Distortion på musik i radio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

erik_l

Distortion på musik i radio

Inläggav erik_l » 2012-12-07 17:22

Hej,

Vi har hemma stora problem med ljudkvaliteten på radiomottagningar, och jag undrar om det kan finnas någon annan förklaring än att receivern är soppig. Så här är det: I alla år har jag kört med en gammal 80-talstuner modell billig (men fristående) och inte haft några problem, det lät helt ok och som jag förväntade mig. För några år sedan åkte den ut och istället kom en ny stor modern receiver in, och fortfarande lät allt riktigt bra.

Dock, för knappt två år sedan byttes den ut av olika anledningar, till en annan modern och ny receiver av känt och respekterat märke (Cambridge Topas SR10, tror jag är respekterat i alla fall). Under den tiden har vi reagerat på att det ofta låter förfärligt med musik från radio. CD etc är inga problem, men viss musik är olyssningsbar. Det kan t.ex. handla om:

- slutvinjetten på P1:s tankar inför dagen
- pianomusik
- cembalo

Tal låter som det ska. Jag har provat att byta antennkabel, har också provat att ta signalen från en vanlig dipol istället för centralantennuttaget utan resultat. Vi bor i en lägenhet i Stockholm (nära DN-skrapan).

Nu måste jag göra något åt det, eller gå till affären och gnälla. Vad kan det vara? Ändringar i utsändningarna? Felaktig receiver (trasig eller felkonstruerad)? Något annat? MYCKET tacksam för alla förslag till åtgärder!

hälsn. Erik

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-08 00:23

Virker som om den tuneren din har problemer med ryssmodulasjon ved sterkt innhold ved visse frekvenser.
Har du en god antenne på denne, kanskje med en antennforsterker også?

I så fall skal du faktisk forsøke å dempe det antennesignalet litt.

Det kan også være at signaler i antenneanlägningen lekker ut og blander seg med direkte signaler fra nærliggende sendere.
Igjen er det på antennesladden du må gjøre forbedringene.
Sørge for at den er av god kvalitet, og tett hele vegen til uttaget.
Dempeledd 3dB, 6dB, og 9dB kan du sikkert få låne hos ett radio/TV-verksted i nærheten. Med disse kan du kombinere deg frem til signalstyrker som gjør at radioen din ikke overstyrer.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-12-08 01:25

Testa att byta till annan mottagare för att se om de fortfarande låter illa.

erik_l

Inläggav erik_l » 2012-12-08 18:15

Tack för respons! Det tycks alltså inte finnas något helt uppenbart jag kan ha missat i alla fall... affären ifråga misstänkte att den var felaktig, och jag har garanti kvar, så de kommer nog få titta på den. Jag har en gammal tuner liggande på sommarstugan så jag provar att hämta den först och jämföra, så får vi se. Tack för tipsen i alla fall!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Distortion på musik i radio

Inläggav PerStromgren » 2012-12-08 18:43

erik_l skrev:- slutvinjetten på P1:s tankar inför dagen

Det är bra att du har ett stycke som alltid återkommer, så att det går att testa efter förändringar! Jag har dock alltid tyckt att flöjten distar på det där stycket!

Jag provade just http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1165# och jag tycker att det låter ungefär lika dåligt på webben som direkt. Prova och berätta!
... tycker jag!

Per

erik_l

Inläggav erik_l » 2012-12-08 22:07

Tack Per, intressant att fler än jag reagerat! Fast hemma låter det betydligt värre än på webben, det är inte bara flöjten som låter lite distad, det spricker i gitarrackorden strax innan slutet. Det kan jag intyga, nu när jag hört mina Bosso-Mupps spela upp datorljudet från länken du skickade alldeles nyss!

:D Erik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-08 22:25

Låter det lika illa i mono? Det skulle kunna vara problem med flervägsdist (multipath distorsion).

Om så är fallet skulle du kunna prova med att rikta dipolen mot en annan sändare och välja den i stället.
... tycker jag!

Per

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-12-09 00:39

Har du egen antenn eller kör du via kabel?

erik_l

Inläggav erik_l » 2012-12-09 12:24

Vi bor i lägenhet och jag använder normalt husets antenn via kabel. Ärligt talat vet jag inte var sändaren står, om det inte är antingen Kaknästornet eller Nacka? Västra Kungsholmen i Stockholm...

Det är lite begränsat med möjligheter att flytta dipolen också, just nu sitter den på en innervägg och det är ganska långt till en yttervägg. Hur som helst låter det lika illa med både kabel som egen antenn. Jag tror det blir bäst att testa med att jämföra med gammeltunern först så får jag veta om det är fel på antennen eller om det är i själva receivern distortionen skapas.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-09 13:48

erik_l skrev:Vi bor i lägenhet och jag använder normalt husets antenn via kabel. Ärligt talat vet jag inte var sändaren står, om det inte är antingen Kaknästornet eller Nacka? Västra Kungsholmen i Stockholm...

Det är lite begränsat med möjligheter att flytta dipolen också, just nu sitter den på en innervägg och det är ganska långt till en yttervägg. Hur som helst låter det lika illa med både kabel som egen antenn. Jag tror det blir bäst att testa med att jämföra med gammeltunern först så får jag veta om det är fel på antennen eller om det är i själva receivern distortionen skapas.

Jo, det är bäst. Men jag är också litet nyfiken på om monokoppling löser saken! Har du en monoknapp?
... tycker jag!

Per

erik_l

Inläggav erik_l » 2012-12-09 14:14

Nej, tyvärr, inte på receivern. På tunern har jag det så när jag fått hem den och problemen kvarstår kan jag testa om mono ändrar, så jag får återkomma i mellandagarna...

hälsn. Erik

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-12-09 15:11

Själv så bor jag söder om stan och där jag bor så har jag märkligt nog radioskugga trots att jag har fri sikt mot Nacka. Jag tar nu min signal från Comhem och jag har märkt att kvaliteten kan vara olika beroende på vad jag använder för antennkabel och hur den är orienterad i rummet. Det bästa är en dubbelskärmad antennkabel. Det finns i de flesta apparater en FM/mono/stereo omkopplare. När man har dålig mottagning kan man koppla om till mono och få bättre ljudkvalitet, lägre dist. och mindre brus (högre signal brus).

erik_l

Inläggav erik_l » 2012-12-10 14:04

Jag använder också antennuttaget från ComHem... kanske läge att prova en dubbelskärmad kabel för att se om det gör skillnad, men det riktigt utslagsgivande blir nog ändå att kolla hur det låter i gamla tunern. Den nya (har jag skrivit vad det är för apparat? Cambridge Topaz SR10 i alla fall) kan jag inte hitta någon monoomkopplare till hur jag än försöker, vare sig på apparaten i sig eller i manualen... Gamla har det så där kan jag prova - om det är ett problem från början, alltså...

erik_l

Inläggav erik_l » 2013-01-08 22:54

Sådärja, då har jag tagit hem gammeltunern och testat. Det låter precis lika illa med den, så det är i alla fall inte receivern som är dålig. I mono låter det inte lika illa, men fortfarande hörs distortionen i Tankar för dagen. Nu vill jag ju inte lyssna i mono, men det kanske är en ledtråd till vad själva problemet egentligen är?

Vad tror ni nu? En VHF-dämpsats kanske, i kombination med bättre antennkabel? Gör det skillnad med ny kabel, det handlar om en meter från uttaget till mottagaren?

Alternativt tar jag den simpla dipolen och sätter upp ute på balkongen och drar en 10 m sladd dit...

Tacksam för alla förslag!! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-09 11:06

Nagrania och Erik, om ni har Comhem och deras digital-tv, så finns Sveriges Radio där också. Nu var det ett tag sedan jag projekterade den matningen hos Teracom, men jag har för mig att det är en annan matning som inte är processad för FM på samma sätt. Den skall vara mer dynamisk. Bitraten är 256 kbit/s på P2 har jag för mig, men jag vill minnas att den är lägre på de andra; 192 kbit/s av oklar anledning (onödigt låg). Ljudkodningsalgoritmen är MPEG-1 Layer II.

Det är bara att ansluta box/tx till stereon och njuta! Företrädesvis kopplar man den digitala utgången till ljudanläggningen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

erik_l

Inläggav erik_l » 2013-01-10 09:54

Tack för tipset om Comhem! Det är helt klart den bästa lösningen just nu, även om den inte är ideal! Jag har ingen DA-omvandlare, så jag måste hitta en analogutgång för ljudet från boxen och det får bli via den scartutgång som egentligen ska kopplas till en video. Idag tar jag ljudet via tv:en, faktiskt, helt analogt till receivern (som alltså är en vanligt 2-kanalsreceiver). TV:n har analogt ljud ut via RCA, och det blir då samma läge på receivern oavsett om man kollar på tv, ser på dvd eller spelar en gammal videokassett (tjockfilm som vi säger hemma).

Enda nackdelen jag kan se är att man inte kommer kunna se på anläggningen vilken radiokanal som spelar utan att slå på tv:n, men det är ett mindre problem. Möjligheten att lyssna på musik på radion med god kvalitet överväger kraftigt. Om sen bara SR kunde åstadkomma en ersättare till programmet Klingan som sedan årsskiftet inte finns längre så vore lyckan fullständig...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-10 16:54

Du har inte funderat på att övergå till DAB eller webb-radio? För det finns väl DAB-sändingar i Stockholm fortfarande? Johan?
... tycker jag!

Per

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-01-10 17:21

Tyvärr för oss vanliga radiolyssnare så sänder man inte ut alla de vanliga radiokanalerna i DAB. Jag har en DAB radio som står oinkopplad just av den anledningen. Som det är nu så spelar jag hellre en CD-skiva. Men det är ju klart att jag lyssnar på radio, det gör jag varje dag. Om att lyssna på radio via Comhem boxen har jag gjort ibland. Det tråkiga är bara att man väljer kanal via TV-skärmen och som det är nu har jag en optisk förbindelse från TV:n till min förförstärkare. Förförstärkaren drar 20VA medan min AV förstärkare drar minimum 200VA. Det tycker jag är en alldeles för stor skillnad. Här vill jag slänga in en brandfackla om att HiFi-anläggningar borde energideklareras.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-10 17:24

Nagrania skrev:Här vill jag slänga in en brandfackla om att HiFi-anläggningar borde energideklareras.

Här på faktsikt? Är du inte klok? 8O

Jamen webbradio, då? Jag är jättenöjd med mina squeezeboxar när jag lyssnar på P2, DR Jazz och lite annat!
... tycker jag!

Per

erik_l

Inläggav erik_l » 2013-01-10 17:31

Jag lyssnar på P1 och P2, och jag tror inte de sänds i DAB, därför är inte det ett alternativ som enda mottagare. Dessutom tycker jag att det borde vara möjligt i Stockholms innerstad att ta emot FM-sändningar utan att det överstyr mottagaren. Möjligen beror det alltså i mitt fall på centralantennen i huset. Jag har i alla fall hittat ett alternativ, nämligen att köpa en billig DAC och koppla till digitaltv-boxen (optiskt). På t.ex. hifiklubben finns det alternativ från 600 kr och uppåt. Någon som provat billigare DACar och har någon rekommendation?

Jag har också en gammal Harman Kardon CD, den heter HD7600, och köper jag en DAC med både optisk och koaxial ingång skulle jag kunna koppla CDn till den koaxiala. Kan jag förvänta mig en förbättring även med en billig DAC? CD-spelaren var, som jag minns det, en av de bättre som fanns när den var ny, men det är ju ett par decennier sedan...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-01-10 18:39

PerStromgren skrev: Jamen webbradio, då? Jag är jättenöjd med mina squeezeboxar när jag lyssnar på P2, DR Jazz och lite annat!

Jag lyssnar på web-radio P2 just nu i 194 kbps. Kör Screamer Radioi datorn, inga extra boxar. (fast datorn måste ju vara på förstås ... )
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-01-10 19:53

Jovisst man kan köra via datorn. Med min dator som står i en annan del av huset så når jag trådlöst inte in i mitt musikrum. I musikrummet står det nu en äldre HK/AV receiver så att man ändå kan lyssna på radio.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-10 21:41

Nagrania skrev:Jovisst man kan köra via datorn. Med min dator som står i en annan del av huset så når jag trådlöst inte in i mitt musikrum. I musikrummet står det nu en äldre HK/AV receiver så att man ändå kan lyssna på radio.

Men man kan som sagt använda en dedikerad apparat som kör webbradio. Jag gör det sedan 2 år tillbaka och tycker att det är bättre.
... tycker jag!

Per

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-01-11 00:31

PerStromgren skrev:Men man kan som sagt använda en dedikerad apparat som kör webbradio. Jag gör det sedan 2 år tillbaka och tycker att det är bättre.

Jag har väl inte kommit så långt ännu och jag vet inte heller om jag bryr mig om det. Jag tycker att jag redan har mer än nog av olika apparater till mer eller mindre nytta. Allvarligt talat, är vi inte alla mer eller mindre nedlusade med grejer som vi kanske inte behöver speciellt mycket och som vi skulle kunna vara utan?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-11 07:51

Nagrania skrev:
PerStromgren skrev:Men man kan som sagt använda en dedikerad apparat som kör webbradio. Jag gör det sedan 2 år tillbaka och tycker att det är bättre.

Jag har väl inte kommit så långt ännu och jag vet inte heller om jag bryr mig om det. Jag tycker att jag redan har mer än nog av olika apparater till mer eller mindre nytta. Allvarligt talat, är vi inte alla mer eller mindre nedlusade med grejer som vi kanske inte behöver speciellt mycket och som vi skulle kunna vara utan?

Jag vill absolut inte vara utan radio, och i mitt fall är det alltså en webbradio. Jag har inte längre någon FM-tuner i min anläggning, så man kan väl säga att antalet apparater är oförändrat. Denna webbradio tillför dessutom en jäkla massa musik som den gamla radion inte gjorde, t.ex Danmarks jazzradio och hela Spotifyutbudet!
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi