa faktum kan jag leva med lika bra som jag kan leva med att jag inte kan ta med mina stora favorithögtalarna överallt eller att grannarna störs när jag vill dra på lite volym. För du ser väl inte det som problematiskt vad gäller högtalarkonceptet, eller? ;) :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-09 07:18

Du behöver nog tänka lite hårdare om du ser det som naturligt att ljudet är
låst till huvudet.

För du är den första person jag stött på som tycker att det är lika naturligt
att en mössa följer med huvudets rörelser som att en orkester gör det. :lol: :lol: :lol:

Ditt prat om att det inte är (bara) ett ljudfält som sitter fast i huvudet utan
det lilla portabla rummet med ljudfältet i, är ju rent parodiskt... Du förnimmer
ju bara rummet genom just ljudfältet! ;) Din förnimmelse av det där rummet
har ju skapats av/är en del av, ljudfältet!

För din information - det som gör att du upplever inspelningsrummet (förank-
rat i huvudet således att du har orkestern framför dig även om du vänder dig
180 grader) ÄR just det ljudfält som hörlurarna skapar, och hörlurarna sitter
faktiskt fast i ditt huvud när du använder dem! :)

Hänger du med? Det finns inget magiskt utan det du hör beror på det ljudfält
som öronen exponeras av - vare sig det skapas av hörlurar eller högtalare i
ett rum.

Och skillnaden att ljudfältet är fäst i huvudet med hörlurslyssning kan du inte
prata bort. (Det finns dock några andra knep som jag tidigare år skrivit om
några gånger, i samband med denna fråga, men det är en annan fråga.)

PerStromgren skrev:
2-ch skrev:Liknelsen med karusellen förstod jag inte.

Jag har sett flera skriva att "orkestern åker med", och tyckte mig få ett ytterligare belägg när IÖ tidigare i tråden skriver:

IngOehman skrev:De synpunkter jag erinrar om har ett göra med brister som gör att hör-
lurar inte kan återge musik så att den blir förväxlingsbar med verkligheten
annat än under extremt tvingande förutsättningar, t ex att lyssnaren får
instruktioner att inte röra på huvudet, eller att lyssnarens huvud spänns
fast så han eller hon inte kan röra det.

Men han kanske menar tvärtom, dvs att nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?

Jag menar precis det jag skrev, men jag kan inte svara på vad det beror på
att du inte förstår det jag skrev.

Att musikens position är låst till huvudet är onaturligt och det enda fall där
man inte märker det problemet är om man hindras från att röra på huvudet,
vilket även det är en onaturlig situation.

Det 2-ch och Almen skriver stämmer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-09 08:44

IngOehman skrev:Ditt prat om att det inte är (bara) ett ljudfält som sitter fast i huvudet utan
det lilla portabla rummet med ljudfältet i, är ju rent parodiskt... Du förnimmer
ju bara rummet genom just ljudfältet! ;) Din förnimmelse av det där rummet
har ju skapats av/är en del av, ljudfältet!

Nej, jag menar inte något fiktivt rum som man "förnimmer" genom ljudfältet, utan jag talar om det högst konkreta "rum" eller den plats som skapas av hörlurarna i sig - av att öronen ligger mot var sitt element i sluten eller öppen konfiguration. Förändrar du den fysiska förutsättningen (eller vad man nu ska kalla den kortfattat, jag kallade den "rum") så orsakar det kraftiga förändringar i ljudbilden. Inte tvärtom. Vanligtvis så sitter de kvar på huvudet utan problem och därför har man den stabila ljudmiljö/bild som följer lyssnaren.

Läs om det jag skrev med ovanstående i åtanke så kanske det framgår vad jag menar.

Förresten så behöver du själv fundera lite mer på att svara vänligare på ett seriöst menat inlägg än det sedvanliga "behöver tänka lite hårdare" och inte minst din beskrivning av det jag skriver som "prat" som är "parodiskt". :(

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-09 09:36

celef skrev:
Almen skrev:

jag brukar störa mig mycket på dessa förändringar, relativt små förflyttningar får stora ljudförändrngar, men vad beror skalfelet på, är det avståndsskillnaderna till ljudkällan? är det därför linjekällor alltid låter mest naturligt

Jag tror mycket beror på inspelningen. De allra flesta tvåkanalsinspelningar (studioinspelningar, multimono) kollapsar ju när man flyttar sig i sidled.

Sedan rummet och högtalarnas placering - okontrollerade reflektioner i väggar, dålig direktljudspridning i sidled, otillräcklig toe-in, etc.

Men som sagt, med en bra inspelning och en bra anläggning så har jag upplevt som om man verkligen flyttade sig i konsertlokalen. Jättesvårt att uppskatta ur minnet, men kanske som att en knapp meters förflyttning i soffan motsvarar 4-5 meter på 6:e bänk?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-09 09:48

phloam skrev:Förresten så behöver du själv fundera lite mer på att svara vänligare på ett seriöst menat inlägg

Du kanske skulle undvikit att beskriva de som inte tycker som du i frågan såsom "fjanterier", "missunnsamhet" och "krystat försäljningsargument".

Kallar du det seriös argumentation? Det fick i alla fall mig att avstå från att fortsätta diskutera sakfrågan med dig.

Så här enkelt är det: Det är ett objektivt faktum att hörlurar har en fundamental begränsning då man vill återskapa en livehändelse. Hur man utifrån det jämför hörlurar med högtalare är en subjektiv uppfattning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-09 09:50

IngOehman skrev:Du behöver nog tänka lite hårdare om du ser det som naturligt att ljudet är
låst till huvudet.

För du är den första person jag stött på som tycker att det är lika naturligt
att en mössa följer med huvudets rörelser som att en orkester gör det. :lol: :lol: :lol:

Nej, jag likställer inte en mössa med en orkester :roll: Vad jag försöker förmedla är att jag upplever det som fullständigt naturligt att ljudet följer med hörlurarna som sitter på mitt huvud.

Ljudet är inte låst till huvudet, det är låst till hörlurarna som rör sig tillsammans med mitt huvud. Vilket är precis som jag vill ha det.

Att försöka framställa detta som ett problem för lyssnaren är ungefär som om att kalla det för ett problem att högtalare är stationära. Jag väljer att se det som olika karaktäristik för olika ljudsystem, och är förvånad att du som professionell inte kan ha en mindre polemisk hållning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-09 10:00

Almen skrev:
phloam skrev:Förresten så behöver du själv fundera lite mer på att svara vänligare på ett seriöst menat inlägg

Du kanske skulle undvikit att beskriva de som inte tycker som du i frågan såsom "fjanterier", "missunnsamhet" och "krystat försäljningsargument".

Kallar du det seriös argumentation? Det fick i alla fall mig att avstå från att fortsätta diskutera sakfrågan med dig.

Så här enkelt är det: Det är ett objektivt faktum att hörlurar har en fundamental begränsning då man vill återskapa en livehändelse. Hur man utifrån det jämför hörlurar med högtalare är en subjektiv uppfattning.

Det var i mitt svar till dig, inte till IÖ. Jag trodde kanske att du tålde det :)

I vilket fall som helst så försökte jag adressera det sakfrågan - det är fjanterier att problematisera nåt som många upplever som problemlöst eller en fördel, jag antydde inte att just dina tankar eller det du skrev var "fjanterier". Beklagar om det var otydligt.

Eller hur är det nu igen, är det bara IÖ som får kalla det andra skriver "struntprat" eller "gallimatias" eller uppmana folk att "tänka hårdare" utan vidare kommentar...? Nog om detta :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-09 10:18

Almen skrev:Så här enkelt är det: Det är ett objektivt faktum att hörlurar har en fundamental begränsning då man vill återskapa en livehändelse. Hur man utifrån det jämför hörlurar med högtalare är en subjektiv uppfattning.

Men det har jag ju inte förnekat. Som jag skrev ovan, det finns två saker som är svåra att komma förbi när det gäller hörlurar - bristen på anpassade inspelningar (binaural) och avsaknaden av fysiskt förnimbar bas.

Men det där att musiken/ljudbilden följer med huvudrörelser, det BEHÖVER faktiskt inte vara nåt problem alls för lyssnaren. Det kan lika gärna ses som en karaktäristisk fördel (precis som den fysiska basen hos högtalare är en karaktäristisk fördel för dem) som ökar portabiliteten utan att sabba musikupplevelsen alls.

Men det är klart, hade man introducerat hörlurar för personer som inte haft någon kontakt med modern teknik öht, så hade de kanske rentav blivit skrämda av dessa tingestar som gör att det låter som en hel orkester i huvudet och ansett det högst onaturligt :mrgreen: :P ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-09 10:24

IngOehman skrev:Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
att behöva bära hörlurarna är väl rimligtvis en nackdel det också, eller?

Nu måste du läst mitt inlägg slarvigt!

jag skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell!

Jag tror att jag helt enkelt är så van så min hjärna kompenserar för detta.

Det förvånar mig att du med stereofoni inte inkluderar konsthuvudinspelnijngar, som ger rymdkänsla mer än det mesta!

Hörlurar har trots sina brister, så stora fördelar rent ekonomiskt att jag är förvånad att inte fler använder dem. En mycket bra hörlursanläggning kan man få för 5 000:-, ett hyggligt slutsteg plus bra högtalare är väl svårt att få under 20 000:-, skulle jag gissa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-09 10:30

För att inte tala om hur bra ljud de ger i förhållande till högtalare i lägre prisklasser - hur bra är inte ett par studiolurar för 500:- jämfört med ett par nya högtalare för 500:- paret? För det får man på sin höjd en hyfsad iphonedocka med högtalare.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-09 11:15

phloam skrev:Det två verkliga skillnaderna mellan lurar och högtalare är alltså enbart att man missar känslan av bas i kroppen, och att inspelningar inte är binaurala (kan inte höra bägge lurelementen med endera öra osv).

Jovisst är basens koppling i rummet en för mig viktig parameter, men inte avgörande för om jag ska kunna avnjuta musik.
Även om den tas bort föredrar jag personligen högtalarnas uppmålade ljudbild.
Någon binaural inspelning har jag mig veterligen däremot aldrig lyssnat på. Vet inte ens vad det egentligen innebär... :oops:

Tycker det är befriande att vi faktisktianer inte tycker lika i allting :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi