Med tanke på att det har varit lite tråkig stämning här (delvis på grund av en hel del ogrundade spekulationer) de senaste sidorna i tråden vill jag ta fram två inlägg som jag tyckte var lite extra positiva, til synes skrivna utan ond agenda, trots den upptrissade stämningen:
Bill50x skrev:Man kan tycka vad man vill om LTS, IÖ, F/E-test, NAD208 osv - och det gör jag

Men oavsett hur teknokratiska, fyrkantiga, smalspåriga åsikter som ibland dryftas i den sfären - köpta av några skumma kommersiella intressen är dom inte. Man sitter inte med Sanningen, inte heller har man Helt Rätt, inte är man Världens Bästa Konstruktörer - vilket det ibland låter som om LTS-gänget tycker om sig själva.
Men oavsett vad jag tycker om detta i sak, någon form av ohederlighet eller trixande för att uppnå egna fördelar har jag inte sett. Däremot en stark tro på sin egen förträfflighet, men vem har inte det?
Alltså, jag stretar gärna emot LTS och tron på F/E-test. Jag kämpar gärna för tron att det finns mer i kablarna än vad vi idag kan (eller tror oss behöva) mäta. Jag är övertygad om att det finns bättre förstärkare än NAD208, bättre kablar än EKK osv.
Men jag är lika övertygad om att de åsikter som LTS-anhängare, IÖ med flera framför, är en uppriktig tro på de kunskaper och erfarenheter man har. Att denna tro kan bli irriterande för oss med avvikande åsikter men med ibland mindre djup teknisk kunskap att backa upp våra åsikter med - det får vi ta.
Om Jorma väljer att berätta om sina kablar via sin web site, där han nu lägger upp relevant information om sina tankar bakom konstruktionen av sina kablar - låt honom göra det. Var och en väljer väl hur man vill promota sina idéer. Jorma gör på sitt sätt, IÖ på sitt.
Och nu ska vi vara snälla resten av kvällen

/ B
Jag kanske inte håller med om varenda ord i inlägget, men måste säga att det är trevligt att se att det, trots den lite allmänt tråkiga stämningen i tråden, är någon som anstränger sig att skriva ett riktigt trevligt inlägg som inte innehåller varken elakheter eller medvetna spekulationer.
All heder åt dig Bill50x!
Nästa inlägg som jag gillar är:
Jorma skrev:Sorry, Mayro det går inte att se på en högtalare vad den skulle kosta att tillverka och det har inte enbart med materialet att göra. Det handlar om utvecklingskostnader och också hur många ex. det byggs av en viss modell. Ju fler desto billigare och tvärtom. Dyrare modeller byggs det färre av och då kostar dom mer. Men det som räknas är om dom går att sälja för sitt pris och det gäller inte enbart högtalare. Det gäller allt som säljs.
Är det för dåligt så försvinner det ur marknaden oavsett hur mycket marknadsföring som har använts för att få igång försäljningen. Inos högtalare håller uppenbarligen en viss kvalitet eftersom dom säljer en del, men det handlar i LTSfallet inte om hur bra grejerna är och om dom är prisvärda eller ej.
En konsumentupplysare är ute på hal is om han vill få alla med sig om han själv äger eller är medverkande i produktion, import och eller marknadsföring av en produkt.
Även här tycker jag Jorma agerar snyggt när han, trots ett solklart upplägg avsett att så ont blod, tydligt klargör sammanhangens komplexitet.
All heder till dig Jorma!
Vad gäller LTS-medlemmars hifi-inblandning är det väl som så, att LTS faktiskt alltid gärna har sett att många av dem som medverkar i LTS
är branschkunniga. Det har i alla tider välkomnats branschfolk - både i styrelsen och som medlemmar, men på samma gång har det så vitt jag vet inte missbrukats de senaste 30 åren.
Även du Jorma är välkommen. Det enda vi vill av styrelsens medlemmar är att de alla skall vara insatta i stadgarna, och agera i överensstämmelse med dem.
Under åren 1959 till -75 promotade dock gärna Stig Carlsson sina egna produkter i MoLt, men det skall inte Stig lastas för, utan det måste den dåvarande styrelsen hållas ansvarig för, som godkände detta agerande.
Därefter har så vitt jag vet aldrig några produkter marknadsförts (i själva verket sällan ens nämnts om inte frågor från medlemmar ställts) om någon produkt som någon i LTS-styrelsen varit inblandad i som tillverkare eller importör eller liknande.
Mina högtalarsystem nämndes mellan åren 1989 och 1999 knappt överhuvudtaget i Molt, trots att jag skrev uppskattningsvis 2 000 000 tecken (ja, två miljoner) under dessa 10 år. I senare nummer tror jag att Ino Audio har nämnts några få gånger på 6 år, bland annat i två intervjuer skriva av Per-Arna Almeflo och Ken Kantor - men aldrig någonsin som marknadsföring! Jag tror faktiskt inte ens att ett ord har yttrats om att det skulle vara bra produkter.
SD-foten som omskrivits i MoLt är framtagen delvis med grund i en artikel som jag skrev ungefär 1990 (om de fysikaliska förutsättningarna för en htalare med aseende på hur den kopplar till golvet), men jag är inte delägare i företaget Sonic Design, eller får några lincenspengar för SD-fötterna för den... inspiration/information jag bidrog med.
Liknande är omständigheterna kring den hörlursförstärkare som testades i MoLt för några nummer sedan (och som omskrivits två gånger nu i High Fidelity). Apparaten innehåller en delkonstruktion som jag gjort (en psykoakustiskt optimerad korskoppling), men just för att apparaten skulle kunna erbjudas LTS-medlemmarna har jag
avstått all ersättning för konstruktionen (tillverkaren erbjöd sådan).
Detsamma gäller de konstruktioner och apparater (SP12, Noolom, Ambiboxen, mätmikrofon) som erbjudits LTS-medlemmarna med min inblandning genom åren, som jag alltså konstruerat eller köpt in (för egna pengar) och rekommenderat. De har allihopa, utan undantag, varit en gåva från mig.
I de fall kretskort eller liknande har tagits fram har jag gjort det på egen bekostnad, och vid försäljning till medlemmarna har intäckernas gått till LTS kassa, inte min. Detta har gjort att LTS ekonomiska situation har gått från katastrofal (skulderpå 39 000:- när jag "tog över" 1993) till bra (flera hundra tusen i kassan). Det är bra för framtiden.
Vad gäller Johans import av Stax gjorde det att styrelsen bestämde att han inte fick vara inblandad i själva testerna av hörlurar i MoLt (eftersom vi ville ha med Staxlurarna)! Det enda han var inblandad i var inlåningen av lurarna. Alla som läst den test som Gustaf skrev halva (lyssningsdelen) och jag skrev den andra halvan av (mätningar och mätkommentarer) kan även konstatera att de lurar som lyfts fram som de mest rekommendabla och prisvärda är två lurar av AKG (471) och Sennheisser (HD600).
Jag tror kanske att det kan vara så Jorma, att även om det är klokt att inte tro blint på andras goda intentioner, skulle du sett att det inte finns något fog för kritiken om du hade varit medlem de senaste 15-20 åren.
Vad gäller LTS titt på dina kablar Jorma, så har jag bara föjlande att säga:
1. Jag har inte ett ont ord att säga om dem sett från teknisk synvinkel.
2. LTS har aldrig testat dem, eller skrivit om dem. Om du vill så gör vi det gärna dock. Bara att säga till isåfall. Vi tittar gärna på dem.
3. Det lån av nätkabel från dig som John Ståhlberg gjorde som privatperson är ingenting som LTS-styrelse ens visste något om. (Det har du nog fått veta flera gånger tidigare, eller hur?) Om det är så att han hade en vit LTS rock på sig när han lånade den så beror det nog på att de var just på en mässa ni träffades för överlämnandet, och att han på denna mässa var med i LTS monter. Däremot är det riktigt att han kom med en kabel till mig (såvitt jag kan minnas var det inte i anslutning till någon mässa dock), och han bad mig mäta på den. Jag visste inte då att den kom från dig, eller ens vem du var.
4. Jag hoppas verkligen inte att du uppfattat att jag eller någon i LTS styrelse varit negativ till någon av dina kablar. Så vitt jag vet har
ingen i tekniska sektionen ens gjort ett ordentligt test med dem (jag har inte ens haft dem inkopplade i någon hifi-apparat och letat efter hörbar inverkan). Det enda jag gjort är att, i enlighet med Johns begäran, titta på filterverkan vid höga frekvenser i kabeln.
En allmän kommentar till ett här i tråden ventilerat påstående om att LTS skulle ha "dåligt rykte" och inte få låna produkter för test:
Jag känner bara till två fall(!) genom LTS 46-åriga historien då LTS inte fått testa de apparater vi velat prova! Den ena av dem vet jag för övrigt på grund av privat erfarenhet, att den skulle ha fått
väldigt fina vitsord. I båda de fall jag känner till kan nej-sägarna rubriceras som "oseriösa". Trots att den ena av de två förde en MYCKET för nämlig produkt.
Min upplevelse (som mångårig representant för LTS får man ju en rätt bra bild av hur populära vi är, gissningsvis en bättre bild än någon som råkar känna några av de sällsynta LTS-hatarna) är tvärtom att de flesta tillverkare/importörer
med största glädje ställer apparater till förfogande för test.
Under alla de år som jag höll i testverksamheten (nästan ensam, även om jag förstås alltid hade massor av medlyssnare eftersom det är viktigt att omdömen inte färgas av enstaka lyssnare) skrev vi ju dessutom i stort sett bara (bara några sällsynta undantag) om de apparater som vi fann vara de allra bästa (för jag ville verkligen inte slösa speltutrymme och energi (det är inte kul att skriva tester) på apparater som INTE var något jag ville rekommendera).
Så att någon skulle vara negativt inställd till att låta LTS testa apparater förstår jag inte - de hade ingenting att förlora. Hade någon begärt veto så skulle de fått det. LTS har ju inget intresse av att hänga ut ointressanta apparater till beskådande. Undantaget förstås rena bedrägerier, som exempelvis de högtalare som såldes under falska premisser från skåpbilar...
Möjligen kan det vara så, att du Jorma känner till några som inte vill låna ut några apparater för test till LTS, men det är apparater som vi aldrig försökt få låna? Inte vet jag.
Vad jag vet är att de flesta apparater som testas positivt i MoLt har fått erfara
mycket positiva effekter på försäljningen, och för det mesta har samma apparater dessutom mottagits hyggligt positivt av andra hifi-tidskrifter senare - ehuru för det mesta nedtonat jämfört med vad apparaterna förtjänat.
Dessutom är det lätt att se att de apparater som LTS "hittat" nått framgångar i långt bredare lager än bara inom LTS. Det är ju bara att titta på begagnatpriserna, som nästan undantagslöst har hamnat på de höga nivåer som apparaterna förtjänar.
Vänligaste hälsningar, Ingvar Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).