DQ-20 skrev:Det verkar finnas två olika bilder av vad som är "ultimat". Dels några (Alexi?) som siktar på en låda som klarar sig (mer eller mindre) utan EQ, dels de (AndersD?) som ser EQ som en förutsättning. Om man tittar på dimensioneringen handlar det om olika strategier som inte går att förena i ett och samma element. Mycket motorkontrollerat eller lite? Kanske dags att diskutera vad som är Målet, t.ex. vad gäller kvoten fs/Qt, om diskussionen endast gäller ett element.
/DQ-20
Vi kanske pratar förbi varandra här. Jag ser ursprungstråden som en teoretisk lek med parametrar för att komma fram till hur världens bästa infradriver ska designas, åtminstone var det så den började.
Denna tråden känns mer "verkstad" där intentionerna är att faktiskt få en driver tillverkad. En driver som presterar väldigt bra men samtidigt inte kostar skjortan.
Ovanstående uppfattning "färgar"

mitt deltagande i tråden då
mina intentioner är att köpa en driver med ett j-a bra pris/prestanda-förhållande, kanske har jag varit off topic hela tiden?
När det gäller EQ är det nog så att rumsförhållanden hos respektive intressent avgör huruvida det behövs EQ eller inte (tillsammans med house curve-önskemål). Jag har inget emot att INTE behöva EQ men jag känner mitt rum och vet att jag kommer att behöva detta (så har det varit med alla basmoduler jag testat hitintills)