phloam skrev:Om det vore så märkbart ljudförstörande att ha spikes så är det väl inte troligt att många högtalartillverkare skulle ha dem?
Min gissning är att det i praktiken är mycket små skillnader för lyssnaren i rummet, möjligen kan jag tänka mig att kuddar minskar stomljud för grannarnas del. Men för lyssnaren är det i stort sett egalt (i.e. kan tillåtas vara en marknadsföringsgrej).
Största problemet i denna diskussion är att det diskuteras oväsentligheter.
De resonanser som uppstår långt EFTER de som lämnat högtalaremembranet, dvs de som är i väggar och golv påverkar inte perceived pitch och därmed musikupplevelsen nämnvärt.
Därför ger mjukfötter ingen somhelst förbättring för upplevd tonhöjd i basregistret, däremot hjälper de mot vibrationer i golv och vägg.
Men dessa har inget med musikåtergivningen att göra, ju.
Det som påverkar upplevd tonhöjd, eller på engelska: perceived pitch är istället högtalarens stabilitet: alltifrån stabilt monterade diskant och baselement, en högtalare som står still vid transienter i musiken och
Lådor som inte är gjorda av poröst material.
Betänk att en högtalare fungerar genom att generera vibrationer i luften genom att ett membran rör sig.
Bör en sådan konstruktion vara stabil ?
Är svaret ja, så får det konsekvenser på alltifrån högtalarens konstruktion, dess fötter samt även andra högtalare som finns i samma rum*, oinkopplade som genom att de svänger med påverkar perceived pitch negativt. Det blir svårare att höra melodierna.
*Single speaker demonstration kan mycket lätt demonstreras och effekten är ofta mera hörbar än skillnaden mellan olika förstärkare.