Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
BPM skrev:Riktigt kul pryl, om priset kan hållas på rimlig nivå. Om SSC är inblandat kan man kanske hoppas på lansering i Sverige?
Aldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?
Detaljeratljud skrev:Styck!
Den innehåller ju en hel del elektronik, så priset är väl OK!
I sverige blir det väl ändå högre pris, ANTAR jag?
Elektroniken kostar inte mycket, men ger en del extra monteringsarbete.
Det man betalar för är iden och utvecklingen i sig. Kanske ingen superstorsäljare, och då skall förre enheter dela på overheaden. Och det är okej!
Detaljeratljud skrev:MÖ skrev,Elektroniken kostar inte mycket, men ger en del extra monteringsarbete.
Det man betalar för är iden och utvecklingen i sig. Kanske ingen superstorsäljare, och då skall förre enheter dela på overheaden. Och det är okej!
Jag finner ditt inlägg synnerligen onödigt och märkligt.
Andemeningen med att skriva att "den innehåller en hel del elektronik", tror jag alla förstår, inkluderat all mjukvara, utvecklingskostnader m.m. vilket medför ett högre pris än annars!![]()
Du skriver också, man betalar för iden. Skulle nog vilja påstå att man betalar för produkten. Jag har då aldrig lagt på påslag för iden, vid budgetering! Du skrev spekulativt vidare, kanske ingen storsäljare, följt av det självklara, och då skall färre enheter dela på overhead-kostnaderna.![]()
Sedan, och det är okej!Så om en produkt som vi inte vet hur den kommer att mottas av kunderna, menar du att efter ditt antagande så är ett högre pris okej.
![]()
???
Nu vill jag inte dra igång något ordkrig e.dyl. det första jag gör, men ibland funderar man över märkliga inlägg. För min del hoppas jag att du tar det med en glimt i ögat.
Aldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?
DuST skrev:BPM skrevAldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?
OD11 är en fantastisk högtalare tycker jag. Lyssnar på ett par renoverade 11:or i stort sett varje dag. Obi-diskant, B65OAII och "grafpro"-filter. Går på ungefär 4000 skr, och beggade OD11:or får man väl för en tusing. För summan 5000 får man ett par verkligt högpresterande, små och lättplacerade högtalare. Lätt värt pengarna enligt mej, men (som någon spekulerade) 16000 för ett par streamningsbara OD11 får väl vara upp till var och en att tycka om eller inte.
Mvh Pär.
Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
STDI skrev:Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
Är det någon överhuvud taget som bygger dem? Jag uppfattar OD-11 Cloud Speaker som ombyggda begagnade OD-11. Se t ex på buckligt galler på bilderna. Eller missförstår jag dig?
Detaljeratljud skrev:Jag tror personligen inte heller att OA12 skulle gå hem särskilt bra hos gemene man med dess speciella formspråk. Personligen har jag i varje fall svårt att fördra 70-talarnas form.
Bill50x skrev:Ett par aktiva OA12, nätanslutna via elnätet och styrda av en iPad skulle för mig vara en optimal anläggning om man inte vill spela vinyler också.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Ett par aktiva OA12, nätanslutna via elnätet och styrda av en iPad skulle för mig vara en optimal anläggning om man inte vill spela vinyler också.
Ett enkelt slutsteg och en dito Squeezebox skulle nog rymmas i botten på en OA12 utan vidare, så det är enkelt att bygga själv!
PerStromgren skrev:Enklast är nog att bygga en snygg och väl avpassad sockel som rymmer slutsteg och klämlåda, som man sedan ställer en OA12 på.
Men då kan man ju undra om det inte är lättare att ha det lilla slutsteget och squeezeboxen på en elegant hylla och dra högtalarkabel i stället.
Vee-Eight skrev:STDI skrev:Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
Är det någon överhuvud taget som bygger dem? Jag uppfattar OD-11 Cloud Speaker som ombyggda begagnade OD-11. Se t ex på buckligt galler på bilderna. Eller missförstår jag dig?
Det som talar mot att det rör sig om upppiffade gamla OD11 är att det inte finns tillräckligt med exemplar kvar för att kunna erbjuda en produkt till en större massa. De var ovanliga som begagnade redan innan.
De på bilderna är antagligen gamla högtalare, men broschyren ser inte ut som slutgiltigt säljblad. Min gissning är att de inte var klara med förserieexemplar när broschyren gjordes.
För $800 per st så kan det mkt väl rymmas verktygskostnad, som i sig är densamma i stort som med OA12. Men den kanske kommer också, så småningom.
Detaljeratljud skrev:Personligen tror jag att ni tänker fel angående denna högtalare.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 4 gäster