Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jag har nu testat och exprimenterat hemma med bredda absorbenterna in mot mitten för att alltså göra "fönstret" i mellan absorbenterna mindre.
det gav inte riktigt det resultat som jag förväntade mig, jag blir lite snopen då det verkar som att ljudet beter sig på ett helt annat sätt än jag upplevt någonstans tidigare![]()
KLART BÄST låter det om jag dämpat hela väggen och inte lämnar någon fönster alls...![]()
vilket går rakt mot vad jag upplevt tidigare...
Jag bli konfunderad!
Till problematiken:
Ljudbilden som helhet håller ihopp ganska hyffsat i ca 3 personers bredd i soffan, men just RÖSTER av någon anledning, vandrar ut i båda högtalarna så fort man lämnar centrum.
Och det lustiga är det att en helt centrerad röst hörs ganska precis lika tydligt och starkt ur både höger och vänster högtalare om jag sitter till höger i soffan, men trots det så släpper då rösten inte från någon av högtalarna. ?!
Sitter jag i stället till vänster i soffan så hörs vänster högtalare lite starkare än höger högtalare och jag får en väldigt svag fantombild och rösten hamnar alltså någonstans mellan centrum och vänster högtalare, men även i höger högtalare...
Har aldrig varit med om detta förrut![]()
Så...
Ljudbilden känns "inte helt 100", inte så som JAG är van vid att den ska upplevas och det verkar inte spela någon roll hur jag placerar högtalarna eller vinklar dom, det påverkar förvånansvärt lite!
Har aldrig varit med om att placeringen och invinklingen av ett par högtalare påverkar ljudet så lite som det gör nu![]()
vist hörs det skillnad, men inte alls på den nivå som jag är van vid...
Frågan är då:
Är detta något som kan tänkas lösa sig efter mer inspelning eller är det något som är helt beroende av rummet och alltså måste regleras bort...
vad tror ni ?
jag tror det!
Jag börjar fundera på om jag trots allt lyckats med att montera något fel, även om jag tycker det känns o troligt... så blir man ju lite nojjig när denna typ av "udda" saker uppenbarar sig![]()
Alla typer av spånande, funderande, tänkande, tipps och erfarenheter är av värde och mottages tacksamt !![]()
OM jag nu ska öppna högtalarna för att kolla om jag mot någon slags förmodan råkat göra något fel, då krävs det ju brutalt övervåld för att få ut elementen...![]()
Och det känns ju "sådär"... jag hoppas på att slippa det !
Edit: ljudet upplevs inte "fasvänt", men jag ska testa när jag kommer hem i fall att alla boomers rör sig åt samma håll i högtalarna.
och tankarna börjar ju gå åt i fall att jag på något mirakulöst vis lyckats vända diskanterna fel också ?!
Fast att jag inte fattar hur det skulle gå till...![]()
+ på - och - på + ska det ju vara, alltså fasvänt och så vitt jag vet så är det så jag gjort.
Och störande nog så tog jag inga bilder på när allt var lött men inte monterat heller, så enda möjligheten för att kolla detta är att börja slita och dra i elementen...
men, vad tror ni om detta:
OM jag nu har lyckats vända diskanterna fel, och jag då får en utsläckning runt delningen.
Kan detta ge upphov till precis detta då ?
Alltså, då borde ju spridningen inte heller bli lika homogen som den ska vara och resultatet kanske kan bli just det jag beskrivit ?!
Jag har oändligt svårt att tro att det skulle vara något fel på dom... men då jag ALDRIG varit med om detta bettende på denna typ av högtalare så blir jag väldigt fundersam![]()
irriterande!![]()
För att utesluta fel och lugna ner skallen så blir jag med största säkerhet tvungen att montera ur diskanterna på något vis (slägga och stämjärn?) , för att kolla så att dom sitter rätt båda två, och sedan köra batteritest för att se att alla boomers rör sig lika...
Edit2: Jag ska testa lite när jag kommer hem, med att också addera en del tidiga reflexer så får vi se om det kan hjälpa upp problemet!
Fipplar du med pluspolerna 80 gånger i sekunden när du kollar dina basar?Wolfie skrev:Just det!
Du ska då fippla med tråden mot batteriets pluspol någonstans mellan 6-8 tusen gånger per sekund
så du får rätt frekvens på insignalen...
IngOehman skrev:Skämt eller inte, baselementen är ju DC-kopplade. Det är inte diskanterna.
Så baselementens fas kan man kolla genom att använda ett batteri som
ansluts terminalen på högtalarens baksida, om diskantelementet är rätt-
fasat kan man inte testa på samma sätt.
- - -
För övrigt börjar jag alltmera misstänka audiophilia neurosa. Kanske rent
av epidemi.
Stereosystemet är ju sådant, eller rättare sagt TIT-egenskaperna* är ju
sådana, att mittplacerade ljud, särskilt röster, ALLTID kommer att vara
mest problematiska när man sitter strax till vänster eller strax till höger
om mittpositionen. Det är inte något fel utan ett av de begränsningar
som oundvikligen drabbar stereofonisk återgivning med två kanaler.
Det blir mer och mer märkbart ju mera direktljud och mindre reflekterade
ljud man har. Så genom att offra en kvalitet kan man få ett annat problem
att märkas mindre. Sådana balanser finns det många.
Men jag skall titta in hos DVDai inom kort för att kolla att allt är rätt med
avseende på hårdvaran (att högtalarna blivit rätt byggda) och självklart så
tittar jag på rummet samtidigt om han vill.
Vh, iö
- - - - -
*Det är fysikaliskt praktiskt taget omöjligt att skapa sådan derivata på
spridningsegenskaperna hos en högtalare att man kan kompenserar för
den anländandetidsförskjutning som sker när man rör sig några dm åt
sidorna från mittpositionen.
Enda sättet att mildra hörbarheten av fenomenet är att förstöra transient-
återgivningen antingen med högtalare som ställer till därvidlag, eller genom
ett rum som lägger till mycket mera ljud än det som faktiskt kommer från
högtalarna. Men båda dessa sätt förstör återgivningen än värre på andra
sätt.
Jag kanske missförstår det jag läser här i tråden, men jag får intrycket
att dessa effekter nu just har upptäckts, och får en sådan fokus att alla
proportioner tappas bort. Men så är det ju med musikåtergivning, att man
kan börja nojja in på en artefakt hur mycket som helt, och ju mer man gör
det desto större verkar effekten vara...
Nu så finns det ju en massa knep för att balansera bort denna effekt så
mycket det går utan att något annat drabbas för illa, men att trolla bort
den går inte, utan att ställa till musikåtergivningen illa på andra sätt. Det
är ett av de intrinsiska stereosystemfelen helt enkelt.
Wolfie skrev:Det kan inte va så att ni sitter lite för nära högtalarna?
Jag fick lite av det fenomenet David beskriver med mina i28:or efter flytt när lyssningsavståndet krympte.
När jag vände allt 90 grader i lyssningshörnan och placerade soffan ute i gången så blev jag av med det.
Fast det var inte en acceptabel lösning... Att sitta mitt ute i gångvägen och lyssna...
Så det fick bli ett par pi60s istället, problemet löst
De fungerar mycket bättre på kort lyssningsavstånd
Fredrikb72 skrev:DVD-ai skrev:Jag har nu testat och exprimenterat hemma med bredda absorbenterna in mot mitten för att alltså göra "fönstret" i mellan absorbenterna mindre.
det gav inte riktigt det resultat som jag förväntade mig, jag blir lite snopen då det verkar som att ljudet beter sig på ett helt annat sätt än jag upplevt någonstans tidigare![]()
KLART BÄST låter det om jag dämpat hela väggen och inte lämnar någon fönster alls...![]()
vilket går rakt mot vad jag upplevt tidigare...
Jag bli konfunderad!
Till problematiken:
Ljudbilden som helhet håller ihopp ganska hyffsat i ca 3 personers bredd i soffan, men just RÖSTER av någon anledning, vandrar ut i båda högtalarna så fort man lämnar centrum.
Och det lustiga är det att en helt centrerad röst hörs ganska precis lika tydligt och starkt ur både höger och vänster högtalare om jag sitter till höger i soffan, men trots det så släpper då rösten inte från någon av högtalarna. ?!
Sitter jag i stället till vänster i soffan så hörs vänster högtalare lite starkare än höger högtalare och jag får en väldigt svag fantombild och rösten hamnar alltså någonstans mellan centrum och vänster högtalare, men även i höger högtalare...
Har aldrig varit med om detta förrut![]()
Så...
Ljudbilden känns "inte helt 100", inte så som JAG är van vid att den ska upplevas och det verkar inte spela någon roll hur jag placerar högtalarna eller vinklar dom, det påverkar förvånansvärt lite!
Har aldrig varit med om att placeringen och invinklingen av ett par högtalare påverkar ljudet så lite som det gör nu![]()
vist hörs det skillnad, men inte alls på den nivå som jag är van vid...
Frågan är då:
Är detta något som kan tänkas lösa sig efter mer inspelning eller är det något som är helt beroende av rummet och alltså måste regleras bort...
vad tror ni ?
jag tror det!
Jag börjar fundera på om jag trots allt lyckats med att montera något fel, även om jag tycker det känns o troligt... så blir man ju lite nojjig när denna typ av "udda" saker uppenbarar sig![]()
Alla typer av spånande, funderande, tänkande, tipps och erfarenheter är av värde och mottages tacksamt !![]()
OM jag nu ska öppna högtalarna för att kolla om jag mot någon slags förmodan råkat göra något fel, då krävs det ju brutalt övervåld för att få ut elementen...![]()
Och det känns ju "sådär"... jag hoppas på att slippa det !
Edit: ljudet upplevs inte "fasvänt", men jag ska testa när jag kommer hem i fall att alla boomers rör sig åt samma håll i högtalarna.
och tankarna börjar ju gå åt i fall att jag på något mirakulöst vis lyckats vända diskanterna fel också ?!
Fast att jag inte fattar hur det skulle gå till...![]()
+ på - och - på + ska det ju vara, alltså fasvänt och så vitt jag vet så är det så jag gjort.
Och störande nog så tog jag inga bilder på när allt var lött men inte monterat heller, så enda möjligheten för att kolla detta är att börja slita och dra i elementen...
men, vad tror ni om detta:
OM jag nu har lyckats vända diskanterna fel, och jag då får en utsläckning runt delningen.
Kan detta ge upphov till precis detta då ?
Alltså, då borde ju spridningen inte heller bli lika homogen som den ska vara och resultatet kanske kan bli just det jag beskrivit ?!
Jag har oändligt svårt att tro att det skulle vara något fel på dom... men då jag ALDRIG varit med om detta bettende på denna typ av högtalare så blir jag väldigt fundersam![]()
irriterande!![]()
För att utesluta fel och lugna ner skallen så blir jag med största säkerhet tvungen att montera ur diskanterna på något vis (slägga och stämjärn?) , för att kolla så att dom sitter rätt båda två, och sedan köra batteritest för att se att alla boomers rör sig lika...
Edit2: Jag ska testa lite när jag kommer hem, med att också addera en del tidiga reflexer så får vi se om det kan hjälpa upp problemet!
Jag upplever exakt samma problem här hemma och ringde IÖ efter jag varit hemma hos pingvinlakrits för några veckor sen och lyssnat på hans Pi60s och konstaterade att hans ljudbild var bättre än min. Enligt Ingvar hade mitt problem troligtvis med rummet att göra.
Jag märker heller knappt skillnad på olika invinklingar, därimot om jag flyttar soffan fram eller bak så kan jag få en tydligare / mer precis ljudbild vid tex röster, men flyttar jag mig en halvmeter i sidled flyter rösten ut till en "smet". Låter dock kanon i mitten där jag alltid sitter (kanske något platt ljudbild).
phon skrev:Har du kopplat in ljudbildstillsatsen ordentligt?
Fredrikb72 skrev:phon skrev:Har du kopplat in ljudbildstillsatsen ordentligt?
Tror den använder samma anslutning som infratillsatsen så antingen infra och kass ljudbild
adzer skrev:Fredrikb72 skrev:phon skrev:Har du kopplat in ljudbildstillsatsen ordentligt?
Tror den använder samma anslutning som infratillsatsen så antingen infra och kass ljudbild
Vad står "kvalité/kvantitet ratio" ratten på?
Jag brukar ha den mellan kl10 och kl12.
DVD-ai skrev:...
Jag sitter för övrigt ca 3-3,1m från centrum mellan högtalarna, så 3,3-3,4m från var högtalare borde det väll bli (höftat bara... har ingen aning)
adzer skrev:Skönt att Ingvar kommer förbi och kan ge lite insikt i det hela.
Passa på att fråga honom om PEQ+infra samtidigt i cr80s är du snäll.
bassman skrev:adzer skrev:Skönt att Ingvar kommer förbi och kan ge lite insikt i det hela.
Passa på att fråga honom om PEQ+infra samtidigt i cr80s är du snäll.
Precis, nu får vi tjata fram den där PEQ:n
Ja det kommer man, antingen så sticker man på ett extra kort eller så kommer det ett nytt infrakort med PEQ inbyggt, var senaste jag hörde... Men de ska absolut oavsätt lösning gå att ha både infra och PEQ.adzer skrev:När den är klar går inte att tjöta fram, men om man kan ha PEQ och infra samtidigt behöver jag veta så jag vet om jag ens skall vänta på den.
Alexi skrev:Ja det kommer man, antingen så sticker man på ett extra kort eller så kommer det ett nytt infrakort med PEQ inbyggt, var senaste jag hörde... Men de ska absolut oavsätt lösning gå att ha både infra och PEQ.adzer skrev:När den är klar går inte att tjöta fram, men om man kan ha PEQ och infra samtidigt behöver jag veta så jag vet om jag ens skall vänta på den.
Alexi skrev:Ja det kommer man, antingen så sticker man på ett extra kort eller så kommer det ett nytt infrakort med PEQ inbyggt, var senaste jag hörde... Men de ska absolut oavsätt lösning gå att ha både infra och PEQ.adzer skrev:När den är klar går inte att tjöta fram, men om man kan ha PEQ och infra samtidigt behöver jag veta så jag vet om jag ens skall vänta på den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster