Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-13 23:56

Man kan tycka vad man vill om LTS, IÖ, F/E-test, NAD208 osv - och det gör jag :-)

Men oavsett hur teknokratiska, fyrkantiga, smalspåriga åsikter som ibland dryftas i den sfären - köpta av några skumma kommersiella intressen är dom inte. Man sitter inte med Sanningen, inte heller har man Helt Rätt, inte är man Världens Bästa Konstruktörer - vilket det ibland låter som om LTS-gänget tycker om sig själva.

Men oavsett vad jag tycker om detta i sak, någon form av ohederlighet eller trixande för att uppnå egna fördelar har jag inte sett. Däremot en stark tro på sin egen förträfflighet, men vem har inte det?

Alltså, jag stretar gärna emot LTS och tron på F/E-test. Jag kämpar gärna för tron att det finns mer i kablarna än vad vi idag kan (eller tror oss behöva) mäta. Jag är övertygad om att det finns bättre förstärkare än NAD208, bättre kablar än EKK osv.

Men jag är lika övertygad om att de åsikter som LTS-anhängare, IÖ med flera framför, är en uppriktig tro på de kunskaper och erfarenheter man har. Att denna tro kan bli irriterande för oss med avvikande åsikter men med ibland mindre djup teknisk kunskap att backa upp våra åsikter med - det får vi ta.

Om Jorma väljer att berätta om sina kablar via sin web site, där han nu lägger upp relevant information om sina tankar bakom konstruktionen av sina kablar - låt honom göra det. Var och en väljer väl hur man vill promota sina idéer. Jorma gör på sitt sätt, IÖ på sitt.

Och nu ska vi vara snälla resten av kvällen :-D

/ B

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-09-13 23:57

Mayro det är ganska kul att läsa att du skriver:

Och mest den delen om exakt vad du använt för referens runt om som elektronik. samt vilka modeller av kablar du provat.. samt då självklart den obligatoriska f/e testen samt blindtesten..

För sådant har du nog eftersom du är så "säker" på din sak..

....när du tidigare skrev:

Och jag kan utan att blinka säga att Johans dvd.. nad 208 osv INTE är i nivå att avgöra kablars prestanda till fullo..

Högtalarna kanske. Med absolut inte elektroniken. Det ÄR min åsikt..

Hur kan du kritisera Bamsefar, samtidigt som tidigare suttit och spytt ut dina åsikter, nästan som om de vore faktiska konstateranden?

Vilka fakta bygger du de påståendna på? Har du några blindtester eller F/E-lyssningar som stöder din tes? :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-13 23:57

Ja du rydberg. :lol: :lol:
det syns då argument tar slut. Då börjar svansen vifta vilt.
rätt roande faktiskt...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-14 00:03

Mayro skrev:Ja du rydberg. :lol: :lol:
rätt roande faktiskt...

Som sagt... :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 00:04

hifirocker skrev:Mayro det är ganska kul att läsa att du skriver:

Och mest den delen om exakt vad du använt för referens runt om som elektronik. samt vilka modeller av kablar du provat.. samt då självklart den obligatoriska f/e testen samt blindtesten..

För sådant har du nog eftersom du är så "säker" på din sak..

....när du tidigare skrev:

Och jag kan utan att blinka säga att Johans dvd.. nad 208 osv INTE är i nivå att avgöra kablars prestanda till fullo..

Högtalarna kanske. Med absolut inte elektroniken. Det ÄR min åsikt..

Hur kan du kritisera Bamsefar, samtidigt som tidigare suttit och spytt ut dina åsikter, nästan som om de vore faktiska konstateranden?

Vilka fakta bygger du de påståendna på? Har du några blindtester eller F/E-lyssningar som stöder din tes? :wink:

kritisera? jaha 8O

Sedan fakta?? är "åsikt" detsamma som fakta för dig. Hmm sådant kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. det får du nog lösa själv.
jag skrev ÅSIKT... sen hur DU får det till fakta vet jag inte...

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-14 00:05

Mayro skrev:
En ideell förening med en högtalartillverkare som högsta hönset under en hel massa år räcker som utförligt svar oasett om vad han än påstår om sina förlustaffärer

Jorma. Du känner ju högtalartilverkare som vet allt om kostnader att bygga typ en tvåvägare som ino pi60. Så att få fram en summa för ett dyligt bygge o se hurvida det endast är en hobby som går i förlust torde vara rätt enkelt väl... :?:

dom går loss på 27000kr med lite snyggt trä på.

I "sportversionen" pi60s får man slänga upp 46500pengar..

Sorry, Mayro det går inte att se på en högtalare vad den skulle kosta att tillverka och det har inte enbart med materialet att göra. Det handlar om utvecklingskostnader och också hur många ex. det byggs av en viss modell. Ju fler desto billigare och tvärtom. Dyrare modeller byggs det färre av och då kostar dom mer. Men det som räknas är om dom går att sälja för sitt pris och det gäller inte enbart högtalare. Det gäller allt som säljs.
Är det för dåligt så försvinner det ur marknaden oavsett hur mycket marknadsföring som har använts för att få igång försäljningen. Inos högtalare håller uppenbarligen en viss kvalitet eftersom dom säljer en del, men det handlar i LTSfallet inte om hur bra grejerna är och om dom är prisvärda eller ej.
En konsumentupplysare är ute på hal is om han vill få alla med sig om han själv äger eller är medverkande i produktion, import och eller marknadsföring av en produkt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 00:06

i skrev:
rätt roande faktiskt...

'

Har du ett förslag hur man ska bemöta inlägg av rydbergs nivå ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-14 00:07

Min uppfattning är att det för utomstående blir ibland lite svårt att veta vilka som "är" LTS och när dom i så fall är det. LTS gör väl sällan eller aldrig egna uttalande här om det inte poängteras i inlägget. Dock så kan många medlemmar uttala sig som "vi inom LTS" och så vidare och då tror utomstående att det kanske är en officiell åsikt eller nån form av uttalande. Och efter ett bollande fram och åter så blir det onödiga missförstånd till slut.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-14 00:10

PekkaJohansson skrev:Då ska vi reda ut det hela för alla nyfikna:

Ingvar Öhman är chef för LTS tekniksektion, Johan Lindroos är testansvarig, Morello är sekreterare i LTS och bistår tekniksektionen med bl a mätningar och Svante är medlem i tekniksektionen. Samtliga sitter i föreningens styrelse.

I testverksamheten, ffa F/E-lyssningen, deltar olika människor inom och utom styrelsen från gång till gång.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson, närmast rörd av det stora intresse som återkommande visas vårt glada sällskap även utanför medlemsleden

Då är flera av styrelsemedlemmarna direkt inblandade i produktion, import, distribution och/eller försäljning av hifiprodukter som jag tror mig veta eftersom dom eller du Pekka inte svarar på den frågan.
Du vet nog eller hur?
Rätt eller fel innan jag nämner dom själv.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-14 00:12

Mayro skrev:
i skrev:
rätt roande faktiskt...

'

Genom att inte svara. Det brukar vara effektivt att helt ignorera sådant. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 00:16

ok.. förstår dig... Du finner inte nöje i att göra andra skada. för jag inser enkelt att du rätt fort skulle med hjälp av dina vänner kunde presentera en ca kost med förbundna ögon...

Jäkla snyggt av dig att inte göra så.. det fick mig att skämas som frågade... 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-14 00:19

Håller med Bill väldigt mycket.
Har mig veterligen aldrig sett reklam här för några fabrikat som olika LTS eller faktiskt medlemmar är inblandade i. Så jag bedömmer att personerna kan skilja på arbete och fritid.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-14 00:19

Mayro skrev:
i skrev:
rätt roande faktiskt...

'

Sakligt. Om man har sådana argument.
Det hela beror ju förstås på hur seriöst inlägget är menat (ibland vill den andre kanske bara retas litet :) ) och hur pass sakliga argument som det finns i inlägget man vill svara på. Tyckte Rydberg hade en saklig poäng faktiskt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 00:23

i skrev:
Mayro skrev:
i skrev:
rätt roande faktiskt...

'

Det hela beror ju förstås på hur seriöst inlägget är menat (ibland vill den andre kanske bara retas litet :) ) och hur pass sakliga argument som det finns i inlägget man vill svara på. Tyckte Rydberg hade en saklig poäng faktiskt.

sakligt? Du måste skoja.. Hur kan du ens se nåt "sakligt" att besvara 8O

Edit. tog bort puckad text.
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-09-14 00:26, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-14 00:24

Jorma skrev:Du vet nog eller hur?

Här är man vänlig och redogör öppet för vilka som gör vad inom LTS för att bringa lite reda i dina antaganden, Jorma, och så svarar du med något som liknar ett hot. Du är inte lite fräck. Jag säger som Anders Björck till Carl Lidbom i det klassiska KU-förhöret: Vet hut - vet sjufalt hut!

Vänligen

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-09-14 00:37, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-14 00:36

Mayro skrev:
i skrev:
Mayro skrev:
i skrev:
rätt roande faktiskt...

'

sakligt? Du måste skoja.. Hur kan du ens se nåt "sakligt" att besvara 8O

Edit. tog bort puckad text.

Rydberg, som jag uppfattade det, hade sett att du kritiserade Bamsefar för att han inte hade underbyggt sin åsikt med fakta. Och även sett att du själv bestämt hävdade en sak utan redovisade fakta.
Han menade antagligen att du är inkonsekvent när det gäller krav på andra jämfört med de du ställer på dig själv. (Rydberg får förlåta mig om jag övertolkat honom.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-14 00:44

börja läs nu grabbar.. Är fakta detsamma som en åsikt i er värld?? det är det inte i min i alla fall.

sedan så frågar jag ALLA er som ofta går på så i andra frågor med era egna medel. Och kommer så göra tills jag lessnar. Men detta tar ett tag då det så ofta påminns om detta sätt här.

Så sitter bamsefar och påstår Jormas kablar färgar så är inte min frågeställning konstig. Enbart relevant. Hade jag påstått en nad färgar hade ni direkt frågat detsamma..

Ni är många av er inte konsekventa. vissa saker gäller endast för andra. Inte för er.. en del annat gäller enbart för er o inte för andra. Denna gång var det rätten att efterfråga vart bamsefar skaffat sig så kompetent kunskap samt hur osv om dessa kablar han berättar för oss om så kraftfullt samt tydligt....

ALLA behöver inte ta åt er här av att jag skriver ni. er osv.. endast dom som aggerar i frågorna..

edit
rättat text lite..men nu är det natti här för idag.
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-09-14 00:55, redigerad totalt 2 gånger.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-14 00:49

PekkaJohansson skrev:
Jorma skrev:Du vet nog eller hur?

Här är man vänlig och redogör öppet för vilka som gör vad inom LTS för att bringa lite reda i dina antaganden, Jorma, och så svarar du med något som liknar ett hot. Du är inte lite fräck. Jag säger som Anders Björck till Carl Lidbom i det klassiska KU-förhöret: Vet hut - vet sjufalt hut!

Vänligen

Pekka

Ojdå, det var så känsligt.
Johan importerar eller importerade och säljer/sålde bla. Stax hörlurar?
Morello utvecklar och säljer apparater? Bla. elektroniska delningsfilter eller har du bara utvecklat dom åt Engelholm?
Och Öhman högtalare.
Dig vet jag inget om Pekka och har heller inte hört något sådant och inte om Svante heller, men då kan ju halva styrelsen räknas som att sitta med fingrarna i syltburken på ett eller annat sätt eller?
Att inte vara partisk på något sätt som ingen har märkt av gäller inte för en ideell förening.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-14 00:58

Jorma skrev:Att inte vara partisk på något sätt som ingen har märkt av gäller inte för en ideell förening.

Stämmer. Det är en oberoende parameter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-09-14 01:09

Jorma. Du känner ju högtalartilverkare som vet allt om kostnader att bygga typ en tvåvägare som ino pi60. Så att få fram en summa för ett dyligt bygge o se hurvida det endast är en hobby som går i förlust torde vara rätt enkelt väl... Question

dom går loss på 27000kr med lite snyggt trä på.

I "sportversionen" pi60s får man slänga upp 46500pengar..

ok.. förstår dig... Du finner inte nöje i att göra andra skada. för jag inser enkelt att du rätt fort skulle med hjälp av dina vänner kunde presentera en ca kost med förbundna ögon...

Vad menade/insinuerade du med ovanstående eg.?

zoddan

Inläggav zoddan » 2005-09-14 01:26

jag väljer efter prislappen :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-14 01:41

Jorma skrev:Ojdå, det var så känsligt.
Morello utvecklar och säljer apparater? Bla. elektroniska delningsfilter eller har du bara utvecklat dom åt Engelholm?
Och Öhman högtalare.
Dig vet jag inget om Pekka och har heller inte hört något sådant och inte om Svante heller, men då kan ju halva styrelsen räknas som att sitta med fingrarna i syltburken på ett eller annat sätt eller?
Att inte vara partisk på något sätt som ingen har märkt av gäller inte för en ideell förening.

Nej då, inget av detta är "känsligt" utan tvärtom allmänt känt. Vad jag reagerade mot var ditt plumpa och ohyfsade sätt.

Du spekulerar vilt om en styrelse vars storlek och sammansättning du uppenbarligen inte vet något om. Fortsätt med det om du vill. Av mig får du inga ytterligare upplysningar.

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-14 02:34

PekkaJohansson skrev:
Och Öhman högtalare.

Nej då, inget av detta är "känsligt" utan tvärtom allmänt känt. Vad jag reagerade mot var ditt plumpa och ohyfsade sätt.

Du spekulerar vilt om en styrelse vars storlek och sammansättning du uppenbarligen inte vet något om. Fortsätt med det om du vill. Av mig får du inga ytterligare upplysningar.

Pekka

Går du inte ut med öppna kort så kan ju spekulerandet fortsätta.
Det är nog fler som vill veta lite mer.
Jag är ju inte medlem så jag kanske inte kan begära detta, men det kanske finns medlemmar som vill veta eller kanske dom som har funderat på medlemsskap.
Att köra med lyckta dörrar är ingen bra lösning.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-14 02:39

Från LTS stadgar

§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening .......................

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-09-14 03:20

:roll: Rätt mycket gamla favoriter i repris just nu.

Nå jag skall försöka svara på IngOeman inlägg gentemot min enkla undran.

ImngOeman skrev:
Bravo skrev:
...men genom att musiken en gång är spelad av musikerna är den per definition oåterkalligen förlorad.

Det var en mycket underlig definition. På mina skivor finns det musik i varje fall, så jag skulle inte påstå att den gått förlorad.

Snarare tvärtom - det är när maninte spelar in den som den går förlorad (fast den kan förstås fortfarande finnas kvar fragmetariskt i minnet). När man spelar inte musik slipper man att den går förlorad. Det är ju det som är så trevligt.

Min definition är nog högst gångbar, men visa mig gärna en musikhistoriskt eller musikaliskt auktoriativ källa som påstår något annat.

Citat:
Man skulle t.o.m. kunna hävda att varje ny avspelning är ett nytt uppförande då den med största sannolikt kommer att ljuda olika varje gång, inte beroende på musikerna, utan på att omständigheterna kommer att vara olika varje gång den spelas upp, p.g.a allt från olika rum med inventarier till olika högtalare osv. och ända till tidpunkten på dygnet och t.o.m. skiftande temperatur och luftfuktighet. Inte minst påverkar lyssnarens status vid tillfället.

Jag tror du blandar ihop musiken med din upplevelse av den. Med din definition är inte ens det ursprungliga uppförandet det minsta entydigt, för alla närvarande kan ha tyckt olika om det.

Det beror väl på om man anser att avspelningen är exakt densamma som musikernas uppspelning.
Givetvis blir svaret här både ja och nej, musikernas prestation förblir densamma, konstigt annars, men genom mångahanda omständigheter kommer likväl uppspelningen inte att ljuda som när musikerna spelade. Vare sig högtalare eller lyssningsrum eller inspelningsapparatur kan väl ses som fasta, oberörbara och neutrala faktorer för att bara nämna några tänkbara felkällor.
I det senare fallet är den ursprungliga informationen för alltid förlorad.

Däremot kan jag hålla med om att en tekniskt och musikaliskt skicklig musikers hantverk kan genomlida en tämligen ovarsam behandling och man kan fortfarande ana storheten därunder, men det är inte riktigt samma sak som den musikaliska helheten.

Citat:
Hela processen från artisternas framförande till avlyssningen är en reducerande process där vår hjärna utifrån erfarenhet och kunnande, eller brist på densamma, fyller i eller förlåter informationsmissar.

Och? Vad vill du ha sagt med det? Att förvrängningar är bra, eller i varje fall att de inte spelar någon roll?

Naturligtvis inte och det inser Du mycket väl IngOehman att det inte är det frågan handlar om, däremot frågar jag mig varför du inte kan diskutera vettigt utan att bli gemen och auktoritär i dina svar.
Du begriper nog mycket väl att jag avser att en musikalisk helhet måste möta lyssnarens referensramar för att denne skall uppfatta musikstycket som neutralt, verkligt och meningsfullt och detta genom allt brus som uppstår på vägen. I det individuella fallet kan det faktiskt vara vettigare att anpassa anläggningen efter lyssnaren och inte lyssnaren efter anläggningen som Du förespråkar från ett axiom som är väldigt bräckligt och knappast betraktad som någon generell sanning. Här handlar det inte bara om teknik, tekniken skall möta människan och ge ett begripligt sammanhang.
Givetvis kan man ha det förhållningssättet Du m.fl. förespråkar men det är knappast vare sig mer eller mindre rätt än en hel drös andra förhållningssätt till musikförmedling med eller utan apparatur.

Allting tyder ju tvärtom på att anläggningen används i Ditt fall, IngOehman, för att producera vad man tror är ett korrekt ljud, då du inte medräknar den musikaliska intentionen eller den slutliga påverkan som lyssnaren står för. Jag säger nu inte att det är så, men det är lätt att få den uppfattningen.

Nejdu, det där har du hittat på alldeles själv. Jag menade, tro det eller ej, precis det jag skrev. Alltså inte alls det du skrev..

Nu får man väl ändå be om lite sans, läs vad jag skrev tre ggr. till.
Jag skrev Jag säger nu inte att det är så, men det är lätt att få den uppfattningen.

Jag har inte tillskrivit Dig IngOehman någonting, bara att argumentationen, kan leda i en annan riktning.

Citat:
För menigsfullhet krävs det ju att framförandet som når lyssnaren är menigsfullt och begripligt för denne, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som en exakt uppspelning av mjukvaran. Det kan vara så, men oftast kräver nog framförandet att detta anpassas efter lyssnaren och dennes erfarenheter, kunskap och förmåga.

Jasså? Live-musik måste vara svårt för dig, om du som du säger behöver anpassa musiken (genom att förvränga den?) för den skall nå fram till dig...

Din tolkningsvälvilja överrumplar mig, se ovan.

Man kan inte blanda ihop förstahandsinformation med, ja i vilket led det nu egentligen handlar om vid en hifiuppspelning. Musikavlyssning via apparat är nu knappast livemusik och naturligtvis hänger slutresultat även vid hifiavlyssning ihop med hela kedjan.
Världen är nog liiite mer komplicerad än vad Du vill göra gällande IngOehman, men kanske består problemet utav att om vi granskar grunderna för de axiom Du torgför så riskerar hela luftslottet att rasa.
I annat fall förstår jag faktiskt inte dina utfall gentemot min förmåga att lyssna på musik i verkligheten, (som Du inte har en aning om).

Jag tycker i varje fall att det av praktiskt skäl är bra att låta musiken vara objektet (det som skapas när man spelar), och din upplevelse vara något annat. Musik är musik, och upplevelse är upplevelse. Inget blir ett dugg klarare av att blanda ihop begreppen.

Håller med :D , men vill nog tvärtom ändå påstå att den förenklade väg som Du, och kanske LTS, anvisar inte når målet fullt ut då den missar många problem på vägen. Dvs. jag håller med om utsagan men anser att det nog blir lite mer komplext i verkligheten.

Citat:
Att kunna njuta timvis av en musikaliskt spelande anläggning säger ju absolut ingenting om dess förmåga eller oförmåga att återge en stor musikupplevelse.

Jag vet inte ens vad en musikaliskt spelande anläggning är för något. Jag har sett uttrycket i hifi-pressen men förstår inte hur en apparat utan medvetande kan vara musikalisk.

Erkänner att det blev fel där, någonting har fallit bort vid redigeringen, snarare borde det ha stått, en sk. korrekt anläggning.

Däremot tror jag vad jag begriper vad som menas vid en musikalisk anläggning, man kan inte tolka utsagan bokstavligt, utan som att lyssnaren uppfattar att anläggningen har kapacitet att hos lyssnaren formulera en musikalisk upplevelse.
Ganska enkelt egentligen.

Saker är inte oåterkalleligt förlorade bara för att du, utan rationella argument, påstår att de är det. Och tur är det. Annars vora alla fonogram tysta.

Håhåjaja, dessa avsiktliga förlöjliganden, jag har aldrig påstått att fonogrammen är tysta, utan att det inte är samma information eller ger samma upplevelse som när musikerna spelade upp stycket, och det vet jag att Du mycket väl begriper, herr chefsideolog MoLt/LTS IngOehman

Man kunde ju faktiskt önska att Du presterade någon evidens för att Ditt sätt att se/lyssna på världen/musiken är den rätta och alla andras tolkningsmöjligheter är fel.

MVH
Senast redigerad av Bravo 2005-09-14 05:13, redigerad totalt 1 gång.
Bravo

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-09-14 03:27

8O Att inte öppet redovisa styrelsen och dess medlemmars göranden och låtanden i en fristående intresseförening verkar minst sagt besynnerligt.

LTHS - Ljudtekniska hemliga sällskapet??

Givetvis borde det vara av allmämnintresse för utanförstående men intresserade att få veta styrelsens bindningar och kopplingar.
I detta ligger ju en stor del av dess trovärdighet utåt.
Bravo

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-14 03:32

Jorma skrev:Från LTS stadgar

§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening .......................

...och...???

Jorma's inlägg i detta avseende är så totalt befriade från logik och konsekvens att de imho inte förtjänar något ytterligare bemötande. Vill bara såsom utomstående (ej LTS-medlem) notera att det är ganska uppenbart att Jorma försöker misstänkliggöra de tydligt och öppet redovisade vetenskapliga metoder LTS använder genom att dels ignorera eller missrepresentera dessa metoder och dels ifrågasätta medlemmarnas/ledamöternas syften på ett insinuant och oförskämt sätt. Dålig stil!

Eftersom sakliga inlägg bara bemöts med osakligheter, felaktigheter och indirekta personangrepp förefaller all fortsatt diskussion ganska meningslös. Vill inte agera oombedd moderator, men nog är det väl värt att överväga huruvida det inte är bättre att släppa detta, snarare än att dras djupare in i den gyttjebrottning som är på gång?

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-14 04:07

Med tanke på att det har varit lite tråkig stämning här (delvis på grund av en hel del ogrundade spekulationer) de senaste sidorna i tråden vill jag ta fram två inlägg som jag tyckte var lite extra positiva, til synes skrivna utan ond agenda, trots den upptrissade stämningen:

Bill50x skrev:Man kan tycka vad man vill om LTS, IÖ, F/E-test, NAD208 osv - och det gör jag :-)

Men oavsett hur teknokratiska, fyrkantiga, smalspåriga åsikter som ibland dryftas i den sfären - köpta av några skumma kommersiella intressen är dom inte. Man sitter inte med Sanningen, inte heller har man Helt Rätt, inte är man Världens Bästa Konstruktörer - vilket det ibland låter som om LTS-gänget tycker om sig själva.

Men oavsett vad jag tycker om detta i sak, någon form av ohederlighet eller trixande för att uppnå egna fördelar har jag inte sett. Däremot en stark tro på sin egen förträfflighet, men vem har inte det?

Alltså, jag stretar gärna emot LTS och tron på F/E-test. Jag kämpar gärna för tron att det finns mer i kablarna än vad vi idag kan (eller tror oss behöva) mäta. Jag är övertygad om att det finns bättre förstärkare än NAD208, bättre kablar än EKK osv.

Men jag är lika övertygad om att de åsikter som LTS-anhängare, IÖ med flera framför, är en uppriktig tro på de kunskaper och erfarenheter man har. Att denna tro kan bli irriterande för oss med avvikande åsikter men med ibland mindre djup teknisk kunskap att backa upp våra åsikter med - det får vi ta.

Om Jorma väljer att berätta om sina kablar via sin web site, där han nu lägger upp relevant information om sina tankar bakom konstruktionen av sina kablar - låt honom göra det. Var och en väljer väl hur man vill promota sina idéer. Jorma gör på sitt sätt, IÖ på sitt.

Och nu ska vi vara snälla resten av kvällen :-D

/ B

Jag kanske inte håller med om varenda ord i inlägget, men måste säga att det är trevligt att se att det, trots den lite allmänt tråkiga stämningen i tråden, är någon som anstränger sig att skriva ett riktigt trevligt inlägg som inte innehåller varken elakheter eller medvetna spekulationer.

All heder åt dig Bill50x!

Nästa inlägg som jag gillar är:

Jorma skrev:Sorry, Mayro det går inte att se på en högtalare vad den skulle kosta att tillverka och det har inte enbart med materialet att göra. Det handlar om utvecklingskostnader och också hur många ex. det byggs av en viss modell. Ju fler desto billigare och tvärtom. Dyrare modeller byggs det färre av och då kostar dom mer. Men det som räknas är om dom går att sälja för sitt pris och det gäller inte enbart högtalare. Det gäller allt som säljs.

Är det för dåligt så försvinner det ur marknaden oavsett hur mycket marknadsföring som har använts för att få igång försäljningen. Inos högtalare håller uppenbarligen en viss kvalitet eftersom dom säljer en del, men det handlar i LTSfallet inte om hur bra grejerna är och om dom är prisvärda eller ej.

En konsumentupplysare är ute på hal is om han vill få alla med sig om han själv äger eller är medverkande i produktion, import och eller marknadsföring av en produkt.

Även här tycker jag Jorma agerar snyggt när han, trots ett solklart upplägg avsett att så ont blod, tydligt klargör sammanhangens komplexitet.

All heder till dig Jorma!

Vad gäller LTS-medlemmars hifi-inblandning är det väl som så, att LTS faktiskt alltid gärna har sett att många av dem som medverkar i LTS är branschkunniga. Det har i alla tider välkomnats branschfolk - både i styrelsen och som medlemmar, men på samma gång har det så vitt jag vet inte missbrukats de senaste 30 åren.

Även du Jorma är välkommen. Det enda vi vill av styrelsens medlemmar är att de alla skall vara insatta i stadgarna, och agera i överensstämmelse med dem.

Under åren 1959 till -75 promotade dock gärna Stig Carlsson sina egna produkter i MoLt, men det skall inte Stig lastas för, utan det måste den dåvarande styrelsen hållas ansvarig för, som godkände detta agerande.

Därefter har så vitt jag vet aldrig några produkter marknadsförts (i själva verket sällan ens nämnts om inte frågor från medlemmar ställts) om någon produkt som någon i LTS-styrelsen varit inblandad i som tillverkare eller importör eller liknande.

Mina högtalarsystem nämndes mellan åren 1989 och 1999 knappt överhuvudtaget i Molt, trots att jag skrev uppskattningsvis 2 000 000 tecken (ja, två miljoner) under dessa 10 år. I senare nummer tror jag att Ino Audio har nämnts några få gånger på 6 år, bland annat i två intervjuer skriva av Per-Arna Almeflo och Ken Kantor - men aldrig någonsin som marknadsföring! Jag tror faktiskt inte ens att ett ord har yttrats om att det skulle vara bra produkter.

SD-foten som omskrivits i MoLt är framtagen delvis med grund i en artikel som jag skrev ungefär 1990 (om de fysikaliska förutsättningarna för en htalare med aseende på hur den kopplar till golvet), men jag är inte delägare i företaget Sonic Design, eller får några lincenspengar för SD-fötterna för den... inspiration/information jag bidrog med.

Liknande är omständigheterna kring den hörlursförstärkare som testades i MoLt för några nummer sedan (och som omskrivits två gånger nu i High Fidelity). Apparaten innehåller en delkonstruktion som jag gjort (en psykoakustiskt optimerad korskoppling), men just för att apparaten skulle kunna erbjudas LTS-medlemmarna har jag avstått all ersättning för konstruktionen (tillverkaren erbjöd sådan).

Detsamma gäller de konstruktioner och apparater (SP12, Noolom, Ambiboxen, mätmikrofon) som erbjudits LTS-medlemmarna med min inblandning genom åren, som jag alltså konstruerat eller köpt in (för egna pengar) och rekommenderat. De har allihopa, utan undantag, varit en gåva från mig.

I de fall kretskort eller liknande har tagits fram har jag gjort det på egen bekostnad, och vid försäljning till medlemmarna har intäckernas gått till LTS kassa, inte min. Detta har gjort att LTS ekonomiska situation har gått från katastrofal (skulderpå 39 000:- när jag "tog över" 1993) till bra (flera hundra tusen i kassan). Det är bra för framtiden.

Vad gäller Johans import av Stax gjorde det att styrelsen bestämde att han inte fick vara inblandad i själva testerna av hörlurar i MoLt (eftersom vi ville ha med Staxlurarna)! Det enda han var inblandad i var inlåningen av lurarna. Alla som läst den test som Gustaf skrev halva (lyssningsdelen) och jag skrev den andra halvan av (mätningar och mätkommentarer) kan även konstatera att de lurar som lyfts fram som de mest rekommendabla och prisvärda är två lurar av AKG (471) och Sennheisser (HD600).

Jag tror kanske att det kan vara så Jorma, att även om det är klokt att inte tro blint på andras goda intentioner, skulle du sett att det inte finns något fog för kritiken om du hade varit medlem de senaste 15-20 åren.

Vad gäller LTS titt på dina kablar Jorma, så har jag bara föjlande att säga:

1. Jag har inte ett ont ord att säga om dem sett från teknisk synvinkel.

2. LTS har aldrig testat dem, eller skrivit om dem. Om du vill så gör vi det gärna dock. Bara att säga till isåfall. Vi tittar gärna på dem.

3. Det lån av nätkabel från dig som John Ståhlberg gjorde som privatperson är ingenting som LTS-styrelse ens visste något om. (Det har du nog fått veta flera gånger tidigare, eller hur?) Om det är så att han hade en vit LTS rock på sig när han lånade den så beror det nog på att de var just på en mässa ni träffades för överlämnandet, och att han på denna mässa var med i LTS monter. Däremot är det riktigt att han kom med en kabel till mig (såvitt jag kan minnas var det inte i anslutning till någon mässa dock), och han bad mig mäta på den. Jag visste inte då att den kom från dig, eller ens vem du var.

4. Jag hoppas verkligen inte att du uppfattat att jag eller någon i LTS styrelse varit negativ till någon av dina kablar. Så vitt jag vet har ingen i tekniska sektionen ens gjort ett ordentligt test med dem (jag har inte ens haft dem inkopplade i någon hifi-apparat och letat efter hörbar inverkan). Det enda jag gjort är att, i enlighet med Johns begäran, titta på filterverkan vid höga frekvenser i kabeln.

En allmän kommentar till ett här i tråden ventilerat påstående om att LTS skulle ha "dåligt rykte" och inte få låna produkter för test:

Jag känner bara till två fall(!) genom LTS 46-åriga historien då LTS inte fått testa de apparater vi velat prova! Den ena av dem vet jag för övrigt på grund av privat erfarenhet, att den skulle ha fått väldigt fina vitsord. I båda de fall jag känner till kan nej-sägarna rubriceras som "oseriösa". Trots att den ena av de två förde en MYCKET för nämlig produkt.

Min upplevelse (som mångårig representant för LTS får man ju en rätt bra bild av hur populära vi är, gissningsvis en bättre bild än någon som råkar känna några av de sällsynta LTS-hatarna) är tvärtom att de flesta tillverkare/importörer med största glädje ställer apparater till förfogande för test.

Under alla de år som jag höll i testverksamheten (nästan ensam, även om jag förstås alltid hade massor av medlyssnare eftersom det är viktigt att omdömen inte färgas av enstaka lyssnare) skrev vi ju dessutom i stort sett bara (bara några sällsynta undantag) om de apparater som vi fann vara de allra bästa (för jag ville verkligen inte slösa speltutrymme och energi (det är inte kul att skriva tester) på apparater som INTE var något jag ville rekommendera).

Så att någon skulle vara negativt inställd till att låta LTS testa apparater förstår jag inte - de hade ingenting att förlora. Hade någon begärt veto så skulle de fått det. LTS har ju inget intresse av att hänga ut ointressanta apparater till beskådande. Undantaget förstås rena bedrägerier, som exempelvis de högtalare som såldes under falska premisser från skåpbilar...

Möjligen kan det vara så, att du Jorma känner till några som inte vill låna ut några apparater för test till LTS, men det är apparater som vi aldrig försökt få låna? Inte vet jag.

Vad jag vet är att de flesta apparater som testas positivt i MoLt har fått erfara mycket positiva effekter på försäljningen, och för det mesta har samma apparater dessutom mottagits hyggligt positivt av andra hifi-tidskrifter senare - ehuru för det mesta nedtonat jämfört med vad apparaterna förtjänat.

Dessutom är det lätt att se att de apparater som LTS "hittat" nått framgångar i långt bredare lager än bara inom LTS. Det är ju bara att titta på begagnatpriserna, som nästan undantagslöst har hamnat på de höga nivåer som apparaterna förtjänar.

Vänligaste hälsningar, Ingvar Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-14 05:16

För att återgå till trådens ämne:

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Mitt huvudsvar vore: "Delarnas relativa relevans för påverkan av återgivningskvaliteten." vidare: "Med målsättningen att så exakt som möjligt återge det inspelade/mastrade ljudet utan tillagd färgning eller förvrängning." (Personligen vill jag inte lägga till någon generell och därmed för det enskilda fonogrammet mer eller mindre godtycklig förändring.)

För min del innebär detta i praktiken att avspelare (CD/DVD) och försteg i stort kan bedömas utifrån funktioner, specifikationer och mätvärden. Det samma gäller i princip även för slutsteg. Här handlar det ju om ganska enkel signalbehandling och det gäller återskapa (enligt spec.), förstärka och transportera en signal utan hörbar förvrängning. Detta är förhållandevis enkelt att mäta - signal in mot signal ut, och lätt att verifiera med hörtester. Det är också förhållandevis enkelt att åstadkomma om man vill. Kablar skall vara korrekt konstruerade och specade, då är de transparenta map hörbar inverkan och mer går per definition inte. A non-issue som jänkarna säger.

Återstår högtalarna. Den elektromekaniska omvandlingen från signal till ljud är så oerhört mycket komplexare och svårare än den rent elektriska signalhanteringen och dessutom behäftad med betydligt större fel (redan innan men faktorerar in rumspåverkan) att det känns riktigt (för mig) att koncentrera alla urvalsresurser här.

Även här börjar jag med utvärdering enligt specifikationer och mätvärden såsom bortsorteringskriterium. Man har ju inte oändligt med tid, så det gäller att se till att den tid man har för lyssning används så effektivt som möjligt. "Relativ relevans" igen map optimering av tillgängliga resurser för urvalet och sammansättningen av anläggningen. Alltså man koncentrerar sig på de delar av anläggningen där förbättringspotentialen är som störst och ser till att man genom bortsållning med hjälp av (bl.a.) mätvärden använder sin tid "optimalast".

För att ta en analogi ur bilvärlden där såväl viktminskning som effektökning leder till prestandaförbättring: så länge motorn inte går på alla cylindrar (högtalaren) är det ganska sub-optimalt att lägga tid och pengar på att lätta hjulmuttrarna (signalkedjan). Dock är det viktigt att ha rätt hjulmuttrar och se till att de är korrekt fastdragna. I denna liknelse vore fibblande med dyra högtalarkablar som experiment med ytbehandling av hjulmuttrarna för att minska luftmotståndet (möjligt, mätbart, men relativt irrelevant). Strömkablar vore jämförbara med bränsleslangen. Det senare en himla bra jämförelse om man får säga det själv (bensin är som ström och motorn omvandlar energi liksom en nätdel). Inte fan går det fortare för att man har en dyrare soppaslang.

Om man fortsätter med den "relativa relevansen", måste man tyvärr konstatera att alla fel man kan utesluta och allt man kan optimera i ljudåtergivningskedjan bleknar till nästan oviktighet jämfört med de ljudförstörande åtgärder som rutinmässigt vidtas i inspelnings- och mastringsleden. För att bara nämna två populära standardingrepp som dynamisk kompression och godtyckliga tonkurvejusteringar...

Vad hjälper den bästa återgivningskedja när någon skojare klippt bort halva dynamikomfånget?

Eller för att återgå till bilanalogin: hur mycket får man ut av en Ferrari (där motorn går på alla cylindrar och man kanske tweakat med titaniumhjulmuttrar) om alla vägar är igenproppade med oändliga bilköer? Vetskapen att man har en snabb kärra som teoretiskt kan utnyttja en fri vägstäcka om den skulle uppenbara sig?

Något val i omröstningen har jag inte gjort eftersom "Ljud" och "Mätvärden" ställs i något motsatsförhållande. "Lyssningsintryck" är kanske det som menades? Vilket dock inte hade hjälpt mig...

Mvh

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-14 05:16

Jorma skrev:
PekkaJohansson skrev:
Och Öhman högtalare.

Pekka

Går du inte ut med öppna kort så kan ju spekulerandet fortsätta.
Det är nog fler som vill veta lite mer.
Jag är ju inte medlem så jag kanske inte kan begära detta, men det kanske finns medlemmar som vill veta eller kanske dom som har funderat på medlemsskap.
Att köra med lyckta dörrar är ingen bra lösning.

Jorma: Hur vore det om du lade ned en bråkdel av den energi som går åt att smutskasta och misstänkliggöra LTS, till att istället försöka förklara - vetenskapligt - hur dina svindyra voodookablar fungerar? I mina ögon saknar du trovärdighet och det är (o)roande att se dina desperata försök (i olika trådar) att framstå som en hifi-exporterande storfräsare...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi